Guide: Sökmotoroptimering för Google 2023

Läs vår guide hur du sökoptimerar din webbplats för Google och Bing med sökmotoroptimering

Introduktion: Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering (SEO) är en strategi och begreppet är en förkortning från engelskans Search Engine Optimization har blivit en hörnsten i den digitala marknadsföringsvärlden.  SEO är metodiken som används för att förbättra kvaliteten och kvantiteten av trafik till din webbplats från sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Sökmotoroptimering omfattar metoder som används för att optimera din webbplats för användare. Syftet är att få en webbsajt eller en webbsida att ranka högre i sökresultatet  och få mer trafik från sökmotorerna. Detta kan leda till ökad trafik och potentiellt fler kunder. Med Google som den ledande sökmotorn är det viktigt att förstå hur man optimerar sin webbplats för bästa möjliga synlighet och ranking. Låt oss dyka ner i detta fascinerande ämne.

Sökmotoroptimering för Google är mer än bara nyckelord och länkar. Det handlar om att förstå Googles algoritmer, användarens intentioner och mycket mer. Sökmotoroptimering görs genom olika metoder, som att använda lämpliga nyckelord, skapa en användarvänlig webbplats och bygga upp en så kallad ”länkprofil” för webbplatsen. Det handlar om att optimera din webbplats och dess innehåll för att matcha de sökord som dina potentiella kunder söker efter. Målet med sökmotoroptimering är att få webbplatsen att synas högt upp i sökresultaten för relevanta sökord, så att den når fler användare och får mer trafik.

Hur kommer du högre upp i Googles sökresultat?

Google avgör vilka webbplatser som är mest användbara och relevanta genom att använda en komplicerad algoritm (matematisk process). Både Google och Bing har offentligt sagt att maskininlärning (eng. machine learning) har fått en stor del i deras sökalgoritmer som vikt i rankingen.

 

 

Från Googles lansering till dagens komplexa algoritmer har Googles SEO genomgått många förändringar. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad med dessa förändringar för att säkerställa att din webbplats rankas högt. Googles maskininlärning är döpt till Rankbrain har med tiden fått större betydelse vid ranking av webbplatser. Rankbrain algoritmen sägs generellt stå för 30% av alla sökningar och omfattar en stor del av de sökningar som aldrig utförts tidigare. 

Det finns många orsaker varför du bör sökoptimera din webbplats:
Med miljarder sökningar som görs varje dag på Google är det affärskritiskt för företag att ha en stark närvaro på sökmotorer. En väl optimerad webbplats kan driva tusentals besökare och potentiella kunder.

  • Dina sidor visas högre i rankingen på Google och när användare gör fler sökningar som är relaterde till din webbplats
  • Sökmotoroptimering ökar den digitala tillväxten vilket påverkar företagets omsättning och sätter ditt företag i centrum
  • Du får bättre kontroll på sökbeteenden hos dina kunder och deras kundresor
  • I det organiska söket betalar du inte något för att besökarna ska klicka på dina annonser.
  • Du får bättre exponeringar på ditt varumärke. Ett starkt varumärke får ofta trafik som är kopplade till varumärket. Om du jobbar med starka varumärken bör du bryta ner varumärkessökningarna från icke varumärkesdrivna sökningar.
  • Google Ads kampanjer blir effektivare med sökmotoroptimering

När går det att se resultatet?

Något som kan vara frustrerande är att man sällan ser resultatet direkt av SEO utan ibland kan ta flera månader man börjar ta positioner. Det enda sättet att se hur det går är att kontinuerligt mäta hur du presterar på olika sökord ibland ner på daglig nivå. Google har patent på fördröjningar och ibland kan det finnas flera olika typer av tekniska hinder som innebär att din webbplats inte indexeras på ett korrekt sätt. Det är aldrig för tidigt att börja med SEO.

Sökmotoroptimering handlar oftast om Google men inte alltid

Av de renodlade sökmotorer som finns har Google en särställning. Globalt står Google för 91.4% av alla sökningar och Bing är den näst största sökmotorn med drygt 3.14 % i marknadsandelarna, Kinesiska Baidu har 1.76%, Yahoo 1.53%, ryska Yandex 0.92% och Duckduckgo 0.66 marknadsandelar enligt Statcounters november statistik från 2021.Tjänster som Twitter, DuckDuckGo, Amazon, Youtube och Linkedin har andra algoritmer än Google för att rankas högt i sina sökmotorer men funktionaliteten och algoritmerna påminner ofta om varandra.

