Content Marketing – Vad är contentmarketing?

Content marketing

Content marketing – eller innehållsmarknadsföring – är en naturlig del av företagets digitala marknadsföring. Det är digital marknadsföring som innebär skapande och delning av media och publicer innehåll. Huvudfokus kretsar kring att sätta företaget i centrum genom att skapa innehåll för potentiella kunder. Genom att se på deras behov och hjälpa dessa  hittar man nya kunder och behåller även de befintliga kunder.

Det är strategi inom on-site redigering som behåller besökare och inspirerar till köp. Istället för traditionell marknadsföring där du pitchar dina produkter eller tjänster genom hård försäljning arbetar man vid content marketing med att ge potentiella köpare bra service, upptäcka roliga saker och skapa relevant information. Content marketing innebär att små varumärken har möjlighet att dominera en nisch med innehåll.

3 gånger fler leads kommer från content marketing jämfört med traditionell marknadsföring
– Jeanne Hopkins, Continuum Services

Har du rätt innehåll?

Informationen kan presenteras i en mängd olika format, inklusive bloggar, nyheter, video, whitebooks, e-böcker, infographics, fallstudier, how-to guider etc.

Många företag bygger information inifrån och ut och tänker inte på besökarna till sajten utan strukturerar sin information utefter hur man är organiserad. En informativ webbplats ger dig mer besökare och stärker ditt varumärke. Aktuellt innehåll med kvalitet innebär att fler användare besöker sajten vilket stärker affärsmålen. Bara 6% av alla B2B marknadsförare anser att deras content marketing strategi är effektiv enligt Content Marketing Insitute 2016.

Content marketing

Hur ser besökarna och dina kunder ut?

Traditionellt har marknadsförare försökt att definiera sina målgrupper och skapa innehåll utifrån målgrupperna.

Inom inbound metodiken brukar man prata om olika personas där man försöker ge målgruppen demografisk data, psykografisk data  och ibland även ett namn.  Det går att göra väldigt komplicerat speciellt när man börjar sprida information i social media för att skapa virtuell spridning.

Andra populära begrepp är att marknadsföraren ser på kundresan. För att det ska göras effektivt kan det behövas mätpunkter och ibland används marketing automation verktyg.

Om du vill ha många besökare till din webbplats bör du undersöka och utgå från sökvolymer. Genom att undersöka sökvolymerna innan du skriver innehåll blir din webbplats betydligt mer effektiv och har möjlighet att träffa  rätt och större målgrupp. Du kan identifera konkurrenters söktrafik och även göra gap analysr för att identifiera innehåll som inte är gjort.

En metod som också är extremt effektiv är att skapa innehåll och  prata med kundtjänst och de som har kundkontakter för att identifiera och svara på de vanligaste frågorna.

Vilka krav ska du som beställare ha på innehållet?

En viktig aspekt är att du inte vill förstöra ditt varumärke genom att skapa dålig information utan ett klart budskap. All information börjar med språket och att ha en tonalitet som använder samma språk som målgruppen. Börja med målsättningen vad företaget jobbar med och vem som kommer köpa det?

Grundkraven på innehållet är att informationen ska vara informativ och skapad för din målgrupp – men också att texterna ska kunna spridas enkelt och snabbt. En del väljer att skapa personas dvs påhittade figurer för att lättare kunna skriva innehållet. Självklart måste innehållet vara grammatiskt korrekt och underhållande för läsarna. Slutligen måste texten vara sökmotoroptimerad och anpassad för sökmotorer.

En del väljer att skapa en editorial kalender men en annan metod är att använda Google Sheet och identifiera landningssidor som man vill bygga.

Sveriges Annonsörer har publicerat ett dokument för riktlinjer i samarbeten med bloggare och sk ”social influencers”. Som du kan ladda ner här.

Vilken sorts material skapar leads effektivast?

