Digital PR som stärker varumärket och tar traditionell PR till nästa nivå

Digital PR

Vad är digital PR?

Digital PR är en strategi som handlar om att stärka och bygga medvetenhet kring ett varumärke och är bland de mest effektiva sätten att få trafik till en webbplats. Syftet handlar om att stärka varumärket genom att skapa länkar från andra webbplatser för att få trafik och länkkraft för SEO. Digital PR påminner om traditionell PR, fast kan nå ut till en större målgrupp över tiden och är mätbart. Att kombinera digital PR med content marketing och onpage optimering resulterar i en extremt effektiv metod som driver trafik till sajten. Detta bekräftade också Googles talesman John Mueller i januari 2021.

“So instead of waiting for people to just randomly search for your website, and go to your website, maybe there’s a way you can promote your website amongst people who are interested in this topic already.”
John Mueller, Search Advocate at Google

Digital PR är en nödvändig pussselbit inom content marketing

Idag lever vi i en digital tidsålder. Att företag måste anpassa sig med hjälp av digitala plattformar för att marknadsföra sina produkter och tjänster är ingen överraskning. Men med detta har också arbetet med digital PR eller content marketing, som använder sociala medier men även länkar för att sprida information och öka den digitala tillväxten, tagit fart.

Modern content marketing skapar länkvärt innehåll med unika rapporter och artiklar som är relevanta inom branschen. Vi jobbar baklänges, med journalisten i åtanke, och arbetar sedan fram koncept som vi vet tilltalar branschen.  Kampanjen ska vara i samklang med klientens varumärke. Ofta används big data och analyser där skribenten med hjälp av research hittar en vinkel som gör innehållet intressant att fånga upp för tidningar.

Det digitala ekosystemet består av länkar

Grunden i Googles algoritm handlar om hur man får länkar från andra sajter. För att synas behöver man få kvalitativa länkar som fungerar som en rekommendation av sajten. Ju högre auktoritet en sajt har desto mer är länken värd. Det spelar ingen roll om länken kommer från media, universitet, myndigheter, influencers eller webbplatsägare. Här kommer digital PR in i bilden

Förutom att man får bättre ranking från andra webbplatser leder länkarna också till mer trafik till webbplatsen. Vi kan kartlägga alla externa länkar (från andra webbplatser) och se till att ni blir marknadsledande. Det innebär dels mer trafik till webbplatsen, dels att Google uppfattar sidan som mer relevant och ger sidan auktoritet.

Outreach och hur vi jobbar med länkar

Vi har arbetat mycket med det som också kallas SEO outreach-kampanjer (vilket är en del av digital PR) där vi pitchar kreativa idéer och content mot tidningar, influencers och media vilket ger länkar till sajten. Vi skapar relevant och engagerande innehåll genom att producera högkvalitativt innehåll som är intressant för din målgrupp. Det är ett mycket modernt och säkert sätt att jobba med SEO. I den här metodiken jobbar vi med uppsökande verksamhet kring länkar och kontaktar såväl tidningar som bloggar. Vi köper aldrig länkar eftersom detta strider mot Googles riktlinjer.

Vi mäter och analyserar resultaten av din digitala PR-strategi för att förstå vad som fungerar och vad som inte fungerar och därefter kan vi justera din strategi. Om du vill veta mer hur vi kan hjälpa er med länkar och digital PR är du välkommen att kontakta oss.

Om författaren

CEO at Expandtalk | 076-022 24 46 | + posts

Jonathan Björkman är en av grundarna, CMO och Digital-PR expert på Expandtalk Corp AB. Där arbetar han med att sätta SEO-strategier för att öka tillväxten hos både start-ups och välkända globala företag. Jonathan kommer från en bakgrund inom kommunikation och marknadsföring, framförallt inom Fashion & Luxury och tog examen på Istituto Marangoni, London, 2010.

2017 började han sin karriär inom SEO i London där han jobbade på en prestigefylld byrå och klättrade snabbt upp på stegen, innan han flyttade tillbaka till Göteborg, Sverige. Han föredrar att jobba med varumärkestillväxt och vet hur man ska digitalisera företag på bästa sätt.
Han sjunger också i band på fritiden.