 

User Experience, sökbeteenden och sökintentioner

Sökmotorvänlig webbdesign

Innehållet är kungen, som de säger. Men det handlar inte bara om att skriva långa artiklar. Det handlar om att skapa värde för dina besökare. En sökmotorvänlig webbplats är en webbplats som är utformad för att vara lätt att navigera för både sökmotorer och besökare. Detta omfattar optimering av URL-strukturen, sidhuvud, sidans laddningstid och mobilanpassning.

Att ha en snygg design och användarvänlig UX är nödvändig för SEO:n. Bygg perfekta landningssidor (silver bullet pagessom är anpassade för de sökord som du vill synas på där det är mycket volym och hög konkurrens.

Se till att längden på innehållet har mer än 500 ord och gärna mer än 2000 ord. Enligt en undersökning från Semrush 2019 så ger långa artiklar med mer än 3000 ord 3 gånger mer trafik, 4 gånger mer delningar och 3,5 gånger fler backlinks än artiklar som består av bara 901-1200 ord.Hur kan du bygga perfekta landningssidor?

 

  • Använd flera verktyg när du testar din sajt och verifiera dina resultat med Google Analytics. Det är ofta nödvändigt att kartlägga problemen från olika perspektiv
  • Design och innehåll är viktigt för användarupplevelsen. Att förbättra struktur och göra det enklare att navigera
  • Du kanske behöver konsolidera flera sidor som handlar om samma ämne för att få ner duplicerat innehåll
  • Sökmotoroptimering för mobiler och digitala assistenter är ett relativt nytt område och visar att man behöver lyfta blicken och inte bara koncentrera sig på de vanliga och traditionella textsökningarna

Sökord och sökbeteendeanalyser

En viktig del av SEO är att använda relevanta nyckelord i ditt innehåll. Dessa nyckelord hjälper sökmotorerna att förstå vad din webbplats handlar om och att ranka den högre på sökresultatsidorna. Sökordsoptimering med nyckelord handlar om att identifiera och använda de sökord som dina potentiella kunder söker efter i ditt innehåll och din webbplatsstruktur. Detta inkluderar optimering av rubriker, textinnehåll och metainformation som titlar och beskrivningar. Men det är också viktigt att använda nyckelorden på ett naturligt sätt i ditt innehåll. Överanvändning av nyckelord kan leda till att sökmotorerna flaggar din webbplats som spam och rankar den lägre. Så se till att använda nyckelorden på ett naturligt sätt i ditt innehåll och skapa högkvalitativt innehåll som ger värde till dina besökare.

Layout och UI-design är en viktig aspekt hur webbsajter upplevs. Att använda multimedia, video och väldesignade och unika bilder visar på kvalitet. Just videos är ett av de mest SEO-vänliga innehållet. Undvik pop-uper och bilder som inte är optimerade. Det är nödvändigt att bygga webbplatser efter målgruppens sökbeteenden och avsikter med sina sökningar (search intent). Läs mer hur du kartlägger dina sökord genom en sökbeteendeanalys.

Använd unikt innehåll

Google vill aldrig visa ett sökresultat där resultatet två, tre, fyra och fem är exakt samma artikel. Dubbletter av innehåll (eng. duplicate content) har negativa konsekvenser för SEO. Duplicerat innehåll kan också finnas på olika delar av en webbsajt.

Tabell duplicerat innehåll
Duplicerat innehåll kan finnas på sidnivå men det kan också finnas på rubriker, metabeskrivningar och titlar.

Sökmotorer gillar att filtrera bort vad de ser som duplicerat innehåll och innehåll som är exakt samma. Du kan använda verktyg som siteliner.com för att hitta duplicerat innehåll.

Svara på användarnas avsikter (user intent)

En bra SEO strategi innebär att företaget rankar naturligt på de viktigaste sökorden inom nischen och har målgrupper och deras sökbehov kartlagda. Innehåll som inte matchar intent kommer inte att synas i Googles sökresultat. Att få mycket trafik kan innebära merkostnader om du inte når den målgruppen som du vill sälja till. 

