Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Digital Strategi – ett datadrivet synsätt skalar företaget

Digital strategi

Internet, mobiler och moln tjänster ar förändrat samhället och ger mer makt till konsumenten. De företag som anammar den digitala utvecklingen kommer vara de som lyckas och stora företag är ofta trögrörliga och riskerar slås ut av små snabbrörliga digitala konkurrenter. Ett begrepp som börjat dyka upp är att disrupta en bransch dvs vända upp och ner på en bransch och använda helt nya spelregler och erbjuda helt nya tjänster.

Tyvärr är det många företag som helt saknar digital strategi. Enligt en studie av Ipsos för DI saknar 4 av 10 svenska företag en tydlig digital strategi. Märkligt nog anser mer än hälften i Ipsos undersökning är tveksamma till om en sådan överhuvudtaget behövs!

Digital framgång handlar inte bara om teknik

För att lyckas behöver ett företag ha en vision och bygga något genuint och meningsfullt och hitta rätt partner som kan hjälpa dem att skala visionen. En datadriven strategi gör det möjligt att skala upp ett företag både genom att administrationen blir effektivare vilket innebär lägre kostnader men framförallt genom att öka försäljningen.

Hur tar man fram en digital strategi?

En digital strategi svarar på följande frågor:

  • Nuläge inom branschen och företaget – hot och möjligheter?
  • Hur ser verksamheten ut och  vilka är verksamhetsmålen?
  • Hur ser styrning ut och vilka processer finns på plats?
  • Finns det några nya tekniker och metoder som används på webbsajter och appar? Hur används ny teknik – exempelvis kommer vi få se nya tekniker som 3D-printing, sensorer, machine learning och artificiell intelligens, självgående drönare och robotar med datorseende – vilket kommer förändra affärerna och logistiken hos många företag.
  • Hur fungerar och samverkar de olika digitala kanalerna – fungerar det organiska söket, mobila kanalen och sociala medier på ett tillfredsställande sätt?
  • Hur fungerar företagets sökmotoroptimering och synlighet på nätet?
  • De bästa ingenjörerna och marknadsförarna vill tro på ett företag eller produkt som de är med och utvecklar. Hur arbetar företaget med organisation och rekrytering av digital kompetens och hur säkerställer ledningen att företaget blir mer experimentdrivet?
  • Hur fungerar den digital kommunikationen och får de ut sina kärnvärlden och unique selling propositions?
  • Vilka nyckeltal, KPI:er och verksamhetsmål finns för verksamheten?
  • Finns det en produktion av design och innehåll som stödjer KPI:erna?
  • Finns det några affärsmodeller som kan behöva förändras och disruptas?

 

Den digitala strategin hos Telia

Den digitala strategin får inte bygga på fel antaganden!

Men ofta räcker det inte med att man tar fram en strategi utan den måste genomföras på kort tid och framförallt bygga på korrekta kundinsikter.

Ett exempel är Telia som definitivt har en digital strategi men som inte har lyckats lyssna på kunderna. I sin TV-Playtjänst använder de tekniken Microsoft Silverlight som varken fungerar på Safari eller Chrome – webbläsare som har 90% av marknaden. Ifall de hade haft en digital strategi så hade de brutit ner delar som rör kundernas livscykel och åtgärdat dessa problem. Jag undrar vad ovanstående problem kostar Telia i minskade kundintäkter. Kan det bero på att utvecklarna och konsulterna sitter på Microsoft miljö och inte bryr sig ett skvatt vad  kunderna efterfrågar?

Digital Strategi SJ

Ett annat exempel är SJ. Jag undrar hur mycket företaget förlorar på att deras användargränssnitt är för komplicerat vilket innebär att jag som kund har svårt att beställa en resa och istället vänder mig till andra transportföretag. En digital strategi hade identifierat problemen men också haft resurser att förändra på processerna.

Strategin är den viktigaste drivkraften i den digitala arenan

2015 Digital Business Global Executive Study and Research Project som är författad av MIT Sloan Management Review tillsammans med konsultbolaget Deloitte identifierar strategin som den viktigaste drivkraften i den digitala arenan. Företag som undviker risktagande riskerar att förlora talang, och anställda i alla åldersgrupper som vill arbeta i företag som är aktiva i den digitala utvecklingen. En konsekvent digital strategi innebär att företag kan behöva förändra processer, engagemang, rekrytering och affärsmodeller.

  • Mindre digitalt mogna organisationer tenderar att fokusera på enskilda tekniker och har strategier med drift i fokus. Digitala strategier i de mest mogna organisationer utvecklas med tanke på att förändra och omvandla verksamheten.
  • Förmåga att visa hur digital teknik kan påverka verksamheten är en färdighet som saknas i många företag
  • Anställda vill arbeta för digitala ledare. I alla åldersgrupper från 22 till 60 dvs den stora majoriteten önskade de tillfrågade arbeta för digitalt aktiva organisationer.

 

Vi hjälper dig ta fram en digital strategi

Vi hjälper dig med din digitala strategi utifrån ditt företags individuella förutsättningar. Eftersom mäter olika digitala KPI:er så ser vi ifall det finns delar som måste förbättras men vi ser också ifall det finns några stora hot mot verksamheten. Kontakta oss om du vill veta mer!