Influencer marketing är en viktig del av många företags marknadsföringsstrategier. Genom att samarbeta med inflytelserika personer på sociala medier kan företag öka sitt varumärkesmedvetande och locka till sig nya kunder. Ofta fungerar den här metoden bättre mot yngre målgrupper.
Vad är influencer marketing?
Influencer marketing är en form av marknadsföring som innebär att företag samarbetar med personer som har stor påverkan och följar skaror på sociala medier. Dessa personer, som kallas influencers, kan vara allt från kändisar och artister till bloggare och YouTubers.
Genom att samarbeta med influencers kan företag nå ut till en större publik och öka sitt varumärkesmedvetande. Personerna som man samarbetar kan också hjälpa företag att nå en mer specifik målgrupp genom att skapa innehåll som är inriktat på en viss grupp av människor.
Hur fungerar influencer marketing?
När ett företag vill använda influencer marketing som en del av sin marknadsföringsstrategi börjar processen med att prospektera och hitta en lämplig influencer att samarbeta med. Företaget bör identifiera vilken typ av influencer som passar bäst för deras varumärke och målgrupp.
När en influencer har valts ut, är nästa steg att skapa en kampanj som passar företaget. Kampanjen kan bestå av allt från att skapa sponsrat innehåll på sociala medier till att bjuda in influencers till utbildningar och olika typer av företagsevenemang.
Verktyg för outreach
Verktyg och mjukvaror för marknadsförare som hjälper till vid outreach och att nå olika influencers, marknadsföra produkter, tjänster, skicka mailutskick, varumärken och bygga länkar (outreach marketing).
- Followerwonk – verktyg för Twitter analys och bio research som du kan connecta till. En profil är gratis.
- Buzzstream
- Tracker
- Analytica
- Lithium
- Email hunter
- Rapportive
- Sidekick
- FollowUpThen
- Outreach Plus
- Mailshake
- Mailtag
- Prospect.io
- Mixmax
- Autopilot
- Reply
Om författaren
Jonathan Björkman är en av grundarna, CMO och Digital-PR expert på Expandtalk Corp AB. Där arbetar han med att sätta SEO-strategier för att öka tillväxten hos både start-ups och välkända globala företag. Jonathan kommer från en bakgrund inom kommunikation och marknadsföring, framförallt inom Fashion & Luxury och tog examen på Istituto Marangoni, London, 2010.
2017 började han sin karriär inom SEO i London där han jobbade på en prestigefylld byrå och klättrade snabbt upp på stegen, innan han flyttade tillbaka till Göteborg, Sverige. Han föredrar att jobba med varumärkestillväxt och vet hur man ska digitalisera företag på bästa sätt.
Han sjunger också i band på fritiden.