Sökmotoroptimering – Guide med våra bästa tips och metoder 2019

0

Sökmotoroptimering – vad är SEO?

Sökmotoroptimering (SEO) är ett begrepp som kommer från engelskans Search Engine Optimization. SEO omfattar metoder som används för att optimera din webbplats. Syftet är att bli sökmotorvänlig och synas högt upp i sökresultatet.

Så här kommer du högre upp i Googles sökresultat

Google avgör vilka webbplatser som är mest användbara och relevanta genom att använda en komplicerad algoritm (matematisk process). Deras algoritm hade från början mer än 200 faktorer och har utvecklats mer och mer mot maskininlärning. Sökmotorernas krav på kvalitet ökar hela tiden. Det finns många aspekter av en besökares upplevelser på webbplatsen som du måste ta hänsyn till.

Vad påverkar Google rankingen?

Under 2019 är de viktigaste rankingfaktorer och olika sätten att förbättra den organiska rankingen dvs positionerna på Google följande.

  • Kvalitet och begreppet ”Content is King” och bra innehåll gäller i hög grad för att synas högt i sökmotorer. Ofta kommer du långt med att bygga bra och läsvärt innehåll som svarar på besökarnas frågor. Du behöver tänka kvalitet och få besökarna att stanna länge på sidan och läsa innehållet.
  • Sökordsanalys tar fram de mest relevanta söktermerna och utgår från hur många sökningar sökordet har på Google internationellt och Google.se och mot den svenska marknaden. Läs mer om nyckelordsanalys.
  • On-page optimering innebär att sidorna är attraktiva för användarna och sökmotorerna. Det innebär att man bygger sidorna så de är optimerade med titel, rubrik, läsbarhet och en hög SEO-score.
  • Delningsbart innehåll i social media och andra webbsajter. Länkar och länkstrategi är det arbete som görs för att få externa länkar till sin sida. Länkar är avgörande för hur bra du lyckas och är grunden i Googles algoritm. Läs mer om länkar
  • Onsite optimering: Vid onsite optimering ser du på helheten på sajten och de delar du förändrar på din webbsida och får den att fungera optimalt. Det omfattar sajtens hierarki, navigering, sidornas rubriker och kvaliteten på texten. 
  • Mobile first dvs att sajten fungerar bra på mobilen. Googles sökresultat skiljer sig mycket mellan desktop sökningar och mobilsökningar.
  • Användvarupplevelse omfattar UI och att webben ska vara enkel att använda. En webbplats ska ge en bra användarupplevelse och navigering på alla devices.
  • Hastighet (pagespeeed) innebär att sajten visas snabbt för både desktop och mobilanvändare.
  • Snippet marknadsföring: innebär att sajten är bra kodad och anpassad efter snippets och det som kallas knowledge graph. Detta genom kodning med schema som gör att innehållet sticker ut i sökresultatet.
  • Infrastruktur och Hur sajten tekniskt är uppbyggd och hur Google och andra sökmotorer indexerar sajten. Crawl accessability är nödvändigt för att sajten ska synas överhuvudtaget. Ofta innebär det att man tekniskt behöver skruva på plattformen. Från Googles perspektiv vill de ha en effektiv crawl budget.
  • Varumärkesstyrka och sociala signaler.
Checklista för dig som vill veta mer om sökmotoroptimering och SEO.

Sökmotoroptimering handlar inte bara om Google – eller? Yahoo har 1,8%,

Av renodlade sökmotorer som finns hade Google en särställning under 2019 med 92,3 % av sökningarna vid augustimätningen. Bland sökmotorer är Bing näst störst med 2,63% av marknadsandelarna.

Kinesiska Baidu har 2,2% och tar 3:e platsen medan Yahoo har 1,8% och ryska Yandex 0,51% marknadsandelar enligt Statcounter.

Tjänster som Twitter, DuckDuckGo, Amazon, Youtube och Linkedin har andra regler än Google för att rankas högt.
Google vill att användarna ska stanna kvar på sökresultatet och har tagit över mer och mer av sökresultatet genom sina andra tjänster Youtube och Google maps.

Vilka är de viktigaste rankingfaktorerna på Google?

rankingfaktorer

Hur många ranking faktorer använder Google?
Under ett decennium har seo-specialister undersökt och sökt korrelationer med olika rankingfaktorer. Google har skruvat på algoritmerna vilket medfört att metoderna och spelreglerna kontinuerligt förändras.

Ingen vet exakt hur deras algoritm ser ut. De viktigaste faktorerna för att komma högt hos Google är innehåll, externa kvalitetslänkar och domännamnet. Googles maskininlärning som är döpt till Rankbrain har med tiden fått större betydelse av ranking av webbplatsen.

Vad är rankbrain?

Rankbrain algoritmen sägs stå för 30% av alla sökningar och en stor del består av sökningar som aldrig utförts tidigare men machine learning skapar också nya möjligheter för bilder och kartor. Rankbrain innebär troligtivis att CTR:en har en högre betydelse än tidigare även om det inte är en direkt rankingfaktor och att besökarna stannar kvar på sajten. På sikt innebär troligtvis Googles algoritmer att de kommer försöka behålla användarna i sitt nätverk och ta mer innehåll från sajterna.