Flera företag lägger mycket tid att producera produktpresentationer vilket sällan efterfrågas. Enligt en studie av CMO Council report är de effektivaste formaten att få kvalificerade leads:

  • White papers
  • Videor
  • Analys rapporter
  • Blogggar
  • Webcasts

Vi tror att företag måste bli betydligt bättre kring det som kallas mid-funnel vilket överbryggar gapet mellan top-funnel och själva försäljningen. Det omfattar mer detaljerad information för potentiella kunder som:

  • Nyhetsbrev
  • E-books
  • Kundcase
  • Hyper effektiva formulär och konverteringspunkter på landningssidor
  • Chatbots för att skapa dialog direkt med kunder

Redaktionellt innehåll och mätbarhet

Vid content marketing används moderna metoder för att kontinuerligt förbättra innehållet. Det finns olika tekniker och taktiska metoder att kunna skala upp innehållsmarknadsföringen och ta marknadsandelar. Att ta ut olika typer av rapporter för sökmotoroptimering, trender och innehåll är naturliga byggstenar och innebär att innehållet kontinuerligt kan förbättras och förnyas.

Var du publicerar innehållet kan variera:

  • Egen webbplats
  • Bloggar
  • Social media
  • Appar

Att skriva redaktionellt innehåll ger upphov till en del svåra frågeställningar. Från ett konsumentperspektiv är det viktigt att informationen är relevant, korrekt, ej upplevd som reklam utan informativ och äkta. I Sverige har vi lagar som marknadsföringslagen som reglerar otillbörlig marknadsföring och under 2018 kommer nya EU:direktiv som GDPR som innebär utökat skydd kring personupgifter.

Spridning i de digitala kanalerna

Det finns flera digitala kanaler att sprida contentmarketing

  • Organiskt (SEO) brukar bestå av 60-70% av trafiken till en webbplats
  • Social media och social annonsering
  • Adwords främst söknätverket men även display nätverket, video nätverket
  • Display annonsering och programmatic inköp
  • Retargeting
  • Nyhetsbrev
  • Andra externa webbsajter (referals) och influencers

Hyra, köpa eller bygg själv?

Många företag väljer en byrå som kan content marketing för att öka sin synlighet.
Informationen ger kunderna förståelse kring tjänsten eller produkten vilket ger dig affärer och ökad försäljning. Att nå kunder tidigt i köpprocessen har blivit alltmer viktigt och marknadsavdelningar jobbar allt intensivare på att sätta sitt egna företag i centrum redan när kunderna börjar leta information.

Att investera i content marketing kan vara komplicerat och kan kräva nya arbetsprocesser som ofta tar lång tid att genomföra. Men samtidigt finns det enkla metoder så att man får resultat fort. En sådan är att skapa en content plan eller innehållsplan där man har ett publiceringsschema för det innehåll man behöver inom sin nisch.

Informationen ska använda teknik så att det går lätt att dela innehåll inom och utanför organisationen. Större företag är oftast inte organiserade att skapa material som delas i sociala medier.

Vill du stärka upp din befintliga webbplats?

Har du dåligt med tid att hinna med. Vi hjälper er strukturera din befintliga sajt, kategorisera och optimera innehållet så att den rankar på ett optimalt sätt. Genom att analysera Google Analytics får vi en bild av hur bra sajten fungerar men vi har utöver Google Analytics ett gäng SEO-program som vi använder.  Tillsammans sätter vi ihop vilka nyckelord som är viktiga för er och gör en innehållsanalys och korrigeringar där det behövs. Det går även att få rapporter på sidor som har tunt innehåll och fokusera på dessa sidor eller på sidor som saknar metadata

Lansera satellitsajter och content marketing bloggar som stärker dig i din nisch!
Vi är en content marketing byrå som jobbar direkt i ditt CMS eller Webbshop och skriver innehåll.
Vi har erfarenhet av WordPress, Joomla, Episerver, Magento, OScommerce och Sitedirect. I våra uppdrag jobbar vi helst hälften av tiden hos företaget vilket innebär att vi har större möjligheter att skriva relevant innehåll. Vi tror att information ofta finns lokalt i företaget och att man måste ha en nära kontakt för att få rätt tonalitet i texterna men även kunna få input kring affärsnyttan och vad man säljer på företaget.

