Hem » SEO » 12 digitala trender att ha koll på för 2022
Sunrise through a crystal lensball. Looking to a brighter future

12 digitala trender att ha koll på för 2022

Många investeringsbolag, riskkapitalister och PE-bolag investerar i digitala trender.
Men vilka är de digitala trenderna som gäller för 2022?

Vi tror det här är några av trenderna

  • Trend 1: Cloud lösningar. Ännu mer infrastruktur kommer ligga i molnlösningar som integreras med andra lösningar. Gartner tror att 75% av alla mellanstora och stora organisationer vill ha en multi-cloud eller en hybrid strategi. 
  • Trend 2: Digitalisering, e-handel och digital försäljning får ökat fokus eftersom det är bekvämt och något vi vant oss efter pandemin. Branschmässigt kommer alla branscher forsätta att digitaliseras från digital vård och distansvård men även treditionella branscher. Företag kommer ha ett ökat tryck på att förändras vilket ställer krav på affärsteknologi vilket ligger i gränslandet mellan säljavdelning, marknad och IT-avdelningar.
  • Trend 3: Satsningar på digital marknadsföring ökar. Företag behöver anpassa sin marknadföring efter Goolge exempelvis med det som kallas position Zero och snippets och röstsökningar
  • Trend 4: Flera digitala kanaler kommer användas. Allt fler företag kommer satsa på digitala kanaler som YouTube och företags podcasts
  • Trend 5: Events blir mer digitala. Evenemang och upplevelseindustrin blir i högre grad digital. VR kommer bli en naturlig del av detta på sikt. Det kommer bli spännande att följa ABBAS konsert i London som lanseras i maj 2022.
  • Trend 6: Gaming fortsätter sitt segetåg. När vi läser om Google Shoping Holiday ser vi att gaming kommer fortsätta öka. Toppkonsolerna är Nintendo Switch OLED, Sony Playstation 5 och Microsoft Xbox series X. De topp trendande spelen är NBA 2K22, FIFA 22 och Metroid Dread.
  • Trend 7: Framtidens arbetsplats kommer att bygga på uppkopplade hybridupplevelser. Arbetsplatsen har snabbt utvecklats och medarbetarnas förväntningar – vilket tvingar organisationer att leverera digitala och uppkopplade upplevelser för att driva produktivitet och behålla talanger. Många har skaffat hund och vill ha med sig jycken till jobbet. Människor vill fortsätta att jobba hemifrån och på distans och många har börjat kolla på kaffemaskiner som Breville Barista Express Espresso Machine och Keurig K-Mini Single Serve Coffee Maker.
  • Trend 8: Lönerna för digitala talanger ökar. Inflationen kommer öka och med det följer löneökningar.  Inom den digital världen är det stor efterfrågan på de bästa digitala talangerna. Det kommer vara svårt att behålla de bästa medarbetarna om man inte erbjuder bättre kompensationer och blir bättre på att vara värderingsskapande företag.
  • Trend 9: Företag kommer fortsätta få ökat fokus kring hållbarhet och ESG-frågorna  och företag måste ändra sig från grunden istället för att ägna sig åt missledande green washing av varumärken. Tidningen Economist förutspår  att bland 22 emerging technologies kommer vi få se mer kring vätgas, värmepumpar och geoenginering. 
  • Trend 10: Artificiell Intelligens och automatisering. De stora företagen som Microsoft, Amazon, Facebook och Google satsar allt mer på AI och det kommer lösningar från 3:e parter som möjliggör hyperautomatisering vilket ökar produktiviteten, snabbar upp tiden för att nå marknaden och ökar kundupplevelser och medarbetarupplevelser.
  • Trend 11: Mobile first. Mobilen är fortsatt viktigt och vi kommer gå över till iPhone 13. En del SEO bolag har valt att i huvudsak koncentrera sig på hur synligheten på mobilen går eftersom hastigheten och gränssnittet på mobilen får allt större impact.
  • Trend 12: Kryptorevolutionen. Kryptolösningar med Bitcoin fortsätter öka i värde men även andra kryptovalutor för betydelse som Ethereum, Cardano är intressanta. Däremot ökar den politiska risken att centralbanker och andra myndigheter kommer intervera. I Sverige har vi även sett att Finansinspektionen har gått in och vevat kring Bitcoin och dess miljöpåverkan! 
Scrolla till toppen