Rankingfaktorer som hjälper dig nå högt i sökmotorer

Viktiga rankingfaktorer

  • Layout och design
  • Använd rätt sökord, fraser och ämnen
  • Optimerade bilder
  • Personalisering
  • Länkar som är relevanta exempelvis inom samma nisch
  • Delningar i social media
  • Sidans struktur exempelvis HTML kod
  • Djup i innehållet
  • Strukturell data
  • Canonical länkar
  • A href lang tag (språk stöd)
  • Volym i varumärkessökningar
  • AMP-sidor (Accelerated Mobile Page)

Kritiska faktorer

  • Innehåll som matchar sökbeteenden och sökfrågor
  • Att innehållet är spindlat av sökmotorerna
  • Kvalitet och kvantitet av länkar
  • Svarar på användarnas avsikter (user intent)
  • Att innehållet är unikt
  • Att innehållet håller hög trovärdighet och auktoritet
  • Uppdaterat innehåll och nyhetsvärde
  • Hög CTR (clickthrough rate)
  • Hastighet
  • Byggt för multidevice som mobil, iPad och desktop
  • https-inställning (att sidan är krypterad)

Faktorer som ger fördel

  • Permalänk vänliga URL:er
  • Kontroll av parametrar
  • Robot filer
  • Länk velocitet
  • Sajtkartor
  • Länka till sidor med hög trovärdighet
  • Att paginering görs rätt
  • Domän ålder
  • Var servern är placerad
  • Läsbarhet
  • Att innehållet är korrekt och faktabaserat
  • Semantiskt innehåll

Sökord

Sökord inom sökmotoroptimering

Relevans kring sidans innehåll. Egentligen borde det vara självklart att bygga webbplatser efter målgruppens sökbeteeenden.


Skriv innehåll som matchar sökbeteenden

Den bästa optimeringen börjar med att ta fram hur sökbeteenden ser ut och svara på frågor som kunderna har.
Sökmotoroptimering förbättrar webbplatsens naturliga ranking vilket medför att de som söker efter dina tjänster eller produkter har lättare att hitta dig.

Seriösa webbplatsadministratörer och sökmotoroptimerare riktar in sig mot sökord som ger relevant trafik och förbättrar rankingen över tiden. Genom att följa rankingen kan de korrigera och förbättra sidor kontinuerligt utifrån hur konkurrensen ser ut.

Relaterade sökord

Analysera din målgrupps sökbeteenden. Upptäck vad som spelar roll för din nisch och matcha sökorden som används på nätet med din webbplats och hur sajten är byggd.

Nyckelordsstatistik och sökbeteendeanalyser bygger på teorin om longtailen. Fler och fler med marknadsledande befattningar har börjat förstå att det framförallt är lönsamt att synas på den långa svansen (eng. longtailen). Det innebär att företaget syns på en stor mängd relaterade sökord istället för att ett få antal ”prestigeord” inom en viss nisch.

En professionell SEO-byrå kan hjälpa dig att ta fram relevanta sökord inom din nisch och att kombinera long-tailen med spets dvs synas på de mest konkurrensutsatta orden som ofta används vid sökningarna. SEO byråns aktiviteter handlar till stor del om  sökord och hur många sökningar som görs på Google varje månad.

Det finns många verktyg för att hitta rätt sökord. Läs mer om nyckelordsanalys.

Innehåll (content)

Att ha rätt innehåll är ett konstant och tidsödande arbete. Sökmotoroptimerare kan vända runt på informationen och kolla hur Google ser på sajten som att den har bra CTR.

Se till att innehållet är korrekt och faktabaserat. Innehåll ska naturligtvis vara korrekt och baserat på fakta. Det är bra att ha en trovärdig författare och talesperson.

Många redaktörer följer inte upp sajten hur den går med besökare och synlighet. Skriv bra och intressant copy med innehåll för din målgrupp och de som besöker webbplatsen. Se till att titlar och metabeskrivningar är skrivna efter sökord och gör dem klickvänliga. Det är det här som visas på Googles sökresultat. Har du hög bouncerate så är det nödvändigt att jobba med copywriting och få dina texter att lyfta.

Öka läsbarheten
Det finns flera olika index som kan identifiera sidor med låg läsbarhet. Du kan se webpagefx.com för att testa en sidas läsbarhet.

semantiskt innehåll

Vad är semantiskt innehåll?

Titta på innehållet du har för din sida. Täcker det helt och hållet det aktuella ämnet? Tar det upp alla relevanta sökords variationer du kan hitta? Tar det upp vanliga frågor får din målgrupp?  Skapar innehållet engagemang?

Semantiska SEO innebär att få med den djupare innebörden av varför någon söker efter innehåll och strategiskt placera dessa element på dina webbsidor. Googles ”relaterade till sökning” kan ge vissa ledtrådar kring relaterat innehåll.