Varje sökord har  en eller flera intentioner bakom sig. Google vill att deras sökresultat löser användarnas problemformuleringar. Om din sida inte är relevant för sökfrågan eller inte svarar på användarens avsikter kommer du inte få maximal synlighet. Många som väljer sökord har en tendens att gå efter prestige ord med de höga sökvolymer och hög konkurrens m. Viktigare än sökordssökning än volymen är användarens avsikter bakom frågan om det är kommersiella intentioner eller om de bara vill söker information. Det finns flera faktorer som tros hjälpa Google att avgöra användarens avsikter

  • Fysisk ort och beteenden på den platsen
  • Device (hastighet, operativsystem, installerade appar, mobil etc)
  • Browser historik
  • Beteenden i Gmail
  • Tidsbaserade mönster

Do, Know och Go är ett koncept som segmenterar sökfrågor i tre olika kategorier. Dessa klassificeringar avgör sedan i viss utsträckning vilken typ av resultat som Google levererar till sina användare.Läs mer om  kundresor och intent

Vad är featured snippets?

Google vill att användarna ska stanna kvar på sökresultatet och de har tagit över mer och mer av sökresultatet genom att visa en söksida med andra tjänster som Youtube, Google maps men också vanliga frågor (PAA=people also ask) och lokalsökningar. Utöver det organiska resultatet finns också Google annonser som visas allt mer i sökresultaten.

Användning av strukturerad data kan förbättra rankingen i en massiv mängd olika scenarier som recensioner, recept och webbshoppar där det finns strukturerad information.Schema.org är ett gemensamt projekt mellan Google, Yahoo!, Bing och Yandex för att förstå logiken kring sökord. Snippets kan göra att att innehållet sticker ut i sökresultatet vilket leder till mer klick. Samtidigt kan du få manuell filtrering av din webbplats om du spammar och överanvänder schema för allting på sajten.

Core Web Vitals
Enligt Google blev Core Web Vitals en rankingsignal 2021 som direkt påverkar rankingen. Core Web Vitals  är en uppsättning av tre specifika mätvärden för webbsidesupplevelser som Google anser vara viktiga:

  • Largest contentful paint (största innehållsrika färgen)
  • INP (Interaction to Next Paint)  tidigare användes First input delay (Första inmatningsfördröjning)
  • Cumulative layout shift (ackumulerat layout)

För att se hur Google ser på din webbplats och core web vitals använder man vanligtvis Google Search Console.

Läs mer om  Core Web Vitals

Domänens auktoritet

EEAT: Experience, Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness är förkortningen kring Googles kvalitetsriktlinjer hur man skriver innehåll. I huvudsak avgör E-E-A-T en webbplats värde. Kvalitetsgranskare gör manuella kontroller av webbplatser och betygsätter dem. Läs mer om EEAT.

Om en kvalitetsgranskare anser att en användare skulle känna sig bekväm att läsa, dela och rekommendera innehållet, som tjänar platsen en hög nivå av E-E-A-T. Ladda ner Googles kvalitetsriktlinjer.

 

Domänens ålder och betydelse

I studier är det många som tror att webbplatsens ålder har stor betydelse. John Mueller som är Google officiella talesman har sagt att åldern på domänen spelar ingen roll. Men om sidan har mycket länkar till sig är det positivt. Samtidigt har Google ett patent kring när domänen registrerades och när domännamnet förnyas. Domännamnet kan ha hamnat i filter och fått en bestraffning vilket är negativ likaså om den ligger som en privat i Whois databasen.

Hastigheten på webbplatsen och mobilanpassning

Hastigheten på en webbplats

Hur snabb är din webbplats?

Exempel på laddningstider av en webbsajt

Ladda sidor snabbt och responsivt är viktigt för rankingen. Hur snabbt servern svarar, renderingstid och var den är placerad är rankingfaktorer och webbplatser påminner om racingbilar – den som har den effektivaste motorn får ett kraftigt övertag. Genomsnittstiden för att svara bör ligga kring 100 ms.

