12 digitala trender som förändrar världen 2024

digitala trender, digital marknadsföring

För större bolag är det affärskritiskt att anpassa sig till den digitala transformationen. Men vilka är de senaste digitala trenderna och teknikerna som gäller för 2024, som företagsledare och marknadsförare behöver känna till?

Digitala trender 2024

Teknologin fortsätter att utvecklas i snabb takt och påverkar i allt högre grad våra liv. Nya innovationer och förbättringar av befintliga teknologier kommer att inverka på hur vi tänker, arbetar och interagerar med varandra. Inte minst AI-utvecklingen lär spela en allt större roll i samhället och inom företagen. Nedan följer en sammanställning av digitala trender som är värda att hålla koll på under året.

1. AI har blivit mainstream på företag

Stora företag som OpenAI, Nvidia, Microsoft, Google, Amazon, Facebook och Tesla har under åren satsat mycket på AI, samtidigt som det börjar dyka upp open source-lösningar. Om ChatGPT var ett teknikhopp, så kommer utvecklingen att accelerera ytterligare med robotics, mikrofabriker och olika applikationer som AI-health.

AI kommer att slå ut vissa servicesektorer. Omkring 40 procent av alla arbetstimmar skulle kunna påverkas av stora AI-språkmodeller som ChatGPT-4, enligt en rapport från Accenture. Många sekreterarroller och administrativa tjänster ses som sannolika att snabbt minska på grund av AI. Detta enligt Världsekonomiskt forums rapport om jobbens framtid. 

När företag börjar använda AI leder det till nya krav och frågeställningar kring hur anställda använder tekniken. Å ena sidan finns stora produktivitetsvinster, å andra sidan finns det legala risker – exempelvis plagiering eller spridning av konfidentiell information som inte bör publiceras offentligt. Om det har blivit enklare att skapa innehåll måste kommunikatörer ägna betydligt mer tid åt att se till att innehållet blir mänskligt och unikt. Dessutom behöver man lägga energi på att kvalitetsgranska och säkerställa att kommunikationen är korrekt och inte ”hallucinerar” genom att visa fel eller hitta på svar.

Från ett riskperspektiv kommer lagstiftningen inom Europa att skärpas genom nya lagar som AI-lagen, vilken har sanktionsmöjligheter som böter. Detta innebär att företag är tvungna att se över sina processer och även utbildas i stor skala. Läs mer om att ha en AI-first strategy.

2. Cloudlösningar med AI skapar bättre kundresor 

Molnet är den nya plattformen för digitala tjänster, och 5G-nätverk skapar snabbare och mer pålitlig kommunikation. Molnbaserade system kommer att fortsätta utvecklas och användas mer frekvent inom både privat och offentlig sektor. Med ökad hastighet och den kapacitet som 5G-nätverk erbjuder kommer nya innovationer och applikationer att utvecklas. Allt mer infrastruktur kommer att ligga i molnbaserade lösningar som integreras med nya lösningar. Många av de som använts ligger redan idag i molnet och det finns ett fåtal gigantiska aktörer som Amazon, Google, IBM och Microsoft. Gartner tror att 75 procent av alla mellanstora och stora organisationer vill ha en multi-cloud eller en hybrid strategi. Det finns mer data än någon vet vad man ska göra med, och ju mer som blir flyttad fram och tillbaka desto mer pengar kostar det att hålla uppdaterat.

E-handel och digital försäljning fortsätter att växa eftersom det är bekvämt och något vi vant oss vid i den postpandemiska världen. Affärsmodellen för marknadsplatser förändras och där spelar generativ AI en viktig roll i utvecklingen. AI kommer att revolutionera både sälj- och köpsidan på marknadsplatser enligt rapporten marketplaces in the age of ai från riskkapitalbolaget Andreesen Horowitz. I framtiden förväntas vissa marknadsplatser anpassa sig och integrera artificiell intelligens, medan andra kanske går i konkurs. AI kommer att förbättra sökupplevelser genom nya metoder som naturligt språk och bildsökningar, vilket minskar letandet i sökresultat men samtidigt ökar sannolikheten för transaktioner.

Cloudlösningar handlar också om att jobba smartare med molnlösningar och att få företagen digitaliserade och ersätta gammal så kallad legacykod med AI. Företag och marknadsavdelningar behöver migreringsplaner för kundresor och UX-förbättringar som kundupplevelser (CX). Därtill behöver de kravställa kring SEO vad gäller nya system som köps in och processer (om de ska användas publikt).