Ett sätt att identifiera semantiskt innehåll är att skapa en Sökordsanalys i Excel. Där du listar alla nyckelord och kategorisera dem.

Använd unikt innehåll

Google vill aldrig visa ett sökresultat där resultatet två, tre, fyra och fem är exakt samma artikel. Dubbletter av innehåll (eng. duplicate content) har negativa konsekvenser för SEO. Sökmotorer gillar att filtrera bort vad de ser som duplicerat innehåll och innehåll som är exakt samma.

Du kan använda verktyg som siteliner.com för att hitta duplicerat innehåll.

Se till att innehållet har hög trovärdighet och auktoritet

EAT: Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness är förkortningen kring Googles kvalitets riktlinjer hur man skriver innehåll. I huvudsak avgör E-A-T en webbplats värde. Läs mer om EAT.

Kvalitetgranskare gör manuella kontroller av webbplatser och betygsätter dem. Om en kvalitetsgranskare anser att en användare skulle känna sig bekväm att läsa, dela och rekommendera innehållet, som tjänar platsen en hög nivå av E-A-T. Ladda ner Googles Kvalitets riktlinjer

Håll dina bloggar aktuella med nyhetsvärde

Nyhetsvärde (Freshnes publication) Google har en freshness-algoritm. Prestanda för hela domänen förbättras genom att behålla färskt innehåll och rensa och peka om det gamla innehållet med ompekningar (301:or).

Svara på användarnas avsikter (user intent)

En bra SEO strategi innebär att företaget rankar naturligt på de viktigaste sökorden inom nischen och har målgrupper och deras sökbehov kartlagda. Att få mycket trafik kan innebära merkostnader om du inte når den målgruppen som du vill sälja till.

Lyssna på den här podcasten som handlar om hur du kan hitta inspiration för keyword research och hur du skapar en strategi kring sökord med olika user intent.

Google vill att deras sökresultat löser användarnas problemformuleringar. Om din sida inte är relevant för sökfrågan eller inte svarar på användarens avsikter kommer du inte få maximal synlighet.

Många som väljer sökord har en tendens at gå efter prestigeord med de höga sökvolymer och hög konkurrens m. Viktigare än sökordssökning än volymen är användarens avsikter bakom frågan. Det finns flera faktorer som tros hjälpa Google att avgöra användarens avsikter

  • Fysisk ort och beteenden på den platsen
  • Device (hastighet, operativsystem, installerade appar, mobil etc)
  • Browser historik
  • Beteenden i Gmail
  • Tidsbaserade mönster

Do, Know och Go är ett koncept som segmenterar sökfrågor i tre olika kategorier. Dessa klassificeringar avgör sedan i viss utsträckning vilken typ av resultat som Google levererar till sina användare.

Varför är en hög CTR (clickthrough rate) viktigt?

CTR betyder click through rate och en hög CTR innebär att besökarna klickar på det du skriver. Du kan se vilken CTR du har på det organiska söket genom Google Search Console. Läs mer om CTR.

Onsite Optimering

Vad är onsite optimering?

onsite optimering

Onsite optimeringen omfattar arbete som görs på hemsidan och är unikt för varje webbplats. Vi ser på webbplatsen som helhet och stärker upp webbplatsen med internlänkar, förbättrad prestanda, storlek på landningssidor och hastighet.

Se till att sajten har bra onsite SEO optimering av sidorna på de mest konkurrensutsatta orden. Följ upp sökord som inte rankar och förbättra innehåll som har stora sökvolymer på Google.

För mindre organisationer görs ofta onsite optimeringen direkt på sajten och innebär att sajten blir bättre.

Onpage optimering

Onpage optimering handlar om hur bra du bygger en specifik sida.

  • Titel tagg
  • Sökmotorvänliga URL
  • Metabeskrivning
  • Titeln lockar användarna in på sidorna från sökmotorn och du bör inkludera sökord i titeln. Kolla igenom och se till att alla sidor har en titel och metabeskrivning. Med verktyg som Screaming Frog kan du hämta hem alla dina sidor och se hur titlar och metabeskrivningar är satta.
  • Det räcker inte med att bara skriva en titel utan content managers måste lägga kärlek på orden och hur dessa är skrivna. Det är viktigt att skapa unika och korrekta titlar som lockar till klick och ökar CTR:en (click through rate) och som använder maximalt utrymme.
  • Se till att rubriktaggarna består av 55-59 tecken har du fler riskerar de bli avklippta.
  • Använd nyckelordet du vill synas på i det första 100 orden
  • Metabeskrivningar är ett smart sätt att visa företagets unique selling points dvs fördelarna med att anlita företaget eller köpa produkterna och locka besökare att klicka på länkarna som pekar mot sajten

Det finns mängder av faktorer att förbättra din sökmotoroptimering och innehåll:

  • Rubriker och rubriksättning
  • Sökordsfrekvens behöver upplevas naturligt och ha en viss frekvens
  • Kanibalisering av sökord ser man ofta på större internationella sajter
  • Hur texten är skriven – olika typer av läsbarhetsindex

Läs mer om onsiteoptimering

Hur kan du bygga perfekta landningssidor?