Hastigheten är viktigt för framförallt mobilanvändarna kan du mäta exempelvis genom Google Page Speed. Det går att använda en CDN (Content Delivery Network) för att öka upp hastigheter men ofta handlar det om att skapa ren och bra kod. Vill du veta mer hur du kan få en snabbare sajt och öka hastigheten på webbservern.

Mobilanpassad sajt – mobilsöket har en enorm betydelse
Att en sajt är mobilanpassad är nödvändigt för att ranka bra och du behöver bygga sajten för ”multidevice” – sajten ska fungera för mobil, iPad och desktop. Google har officieltt gått ut med att de prioriterar mobile first. Under de senaste åren har användningen kring mobiler ökat och gått om desktop och mobilsöket skiljer sig från desktop. Många sajter som inte är mobilanpassade har sjunkit i Googles sökresultat.

 

Förbättra CTR:en

Varför är en hög CTR (click through rate) viktigt?

CTR är en förkortning som står för Click Through Rate. En hög CTR innebär att besökarna klickar på det som visas på Googles söksida eller annons. Ofta har sajter med hög varumärkeskännedom hög CTR likaså om du lyckas använda känslor i texterna utan att för den skull överdriva och bli för mycket klickbete i texterna. Du kan se vilken CTR du har på det organiska söket genom Google Search Console.
Läs mer om CTR.

Rankingfaktorer och onpage optimering

Hur många ranking faktorer använder Google?

 
Vad som fungerade för fem år sedan kanske inte fungerar idag. Se till att du inte använder föråldrade taktiker som kan skada din ranking. Googles algoritm hade från början mer än 200 faktorer men har under åren utvecklats mer och mer mot maskininlärning. Maskininlärning skapar också nya möjligheter för bildsök och kartsök men gör det också svårare att avgöra hur pass viktig en viss faktor är. Det går alltså inte att säga att om man fyller ett antal faktorer så kommer du att ranka högt utan man måste ha ett holistiskt perspektiv. Sökmotorernas krav på kvalitet ökar hela tiden och det finns många aspekter av en besökares upplevelser på webbplatsen som du måste ta hänsyn till.

Under ett decennium har SEO-specialister undersökt och sökt korrelationer med olikarankingfaktorer. Men Google har skruvat på algoritmerna vilket medfört att metoderna och spelreglerna kontinuerligt förändrats. Ingen vet exakt hur deras algoritm ser ut och studier kring rankingfaktorer har ofta fått kritik att vara missvisande.

Viktiga faktorer för att förbättra den organiska rankingen

En av de viktigaste åtgärderna är att ha kontroll över vilka sökord som man vill ranka på. Om du har en stor webbshop bryter man ner den i olika kategorier vilket i sin tur bryts ner i sökord som har sökvolym på Google. Samma metod använder man vid B2B där man vill dominera olika affärssegment genom att dominera sökorden. Därför blir monitorering av sökord en primär aktivitet och att styra sajten så man fångar upp de viktigaste och mest affärskritiska sökorden

Att få en webbplats att fungera handlar framförallt om att bygga den för användarna men även att få den indexerad i sökmotorena.

