Hem » SEO » 12 digitala trender som kommer förändra världen 2023

12 digitala trender som kommer förändra världen 2023

AI och nya verktyg

Många investeringsbolag, riskkapitalister och PE-bolag investerar i bolag som tar till sig de senaste digitala trenderna i sina affärsmodeller. Men vilka är de digitala trenderna och nya teknikerna som gäller för 2023, och som företagsledare behöver känna till?

Digitala trender 2023

Nedan går vi igenom några områden som kan vara värda att hålla koll på.

Trend 1: Användningen av Artificiell Intelligens (AI). I slutet på 2022 lanserades Chat GPT som fick massivt genomslag på Internet, och det har följts med andra AI-tjänster som:

Bilder

  • Midjourney är ett AI för att skapa bilder som installeras som en bot på Discord
  • Dalle-E för att skapa helt nya bilder
  • Strmr för att skapa skräddarsydda bilder
  • Flair – design av brandat innehåll
  • Illustroke skapar vektor bilder från text
  • Patterned – skapar mönster
  • Stockimg – skapar stockphoto bilder

Blogg

  • Jasper för att skapa AI-inspirerade blogginlägg
  • Lumalab – för att skapa tredimensionella bilder
  • HyperWrite
  • Copy – ai genererad copy

Videos

  • Runway – för att redigera videor med hjälp av en rad olika AI-verktyg samlade på ett ställe
  • Vidyo
  • Maverick – skapa personaliserade videos

Filter

  • Orginality.ai  för att upptäcka om någon använt AI för att skapa innehåll(!)

Socialmedia

  • Ocoya – skapa och schemalägg social media

Musik och Pod

  • Beatoven skapar royalty fri musik
  • Clanvoice – automatisk editering av podcasts
  • Podcastel – studio kvalitets inspelning från datorns
  • Krisp – AI som tar bort bakgrunder, bakgrundsröster och ekon i samtal.

Programmering

  • Codex översätter naturligt språk till kod
  • Github Copilot för att koda

Övrigt

Användning av artificiell intelligens kan hjälpa människor att automatisera viktiga uppgifter och göra processer mer effektiva. Det kan bli allt vanligare att använda AI i olika sammanhang, till exempel inom sjukvård, transport och tillverkningsindustrin.

De stora företagen som Microsoft, Amazon, Facebook och Google har under åren satsat mycket kring AI. Exempelvis har Microsoft Excel ett AI-verktyg för att visa data.  Det kommer lösningar från tredjeparter som möjliggör hyperautomatisering. Detta leder till ökar produktiviteten, snabbar upp tiden för att nå marknaden samt ökar kundupplevelser och medarbetarupplevelser.

Trend 2: Cloudlösningar går mot att handla om CX. Ännu mer infrastruktur kommer att ligga i molnlösningar som integreras med andra lösningar. Många av de som använts ligger redan idag i molnet och det finns ett fåtal gigantiska aktörer som Amazon, Google, IBM och Microsoft. Gartner tror att 75 procent av alla mellanstora och stora organisationer vill ha en multi-cloud eller en hybridstrategi. Det finns mer data än någon vet vad man ska göra med, och ju mer som blir flyttad fram och tillbaka desto mer pengar kostar det. Mycket av det som kan ligga i cloudlösningar finns där redan och utvecklingen går mot det som kallas Edge of the Cloud. Edge gör det möjligt att göra mer beräkningar där uppgifterna samlas in. Cloudlösningar handlar också om att jobba smartare med molnlösningar och att få företagen digitaliserade. Kundresor och kundupplevelser kommer att vara en naturlig utveckling i det.

Trend 3: Digitalisering, e-handel och digital försäljning får ökat fokus eftersom det är bekvämt och något vi vant oss vid i den postpandemiska världen. Digitaliseringen kommer att fortsätta inom de flesta branscher, och företag kommer att ha ett ökat tryck på sig att förändras. Detta ställer krav på affärsteknologi, som ligger i gränslandet mellan säljavdelning, marknad och IT-avdelningar.

Trend 4: Satsningar på digital marknadsföring ökar. Eftersom många människor använder internet och sociala medier kan det bli allt viktigare för företag att använda digital marknadsföring för att nå ut till sina kunder. Detta kan innebära att företag använder sig av olika digitala kanaler såsom sociala medier, e-postmarknadsföring och sökmotoroptimering för att nå ut till sina målgrupper. Företag behöver anpassa sin marknadsföring efter Google och se hur deras närvaro ser ut med affärskritiska sökord. Men även med det som kallas position Zero, snippets och röstsökningar. Sökningar på mobilen kommer fortsätta att öka i betydelse och i röstsöket använder besökarna fraser som de har i sin vardagliga kommunikation. Inom SEO tror vi att AI kommer att få en större roll och integreras i olika lösningar.

Trend 5: Ökat fokus på analytics. För att kunna leda behöver man få kundinsikter och marknadsinsikter och använda analytics i ledningen och i styrningsfrågor. För att göra det behöver man mäta relevanta KPI:er. Under 2023 kommer många företag få problem då Google Analytics UA går i graven och vi kommer få migreringsprojekt till Google Analytics 4. Beroende på företag och datalagskrav kommer man välja att gå över till Matomo Analytics, Adobe Analytics eller Piwik Pro. För att binda samman datan kommer man också att jobba i olika programvaror som Looker studio (Google Datastudio) Clickview, Microsoft Power BI och Tableau.

Trend 6: Cybersäkerhet. Med allt fler enheter som är uppkopplade till internet ökar också risken för cyberattacker. Det kan bli viktigt att säkerställa att företag och organisationer har adekvat skydd mot cyberattacker. Läs mer på itsäkerhet.com

Trend 7 : Användning av fler digitala kanaler i marknadsföringen. Ännu fler företag kommer att satsa på digitala kanaler som YouTube och podcasts.

Trend 8: Events blir mer digitala. Evenemang och upplevelseindustrin blir i högre grad digital. VR kommer att bli en naturlig del av detta på sikt. 

Trend 9: Gaming fortsätter sitt segertåg. När vi läser om Google Shopping Holiday ser vi att gaming kommer fortsätta att öka. Toppkonsolerna är Nintendo Switch OLED, Sony Playstation 5 och Microsoft Xbox series X. Men vi ser också att det är ungefär 30 procent färre sökningar på dessa ord, vilket troligtvis handlar om att vi befinner oss i en lågkonjunktur. Bland de topptrendande spelen finns FortNite, Elden Ring, Overwatch, GTA,  NBA 2K22, FIFA och Metroid Dread. Vi ser massivt intresse för nya spel som Overwatch 2, God of War Ragnarök och Stray. Det kommer bli spännande att följa vad som kommer hända med Metaverse, och i januari lanserar Apple sina Apple Glasses. Bägge företagen är välpositionerade kring AR, smartwatches och smarta hemenheter.

Trend 10: Kontinuerligt lärande och självförbättring: Framtidens arbetsplats kommer att vara anpassad efter den digitala omvandlingen och bygga på uppkopplade hybridupplevelser. Arbetsplatsen har snabbt utvecklats och med det medarbetarnas förväntningar vilket tvingar organisationer att leverera digitala och uppkopplade upplevelser för att driva produktivitet och behålla talanger. Samtidigt har det blossat upp ett krig kring hur man ser på arbetsplatsen där Boston Consulting Group har sagt att hemarbete har fått förödande konsekvenser vilket fått mothugg. Eftersom teknologin går framåt snabbt kan det vara svårt att hänga med i utvecklingen. Därför kan det bli allt viktigare att lära sig nya saker och hålla sig uppdaterad på olika områden.

Trend 11: Företag kommer fortsätta att få ökat fokus kring hållbarhet och ESG-frågorna. Företag måste ändra sig från grunden istället för att ägna sig åt missledande green washing av varumärken. Transporter och energikostnader som hur vi bor har stor påverkan på miljön och vi fortsätter se på alternativ till petroleumbaserade bränslen. Samtidigt är det också plånboksfrågor där allt fler börjar intressera sig för energipriser. Tidningen Economist förutspår att bland 22 emerging technologies kommer vi att få se ny teknik och sådant som vätgas, värmepumpar och geoengineering kommer också få mer fokus. Internet of Things (IoT): IoT innebär att olika enheter, (såsom sensorer, kameror och andra elektroniska enheter) är uppkopplade till internet och kan kommunicera med varandra. Detta kan man använda för att samla in data och förbättra effektiviteten i olika sammanhang.
Nya sektorer kommer växa fram och vi kommer få nya branscher inom naturetech, cleantech och proptech. 

Trend 12: Förändrade användargränssnitt. Gränssnitten kommer ändras och designers kommer använda AI allt mer för att skapa bilder. Mobilen är fortsatt viktig och vi kommer att gå över till iPhone 13. En del bolag har valt att i huvudsak koncentrera sig på synligheten på mobildisplayerna eftersom hastigheten och gränssnittet på mobilen får allt större betydelse, men på sikt kommer vi se på informationen genom flera andra enheter. 

 

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top