3. Digitaliseringen och AI transformerar avdelningar 

Många styrelser i investeringsbolag, riskkapitalister och PE-bolag kommer att investera i tekniska frågor och scaleup-bolag som använder tekniken i sina affärsmodeller. Detta i syfte att nå digital transformering och minska sina risknivåer.

Digitaliseringen kommer att fortsätta inom de flesta branscher, och företag kommer att ha ett ökat tryck på sig att förändras. Detta ställer krav på Marcom-stacken och affärsteknologin, som ligger i gränslandet mellan säljavdelning, marknad och it.

Varje avdelning från försäljning, marknad, finans och human resources konkurrensutsätts, vilket innebär att de behöver ta till sig den nya AI-tekniken bestående av nya digitala verktyg och processer. Det i sig är mer komplext än att utbilda sig i att prompta. Vi kommer också att få se hur man kan använda sig av en blandning experter (Mixture-of-Experts, MoE), eftersom det är en effektiv metod för att dramatiskt öka en modells kapacitet.

Marknadsavdelningar kommer börja använda AI för att skriva content och grundläggade research, men också för att ta fram annonser, analysera kunddata, optimera reklamkampanjer och förbättra kundupplevelsen. Det kommer i sin tur att öka behovet av kvalitativa SEO-byråer som kan leverera ekonomiska värden. Automation och robotik kommer att ersätta fler manuella jobb och tillverkning genom nya koncept som mikrofabriker.

4. Digital marknadsföring omfattar fler digitala kanaler än Google

Företag kommer att öka sina satsningar på den digitala marknadsföringen.  Eftersom många människor använder internet och sociala medier kan det bli allt viktigare för företag att använda digital marknadsföring för att nå ut till sina kunder.

Det kommer vara kontinuerlig betoning på SEO, särskilt med tanke på Googles uppdateringar av sina algoritmer. Företag behöver anpassa sin marknadsföring efter användaras sökintentioner och se hur deras närvaro ser ut med affärskritiska sökord. Google har under hösten kommit med rekordmånga uppdateringar inför AI-hotet och man behöver ha koll på position Zero, snippets och röstsökningar. Sökningar på mobilen kommer fortsätta att öka i betydelse och i röstsöket använder besökarna fraser som de har i sin vardagliga kommunikation. Optimering för röstsökningar blir allt viktigare i och med ökad användning av smarta högtalare och röstassistenter.

Inom SEO tror vi att AI kommer få en större roll och integreras i olika lösningar. Vi kommer att optimera mot mängder av olika digitala kanaler och nya sökmotorer där man bäddar in söket. Modeller där man använder Large Language Models (LLM) med Retrieval Augmented Generation (RAG) är ett sådant exempel.

Företag kommer att satsa på att marknadsföra sig i fler digitala kanaler än tidigare. Bland annat genom podcaster och med korta videor (shorts) på kanaler som YouTube och TikTok, då dessa har ökat i betydelse. Rapporten Svenskarna och Internet visade att skillnaderna i hur olika generationer använder sociala medier är stora. Yngre generationer har betydligt större representation i kanaler som Reddit, Twitch och Be Real, medan äldre generellt sett håller till på LinkedIn och Facebook.

5. Dataanalysverktyg ger precisa analyser och bättre beslutsfattanden 

För att kunna leda behöver man få kund- och marknadsinsikter, inte minst genom att använda analytics i ledningen och i styrningsfrågor. Med andra ord använda big data för att skräddarsy marknadsföringsstrategier och förbättra kundupplevelsen. För att göra analyser behöver man mäta relevanta KPI:er i Google Analytics 4, Matomo Analytics, Adobe Analytics eller Piwik Pro. För att binda samman data kommer man också att jobba i olika programvaror som Looker studio (Google Datastudio) Clickview, Microsoft Power BI och Tableau.

Det finns flera potentiella risker och utmaningar, särskilt i en miljö där korrekt dataanalys är avgörande. Om data tolkas felaktigt av ledningen eller andra intressenter kan det leda till missledande slutsatser och dåliga beslut. Detta kan vara särskilt problematiskt i situationer där det finns en brist på transparens eller förståelse för hur data samlas in och analyseras. Det finns en risk att data manipuleras för att passa en viss agenda snarare än att ge en objektiv bild av verkligheten. För att hantera dessa risker är det viktigt att upprätthålla en hög grad av transparens hur data samlas in och analyseras, samt att främja en kultur av integritet och objektivitet i datarapportering.