  • Optimera sajten för snippet marknadsföring: Google premierar sitt egna ekosystem i sökresultatet så försök att visa kartor, frågor, Youtube videos mm. Snippets innebär att sajten är bra kodad och anpassad efter snippets och det som kallas knowledge graph. Detta genom kodning med schema som gör att innehållet sticker ut i sökresultatet.
  • Kvalitet och bra innehåll gäller i hög grad för att synas högt i sökmotorerOfta kommer du långt med att bygga bra och läsvärt innehåll som svarar på besökarnas frågor. Du behöver tänka kvalitet och få besökarna att stanna länge på sidan och läsa innehållet.
  • Sökordsanalys och nyckelordsforskning ligger i hjärtat av varje framgångsrik SEO-strategi. Genom att förstå vilka termer dina potentiella kunder söker efter kan du rikta in dig på dem effektivt.  Det är nödvändigt att utgå från de mest relevanta söktermerna och hur många sökningar sökordet har på Google internationellt och Google.se och mot den svenska marknaden. Läs mer om nyckelordsanalys.
  • On-page optimering innebär att sidorna är attraktiva för användarna och sökmotorerna. Det innebär att man bygger sidorna så de är optimerade med titel, rubrik och läsbarhet.
  • Delningsbart innehåll i social media och andra webbsajter. Länkar och länkstrategi är det arbete som görs för att få externa länkar till sin sida. Länkar är avgörande för hur bra du lyckas och är grunden i Googles algoritm och kallas off-page. Läs mer om länkar
  • Onsite optimering: Vid onsite optimering ser du på helheten på sajten och de delar du förändrar på din webbsida och får den att fungera optimalt. Det omfattar sajtens hierarki, navigering, sidornas rubriker och kvaliteten på texten.
  • Mobile first och mobiloptimering dvs att sajten fungerar bra på mobilen. Med en ökande mängd användare som surfar på webben via mobila enheter är det viktigt att din webbplats är mobilvänlig.
  • Användarupplevelse omfattar CXM och att webben ska vara enkel att använda. En webbplats ska ge en bra användarupplevelse page experience är en rankingsingnal
  • Hastighet (pagespeed) innebär att sajten visas snabbt för både desktop och mobilanvändare.
  • Infrastruktur och Hur sajten tekniskt är uppbyggd och hur Google och andra sökmotorer indexerar sajten. Indexering är nödvändigt för att sajten ska synas överhuvudtaget. Ofta innebär det att man tekniskt behöver skruva på plattformen. Från Googles perspektiv vill de ha en effektiv crawl budget.
  • Varumärkesstyrka och sociala signaler.

Onpage optimering och hur du optimerar specifika sidor

Onpage optimering handlar om hur bra du bygger en specifik sida och få sidan handla om det som läsaren är intresserad av. Innehållsoptimering handlar om att producera högkvalitativt, relevant och engagerande innehåll som intresserar besökarna och ökar din webbplats auktoritet och trovärdighet. Detta inkluderar optimering av innehållets längd, kvalitet, språk och tillförlitlighet.

  • Sökmotorvänliga URL
  • Metabeskrivning
  • Titel tagg: Titeln lockar användarna in på sidorna från sökmotorn och du bör inkludera sökord i titeln. Kolla igenom och se till att alla sidor har en titel och metabeskrivning. Med verktyg som Screaming Frog kan du hämta hem alla dina sidor och se hur titlar och metabeskrivningar är satta.
  • Det räcker inte med att bara skriva en titel utan content managers måste lägga kärlek på orden och hur dessa är skrivna. Det är viktigt att skapa unika och korrekta titlar som lockar till klick och ökar CTR:en (click through rate) och som använder maximalt utrymme.
  • Många SEO verktyg rekommenderar att man skriver 55-59 tecken eftersom texterna annars riskerar att bli avklippta. Däremot har Gary Illyes själva sagt att titel längden inte är en rankingfaktor och de rekommenderar inte någon speciell längd.
  • Använd nyckelordet du vill synas på i det första 100 orden
  • Metabeskrivningar är ett smart sätt att visa företagets unika fördelar

Det finns mängder av faktorer att förbättra din sökmotoroptimering och innehåll:

  • Rubriker och rubriksättning
  • Sökordsfrekvens behöver upplevas naturligt och ha en viss frekvens
  • Kanibalisering av sökord ser man ofta på större internationella sajter
  • Hur texten är skriven – olika typer av läsbarhetsindex

Vad är onsite optimering?

Onsite optimeringen omfattar arbete som görs på hemsidan och är unikt för varje webbplats. Det är viktigt att se på webbplatsen som en helhet och stärka upp webbplatsen med internlänkar, förbättra prestandan, se över storleken på landningssidor vilket i sin tur påverkar hastigheten. Se till att sajten har bra onsite SEO optimering av sidorna speciellt på de mest konkurrensutsatta orden. Följ upp sökord som inte rankar och förbättra innehåll som har stora sökvolymer på Google. Läs mer om onsiteoptimering

Användning av externa länkar på sidan

Externa länkar till sidor med hög kvalitet verkar premieras av Google. Det är bra för rankingen med internlänkning och interna ankartexter till andra sidor på domänen..

