Guide: Så lyckas du skapa en modern och effektiv digital marknadsstrategi 2025

En person som jobbar med digital strategi ser ut över sitt fönster

Oavsett om du är en erfaren marknadsförare eller nybörjare, kommer denna guide att ge dig den kunskap och de verktyg du behöver för att överträffa dina konkurrenter och maximera din digitala närvaro. Låt oss ta steget in i 2025 med en strategi som verkligen gör skillnad.

Vad är marknadsstrategi och varför är det viktigt för ditt företag?

Affärsvärlden är konkurrensutsatt och för att nå framgång krävs en välplanerad marknadsstrategi. En marknadsföringsstrategi avser företagets övergripande plan för att nå potentiella konsumenter och omvandla dem till kunder av deras produkter eller tjänster. En effektiv marknadsföringsstrategi kan hjälpa dig att förbättra ditt företags anseende och varumärkesmedvetenhet samt öka din försäljning – samtidigt som du bygger en lojal kundbas.

Marknadsplanen innehåller företagets värdeerbjudande, huvudbudskap för varumärket, data om målkunddemografi, kanaler men tar även med trender vad som händer på marknaden. Framför allt för 2025 bör du tänka på hur AI kan påverka marknadsorganisationen och företagets digitala strategi. Fråga dig exempelvis kompetens som man behöver ta in och vad som eventuellt kan automatiseras och effektiviseras. Integrera AI för att förbättra kundupplevelser, kundsupport och automatisera marknadsföringsaktiviteter som enklare content produktion och annons produktion.

Nyckelelement i en modern marknadsstrategi

I 2025 års marknadsklimat är tillgång till och analys av kunddata avgörande. Företag behöver:

  • Implementera robusta data-analysverktyg
  • Säkerställa GDPR-efterlevnad och datasäkerhet
  • Använda prediktiv analys för att förutse kundbeteenden
  • Skapa personaliserade kundupplevelser baserade på datainsikter

Marknadschefens roll

Utvecklingen inom marknadsavdelningar innebär en ökning av datamängder och en stigande andel specialister med specifika kunskaper inom olika kanaler. Detta komplexifierar marknadschefens uppgift att sammanföra alla delar till en enhetlig helhet. 

På Expandtalk förstår vi de utmaningar som dagens marknadsavdelningar står inför. Med ökande datamängder och en växande skara av specialister inom olika marknadskanaler kan det vara en utmaning att behålla överblicken och samordningen. Vår expertis inom AI, digital marknadsföring och SEO gör oss till en idealisk partner för att hjälpa marknadschefer. Vi erbjuder skräddarsydda lösningar som inte bara hanterar data effektivt utan även integrerar de många specialkompetenserna till en sammanhängande strategi som driver resultat. 

Skapa en effektiv digital marknadsstrategi tillsammans med din marknadsbyrå – resultatet blir ett bättre affärsresultat

En marknadsstrategi är en plan som beskriver hur ett företag ska marknadsföra sitt företag och nå sina mål för försäljning genom att möta efterfrågan hos sina målgrupper. Det yttersta målet med en marknadsföringsstrategi är att uppnå och kommunicera en hållbar konkurrensfördel gentemot konkurrerande företag.

Det finns byråer vars affärsmodell är att ha många kunder men till en låg kostnad där man gör väldigt lite arbete. Om din byrå inte är proaktiv, inte utmanar i frågor som KPI:er, mål, budgetfördelning eller go-to-market-strategi, då är det troligt att de bara fungerar som en extern leadgenereringsmaskin och har många sleeping accounts. En byrå som är aktiv vet att deras arbete genererar miljoner i intäkter tar inte ut en låg månadskostnad. 

Byrån som anlitas behöver förstå  om möjligheter skapas, om säljteamet följer upp eller om det är riktiga  leads som verkligen driver intäkter.  Värden som SQLs, MQLs, kostnad per lead, webbplatstrafik och/eller kostnad per klick är ibland ”vanity värden” och kan skilja sig stort från kvalificerad pipeline, intäkter, försäljningshastighet och kundanskaffningskostnad (CAC).