Att ha en snygg design och användarvänlig UX är nödvändig för SEO:n. Det finns olika metoder för detta som att jobba med sidor som har hög bouncerate och hög exit-rate.

Bygga perfekta landningssidor


Bygg perfekta landningssidor (silver bullet pages) som är anpassade för de sökord som du vill synas på där det är mycket volym och hög konkurrens. Se till att längden på innehållet har mer än 500 ord och gärna mer än 2000 ord.

  • Använd flera verktyg när du testar din sajt och kartlägg problemen från olika perspektiv
  • Design och innehåll är viktigt för användarupplevelsen. Att förbättra struktur och göra det enklare att navigera
  • Du kanske behöver konsolidera flera sidor som handlar om samma ämne för att få ner duplicerat innehåll
  • Sökmotoroptimering för mobiler och digitala assistenter är ett relativt nytt område och visar att man behöver lyfta blicken och inte bara koncentrera sig på de vanliga och traditionella textsökningarna.

Domänen som rankingfaktor

Sökordet i domännamnet

Sökordet i domännamnet
Domänen i sig kan vara en rankingfaktor. Ett domännamn som innehåller sökordet eller ett starkt varumärke som många söker på är positivt. Om domännamnet innehåller det exakta sökfrasen kallas det EMD (Exact Match Domain) och innebär oftast att det är enkelt att ranka på sökoret. I Norden är våra landsdomäner .se, .fi, . no. och .dk bra för ranking på lokala geografiska marknaderna.

Domänens uppfattade expertkunskap, auktoritet och trovärdighet (trust) är rankingfaktorer. Det ses positivt om den inte delar IP-adresser med andra utan använder sin egna IP-adress.

Domänens ålder

I studier är det många som tror att webbplatsens ålder har stor betydelse. John Mueller som är Google officiella talesman har sagt att åldern på domänen spelar ingen roll. Men om sidan har mycket länkar till sig är det positivt. Samtidigt har Google ett patent kring när domänen registrerades och när domännamnet förnyas.

Domännamnet kan ha hamnat i filter och fått en bestraffning vilket är negativ likaså om den ligger som en privat i Whois databasen.

Länkstrategi

Google, synligheten på nätet och länkar. Kvalitet och kvantitet av länkar är viktigt för det organiska söket.

Kvalitativa länkar med hög trovärdighet, som pekar mot sajten och mot de landningssidor man vill ranka på, är en mycket viktig faktor och ger trafik till sajten. Kvalitetslänkar och en effektiv länkstrategi och ofta nödvändigt för att lyckas online.

Ett av de mest populära metoderna är att bygga länkar från andra sajter där kvantitet och diversitet på sidor är viktigt. Att bygga länkar har stor betydelse för din ranking.

Länkbyggen och effektiva metoder att bygga länkar är nödvändigt för sökmotoroptimering

Ranking without links is really, really hard…
Gary Illyes, Google

Länkar och ankartexter som pekar mot sidan och andra sidor av domänen är nödvändigt. Trovärdiga länkar med hög trust är värd sin vikt i guld. För ditt företag är det viktigt att ha naturliga länkar som kommer från riktiga företag. Om en webbplats ger bort irrelevanta länkar inom högriskbranscher som spel, casino, poker eller om sajten är drabbad av virus ökar risknivåerna.

En hållbar länkstrategi utgår från ett företags verkliga nätverk. Vilket kan kompletteras med outreach metoder och rikta sig till bloggare och influencers.

Länk velocitet

Länkvelocitet beskriverlänk tillväxten till en sida eller domän. Länkvelocitet mäts i nya länkar per månad eller nya länkar från rotdomäner per månad. Du kan hitta den med hjälp av verktyg som Majestic, Link Research Tool eller ahref.

Länkar som är relevanta inom samma nisch

Det finns flera metoder att bygga länkar som fungerar – där du inte riskerar att straffas. Länkar behöver övervakas om det handlar om sidor som pekar mot money keywords.

Sökmotoroptimering handlar ofta om att mäta.

SEO utan länkar är som saft utan saft.

Outreach och länkbyggen – att skaffa naturliga länkar
Länkar är nödvändigt för att en sajt ska indexeras och få bra synlighet och på konkurrensutsatta sökord kan det vara skillnaden att synas på första sidan och flera sidor längre bak i Googles sökresultat. Alla länkar är inte bra utan de kan skada dig och ditt varumärke. Google har filter som Pingvinen som straffar onaturliga länkbyggen. Viktiga delar i en bra länkstrategi är websitepromotion för att nå bloggare och hur du når ut till ditt naturliga länknätverk med partners, återförsäljare och kunder.

Se till att ha en stark länkstrategi och skaffa naturliga länkar. Du kan få naturliga länkar från partners, återförsäljare och föreningar som du stödjer. Du kan också undersöka varifrån dina konkurrenter får sina länkar och följ upp ifall du själv kan få länkar från samma källor.

