Hem » SEO » 12 digitala trender som kommer förändra världen 2022

12 digitala trender som kommer förändra världen 2022

Sunrise through a crystal lensball. Looking to a brighter future

Många investeringsbolag, riskkapitalister och PE-bolag investerar i bolag som tar till sig de senaste digitala trenderna i sina affärsmodeller. Men vilka är de digitala trenderna och emerging technologies som gäller för 2022 som företagsledare behöver ta till sig?

Digitala trender 2022

Trend 1: Cloud lösningar går mot att handla om CX. Ännu mer infrastruktur kommer ligga i molnlösningar som integreras med andra lösningar. Många av de lösningar som använts ligger redan idag i molnet och det finns ett fåtal gigantiska aktörer som Amazon, Google, IBM och Microsoft. Gartner tror att 75% av alla mellan stora och stora organisationer vill ha en multi-cloud eller en hybrid strategi.
Det finns mer data än någon vet vad man ska göra med, och ju mer det måste flyttas fram och tillbaka vilket kostar pengar. Mycket av det som kan ligga i cloudlösningar finns där redan och utvecklingen går mot det som kallas Edge of the Cloud. Edge gör det möjligt att göra mer beräkningar där uppgifterna samlas in. Cloudlösningar handlar också om att jobba smartare med molnlösningar och att få företagen digitaliserade där kundresor och kundupplevelser kommer bli en naturlig utveckling.

Trend 2: Digitalisering, e-handel och digital försäljning får ökat fokus eftersom det är bekvämt och något vi vant oss efter pandemin. Branschmässigt kommer alla branscher fortsätta att digitaliseras från digital vård och distansvård men även traditionella branscher. Företag kommer ha ett ökat tryck på att förändras vilket ställer krav på affärsteknologi vilket ligger i gränslandet mellan säljavdelning, marknad och IT-avdelningar.

Trend 3: Satsningar på digital marknadsföring ökar. För att kunna leda behöver man få kundinsikter och marknadsinsikter och använda analytics i ledningen och i styrningsfrågor och för att göra det behöver de mäta relevanta KPI:er. Företag behöver anpassa sin marknadsföring efter Google och se hur deras närvaro ser ut med affärskritiska sökord men även med det som kallas position Zero, snippets och röst sökningar. Sökningar på mobilen kommer fortsätta öka i betydelse och i röstsöket använder besökarna fraser som de har i sin vardagliga kommunikation. Inom SEO tror vi att AI kommer få en större roll och integreras i olika lösningar.

Trend 4: Flera digitala kanaler kommer användas i marknadsföringen. Allt fler företag kommer satsa på digitala kanaler som YouTube och Podcasts.

Trend 5: Events blir mer digitala. Evenemang och upplevelseindustrin blir i högre grad digital. VR kommer bli en naturlig del av detta på sikt. Det kommer bli spännande att följa vad som kommer hända med Metaverse och ABBAS konsert i London som lanseras i maj 2022.

Trend 6: Gaming fortsätter sitt segertåg. När vi läser om Google Shoping Holiday ser vi att gaming kommer fortsätta öka. Toppkonsolerna är Nintendo Switch OLED, Sony Playstation 5 och Microsoft Xbox series X. De topp trendande spelen är NBA 2K22, FIFA 22 och Metroid Dread.

Trend 7: Arbetsplatsen har förändrats genom ny teknik och generationsskiften i arbetskraften. Framtidens arbetsplats kommer att anpassas på den digitala omvandlingen och bygga på uppkopplade hybridupplevelser. Arbetsplatsen har snabbt utvecklats och medarbetarnas förväntningar – vilket tvingar organisationer att leverera digitala och uppkopplade upplevelser för att driva produktivitet och behålla talanger. Företag behöver satsa på wellbeing som ger de anställda en balans mellan arbete och privatliv vilket omfattar både fysisk och psykisk hälsa som hjälper anställda att trivas. Under pandemin har många skaffat hund och vill ha med sig jycken till jobbet och de vill också kunna träna i hemmet. Människor vill fortsätta att jobba hemifrån och på distans och många har börjat kolla på kaffemaskiner som Breville Barista Express Espresso Machine och Keurig K-Mini Single Serve Coffee Maker.

Trend 8: Lönerna för de bästa digitala talangerna stiger. Inflationen kommer öka och med det följer löneökningar.  Inom den digital världen är det stor efterfrågan på de bästa digitala talangerna. Det kommer vara svårt att behålla de bästa medarbetarna om man inte erbjuder bättre kompensationer och blir bättre på att vara värdeskapande företag.

Trend 9: Företag kommer fortsätta få ökat fokus kring hållbarhet och ESG-frågorna  och företag måste ändra sig från grunden istället för att ägna sig åt missledande green washing av varumärken. Transporter och hur vi bor har stor påverkan på miljön och vi fortsätter se på alternativ till petroleum baserade bränslen. Tidningen Economist förutspår  att bland 22 emerging technologies kommer vi få se ny teknik kring vätgas, värmepumpar och geo-enginering. 

Trend 10: Artificiell Intelligens och automatisering. De stora företagen som Microsoft, Amazon, Facebook och Google satsar allt mer på AI och det kommer lösningar från 3:e parter som möjliggör hyperautomatisering vilket ökar produktiviteten, snabbar upp tiden för att nå marknaden och ökar kundupplevelser och medarbetarupplevelser.

Trend 11: Mobile first. Mobilen är fortsatt viktigt och vi kommer gå över till iPhone 13. En del SEO bolag har valt att i huvudsak koncentrera sig på hur synligheten på mobilen går eftersom hastigheten och gränssnittet på mobilen får allt större impact.

Trend 12: Kryptorevolutionen. Kryptolösningar med Bitcoin fortsätter öka i värde men även andra kryptovalutor för betydelse som Ethereum, Cardano är intressanta. Däremot ökar den politiska risken att centralbanker och andra myndigheter kommer intervera. I Sverige har vi även sett att Finansinspektionen har gått in och vevat kring Bitcoin och dess miljöpåverkan! 

Scroll to Top