Growth Hacker – om metoderna som hjälper dig nå affärsmålen

Growth hacker en ai-genererad bild på en asiatisk kvinna som sitter på ett cafe i Soho stockholm

Vad är Growth hacking?

Begreppet growth hacker börjar få stor genomslagskraft som en del av den teknisk marknadsföringen. De använder  en strategi som syftar till snabbt att öka tillväxten hos en organisation, genom att utnyttja digitala kanaler och teknik för att hitta snabba och kostnadseffektiva lösningar.

Marknadsförare har alltid varit intresserade av att skapa kostnadseffektiva lösningar och få nya kunder på ett effektivt sätt – så egentligen är det inget nytt under solen trots att det finns böcker som hävdar att det är framtiden inom PR, marknadsföring och annonsering. Metoderna används mer för scaleups, som vågar ta större risker och Facebook, Blocket och Spotify är alla exempel på företag som startats med hjälp av growth hacking tekniker.

En del growth hack är mer aggressiva och inget som större företag sysslar med eftersom de redan har en kundbas och dessutom inte vill få dåligt rykte. Det finns till exempel program som innebär att du kan hitta konkurrenters annonsering på Facebook och att du hämtar hem alla användare i en fil och kör targeting annonser direkt mot konkurrenternas kundgrupp. Det är svårt att tänka sig ett större företag använda liknande metoder eftersom det kan vara förödande för varumärket.

Vad som har hänt är att marknadsförare blir tvingade att bli bättre på teknik och programmering medan teknikerna börjar bli bättre på marknadsföring. För startup-företag innebär growth hacking att de kan konkurrera med större företag genom att vara mer effektiva, agila och snabbare i sin marknadsföring och nå de övergripande affärsmålen.

Vad gör en growth hacker?

Det finns en stor mängd människor som som jobbar i mellanskiktet mellan marknadsföring och teknik och begreppen och buzzet som florerar är: guerilla marknadsföring, UX-design, sociala nätverk, reputation management, kampanj hantering, email marknadsföring, optimera annonsering via social media, SEO och inte minst webbanalys. Som Growth hacker  jobbar du även med att använda bots och automatisera marknadsföringen. Det har skapats konferenser, podcasts inom det här marknadsförings området som kommer växa.

Arbetet handlar framförallt om att skaffa leads och öka konverteringarna på webbplatsen genom de digitala kanalerna.
Självklart ingår de traditionella digitala kanalerna, verktyg och metoder som:

  • SEO och innehållsmarknadsföring: Genom att optimera hemsidan för användare och sökmotorer skapas kvalitativt innehåll som öka synligheten och tillväxten.
  • Google Ads
  • Data analys
  • Google Analytics
  • Search Engine Marketing (SEM)
  • Social Media
  • Facebook Marketing
  • Linkedin marketing
  • Referral marketing: Detta innebär att belöna användare som rekommenderar produkten eller tjänsten till sina vänner, vilket kan öka mängden av nya användare men det kan också handla om att skapa länkar till webbplatsen
  • Influencer marketing: Genom att samarbeta med inflytelserika personer inom en bransch, kan man nå en stor publik på ett snabbt och effektivt sätt.
  • A/B testing: Genom att testa två olika versioner av en produkt eller tjänst, kan man snabbt identifiera vilken som är mest effektiv och göra anpassningar.

Exempel på growth hacking metoder

  • Hitta alla dina konkurrenters Facebook kontakter
  • Annonsera mot din konkurrents Facebook segment
  • Extraherea alla LinkedIn kontakter från en viss grupp
  • Skrapa data från LinkdIn
  • Skrapa mailadresser och uppgifter från Internet eller social media
  • Skalbarhet vid events och hur du får leads från eventsen

Verktyg för att automatisera din marknadsföring

Det finns mängder av automatiseringsverktyg:

  • Zappier: Verktyg för automatisering som samlar ihop appar som du använder varje dag och har enkla integrationer så du kan bli mer produktiv.
  • Fetch RSS: Gör det möjligt att skapa RSS feeds från nästan vilken sida som helst
  • Mozenda.com – webbscraping
  • Parsers.me skrapa ut och extrahera innehåll utan kod
  • Pdftables.com konvertera pdf-tabeller till Excel
  • Oplim.com
  • Dropcontact – verktyg för att hitta mailadresser fungerar med marketingautomation verktyg som Salesforce och Hubspot
  • Unbounce – verktyg för att bygga konverterande landningssidor
  • Getemails – verktyg för att identifiera 35% av alla okända besökare på webben som man sedan kan skicka mail till
  • Leadformly – lead form generator
  • Feedier – för att få feedback
Utbildning inom Sökmotoroptimering

Att hitta social influencers

Det finns flera olika metoder och verktyg att hitta social influencers i en viss niche och att nå målgruppen på nätet som emailhunter.io, linkedin grupper och Sidekick.

Hitta alla sociala profiler från din konkurrents Facebook sida Det är möjligt att skrapa ner alla användare i en Facebook grupp med verktyg som Facebook Extractor Chrome Extension. Andra verktyg är PhantomBuster som du kan använda inom Facebook, Linkedin, Twitter och Instagram för att få din användarbas att växa.

Growth hacking verktyg inom social media

  • Phantombuster.com – mängder av API:er mot socialmedia som Linkedin, Instagram, Facebook mfl.
  • Traackr – influencer marketing
  • Meetedgar – automatisering av content så du slipper vara barnvakt åt dina sociala media konton
  • QUUU – verktyg som hjälper dig hitta intressant content och för att skaffa mer sociala delningar
  • MyTweetsalerts – skapar Tweets alerts en personlig twitter assistent
  • Expand.io – Social selling och Linkedin Growth hacking

Om du vill veta mer om growth hacker marketing

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.