Vad är intent och betydelsen att kartlägga kundresan

0

Vad menas med intent? Intention eller avsikten är ett begrepp som Google och digitala marknadsförare visar allt mer intresse kring i sina algoritmer. Intentionen visar seriositet och om det finns någon ”ivrig uppmärksamhet”,

Avsikten visar att det finns ett faktiskt intresse. Det betyder att en målgrupp som visar intent är aktivt intresserad av din produkt eller tjänst och letar för närvarande efter den.

Kund som betalar för en produkt

Vikten av kundresan för att förstå intent

För att sälja produkter och tjänster måste du förstå dina kunder och hur de tänker. Du måste beskriva processen, eller köparens resa, från de att de börjar undersöka en produkt. Och när dina kunder är på nätet måste du veta vilka sökord köparen använder under denna process.

Söktermer som används när potentiella kunder planerar ett köp

Det finns tre kategorier av sökord som en shoppare använder när de går igenom sin kundresa.

  • Informational keyword – Informativa sökord som hjälper kunderna som är tidigt i köpprocessen att hitta allmän information och få mer information om en produkt.
  • Navigational keyword – begrepp som man använder för att få utförligare information om ett begrepp. Hjälper kunden att hitta ett visst märke, en viss produkt eller tjänst. Exempelvis om du söker skor och använder begreppet ””höga klackar” eller ”röda skor”.
  • Transaction kewyword – transaktionella sökord slutligen används mycket inom e-handel och hjälper kunden att hitta platsen att göra en transaktion eller utbyte.

Vad menas med affinity

Det är skillnad mellan begreppen ”intent” och ”affinity” (sv. samhörighet) där det senare begreppet betyder att man gillar och har sympati för något baserat på tidigare beteenden.

Vad är PAA?

PAA står för People Also Ask. Det innebär att du har stora möjligheter att synas på Googles söksida omdu använder det rätt. Exempel på PAA för begreppet Fintech.

För svenska Google.se blir följande frågor relevanta att svara på:

  • När
  • Vad är
  • Varför
  • Hur?
  • Vilket, vilka
  • Var

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.