inboundmarketing

Vad är inbound marketing?

Marknadsföringen har förändrats radikalt under de senaste 5 åren. Inbound marketing sägs ibland vara en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsmetoderna och ett billigt sätt att skaffa kvalificerade leads och öka varumärkeskännedomen om produkten eller tjänsten. Inbound marketing ger 54% mer leads än traditionell marknadsföring vilket är en stor anledning att alltfler CMOs satsar på kundanpassat och personaliserat innehåll. Definitionen på inbound marketing är marknadsföring i de kanalerna på Internet som inte är betalda. Syftet är ofta att skaffa kunder men det kan även vara att hitta digitala påverkare.

Samtidigt finns det kritik mot inbound-metoden. Det handlar kanske ibland lite för mycket om att sälja in specialister på Inbound metodiken och företag som Hubspot. Nackdelarna är att man blir list i själva systemet Hubspot där det ofta är väldigt dyrt med årliga dyra licenskostnader och  konsulter som är en bristvara. Att bygga något i Hubspot kan kräva mycket utveckling vilket ofta är gratis med andra system som WordPress. En annan nackdel med inboundmetodiken är marknadsföringsmässigt att målgruppen träffar för långt ner i organisationer och man låser fast innehåll som inte indexeras av Google dvs sökmotoroptimeringen fungerar sämre. De som laddar ner whitepapers och dylikt är inte beslutsfattarna som ligger högst upp i organisationen dvs CEO:s och andra beslutsfattare.

[dxc_seo icon=”affiliate” size=”160″ link=”” margin=”0″]

Olika kanaler inom inbound marketing

 

Vad skiljer inbound marketing från outbound marketing?

Inbound marketing handlar om att förtjäna kundernas förtroende istället för att köpa det genom pushade annonser. En av de stora fördelarna  är att marknadsföringen är mätbar och det går att kontinuerligt öka upp effektiviteten på kampanjerna genom olika metoder av datamining. Princinpen handlar om att attrahera användare genom bloggar och social media, få dem att konvertera och slutligen avsluta affären. Det sista steget är att kunderna ska bli nöjda så att de fortsätter att promota tjänsterna.

Begreppet outbound marketing står i kontrast och står för traditionell marknadsföring som radio, tv, direktreklam, tidningar och kalla samtal (cold calls). Kontakta din traditionella reklambyrå ifall du vill ha hjälp med outbound marketing. Kontakta oss om du vill veta mer om inbound marketing och hur det kan hjälpa dig!

Ett annat närbesläktat marketing buzzword som används allt mer är account based marketing som innebär att man kommunicerar med individer vilket skiljer sig markant från traditionell mass marknadsföring. Account based marketing innebär att man bearbetar leads och metoden används främst inom B2B där varje ny kund ofta köper stora volymer och det handlar om återkommande köp.