Expandtalk är en liten och kreativ content marketing byrå i Stockholm

Vill du förstärka din online marknadsföring? Vi hjälper företag öka intäkterna genom att leverera smartare innehåll och marknadsföring till användare. Ta hjälp av digitala specialister som är specialiserade på content marketing. Expandtalk är en content-byrå söder om Stockholm som jobbar med online marknadsföring. Vi jobbar med webbyråer och på marknadsavdelningar ute hos våra kunder. Exempel på arbeten omfattar innehållsmarknadsföring, innehållsanalyser, skriva redaktionella texter,  white-papers, ryktesspridning och bloggar. Ofta är uppdragen att stärka upp ett företags digitala närvaro.

Vi är en content byrå som kan hjälpa er content marketing strategi och vi har lösningar som är flexibla. Vi anpassar oss  om ni vill hyra native annonsutrymmen, köpa en ny sajt, utveckla er befintliga sajt eller helt enkelt bygga upp en ny sajt från grunden med innehåll.

Syftet är att skapa kostnadseffektiva kampanjer som når din målgrupp
Vår metod innebär att du betalar för det som ger mest resultat.

  • Behöver du skriva en content plan baserat på sökord med stora volymer på Google? Vi identifierar olika sökord och skriver ett schema baserat på vad som efterfrågas i din nisch.
  • Vi kan sätta upp en sajt inom en konkurrensutsatt nisch för att skydda ditt varumärke när man gör en sökning på Googles sökresultat
  • Förbättra synligheten på existerande sajt
  • Byta webbplats utan att tappa besökare?

Vi har jobbat med online marknadsföring i flera år på olika marknadsavdelningar. När vi kommer med förslag på texter utgår vi från hur sökord fungerar och driver trafik (det som populärt kallas longtail).

Ta del av vårt unika bloggnätverk

Native advertising är en form av annonsering på nätet. Idag har vi ett 80-tal content marketing bloggar och webbplatser inom flera nischer. Målet med dessa har varit att ge besökarna en bra och läsvärd upplevelse och vi har ett långsiktigt socialt engagemang i dessa bloggar.

Vi har byggt våra webbplatser under en längre tid- eftersom vi tror att det på sikt kommer finnas nya affärsmöjligheter på nätet. Strategin kring våra sajter är att vara informationskanaler inom de branscher vi arbetar med och erbjuda relevant och bra information till läsarna.Eftersom vi idag har flera sajter som rankar på Google innebär det kortare startsträcka att få upp en skräddarsydd nischsajt. Det innebär också att det går att använda smartare marknadsföring som retargeting för att nå målgruppen.

Vi vill  skapa läsvärda sajter och långsiktigt mervärde för läsarna. Utöver traditionell konsulting arbetar vi kontinuerligt med vårt egna bloggnätverk som vi byggt under flera års tid. Vår ambition är att bygga sajter inom nischer som intresserar oss och skapa mervärde för läsarna genom att leverera kvalitativa tjänster inom vissa utvalda nischer.

Vi har identifierat 8 olika fokusområden och vertikaler: Hälsa och skönhet, finans och ekonomi, försäkringsbranschen, mode och kläder, IT, turism, miljö och teknik samt återvinning.

Ambitionen med våra webbplatser: Vi har ett långsiktigt syfte med våra webbplatser och att skapa saklig och objektiv information. Informationen på dessa sajter har:

  • Sakliga
  • Opartiska
  • Ej missvisande
  • Mångsidiga
  • Fullständiga
  • Intersubjektiva

Vill du veta mer? Kontakta oss gärna genom att fylla i formuläret!

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.