Webbstrategi

Webbstrategi


Guide – Hur du skriver en effektiv webbstrategi

En bra webbplats ska spegla ett företags affärsidé. Företagets webbstrategi visar hur du tänker online och vad du vill åstadkomma med din webb, mobilanpassningar och varumärke. I webbstrategin finns affärsmål för den digitala satsningen och hur du ska nå målen. Utöver själva webbplatsen beskrivs taktisk marknadsföring för olika digitala kanalerna och olika satsningar på digital annonsering och hur du kan förbättra företagets ROI.

I webbstrategin finns det tydliga målsättningar och mätningar så att planen kan realiseras. Vad vill jag, mätbara mål vad vill jag uppnå och klara definitioner hur konkurrensen ser ut inom nischen. En webbstrategi som är mer ekonomisk kan ha mätbara värden för konverteringskostnader och hur de kan kosta och ROI på olika kanaler.

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

Hur fungerar din webbplats i nuläget?

Hur ser situationen ut idag och vad är visionen. Det är inte ovanligt med företag som har dålig digital mognad och en del har pliktskyldigt satt upp en webbplats. Men vad händer om dina konkurrenter har en mycket effektivare digitalisering eller synlighet på nätet än vad du själv har. Det innebär att de får en konkurrensfördel gentemot dig som kan vara svår att hantera.

Vet du var du är och vart du ska? Börja med att inventera vilka resurser du har och vilka online sajter som du hanterar. Vilka är de starka sidorna med din webbplats? Vilka är de svaga delarna? Vilka USP (Unique Selling Propositions) finns och syns de bästa säljargumenten tydligt på webbplatsen. Finns det trovärdighet bakom webbplatsen (domäntrust)? Fungerar knappar, formulär och  call-to-actions så att man får nya leads och kunder?

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

Vilken är din målgrupp?

Hur analyserar du webbplatsen och har du ett team eller funktion som gör analyserna. I Google Analytics kan du få grundläggande information om din målgrupp som ålder, kön, återkommande besökare. Om du pratar med dina säljare går det att utvidga målgruppen och en del webbyråer jobbar med personas där de definierar olika människotyper som man vänder sig till för att få fram hur målgruppen ser ut demografiskt och olika psykiska faktorer. En del använder personas och namnger fiktiva namn med ålder, yrke för att kunna konkretisera hur webbplatsen fungerar och för att förstå hur målgruppen ser ut och vad som motiverar dem.

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

Vad söker användarna på?

För en entreprenör och marknadsförare kan trafiken till webbplatsen betyda skillnaden mellan framgång och misslyckande. Inom detaljhandeln är läget en av de viktigaste faktorerna och likadant är det på nätet där volymen av kunden och potentiella kunder som besöker en viss webbplats är av stor betydelse.

Vilka är sökorden som potentiella kunder använder när de söker på nätet. Det går att ta fram detaljerad statistik kring sökvolymer och sökbeteende analyser.

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

Identifiera dina digitala konkurrenter

Hur ser de digitala konkurrenterna ut inom ditt affärsområde och är det samma konkurrenter som du mött i den verkliga världen. Vilka konkurrenter har högst lönsamhet (kolla allabolag.se eller ladda ner bolagsrapporter från hitta.se). Ta fram alla deras externa länkar för att hitta partnerskap och kundsegment. Se hur deras Adwords annonser ser ut och var de får sin trafik ifrån (Semrush.com).
Läs mer om konkurrensanalyser.

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

Se till att ha kvantifierbara mål

Definiera realistiska målsättningar utifrån de tillgängliga resurser som du har till ditt förfogande. Vill du ha länkar finns det mängder av tekniker som ofta är grå-hat och vill du ta risken så visst men det är knappast en effektiv strategi. Olika KPI:er hjälper dig att se hur sajten ska utvecklas och hur den fungerar gentemot dina konkurrenter. Det finns mängder av kommersiella verktyg för att benchmarka en webbplats och marknads KPI:e rmot konkurrenter och vill du köra budgetvarianten kan du använda verktyg som  kwfinder, SEOLytics eller kolla länkarna med Majestic.com.

