Yandex källkod läckt: Innehåller information om 417 aktiva rankingfaktorer
Yandexleak en protest mot den ryska invasionen? Källkoden till sökmotorn Yandex som är populär i Ryssland, Turkiet och Östeuropa har läckts ut av en tidigare
Digitalisering har transformerat och påverkar hela samhället och alla företag inom i stort sett alla områden. Internet, mobiler och moln tjänster har förändrat samhället från grunden. Kundresan hur beslutar sig inför ett köp men också hur företag fungerar är idag digitaliserade i de flesta företag och ofta är det nödvändigt att vara med tidigt i kundresan för att vara releant vid ett köp som kan ske månader senare. Men hur digitaliserad är ditt företag?
Aldrig förr har det funnits så mycket information för en kund som ofta börjar sin kundresa genom att Googla ett område. För några generationer sedan frågade du dina vänner men nu undersöker du själv marknaden och förväntar sig att hitta information på nätet. De företag som tar till sig den digitala utvecklingen kommer vara de som lyckas. Stora företag är ofta trögrörliga och riskerar slås ut i konkurrensen av små snabbrörliga digitala företag som inte har något legacy och behöver förvalta tunga äldre system. De nya företagen kan bygga sina affärsidéer utifrån de senaste digitala plattformarna.
Ett begrepp som börjat dyka upp är att disrupta en bransch dvs vända upp och ner på en bransch och använda helt nya spelregler och erbjuda helt nya tjänster. Ofta har digitala tillväxtföretag och start-up bolag större möjligheter att förändra spelreglerna i en bransch eftersom de har enklare och snabbare processer och har en kultur som ofta omfattar de senaste IT-verktygen och molnlösningarna.
Tyvärr är det många företag som helt saknar digital strategi ofta beror de på att de inte vet hur nätet fungerar. Enligt en studie av Ipsos för DI saknar 4 av 10 svenska företag en tydlig digital strategi. Märkligt nog anser mer än hälften i Ipsos undersökning är tveksamma till om en sådan överhuvudtaget behövs.
Ledningen behöver vara engagerad i digitaliseringen eftersom infrastruktur och arbete kräver resurser dessutom handlar digitala metoder till stor del om verksamhetsutveckling. Ett vanligt problem är att ledningen inte förstår eller kan ta till sig digitala arbetssätt så de behöver ha en ödmjuk inställning och lära sig förstå och skapa förutsättningar för den nya tekniken med hjälp av specialister och digitala strategier. För att lyckas behöver digitaliseringsarbetet vara förankrat i de större planerna som affärsplaneringen, marknadsstrategier och kommunikationsstrategier.
Ett företags webbplats är det som länge varit den digitala marknadsföringens kärna. Till en början fungerade ofta webbplatsen som en ”broschyr” som lades ut på nätet. Sedan dess har det hänt mycket, både vad gäller utformningen av själva webbplatsen och den digitala kundresan. Funktionen för webben har dock i mångt och mycket varit densamma. Det vill säga att man ”driver trafik” från andra kommunikationskanaler, såsom annonser, sociala medier, nyhetsbrev, bloggar.
En viktig skillnad går mellan traditionell kampanjplanering och det som kallas för performance marketing. Traditionella kampanjer är ofta varumärkesdrivna eller bygger på olika events och syftar till att öka kännedomen om företaget.
Performance marketing syfterar till att skapa leads och olika typer av konverteringar och är verksamhetskritiskt. Att öka trafiken till en webbplats är det första steget. Nästa steg är att få mer relevant trafik och öka antalet lead. Syftet med en webbplats handlar ofta om att konvertera besökarna till leads och få kunder att öka försäljningen. En metod för detta handlar om att skapa premium innehåll som ger bästa upplevelser. På detaljnivå kan det handla om att använda effektiva call to action dvs bilder och formulär som fångar besökare och får dem att höra av sig till företaget.
För att lyckas behöver ett företag ha en vision och bygga något genuint och meningsfullt och hitta rätt partner som kan hjälpa dem att skala visionen. En datadriven strategi gör det möjligt att skala upp ett företag både genom att administrationen blir effektivare vilket innebär lägre kostnader men framförallt genom att öka försäljningen.
En digital strategi svarar på följande frågor:
Ofta räcker det inte med att man tar fram en strategi utan den måste genomföras på kort tid och framförallt bygga på korrekta kundinsikter.
Utmaningen med webben är att säkerställa att både relevansen av innehållet på sajten och attraktionen visuellt är så hög att folk inte vänder i dörren utan faktiskt stannar kvar, informerar sig och aktiverar sig och blir kund.
Man vill så snabbt och smidigt som möjligt presentera kunden den information han eller hon efterfrågar.
Historiskt sett navigerade man via förstasidan på webben. Idag måste alla sidor betraktas som en förstasida eftersom majoriteten av trafiken till sajten kommer från andra håll, exempelvis Google söket.
Att känna till de digitala kanalerna och hur man driver trafik till sajten är nödvändigt.
Strategin är den viktigaste drivkraften i den digitala arenan. Företag som undviker risktagande riskerar att förlora talang, och anställda i alla åldersgrupper som vill arbeta i företag som är aktiva i den digitala utvecklingen. En konsekvent digital strategi innebär att företag kan behöva förändra processer, engagemang, rekrytering och affärsmodeller.
Vi kan hjälpa dig med din digitala strategi utifrån ditt företags individuella förutsättningar. Eftersom mäter olika digitala KPI:er så ser vi ifall det finns delar som måste förbättras men vi ser också ifall det finns några stora hot mot verksamheten. Kontakta oss om du vill veta mer!
Yandexleak en protest mot den ryska invasionen? Källkoden till sökmotorn Yandex som är populär i Ryssland, Turkiet och Östeuropa har läckts ut av en tidigare
Många investeringsbolag, riskkapitalister och PE-bolag investerar i bolag som tar till sig de senaste digitala trenderna i sina affärsmodeller. Men vilka är de digitala trenderna
För dig som vill veta mer om SEO. Läs vår guide med de vanligaste frågorna (FAQ) kring sökmotoroptimering (SEO).
Vad var det svenskarna googlade mest under 2022? Läs vår lista där vi undersökt sökvolymer och trender i Google. Vi har delat upp listan i
Vad är sökordsoptimering? Många använder sökordsoptimering synonymt med sökmotoroptimering, vilket är en teknik som syftar till att förbättra en webbplatsens synlighet i sökmotorer genom att
Digitalisering av banker sker samtidigt som branschen förändras Svenska banker har kommit långt med att digitalisera sina tjänster och processer. Detta innebär att de erbjuder
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.