6. Cybersecurity blir allt viktigare när mer data flyttas in i molnet

Ryssland har utfört hybridkrig mot europeiska stater i 10 år och fortsätter med sabotage mot undervattenskablar och propaganda som bara kommer att öka med AI. Antalet uppkopplade IoT (Internet of Things)-enheter lär fortsätta öka, vilket skapar möjligheter för nya innovationer och förbättrad effektivitet. Med allt fler enheter och IoT som är uppkopplade till internet ökar också risken för cyberattacker.

Det är numera affärskritiskt att säkerställa att företag och organisationer har adekvat skydd mot cyberattacker, och att vi kan skydda vår digitala identitet (vilket det också finns sanktionsmöjligheter kring). Inom EU har vi ny lagstiftning och paraplybegreppet kallas för digital decade, men det finns även NIS2-direktivet inom cyberområdet. Blockchain-teknologi har potentialen att användas för säkrare transaktioner och mer transparenta affärsmodeller. Du kan läsa mer på vår systersajt itsäkerhet.com.

7. Förändrat medielandskap och politisering

AI och dataanalys kommer att förändra medielandskapet eftersom det går att producera och skräddarsy personligt innehåll betydligt billigare. Den politiska polariseringen fortsätter och traditionell media kommer få ökad konkurrens från AI-producerat innehåll och klickvänlig viral social media. I Sverige vill Aftonbladet- och SvD-ägaren Schibstedt potentiellt sälja sin mediaverksamhet till storägaren Stiftelsen Tinius.

Det första nyhetskanalen som drivas av AI lanseras 2024
Channel1 har lagt upp en video från den första nyhetskanalen som kommer drivas av AI.

Globalt ser vi hur den tyska mediejätten Axel Springer-koncernen – med internationella publikationer som Politico, Business Insider och tyska stortidningar som Bild och Welt – kommer börja samarbeta med OpenAi kring AI-producerat journalistiskt innehåll. I dealen kommer anvädare att ChatGPT dela sammanfattningar och nyheter från företagets tidningar.

Även i politiska kampanjer kan AI-tekniken användas, rapporterar Reuters. Demokraten Shamaine Daniels (som kandiderar till den amerikanska kongressen) har börjat använda Ashley – en ”frivillig” AI-valarbetare som interagerar med väljare via telefonsamtal. Inget av hennes svar är förinspelade utan svaren är baserade på generativ AI, och hon kan ta emot ett ändligt antal telefonsamtal samtidigt.

8. ESG-frågor: Det är nödvändigt att ha en klimatstrategi

Investerare och konsumenter blir allt mer medvetna om miljö och sociala frågor, vilket påverkar deras köpbeslut och investeringar. Transporter och energikostnader har stor påverkan på miljön och vi fortsätter se på alternativ till petroleumbaserade bränslen. Samtidigt handlar det också om plånboksfrågor där allt fler börjar intressera sig för energipriser. Företag måste ändra sig från grunden istället för att ägna sig åt missledande green washing av varumärken.

En förutsättning att kunna mäta ESG-data. Bland begreppen som man bör känna till finns EU-taxonomin och CSRD. Själva har vi valt att försöka ha minimal påverkan på klimatet, med ambitionen att vara ett net-zero bolag. ESG-frågor är mer kontroversiella i USA, och politiker som Ron DeSantis har skapat anti ESG-lagstiftning. Flera fonder har gett dåliga resultat och självaste Warren Buffet har uttryckt att företag borde prioritera lönsamhet framför ESG.

Tidningen Economist förutspår att vi, bland 22 emerging technologies, kommer att få se en hel del ny teknik. Sådant som vätgas, värmepumpar och geoengineering kommer att få mer fokus. IoT gör det samtidigt möjligt att automatisera och samla in data från allt fler enheter. Tekniken innebär att olika enheter, (såsom sensorer, kameror och andra elektroniska enheter) är uppkopplade till internet och kan kommunicera med varandra. Syftet är att samla in data och förbättra effektiviteten i olika sammanhang. Ytterligare nya sektorer med ändelsen tech (för att visa på en teknisk transformation inom branschen) kommer att växa fram likt Fintech, Greentech, Naturetech, Biotech, Cleantech, Martech och Proptech (fastigheter).