Interna länkar och struktur – tänk på din egna länkstruktur och bygg hörnsidor mot dina mest viktiga sidor och kategorier.

Linkreclamation – se till att alla länkar pekar rätt

Disawow länkar – bli av med skadliga länkar som ökar risken och kan skada din webbplats och ranking

Outreach handlar om praktiska metoder att nå ut till bloggare inom din nisch och få dem att de skriver blogginlägg med länk till ditt företag.

Läs mer om länkar

Hastighet och betydelsen av en snabb webbplats

Hur snabb är din webbplats?

Snabbhet och webbplatsen

Ladda sidor snabbt och responsivt är viktigt för rankingen. Hur snabbt servern svarar, renderingstid och var den är placerad är rankingfaktorer och webbplatser påminner om racingbilar – den som har den effektivaste motorn får ett kraftigt övertag. Genomsnittstiden för att svara bör ligga kring 100 ms.

Hastigheten är viktigt för framförallt mobilanvändarna kan du mäta exempelvis genom Google Page Speed. Det går att använda en CDN (Content Delivery Network) för att öka upp hastigheter men ofta handlar det om att skapa ren och bra kod. Vill du veta mer hur du kan få en snabbare sajt och öka hastigheten på webbservern.

Bygg för ”multidevice” – sajten ska fungera för mobil, iPad och desktop

Mobil vänlighet – mobilsöket har en enorm betydelse

Att en sajt är mobilanpassad är nödvändigt för att ranka bra. Google har officieltt gått ut med att de prioriterar mobile first. Under de senaste åren har användningen kring mobiler ökat och gått om desktop och mobilsöket skiljer sig från desktop. Många sajter som inte är mobilanpassade har droppat i Googles sökresultat.

Användning av AMP (Accelerated Mobile Pages) vilket Google rekommenderar publicisterna att använda. AMP är Googles standard som ökar upp hastigheten för mobilanvändarna.

En bra infrastruktur som sajterna ligger på och en snabb sajt som fungerar bra i mobilen är idag nödvändig. Läs mer om hur du optimerar för mobilen på vår temasajt: mobiltseo.se

Se till att sajten är säker

Använd https

Https innebär att sajten använder SSL kryptering. Från augusti 2018 har det kommit kraftiga dropp i sajter som inte använder https:// på den Svenska Google.se. Det går tydligt att se att https:// föredras i konkurrensutsatta nischer

Om du använder open-source som WordPresss är det nödvändigt att ha en process för att uppdatera plugins och teman så sajten inte blir hackad. Det är inte ovanligt att en sajt blir hackad och resultatet kan bli länkar till mindre seriösa webbplatser.

User experience och bilder

Layout och design har stor betydelse

A/B testning

Layout och UI-design är en viktig aspekt hur webbsajter upplevs. Att använda multimedia, video och väldesignade och unika bilder visar på kvalitet.

Att testa sajten med A/B-testning är en metod att säkerställa att sajten fungerar som den ska.

Många utvecklare tycker om att göra saker överkomplicerade med javascript vilket kan innebära att sajten inte renderas rätt av sökmotorn.

Använd optimerade bilder på din sajt

optimera bilder

Att använda optimerade bilder och undvika dåligt komprimerade bilder är en effektiv och enkel metod att öka upp hastigheten på sajten. Ökad hastighet påverkar din sökmotoroptimering positivt.

Genom verktyg som SEO Frog hittar du lätt de största bilderna. Du kan också köra en Google Page Insight mot sajten, eller identifera långsamma sidor från Google Analytics. Ett lättanvänt verktyg för att optimera bilder är TinyPNG

Delningar i social media

Är socialmedia viktigt för sökmotoroptimering

Det är en kontrovers bland SEO-fundamentalisterna ifall social media är en rankingfaktor – eller om social media samvarierar med en seriös sajt.

I vilket fall kan det inte vara negativt att få informationen delad eftersom det leder till trafik.

Länkar till ditt innehåll på Facebook, Twitter, LinkedIn, Google +, YouTube och andra sociala nätverk hjälper sökmotorer att förstå vilka webbplatser som är trovärdiga och rankar olika sökordsfraser.

Övriga rankingfaktorer

Djup i innehållet

Enligt SearchEngineland har längre innehåll som har mer än 1000 ord positiv effekt i sökresultaten. Det är möjligt att analysera konkurrenters innehåll för att få idéer hur man skriver ett optimerat innehåll. Finns verktyg som Marketmuse som byggdes för att analysera innehålls djup och hitta innehåll som saknas på en sida.

Strukturell data

Schema.org är ett gemensamt projekt mellan Google, Yahoo!, Bing och Yandex för att förstå logiken kring sökord. Snippets kan göra att att innehållet sticker ut i sökresultatet vilket leder till mer klick.

Användning av strukturerad data kan förbättra rankingen i en massiv mängd olika scenarier som recensioner, recept och webbshoppar där det finns strukturerad information.

Pogo sticking

Att användarna inte går tillbaka direkt till sökresultatet efter att ha besökt sajten.