Innehåll på sidan och interna länkar

Sidor med mycket innehåll tenderar att visas högt i sökresultatet. Interna länkar och struktur – tänk på din egna länkstruktur och bygg hörnsidor mot dina mest viktiga sidor och kategorier. Undersök din sajt och se så du inte har någon intern sida som tagits bort som du länkar till

Exakt match på sökordet

Att du skriver exakt för det sökordet som du vill ranka för.

Pogo sticking
Att användarna inte går tillbaka direkt till sökresultatet efter att ha besökt sajten.

Webbplatsens ålder

Att en webbplats har funnits länge tros vara en rankingfaktor inom sökmotoroptimering.

Webbplatsens struktur och HTML

Webbplatsens hierarki, navigering, sidtitlar och kvaliteten på texten spelar roll för hur bra du rankar. En annan faktor är relationen mellan text och html vilket kan skada sidor som har mycket kod.

Permalänk vänliga URL:er

John Meuller på Google har bekräftat att använda sökorden i URL:en är en rankingfaktor. Att göra webbadresser korta, läsbara och innehålla sökord är ett enkelt sätt att göra det bästa av dem. Försök att skriva URL:erna så korta som möjligt och låt den innehålla det sökord du vill rangordna för.

Länka till sidor med hög trovärdighet

Google analyserar dina inkommande länkar kring auktoritet, relevans och sammanhang. Det verkar rimligt att även utgående länkar från din webbplats till andra sajter är en rankingfaktor.

Använd optimerade bilder på din sajt

Att använda optimerade bilder och undvika dåligt komprimerade bilder är en effektiv och enkel metod att öka upp hastigheten på sajten. Ökad hastighet påverkar din sökmotoroptimering positivt. Läs mer hur du optimerar bilder.

Se till att uppdatera dina webbsajter

Nyhetsvärde (Freshnes publication) har betydelse för rankingen. Google har en freshness-algoritm. Prestanda för hela domänen förbättras genom att behålla färskt innehåll och rensa och peka om det gamla innehållet med ompekningar (301:or).

Social media

Det är en kontrovers bland SEO-fundamentalisterna ifall social media är en rankingfaktor – eller om social media samvarierar med en seriös sajt. I vilket fall kan det inte vara negativt att få informationen delad eftersom det leder till trafik. Länkar till ditt innehåll på FacebookTwitter, LinkedIn, Google +, YouTube och andra sociala nätverk hjälper sökmotorer att förstå vilka webbplatser som är trovärdiga och rankar olika sökordsfraser

Externa länkar från andra webbplatser är grunden i Google algoritm

”Ranking without links is really, really hard…” Gary Illyes, Google

Outreach och digital PR – att skaffa naturliga länkar

En annan viktig faktor för SEO är länkar från andra webbplatser. Bakåtlänkar fungerar som ”röster” för din webbplats. Ju mer auktoritativa länkar du har, desto bättre kommer din webbplats att rankas. Sökmaskiner använder länkar för att bedöma webbplatsens relevans och popularitet. Länkbyggnad handlar om att skapa högkvalitativa och relevanta länkar från andra webbplatser till din webbplats. Detta kan inkludera samarbetspartners och sociala medier.

Kvalitet och kvantitet av länkar är viktigt för det organiska söket. Kvalitativa länkar med hög trovärdighet, som pekar mot sajten och de landningssidor man vill ranka på, är en mycket viktig faktor och driver dessutom trafik till sajten. Trovärdiga länkar med hög trust är värd sin vikt i guld. Kvalitetslänkar och en effektiv länkstrategi och ofta nödvändigt för att lyckas online.

Linkreclamation – länkar har en tendens att försvinna vilket innebär att du förlorar din länkinvestering.  Bygg upp din länkprofil och se till att alla länkar pekar mot en sida som finns. Du kan också identifiera sidor där ditt företag nämns men där du inte har en länk och be dem att  länka till företaget.

Ta bort skadliga länkar
Alla länkar är inte bra utan det finns giftiga länkar som kan skada dig och ditt varumärke. Om en webbplats ger bort irrelevanta länkar inom högriskbranscher som spel, casino, poker eller om sajten är drabbad av virus ökar risknivåerna. Google har dessutom filter som Pingvinen som straffar onaturliga länkbyggen. Genom att använda dig av Disawow verktyget kan du bli av med skadliga länkar och minska risken med länkar som kan skada din webbplats och ranking. Det finns flera metoder att bygga länkar som fungerar – där du inte riskerar att straffas. 

