Sökmotoroptimering (SEO)

Introduktion till sökmotoroptimering

Guider sökmotoroptimering

Vill du öka din synlighet på nätet och nå dina kundgrupper? Läs våra artiklar om sökmotoroptimering.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering kallas också för SEO och omfattar olika metoder som innebär optimering av sökmotorer, eftersom det är syftet bakom arbetet. Om du gör det rätt kommer företagets sökmotor  leda till att din sida visas så långt fram som möjligt på de organiska sökmotorns resultatsidor (SERP).

SEO är en gren av sökmotormarknadsföring. Optimering kan inriktas på olika typer av sökmotorer som bildsökning (Google Images), videosökning (Google Video), nyhetssökning (Google News) eller vertikala sökmotorer som Booking.com.

Du kan också optimera för andra sökmotorer, som Bing, Yahoo! och DuckDuckGo. Vanligtvis brukar man utgå från Google eftersom denna sökmotor är den överlägset viktigaste med en stor marknadsandel.

Några fundamentala tankar kring sökmotoroptimering

  1. Google vill att användarna ska använda deras sökmotor så att de kan sälja annonsplatser till sina annonsörer.
  2. Att synas högt på en sökmotor är inte gratis och det tar ofta tid att få bra ranking
  3. En sida kan bara indexeras om den tidigare har hittats av en sökrobot
  4. En sida måste indexeras för att visas i sökresultaten för en sökfråga.
  5. En sökfråga är en efterfrågan på något specifikt.
  6. För att uppnå en bra ranking måste en sida vara relevant (nyckelord och avsikt) för en sökfråga.
  7. En sida kan finnas för flera olika sökfrågor.
  8. En sökfråga kan ha olika sökintentioner.
  9. Google visar ett resultat högst upp om det bäst uppfyller den vanligaste sökavsikten eller primära efterfrågan på en sökfråga.
  10. Sökmotorer behöver hänvisningar från andra sidor för att hitta nya sidor och som en signal för att rangordna innehållet.
Scroll to Top