Webbplatsens ålder

Att en webbplats har funnits länge tros vara en rankingfaktor inom sökmotoroptimering.

Använding av externa länkar på sidan

Externa länkar till sidor med hög kvalitet verkar premieras av Google. Det är bra för rankingen med internlänkning och interna ankartexter till andra sidor på domänen.

Innehåll på sidan

Sidor med mycket innehåll tenderar att visas högt i sökresultatet.

Exakt match på sökordet

Att du skriver exakt för det sökordet som du vill ranka för.

Volym i varumärkessökningar

Volymen i antalet sökningar på varumärket och innehåll som inte är länkat där man nämner varumärket tros vara en rankingfaktor.

Att bygga ett varumärke som har sökvolymer är en mycket effektiv strategi eftersom de som söker på information är mer benägna att klicka på varumärket. En metod att uppnå detta är att fokusera på kunden och att man är trovärdiga kring de produkter man säljer.

Canonical länkar

Ansvarar du för ett stort varumärke får du mycket trafik gratis genom varumärkessökningarna. Antalet varumärkessökningar är troligtvis en rankingsignal som visar att företaget är välkänt.

För den som jobbar med störrea varumärken är det viktigt att stenkoll på SEO:n utanför varumärkessökningarna där man ofta har trafiken utan att behöva jobba.

Canonical taggen går att använda om man har många liknande sidor vilken sida som är viktigast. Google använder Canonical tagget för att identifiera vilken sidan som är viktigast.

A href lang tag (språk stöd)

Ahref taggen används för att visa vilket språk som sajten eller sektionen på sajten använder. Taggen kan kompletteras med inställningar i Google Search Consolen.

Permalänk vänliga URL:er

John Meuller på Google har bekräftat att använda sökorden i URL:en är en rankingfaktor.

Att göra webbadresser korta, läsbara och innehålla sökord är ett enkelt sätt att göra det bästa av dem. Försök att skriva URL:erna så korta som möjligt och låt den innehålla det sökord du vill rangordna för.

Kontroll av parametrar

Kontroll av parametrar görs i Google Search Consolen.

Robot filer

Robot.txt filen är den första filen Google läser när deras robot besöker en sajt. Därifrån indexerar de sajten.

Se till att den innehåller referens till sajtkarta och att den är relevant så du inte tar bort onödiga sidor. En felaktig robot.txt fil kan innebära att Google inte ens indexerar sajten. Läs mer om robots.txt filer.

Sajtkartor

Sajtkartor görs ofta i XML. Expandtalks webkarta som är byggd i WordPress hittar du här: https://expandtalk.se/sitemap_index.xml

Ofta skiljer man mellan sidor,posts och  kategori-sidor. Utöver att ha XML-sidor hjälper det till för indexeringen att skapa traditionella html-sidor som innehåller alla sidor.

Länka till sidor med hög trovärdighet

Google analyserar dina inkommande länkar kring auktoritet, relevans och sammanhang. Det verkar rimligt att även utgående länkar från din webbplats till andra sajter är en rankingfaktor.

Paginering

Tidigare gjordes paginering med kod som rel=”next” and rel=”prev”. Koden visade Google hur sidor är länkade. I mars 2019 to Google bort funktionaliteten vilket innbar att många SEO:are blev ursinniga och riktade kritik mot företaget.

Teknisk sökmotoroptimering

Minimera de tekniska felen

minimera tekiska seo fel

Det är nödvändigt att minimera antalet tekniska problem så att sökmotorerna lättare indexerar sajten. I början av SEO-processen är det inte ovanligt att en webbplats har tekniska problem. Det är ofta nödvändigt att göra en kvalitetssäkring . Vi analyserar sajten och hur den indexeras i sökmotorer.

Se till att innehållet är spindlat av sökmotorerna och optimera sajtens struktur

Analys av en webbplats sajtstruktur och hur den matchar med Google.
Många gör misstaget att bara länka till hemsidan. Det finns underliggande sidor som har potential att ge mer trafik om de riktar sig mot ett visst sökord.

Det finns många tekniska delar som måste ses över för att en sajt ska fungera optimalt. Vi undersöker aktitekturen från hastighet till tekniska problem som kan hindra sajten att indexeras på ett bra sätt.

Sidans struktur och HTML kod

Webbplatsens hierarki, navigering, sidtitlar och kvaliteten på texten spelar roll för hur bra du rankar. En annan faktor är relationen mellan text och html vilket kan skada sidor som har mycket kod.

Kvalitetsgranskning

kvalitetsgranskning

Långtifrån alla webbplatser fungerar på ett optimalt sätt. För en person som inte är specialiserad på SEO kan det vara svårt att se vad som är fel och behöver göras.

  • Gör en teknisk seo-analys av webbplatsen
  • Gör en kvalitetsgranskning av webbplatsen så den följer Googles riktlinjer
  • Se till att öka hastigheten på webbservern så den är reptilsnabb
  • Se till att den inte innehåller mycket skript kod eller felaktig kod
  • Använd strukturerad data vilket underlättar för sökmotorer hur de uppfattar och läser en webbplats.