Teknisk sökmotoroptimering: kvalitetsgranskning och site audits

Analys av en webbplats sajtstruktur och hur den fungerar på Google


Långtifrån alla webbplatser fungerar på ett optimalt sätt. Det finns många tekniska delar som måste ses över för att en sajt ska fungera optimalt. En SEO-byrå undersöker vanligtvis arkitekturen från hastighet till tekniska problem som kan hindra sajten att indexeras på ett bra sätt. För en person som inte är specialiserad på SEO kan det vara svårt att se vad som är fel och behöver göras.

  • Gör en teknisk SEO-analys av webbplatsen och prioritera tekniska varningar
  • Gör en kvalitetsgranskning av webbplatsen så den följer Googles riktlinjer
  • Se till att öka hastigheten på webbservern så den är reptilsnabb
  • Se till att den inte innehåller mycket skript kod eller felaktig kod
  • Använd strukturerad data vilket underlättar för sökmotorer hur de uppfattar och läser en webbplats.

Minimera de tekniska felen

Det är nödvändigt att minimera antalet tekniska problem så att sökmotorerna lättare indexerar sajten. I början av SEO-processen är det inte ovanligt att en webbplats har väldigt många tekniska problem. Det är nödvändigt att göra en kvalitetssäkring. Vi analyserar sajten och hur den indexeras i sökmotorer. Det finns olika metoder för kvalitetssäkring som att jobba med sidor som har hög exit-rate. Se till att innehållet är indexerat (spindlat) av sökmotorerna och optimera sajtens struktur. Många gör misstaget att bara länka till hemsidan. Det finns underliggande sidor som har potential att ge mer trafik om de riktar sig mot ett visst sökord.

Det finns stora risker att uppdatera till en ny webbplats
Långtifrån alla webbplatser fungerar på ett optimalt sätt. Att uppdatera en webbplats kan innebära stora risker att du tappar besökare från sökmotoroptimering vilket kan vara verksamhetskritiskt för en stor e-handelssajt.

Se till att sajten är säker och använd https

Https innebär att sajten använder SSL kryptering och att den är skyddad från enklare avlyssning. Från augusti 2018 var det kraftiga dropp i synlighet på sajter som inte använde https:// på Svenska Google.se. Det går tydligt att se att https:// föredras i konkurrensutsatta nischer och hos e-handlare.

Om du använder open-source plattformar som WordPresss är det nödvändigt att ha en process för att uppdatera plugins och teman så sajten inte blir hackad. Det är inte ovanligt att en sajt blir hackad och resultatet kan bli länkar till mindre seriösa webbplatser.

Canonical länkar

Canonical taggen går att använda om man har många liknande sidor för att visa vilken sida som är viktigast.

A href lang tag (språk stöd)

Ahref taggen används för att visa vilket språk som sajten eller sektionen på sajten använder. Taggen kan kompletteras med inställningar i Google Search Console.

Robot filer

Robot.txt filen är den första filen Google läser när deras robot besöker en sajt. Därifrån indexerar de sajten.
Se till att robot.txt filen innehåller referens till sajtkarta och att den är relevant så du inte tar bort onödiga sidor. En felaktig robot.txt fil kan innebära att Google inte ens indexerar sajten. Läs mer om robots.txt filer.

Sajtkartor

Sajtkartor görs ofta i XML. Expandtalks webkarta som är byggd i WordPress hittar du här: https://expandtalk.se/sitemap_index.xml
Ofta skiljer man mellan sidor, poster och  kategori-sidor. Utöver att ha XML-sidor hjälper det till för indexeringen att skapa traditionella html-sidor som innehåller alla sidor.

A/B testa

Att testa sajten med A/B-testning är en metod att säkerställa att sajten fungerar som den ska. Många utvecklare tycker om att göra saker överkomplicerade med javascript vilket kan innebära att sajten inte renderas rätt av sökmotorn.

