Konkurrentbevakning – vad gör dina konkurrenter?

Konkurrenter, konkurrentbevakning och konkurrentstrategi

Konkurrenter, konkurrentbevakning och konkurrentstrategiKonkurrentanalys – hur analyserar du dina konkurrenter och så här vinner du över dem.

Försök att svara ärligt om du har koll på vad dina konkurrenter gör på nätet? Om du inte har koll på konkurrenter kan det kosta dig väldigt mycket i minskad försäljning. Konkurrentanalys har utvecklats oändligt inom internetmarknadsföringen sedan marknadföringsgurun Michael Porter skrev sin klassiska bok “konkurrensstrategier” då webben inte ens var påkommen.  Med digitala verktyg är det möjligt att se konkurrenternas bästa och mest effektiva sökord och detaljerad information hur konkurrenterna får trafik till sin webbplats.

Koll vad konkurrenterna gör på nätet?

Du behöver bevaka nätet för att se ifall de ägnar de sig åt att snylta på ditt varumärke, ryktesspridning på nätet – eller de kanske skrapar dina priser så du alltid har sämre pris? I starkt konkurrensutsatta nischer har vi sett konkurrenter som agerat på ett sätt som kan vara direkt farligt för dina affärer och skada din omsättning.

Identifiera vilka konkurrenter du har på nätet

Vilka konkurrerande aktörer har du i sökresultatet? Det är viktigt att undersöka vilka sökord som de rankar på och som de använder på sin sajt. Vi har undersökt flera konkurrents sökvolymer i flera branscher och ifall det finns några sökord som ni missat på er sajt.

Genom Excel-ark med era sökord som mappas mot konkurrenternas sökord kan vi identifiera om det finns några sökord som saknas – vilket är en metod som kallas för GAP-analys. Genom att lägga in alla sökorden i ett excelark och plocka fram sökvolymer och markera duplicerade värden går det att få fram var man behöver koncentrera sin content marketing.

Vi kan även ta fram konkurrenters länkar där man kan hitta leverantörer, partners och kunder. Genom analys av länkar går det att hitta samarbeten, partner och kunder och se ifall det finns något man kan göra för att öka sin egna digitala närvaro.

Plocka SEO-trafik från dina konkurrenter

Det finns flera olika metoder att plocka trafik från dina konkurrenter. Börja med att identifiera dina konkurrenter och hur de får sin trafik.

Checklista konkurrentbevakning

Det finns många faror att inte ha en digital bevakning på vad konkurrenter gör och här är några exempel som du bör kolla upp och som kan innebära stora förluster.

Hur jobbar konkurrenterna med länkar?

Hur starka är de på nätet och på det organiska söket? Hur ser deras webbplatser ut – är de professionella och har snygg design och vilka USP:er använder de? Är sajterna lättnavigerade=

Hur ser trenden ut för mig gentemot mina största konkurrenter?

Hur starka är de på de olika digitala kanalerna?

Vilka sökord använder och rankar de på sökorden?

Finns det sökord med mycket trafik som dina konkurrenter inte använder?

Använder konkurrenterna negativ seo mot er?

Vilka länkar och backlinks har de? – kan du hitta med Open Site Eplorer.com

Kör de Adwords annonser mot mitt varumärke? – hittar du med Google Adwords preview

Hur ser deras sociala media satsningar ut?

Hur ser din serp (Googles sökresultat) ut?

Snyltar de på ditt varumärke i den digitala kanalen?

Finns det några bra länkar som de har som inte du har?

Vilka ankartexter har de i sin länkprofil (de kanske använder ditt företagsnamn)?

Använder konkurrenterna Adwords och annonserar på ditt varumärke?  Om en konkurrent börjar annonsera på företagsnamnet så kan det bli riktigt jobbigt och man missar många potentiella lead.

Verktyg för konkurrentbevakning

Det finns en uppsjö av verktyg för att spionera på dina konkurrenter exempelvis Semrush, Seolytics, Searchmetrics och RivalIQ.

Avancerade Google sökningar som du kan använda för att kolla dina konkurrenter

Du kan själv göra lite mer sofistikerade sökningar på Google för att få fram vad som sägs om en konkurrent eller ditt egna företag

[expandtalk -site:expandtalk.se] visar vad som är skrivet där man utesluter det som är skrivet på webbplatsen expandtalk.se och om det finns positiva artiklar.

Vill du ha hjälp att göra en konkurrentanalys?

Kontakta oss gärna ifall du vill ha hjälp att göra en digital konkurrentanalys där vi analyserar din webbplats. För större företag kan vi även göra KPI:mätningar där man kan jämföra resultatet gentemot konkurrenter och hitta förbättringspotentialer. Det kan handla om att du har en webbplats som är betydligt långsammare än de främsta konkurrenterna eller synligheten på viktiga sökord.

Tips

Missa inte vår digitala marknadsföringsblogg om vilka verktyg som du kan använda för konkurrentanalys. Om du har frågor eller diskutera mer eller få en konkurrensanalys utförd kontakta oss så kan vi prata mer.

Daniel Larsson
Daniel Larsson

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.

Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Kommentarer är avstängda