Hem » Länkstrategier » Digital PR stärker varumärket och tar traditionell PR till nästa nivå

Digital PR stärker varumärket och tar traditionell PR till nästa nivå

Digital PR

Vad är digital PR?

Digital PR är en strategi som handlar om att stärka och bygga medvetenhet kring ett varumärke och är bland de mest effektiva sätten att få trafik till en webbplats. Digital PR påminner om traditionell PR, fast når en större målgrupp. Att kombinera digital PR med content marketing och SEO resulterar i en extremt effektiv metod som driver trafik till sajten. Detta bekräftade också Googles talesman John Mueller i januari 2021.

“So instead of waiting for people to just randomly search for your website, and go to your website, maybe there’s a way you can promote your website amongst people who are interested in this topic already.”
John Mueller, Search Advocate at Google

Digital PR är en viktig pussselbit inom content marketing

Idag lever vi i en digital tidsålder. Att företag måste anpassa sig med hjälp av digitala plattformar för att marknadsföra sina produkter och tjänster är ingen överraskning. Men med detta har också arbetet med digital PR eller content marketing, som använder sociala medier men även länkar för att sprida information och öka den digitala tillväxten, tagit fart.

Modern content marketing skapar länkvärt innehåll med unika rapporter och artiklar som är relevanta inom branschen. Vi jobbar baklänges, med journalisten i åtanke, och arbetar sedan fram koncept som vi vet tilltalar branschen.  Kampanjen ska vara i samklang med klientens varumärke. Ofta används big data och analyser där skribenten med hjälp av research hittar en vinkel som gör innehållet intressant att fånga upp för tidningar.

Det digitala ekosystemet består av länkar

Grunden i Googles algoritm handlar om hur man får länkar från andra sajter. För att synas behöver man få kvalitativa länkar som fungerar som en rekommendation av sajten. Ju högre auktoritet en sajt har desto mer är länken värd. Det spelar ingen roll om länken kommer från media, universitet, myndigheter, influencers eller webbplatsägare. Här kommer digital PR in i bilden.

Förutom att man får bättre ranking från andra webbplatser leder länkarna också till mer trafik till webbplatsen. Vi kan kartlägga alla externa länkar (från andra webbplatser) och se till att ni blir marknadsledande. Det innebär dels mer trafik till webbplatsen, dels att Google uppfattar sidan som mer relevant och ger sidan auktoritet.

Outreach och hur vi jobbar med länkar

Vi har arbetat mycket med det som också kallas SEO outreach-kampanjer (vilket är en del av digital PR) där vi pitchar kreativa idéer och content mot tidningar och media vilket ger länkar till sajten. Det är ett mycket modernt och säkert sätt att jobba med SEO. I den här metodiken jobbar vi med uppsökande verksamhet kring länkar och kontaktar såväl tidningar som bloggar. Vi köper aldrig länkar eftersom detta strider mot Googles riktlinjer. Om du vill veta mer hur vi kan hjälpa er med länkar och digital PR är det bara att kontakta oss.

Scroll to Top