9. Gaming fortsätter sitt segertåg

Toppkonsolerna är Sony Playstation 5, Microsoft Xbox series X och Nintendo Switch OLED – på mångas julklappslista är även Steam Deck. Bland de topptrendande spelen som lanseras 2024 kommer uppföljningar till Ark 2, Frostpunk 2 och Little Nightmares 3. Många gamers ser fram emot lanseringen av Final Fantasy VII Rebirth under 2024, men också GTA 6 som beräknas komma året därpå. Appar som är stora inom segmentet är Steam (som har flest spel) samt Discord, Gog och Epic Games Store.

Många utvecklare skapar sina egna kanaler där de har mer informell kontakt med sina fans. Det fungerar som ett slags kombination av nyhetsflöde, meme-kultur och feedback-system, vilket skapar en form av community.

10. Självledarskap och kontinuerligt lärande

Framtidens arbetsplats kommer att vara anpassad efter den digitala omvandlingen och bygga på uppkopplade hybridupplevelser. Arbetsplatsen har snabbt utvecklats – och med det medarbetarnas förväntningar – vilket tvingar organisationer att leverera digitala och uppkopplade upplevelser för att driva produktivitet och behålla talanger.

Människor gillar att jobba på distans och för att det ska fungera krävs självledarskap. Nya flexibla arbetsmodeller kommer att tillkomma, och företag lär tävla i att erbjuda den allra mest flexibla arbetsplatsen. Inom vissa organisationer kan självledarskap komma att kompletteras med monitoreringssystem och KPI:er i syfte att hålla koll på att anställda faktiskt jobbat som de ska.

Enligt en rapport från Gartner spås det att äldre (silver workers) kommer bli mer produktiva och mer efterfrågade på grund av AI. Därför blir det allt viktigare även för äldre generationer att lära sig nya saker och hålla sig uppdaterade inom olika områden.

11. Förbättrade och coolare användargränssnitt

Bidl av ett barn som kör augmented realityGränssnitten kommer att ändras och designers kommer att använda AI och kunskap från spelutveckling för att skapa bättre kod och design. En del bolag har valt att i huvudsak koncentrera sig på synligheten på mobil istället för traditionell desktop eftersom hastigheten och gränssnittet på mobilen fått allt större betydelse. Det gäller inte bara hos användarna, utan också i Googles algoritmer.

Interaktivt innehåll som quiz, omröstningar och interaktiva videor, som skapar engagemang hos användarna och förbättrar användarupplevelsen, kommer att öka. Innehållet kommer att vara betydligt lättare att publicera i plattformar som WordPress, eller med egenutvecklade komponenter.

På sikt kommer vi att se på informationen genom nya enheter som lanseras. Gränssnitt kommer att utvecklas parallellt som vi blir bättre på spelutveckling inom augmented reality (AR). Verkligheten förstärks med digitala inslag som kommer att användas mer frekvent inom utbildning, marknadsföring och underhållning. Virtual reality (VR) och AR används alltmer för att skapa unika kundupplevelser och produktvisningar.

12. Digitala event: hybridevent med VR och AR skapar helt nya möjligheter

Evenemang och upplevelseindustrin blir i högre grad ännu mer digitala. Hybridevenemang där fysiska och digitala element kombineras blir alltmer populär. Sådana evenemang tillåter större räckvidd och flexibilitet, vilket gör det möjligt för deltagare som inte kan närvara fysiskt att istället delta virtuellt. Vi kommer också se flera event där man använder Discord som är en bra plattform för digitala evenemang och produktlanseringar.

AR och VR förbättrar förutom spel även kundupplevelser och olika evenemang. Genom VR-headsets eller AR-appar kan deltagare ta del av evenemanget eller metaverset på ett mer engagerande och interaktivt sätt, oavsett var de befinner sig.  

Med hjälp av artificell intelligens kan arrangörer skräddarsy evenemangsupplevelser för individuella deltagare, baserat på deras intressen och tidigare beteenden. Företaget Meta har demat sin AI-lösning där deltagarna i realtid kan prata med varandra oavsett språk. AI kan också effektivisera evenemangsplanering – från schemaläggning till kundtjänst.

Insamling och analys av data från evenemang kan hjälpa arrangörer att förstå deltagarnas beteenden och preferenser, vilket leder till bättre och mer riktade events i framtiden när man förstår vad som fungerar bäst.

Mobila appar blir en central del av evenemangsupplevelsen. Det kan gälla såväl nätverkande som interaktiva scheman, samt möjligheten att kunna rösta i olika frågor eller delta i andra interaktioner live under evenemanget.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.