 

Nya trender inom SEO

Sökmotoroptimering utvecklas hela tiden och omfattar flera metoder och processer som underlättar att hitta innehållet och konvertera. Ett strategiskt synsätt kring SEO innebär att sajten optimeras och man har ett långsiktigt perspektiv för att säkerställa att du kan konkurrera effektivt i din nisch. Under senare år har vi börjat få in kundupplevelsen och kundresor kring mot vad man optimerar mot.

Digitala assistenter

Chatbotar som Siri kommer få ökad betydelse när allt fler använder mobilen och röstsöket. Digitala assistenter har länge används för Android men går även på iPhone men kommer användas i andra verktyg genom Google AI. De digitala assistenterna innebär att användarna använder meningar istället för enstaka ord och förenklar kundresan och support. Men de kan användas för bildsökningar och tal. Läs mer om digitala assistenter

Lokal söket att synas på lokala begrepp

Glöm inte bort lokal söket – 40% av alla sökningar är lokala och här sker mycket affärer. Tänk på att det geografiska söket är mer än de storstäderna och att det inte alltid korrelerar med storleken på orten. Läs mer om lokalsöket

Performance och growth hacking metoder

De skickligaste marknadsförarna  inom performance marketing använder olika growth-hacking och kreativa lösningar. En del SEO-bolag använder en kortsiktig taktik och tar till olika knep för att försöka komma högst upp i sökmotorerna. Det kan innebära att du som kund tar en högre risk. Det går att pusha massiva länkar eller använda Google-botar för att få fler besökare vilket kan fungera på kort sikt. Men det kan innebära stor risk att du fastnar och straffas i ett filter från Google.

Analytics och AI

Vi tror att framtidens sökmotoroptimering till stor del handlar om att optimera innehållet efter olika nyckeltal (KPI:er). Att ständigt utveckla sin webbplats innebär att man kan jobba mer effektivt. Exempelvis att få användarna att stanna kvar på webbplatsen utan att gå tillbaka till sökresultatet. 

Checklista när du optimerar din webbplats

Tips att snabbt förbättra webbplatsens ranking

  • Se till att sajten är mobilvänlig – ofta är upp mot 30-50% av alla besökare mobilanvändare
  • Se till att sajten är säker och använder https som protokoll.
  • Förbättra användarnas upplevelse av sajten
  • Öka upp hastigheten och gör sajten reptilsnabb
  • Gå igenom on-page optimeringen
  • Se till att du får länkar som du förtjänar
  • Inventera produkter och tjänsteutbud för att analysera fram viktiga sökord och sökordsfraser.
  • Analys av antal sökningar och sökbeteende för din webbplats.
  • Kolla med supportfunktionen vilka som är de vanligaste återkommande frågorna
  • Identifiering av longtail sökningar och sökfraser som maximerar trafikens olika matchningskombinationer av sökorden.
  • Analys av målgruppens sökbeteende utifrån ett marketing perspektiv.

Mer information om sökmotoroptimering

Officiella dokument från Google om sökmotoroptimering

På Google Search Central hittar du Googles officiella syn på SEO och det finns flera videos där de uttalar sig och ger tips hur man ska få sajten att ranka bättre på Google för både nybörjare och mer avancerade användare.
Följ Googles riktlinjer kring kvalitetsgranskning av webbplatser (pdf)
Ladda ner Googles Grundhandbok om sökoptimering

Vill du ha hjälp med sökmotoroptimering?

Expandtalk är en digital affärspartner som är experter på sökmotoroptimering. Om du vill veta mer om digitala strategier och hur du kan utveckla digitala lösningar och affärer med sökmotoroptimering – kontakta oss gärna förutsättningslöst. Vi jobbar inom hela det digitala fältet med att förbättra din lönsamhet på nätet. Vi börjar vanligtvis med en nulägesanalys och digital strategi där vi ser hur en webbplats fungerar i dagsläget. Kontakta oss

Daniel larsson

Jag som skrivit den här guiden heter Daniel Larsson och har under de senaste 25 åren jobbat som webbansvarig med startups och större varumärken med fokus på att driva trafik och business till webbplatser. Jag sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Award 2022. Kontakta mig gärna om du vill veta mer om SEO eller tycker något är oklart i den här guiden

Daniel Larsson

SEO Guru, Expandtalk