Beroende om du använder Google Analytics programvara och satt upp olika spårningar går det att följa utvecklingen vid kampanjstart och det befintliga målet. För en webbshop kan det handla om intäkter på e-handeln, målkonverteringar, tid på sajten, anknutna varumärken mm. Det finns många som fokuserar på länkar vilket är old-school.

 

Webbstrategi

Statistik – spårning och Analytics

Det mesta på nätet är spårbart och mätbart och genom att sätta upp olika kvantifierbara mål går det att se till att sajten utvecklas åt rätt håll.
Eftersom du säkerligen har tillgång till Google Analytics går det att sätta kvantitativa målsättningar kring besökare, minskad bouncerate, målgrupper mm.
Vi hjälper gärna till med att utvärdera en webbplats och se att den fungerar optimalt hos Google och användare. Ett vanligt misstag är att man inte rensat sin trafik från spamrobotar vilket kan ge grovt missvisande statistik. Genom att följa upp KPI:er är det möjligt att kontinuerligt förbättra din online närvaro och webbplatser.
Läs mer om KPI:er

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

Webbstrategi

Bild: Jag brukar bryta ner alla aktiviteter i projektverktyget trello.com (som är gratis). Då får man en bra överblick vad som behöver åtgärdas och alla projektmedlemmar ser vad som händer.

Hur fungerar din webb avdelning?

Slutligen behöver du fundera hur din webborganisation ser ut. Är du beroende av externa konsulter eller har du en inhouse-avdelning som klarar av att leverera med kvalitet. Att bygga en webbplats kräver olika typer av kompetenser allt från utvecklare, till gränssnittsdesigners och copy. Är din organisation innovativ och reagerar de på nya möjligheter eller är det klokare att ta in externa konsulter för vissa utvalda delar? Fungerar ledarskapet och är coachingen bra så att organisationen arbetar effektivt? Hur ofta och frekvent sker möten och är det ett fungerande team som kommer fram till smarta beslut.

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

Olika typer av kanaler som finns med i webbstrategin

Hur ser din media strategi ut och vilka kanalstrategier ger bäst ROI varierar från olika branscher. När man definierar olika kanaler är man på taktisk nivå och ofta kan man nå en viss nivå som sedan planar ut i effektivitet.

Resultatbaserad sökmotoroptimering

Fungerar sajten som den ska och rankar man på sina sökord. Hur ser besökstrenden ut och finns det några problem kring hur sajten rankar. Har man täckt in long-tail sökord och de volymsökorden.
Läs mer om sökmotoroptimering

SEM och PPC-annonsering

Hur mycket lägger man ner i Adwords och digital annonsering. I strategin bör det finnas målsättningar hur mycket man kan spendera, täckningsbidrag och ROI.
Läs mer om Adwords

Sociala medier

Hur förstärker jag mitt varumärke i sociala medier och hur kan de hjälpa försäljningen, kundtjänsten att kommunicera företagets mål.
Läs mer om sociala medier

Content marketing – innehållsmarknadsföring

Vilken sorts information behöver du producera till din webbplats.
Läs mer om content marketing.

Mobil annonsering

Att synas på mobiltelefoner med rätt budskap.
Läs mer på mobiltseo.se

Remarketing

Att visa återkommande annonser när de som besökt din webbplats surfar på nätet. Läs mer

Marketing automation

Går det att förbättra företagets processer genom marketing automation? Det har dykt upp en mängd nya verktyg som underlättar för organisationen att ta hand om sina kunder och förbättra kommunikationen i kundens livscykel. Marketing automation kan användas för att skaffa fler kunder och minska churn (bortfall av kunder).

Läsvärda artiklar inom samma område

En av de bästa artiklarna om digitala strategier och vad som skiljer taktisk marknadsföring från strategisk:
http://www.portent.com/onetrick/

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

Vill du veta mer om digitalisering och webbstrategier?

Vi är en digital affärspartner som ger dig bättre affärer. Om du vill veta mer om digitala strategier och hur du kan utveckla digitala lösningar och affärer – kontakta oss på Expandtalk. Vi jobbar inom hela det digitala fältet med att förbättra din lönsamhet på nätet.