Använd SEO-processer

Sökmotoroptimering utvecklas hela tiden och omfattar flera metoder och processer som underlättar att hitta innehållet och konvertera.

SEO processer

De skickligaste trafikmarknadsförarna använder growth-hacking och kreativa lösningar.

En del SEO-bolag använder en kortsiktig taktik och tar till olika knep för att försöka komma högst upp i sökmotorerna. Det kan innebära att du som kund tar en högre risk. Det går att pusha massiva länkar eller använda Google-botar för att få fler besökare vilket kan fungera på kort sikt. Men det kan innebära stor risk att du fastnar och straffas i ett filter från Google.

Vi tror att framtidens sökmotoroptimering till stor del handlar om att optimera innehållet efter olika nyckeltal (KPI:er). Att ständigt utveckla sin webbplats innebär att man kan jobba mer effektivt. Exempelvis att få användarna att stanna kvar på webbplatsen utan att gå tillbaka till sökresultatet.

Digitala konkurrentanalyser

GAP Analyser och benchmarking av konkurrenter

Vi kan benchmarka en webbplats och plocka fram alla sökord som din konkurrent har.

Inte sällan blir resultatet av ett nyckeltalsorienterat synsätt att ledningen omvärderar sina marknadsföringsaktiviteter.
Läs mer om konkurrentanalys

Risker med sökmotoroptimering

Det finns stora risker att uppdatera till en ny webbplats

Långtifrån alla webbplatser fungerar på ett optimalt sätt. Att uppdatera en webbplats kan innebära stora risker att du tappar besökare från sökmotoroptimering vilket kan vara verksamhetskritiskt för en stor e-handelssajt.

När går det att se resultatet?

Att leverera bra SEO och kundupplevelse Ett strategiskt synsätt kring sökmotorsoptimering innebär att sajten optimeras och man har ett långsiktigt perspektiv för att säkerställa att du kan konkurrera effektivt i din nisch.
Något som kan vara frustrerande är att man sällan ser resultatet direkt av SEO utan ibland kan ta flera månader man börjar ta positioner. Det enda sättet att se hur det går är att kontinuerligt mäta hur du presterar på olika sökord ibland ner på daglig nivå. Google har patent på fördröjningar och ibland kan det finnas flera olika typer av tekniska hinder som innebär att din webbplats inte indexeras på ett korrekt sätt. Det är aldrig för tidigt att börja med SEO.

Om du vill se ett snabbt resultat?

Nya trender inom SEO

Det publiceras konstant studier och experiment som en bra strateg behöver hålla sig ájour med. Här listar vi några trenderna.

Digitala assistenter

Chatbotar som Siri kommer få ökad betydelse när allt fler använder mobilen och röstsöket. Digitala assistenter har länge används för Android men går även på iPhone men kommer användas i andra verktyg genom Google AI. De digitala assistenterna innebär att användarna använder meningar istället för enstaka ord och förenklar kundresan och support. Men de kan användas för bildsökningar och tal. Läs mer om digitala assistenter

Lokal söket

Glöm inte bort lokal söket – 40% av alla sökningar är lokala och här sker mycket affärer. Det är inte för inte som det heter All business is local. Att lokalisera de olika lokala orterna som är betydelsefulla inom nischen är ett steg men även att se till att webbplatsen använder ”citation” på ett bra sätt och finns i Google My Business Places. Tänk på att det geografiska söket är mer än de storstäderna och att det inte alltid korrelerar med storleken på orten. Läs mer om lokalsöket

Rapporter för sökmotoroptimering

Det är nödvändigt att mäta din webbplats med relevanta nyckeltal och KPI:er för att kunna göra korrekta analyser.

En stark seo strategi får inga organiska tapp utan innebär en webbplats som hela tiden tar digitala marknadsandelar och får ökad synlighet

Traditionellt har sökmotoroptimerare fokuserat sig på sökresultatet och rankingdata. Men det finns flera andra relevanta nyckeltal som går att ta fram för en webbplats för att se hur den fungerar. Inom varje nischbör man benchmarka mot de bästa på ett sökord för att identifiera hur du ska plocka positioner och få ökad synlighet. Jämför dig med de starkaste varumärkena!

Varför ska du göra optimera din sajt?

Varför ska du överhuvudtaget ägna dig åt sökmotoroptimering och att få sidorna att visas bättre på Google?

Varför ska du göra sökmotoroptimering?

I det organiska söket betalar du inte något för att besökarna ska klicka på dina annonser. Ett starkt varumärke får ofta trafik som är kopplade till varumärket.

Om du jobbar med starka varumärken bör du bryta ner varumärkessökningarna från icka varumärkesdrivna sökningar.

Bra sökmotoroptimering ökar omsättningen

En bra webbplats speglar företagets affärsidé och hjälper till att skapa affärsnytta och ökad lönsamhet.  Det räcker inte längre med att webbplatsen har många besökare utan den bästa SEO:n handlar i hög grad om affärsutveckling och hitta kundens sökintentioner.