Om en byrå får betalt baserat på hur mycket du spenderar på annonser snarare än hur mycket intäkter eller bättre ROI de genererar, är det ett tecken på missriktade incitament.

Marknadsstrategin omfattar en granskning av företagets nuvarande marknadsposition och målgrupper samt ett upplägg för hur företaget ska använda olika verktyg och metoder för att nå målen. En marknadsstrategi kan också innehålla en plan för hur företaget ska hantera konkurrenter och andra faktorer som kan påverka företagets försäljning och vinst. Med hjälp av en tydlig och genomtänkt strategi kan ett företag väsentligt förbättra sina chanser att öka sin lönsamhet.

Utvärdera din nuvarande strategi: definiera mål och målgrupper

En tydlig marknadsföringsstrategi bör kretsa kring företagets värde erbjudande, vilket kommunicerar till konsumenterna vad företaget står för, hur det fungerar och varför det förtjänar deras affärer. Det första steget i att skapa en marknadsstrategi är att förstå din målgrupp och din konkurrenssituation.

Utvärdering och anpassning: Det är viktigt att kontinuerligt utvärdera resultatet av marknadskommunikationen och göra nödvändiga justeringar. Genom att mäta effektiviteten och ta hänsyn till kundrespons kan företaget optimera sina kommunikationsstrategier över tiden.

Offert marknadsplan

Vill du ha hjälp att utvärdera din nuvarande marknadsplan eller marknadsstrategi och hur väl den fungerar digitalt. Vi ser hur du presterar men kan också jämföra ditt företag med konkurrenter.

    Identifiera, analysera och förstå dina målgrupper 

     Innan du börjar att planera för din marknadsföring är det viktigt att definiera dina mål och din målgrupp. Se till att utvärdera företagets befintliga marknadsstrategi, och om den har ett digitalt kundfokus där du identifierat målgrupper, deras demografi och deras kundresa.

    För att identifiera dina målgrupper finns det några steg du kan ta:

    Marknadsundersökning:
    Genomför en undersökning för att samla in information om din potentiella målgrupp. Du kan använda olika metoder, såsom enkäter, intervjuer med kundtjänst eller försäljningsavdelning eller fokusgrupper för att få insikter om deras demografi, beteenden, preferenser och behov.

    Analysera befintliga kunder: Granska och analysera data om dina befintliga kunder. Identifiera deras gemensamma egenskaper och beteenden för att få en uppfattning om vilka typer av människor som kan vara intresserade av dina produkter eller tjänster och om det finns några personas.

    Utför marknadssegmentering: Dela upp din målgrupp i olika segment baserat på gemensamma egenskaper såsom ålder, kön, geografisk plats, intressen eller beteenden. Genom att segmentera din målgrupp kan du anpassa ditt marknadsföringsbudskap och strategier för varje segment.

    Använd analysverktyg: Använd verktyg som webbanalys, sociala medie analys  eller kundrelationshanteringssystem för att samla in och analysera data om besökare på din webbplats, följare på sociala medier eller tidigare kunder. Dessa verktyg kan ge värdefulla insikter om vilka typer av människor som engagerar sig med ditt varumärke. Hur beter de sig på din webbplats de kanske är inne på din webbplats ofta eller besöker vissa tjänstesidor eller prissidor.

    Var agil, testa och justera dina strategier hela tiden: När du har identifierat dina målgrupper är det viktigt att testa dina marknadsföringsstrategier och mäta konverteringsgrader för att se vilka som ger bäst resultat. Utvärdera regelbundet dina kampanjer och gör hela tiden små justeringar baserat på feedback och data.

    Du måste förstå vad dina kunder behöver och vill ha, vilka deras behov och önskemål är samt vilka konkurrenter som finns på marknaden.
    Vad är det du hoppas uppnå med din marknadsföringsinsats och vem är det du riktar dig till? Kundfokus och säljfokus är nödvändigt för att överleva och skapa ekonomisk stabilitet på sikt. Marknadsföringen måste i de flesta fall stödja säljavdelningen så att du når rätt målgrupper och deras kundresa. Många företag har fokus på konkurrenter medan de missar den viktigaste aktören, som givetvis är kunderna.

    AI verktyg för att skapa ideala kundprofiler

    Ideal Customer Profile Generator, är en customized GPT (tillgänglig för ChatGPT Plus-prenumeranter), skapar profiler baserat på en URL. Jag testade den på Expandtalk. Resultaten var användbara, även om de saknade detaljer. Min företags idealiska kunder enligt den anpassade GPT:n är:

    Expandtalk är en digital SEO-byrå som fokuserar på att förbättra digitala strategier för företag. De erbjuder tjänster som SEO, digital PR, innehållsmarknadsföring, sociala medier, Google Ads och analys. Med tanke på Gartners ICP-ramverk, skulle Expandtalks ideala kundprofil troligen inkludera små till medelstora företag som vill förbättra sin digitala närvaro och effektivitet. Dessa företag kan vara i början av sin digitala omvandling eller leta efter att skala upp sina online marknadsföringsinsatser. Målgruppen skulle vara beslutsfattare eller marknadsföringsprofessionella inom dessa organisationer, specifikt de ansvariga för marknadsföringsstrategi, digital innovation eller företagstillväxt genom onlinekanaler.

    Vad innehåller en marknadsstrategi?

    Marknadsföringsstrategin är den övergripande planen för hur företaget ska bearbeta marknaden och nå sina mål för försäljning. Den knyter an till företagets strategiska plan för att nå potentiella leads och göra dem till kunder som köper produkter eller tjänster. Den innefattar vanligtvis följande områden:

    • En granskning av företagets nuvarande marknadsposition, inklusive en SWOT-analys av företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot i förhållande till konkurrenter och andra marknadsfaktorer.
    • En analys av företagets målgrupper och deras behov, preferenser, beteenden och köpvanor.
    • En plan för hur företaget ska använda olika marknadsföringsverktyg och martech för att nå sina mål inom annonsering, PR, reklam, sökmotoroptimering, sociala medier, direktmarknadsföring och så vidare.
    • En plan för hur företaget ska hantera konkurrenter och annat som kan påverka företagets försäljning och vinst, såsom ekonomiska förändringar, lagstiftning och förändringar i konsumentbeteenden.

    Se till att det finns marknadsföringsmål som följer SMART-modellen nedan. Marknadsföringsmål kan vara att konvertera kunder, öka den organiska trafiken, förbättra kommunikationen med kunder, bygga länkar eller öka ett varumärkes kännedom.

    • Specific – visar det önskvärda resultatet samt förklarar för vem, vad, när och hur mycket
    • Measurable – det ska vara mätbart och gå att se framsteg genom mätbara nyckeltal
    • Achievable – realistiska och uppnåeliga mål
    • Relevant – behöver stämma med den övergripande marknadsplanen och affärsplanerna
    • Timely – ska ske i rätt tid och ha en tidsram med ett slutdatum

    Lär känna dina kunder!

    Målgruppsanalys: Det är viktigt att noggrant analysera och förstå målgruppens behov och viktiga frågeställningar för att kunna anpassa marknadskommunikationen efter behov, preferenser och beteenden.

    Intervjua dina bästa befintliga kunder (de som passar bra med ditt företags ideala kundprofil) och upptäck vilka faktorer de överväger när de väljer att fortsätta arbeta med dig. Fokusera sedan dina huvudsakliga ansträngningar på dessa aktiviteter för att dels glädja befintliga kunder, dels locka nya. En del avdelningar arbetar också aktivt med personas. En persona är olika typer av kundprofiler som du sätter namn, ålder och intressen på för att lättare åskådliggöra kunderna.

    Marknadsföringsstrategier vs marknadsföringsplaner

    Marknadsföringsstrategin beskrivs i marknadsföringsplanen – ett dokument som detaljerar de specifika typer av marknadsföringsaktiviteter som ett företag utför och innehåller tidtabeller för att rulla ut olika marknadsföringsinitiativ.

    Marknadsföringsstrategier bör ha en längre livslängd än enskilda marknadsföringsplaner eftersom de innehåller värdeerbjudanden och andra elelement av ett företags varumärke, vilket generellt består över en längre tid. Med andra ord täcker marknadsföringsstrategier och kommunikation, medan marknadsföringsplaner visar de taktiska detaljerna för specifika kampanjer.

    Din marknadsavdelning spelar en avgörande roll i att förstå hur en kund känner för ditt företag, varumärke, din produkt och dina anställda. Marknadsavdelningen behöver arbeta tillsammans med andra avdelningar – framförallt säljavdelning, kundsupport och företagsväxel – för att prioritera en positiv kundupplevelse. På större företag är det inte ovanligt att just receptionen och supportavdelningen sitter på mycket kritisk information om vad kunderna frågar efter.

    En modern marknadsstrategi innehåller

    • brand awareness och ett företagets värdeerbjudande samt de unika säljfördelarna som behöver lyftas fram (unique selling proposals)
    • webbstrategi och SEO
    • content creation och content marketing
    • artificiell intelligens (AI)
    • prissättning för varor och tjänster
    • PR och digital PR
    • digitala annonser som Google Ads
    • distribution
    • strategier för sociala medier och social annonsering mot relevanta målgrupper
    • branding och viktiga varumärkesstrategier
    • kundfokus (granskning av köpresan och det som populärt kallas för customer experience)
    • eventhantering och mässor
    • data analys och data om kunder
    • konkurrensbevakning
    • den digitala kundresan
    • inbound marketing (det vill säga metoder för att skaffa leads)
    • account based marketing (ABM)
    • marketing automation.
    Working desk with laptop computer and paper draft showing marketing Strategy concept
    Marknadsstrategin består av flera olika kanaler där webben är den centrala delen – det gäller att bygga en webbplats som får trafik men också ger leads.

     

    Exempel på metoder för en effektivare marknadsstrategi

    Om du har startat ett nytt företag är digital marknadsföring ofta den bästa metoden för att nå ut på marknaden.

    • Varumärkespositionering handlar om hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas av din målgrupp. En stark varumärkesidentitet hjälper till att skapa igenkänning och trovärdighet hos målgruppen. Det är viktigt att kommunicera på ett enhetligt sätt i linje med företagets värderingar, tonalitet och grafiska profil. Vilken image vill du att ditt varumärke ska ha och vad ska det stå för? Genom att definiera din varumärkespositionering kan du fokusera din marknadsföringsinsats och säkerställa att ditt budskap är tydligt och konsekvent.
    • SEO handlar framförallt om att anpassa information efter vad folk söker på och varför. Det handlar också om förståelse för hur sökmotorer fungerar, det vill säga programmerade algoritmer som styr sökmotorers beteende.
    • Digital annonsering är en viktig kanal både för sociala medier och Google Ads.
    • Att optimera en webbplats innebär att du behöver redigera innehåll och kod. Både för att öka dess relevans för specifika sökord och för att undanröja hindren för indexering.

    Produkt- och tjänsteutveckling

    En viktig del är att utveckla produkter och tjänster som möter dina kunders behov. Detta innebär att förstå vilka funktioner och fördelar dina kunder efterfrågar, och att utveckla produkter och tjänster som är konkurrenskraftiga och differentierade på marknaden. Produktbeskrivningar och webbplats har en central roll i hur dina tjänster ser ut och hur du vill möta dina kunder. Optimal marknadskommunikation innebär att det finns möjlighet till interaktion och dialog med kunderna. Att lyssna på feedback, svara på frågor och engagera sig i samtal bidrar till att bygga starka relationer och öka kundnöjdheten.

    Välj de mest effektiva digitala kanaler för din marknadsföring

    Att sticka ut i ett hav av kommunikation innebär att du måste fånga dina kunders uppmärksamhet, och det bästa sättet att göra det är att anpassa deras kundupplevelse. Generisk one-size-fits-all-marknadsföring är inte längre relevant och B2B-beslutsfattare är mer benägna än någonsin att byta leverantör om ett företag inte levererar. Företaget bör välja de kanaler som bäst når målgruppen. Det kan vara antingen traditionella kanaler som reklam i tryckta medier eller TV, eller digitala kanaler som sociala medier, e-post och webbplatser.

    Att kunna nå ut i de digitala kanalerna är arbetsintensivt, kan ta minst 3 till 6 månader och omfattar nedanstående metoder.

    • SEO (sökmotoroptimering) vilket gör din webbplats mer sökbar och användarvänlig. Använd verktyg för att hitta relevanta sökord. Tänk på användarens avsikt bakom sökningarna. Skapa innehåll som är informativt, engagerande för användarna och optimerat för sökmotorer. SEO handlar om att optimera din webbplats för sökmotorer, så att den rankas högre i sökresultaten när människor söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder. Genom att förbättra din webbplats SEO kan du öka både dess synlighet och antalet kvalificerade besökare. Se även till att du följer Googles riktlinjer för hjälpsamt innehåll och fokusera på att bygga expertis, auktoritet och trovärdighet i ditt innehåll. Google kommer sannolikt att fortsätta prioritera mobila versioner av webbplatser vid rankning.
    • Användning av artificiell intelligens i olika steg. Använd AI för anpassade rekommendationer och automatisera rutinuppgifter men tänk också på att skapa innehåll som är mänskligt.
    • Produktion av videoinnehåll, inklusive korta videor och live streaming.
    • Marknadsföring på sociala medier (social media marketing) och profiler på Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter. Håll dig uppdaterad med de senaste funktionerna och trenderna på olika sociala medieplattformar. LinkedIn är en av de bästa kanalerna ifall du jobbar mot B2B. Utforska nya och växande plattformar speciellt om du vänder dig till yngre målgrupper. Se till att utnyttja befintliga plattformar mer effektivt exempelvis med annonsering och dataanalys.
    • Outreach-kampanjer för att få bra länkar till din webbplats.
    • Google Business för att visa ditt företags adress mm.
    • Digitala annonser och Google Ads.
    • Digitala kampanjer och inboundkampanjer med olika contenterbjudanden som kunder kan ladda ner. Använd webbanalysverktyg för att spåra och förbättra prestandan på kampanjerna.
    • Intressanta, aktuella email och nyhetsbrev som har länkar till läsvärda blogginlägg och sociala medier.
    • Bloggar och content marketing som stödjer din företagsidé och väcker dina kuners intresse. Innehållsmarknadsföring handlar om att skapa relevant, nyttigt och engagerande innehåll för din målgrupp. Genom att producera värdefullt innehåll kan du bygga en starkare relation med kunderna och öka varumärkesmedvetenheten.
    • Influencer marketing handlar om att samarbeta med influencers inom din bransch eller nisch i syfte att nå din målgrupp. Samarbeta med influencer som passar ditt varumärke för att nå nya målgrupper.

    Traditionella marknadsstrategier

    En genomtänkt marknadsföringsstrategi omfattar de fyra P:na i marknadsföring: produkt, pris, plats och promotion. Traditionell marknadsföring som fanns med i läroböckerna under 1900-talet handlade ofta om att ha koll på de fyra P:na – Produkt (Product), Pris (Price), Plats (Place) och Påverkan (Promotion).

    4P-marknadsföring är en strategi som används inom marknadsföring för att nå framgångsrika resultat. 

    • Produkten avser själva varan eller tjänsten som erbjuds till kunderna. Det inkluderar produktens egenskaper, design, kvalitet och förpackning.
    • Priset syftar på den summa pengar som kunderna förväntas betala för produkten eller tjänsten. Det innebär att fastställa prisnivån och eventuella rabatter eller erbjudanden.
    • Plats handlar om hur produkten görs tillgänglig för kunderna. Det kan vara genom fysiska butiker, e-handelsplattformar eller andra distributionskanaler.
    • Påverkan innefattar de marknadsföringsaktiviteter som används för att informera, övertyga och påverka kunderna att köpa produkten eller tjänsten. Det kan inkludera reklam, försäljningsfrämjande aktiviteter, PR och marknadsföringskommunikation.

    Metoder som ofta omfattas av klassisk marknadsföring är

    • PR och pressartiklar
    • fokus på evenemang och varumärke
    • traditionell annonsering.

    Den digitala marknadsstrategin har en viktig roll

    Det kommer hela tiden nya innovationer inom digital marknadsföring. Under digitaliseringens tidsålder har traditionell PR bytts ut mot digital PR och mer fokus hamnat på att skaffa länkar och trafik från andra sidor, vilket dels ger mer trafik till webbplatsen dels stärker varumärket. Allt fler events har blivit digitaliserade och syns på kanaler som YouTube och LinkedIn live. Den traditionella annonseringen har fått konkurrens av onlineannonsering. Glöm inte heller bort att mäta din digitala närvaro med olika nyckeltal.

    Under 2023 slog också artificiell intelligens till inom marknadsföring med ChatGPT och flera andra verktyg. Detta ställer ännu högre krav på kommunikations- och marknadsavdelningar att bli mer digitaliserade och öka sin effektivitet. Det är också tänkbart att marknadsföringen kommer att flytta in i metaverse, som är en virtuell värld där användare kan interagera med varandra och med digitala representationer av objekt och miljöer. Metaversum har potential att revolutionera marknadsföringen och skapandet av kampanjer på många sätt – bland annat kan du låta kunder uppleva produkter och tjänster i en annan verklighet genom att bygga virtuella affärer och mötesplatser.

    Mät företagets effektivitet och jobba inkrementellt med processerna och KPI:erna 

    Även om du jobbar in-house är det viktigt att ha koll på hur din webbplats fungerar. Se till att bevaka dina KPI:er (key performance indicators) genom analysverktyg som Google Analytics, heatmaps, SEO-program och olika kvalitetsverktyg. 

    ROI (return on investment), eller avkastning på investeringar, är den procentuella avkastningen på en viss investering. Det finns gott om marknadsföringsspecifika mätvärden som du kommer att stöta på när du arbetar igenom marknadsföringsprocessen, men det är viktigt att inte förbise grunder som ROI.

    Det kan vara svårt att få fram ROI i marknadsföringsvärlden, alltså att tillskriva försäljning till en viss kampanj. Det är ofta klurigt att få veta exakt vad som fick kunden att göra ett köp, men det brukar gå att använda olika typer av uppskattningar, enkäter och attributionsmodeller för att få fram mer detaljerat vad som driver kundresan och försäljningen. Nya begrepp som också börjar användas mer och mer är ROAS (Return on Ad Spend) och POAS (Profit On Ad Spend).

    Vilka är de största utmaningarna med att skapa en digital marknadsstrategi för 2025?
    Svar: En av de största utmaningarna är den snabba teknologiska utvecklingen, vilket kräver att företag ständigt anpassar sig till nya plattformar och verktyg. Dessutom blir konsumenternas förväntningar allt högre, vilket innebär att strategier måste vara mer personaliserade och datadrivna för att effektivt nå och engagera målgruppen.

    Hur kan företag säkerställa att deras digitala marknadsstrategi förblir relevant och effektiv?
    För att säkerställa relevans och effektivitet bör företag kontinuerligt analysera och utvärdera sina marknadsföringsinsatser med hjälp av dataanalys och feedback från kunder. Det är också viktigt att investera i utbildning och utveckling av personalen för att hålla sig uppdaterad med de senaste trenderna och teknologierna inom digital marknadsföring.”

    Behöver du ett bollplank kring dina marknadsstrategier?

    Med våra verktyg och metoder kan vi hjälpa ditt företag att tydliggöra sin digitala marknadsstrategi. På så sätt kan ni fatta ännu bättre beslut – och få ännu bättre resultat. Låt oss på Expandtalk hjälpa dig att optimera din marknadsföring och maximera ditt företags potential. Kontakta oss om du vill prata mer om din marknadsstrategi.

    Om författaren

    Website |  + posts

    Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.