Du får insikter och lär dig mer om kunden och deras behov och du kan hitta produkter som är framgångsrika hos dina konkurrenter.

Med risk för att vara tjatig. En effektiv SEO strategi  förbättrar kundresan den skaffar fler leads och utvecklar din verksamhet. Sökmotoroptimering gör att du tar marknadsandelar från konkurrenter.

Konverteringsgraden är högre med SEO

Om strategin fungerar har man hög synlighet på konverterande sökord. På din webbplats vill du framförallt ha kunder som ökar försäljningen. 

Avslutningsgraden dvs att få kontakt med kunderna är 14,6% inom det organiska söket.

En investering

Sökmotoroptimering är kostnadseffektivt, billigare och långsiktigare än annonsering med GoogleAds. I Google Ads måste du alltid betala för varje sökord som du vill synas på.

Google Ads kampanjerna blir effektivare med sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering innebär att Adwords kampanjer blir effektivare. Landningssidorna blir effektivare och de får bättre kvalitetsresultet hos Google. Högre kvalitetsresultat innebär att får rabatt och bättre resultat för samma budgetkostnad.

Blackhat

Man skiljer mellan blackhat metoder och white hat metoder inom SEO. Det finns en stor risk med blackhat metoder.

Det var vanligt att man skrev ett ord flera gånger (keyword stuffing) för att sökmotorer skulle prioritera informationen. Keywordstuffing fungerar inte längre.

I takt med att sökmotorerna blivit mer sofistikerade har gamla tricks blivit oanvändbara. Det kan innebära att företaget kan tappa sina positioner på sökmotorerna.

Metoder som du ska akta dig för

Google kommer konstant med uppdateringar som Penguin, Hummingbird, Panda och Medic. Syftet är öka kvalitén på innehåll på webbplatserna som visas upp och att sökresultatet som visas blir optimalt för användarna.

Aktiviteter som kan skada din SEO

  • At anlita företag som använder olika typer av spam (kommentarsspam, spammiga länkar, UGC, Rich snippet spam)
  • Länkar som är manipulativa
  • Tunnt innehåll
  • Innehåll som inte är unikt
  • Cloaking
  • Felaktigheter med canonical taggen
  • Att man blockerar innehåll med noindex på sidan eller i robots.txt filen
  • Keyword stuffing (för mycket innehåll kring nyckelordet)
  • Redirect kedjor
  • Stor andel crawler fel och tekniska SEO-violations
  • Länkar till casinon, läkemedel eller sexsajter

Ta reda på mer om hur ditt företag jobbar med SEO

Alltför många företagsledningar är lyckligt omedvetna hur deras webbplatser presterar på Internet. Att få en rankning på något obskyrt sökord utan konkurrens är inte svårt.

Pratar du med säljare inom SEO så har de ofta lovat topplaceringar med enstaka sökord. Det är ett kortsiktigt perspektiv som kan ge förödande resultat. En del seo-bolag tar bara betalt för placeringar vilket kan innebära att du riskerar att fokusera på fel sökord. En bra SEO konsult utmanar ditt företags strategier.

Vill du ha hjälp med din sökmotoroptimering?

Expandtalk är en digital affärspartner som ger dig bättre affärer. Om du vill veta mer om digitala strategier och hur du kan utveckla digitala lösningar och affärer med sökmotoroptimering – kontakta oss gärna förutsättningslöst. Vi jobbar inom hela det digitala fältet med att förbättra din lönsamhet på nätet. Vi börjar vanligtvis med en nulägesanalys och digital strategi där vi ser hur en webbplats fungerar i dagsläget. Kontakta oss.

Checklista

Hur du snabbt förbättrar din ranking

  • Se till att sajten är mobilvänlig – ofta är upp mot 30-50% av alla besökare mobilanvändare
  • Se till att sajten är säker och använder https som protokoll.
  • Förbättra användarnas upplevelse av sajten
  • Öka upp hastigheten och gör sajten reptilsnabb
  • Gå igenom onpage optimeringen
  • Se till att du får länkar som du förtjänar
  • Inventera produkter och tjänsteutbud för att analysera fram viktiga sökord och sökordsfraser.
  • Analys av antal sökningar och sökbeteende för din webbplats.
  • Kolla med supportfunktionen vilka som är de vanligaste återkommande frågorna
  • Identifiering av longtail sökningar och sökfraser som maximerar trafikens olika matchningskombinationer av sökorden.
  • Analys av målgruppens sökbeteende utifrån ett marketing perspektiv.

Officiella dokument från Google

Officiella dokument från Google om sökmotoroptimering

Google har skrivit 2 officiella dokument kring sökmotoroptimering. Utöver dessa finns mängder av videos på Webmaster Central där de uttalar sig och ger tips hur man ska få sajten att ranka bättre på Google.
Följ Googles riktlinjer kring kvalitetsgranskning av webbplatser (pdf)
Ladda ner Googles Grundhandbok om sökoptimering

Share.

About Author

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap