Marknadsbudget

0

Du som är marknadschef, CMO eller VD vill allkokera resurserna bäst så du får en optimal marknadsbudget som ökar din försäljning.

Det är inte ovanligt att marknadsföringsavdelningar har begränsade resurser för att göra sin funktion och att man ser det som en kostnad istället för en affärsdrivande verksamhet. Därför är det nödvändigt att man kan mäta resultatet av marknadsföringen och generera intäkter och ROI med den begränsning av pengar som finns tillgänglig.

Därför är det nödvändigt att ha koll på kostnader och täckningsbidrag dvs hur mycket man får tillbaka på de marknadsföringskostnader som läggs ner. Andra viktiga delar är att mäta olika typer av KPI:er (key performance indicator) och att ha tydliga mål för företaget.

Marknadsbudget vid en lågkonjunktur

Många företag minskar sina utgifter i en lågkonjunktur, särskilt inom marknadsföring där det kan vara lättare att skära kostnaderna. Både Google och Facebook rapporterar betydligt lägre annonsintäkter när marknadsföringkostnaderna minskar under en konjunkturcykel.

Viktigt att tänka på när du gör en marknadsbudget

  • Se till att du utgår från bra och korrekt data. Dålig data leder till dyrare och ineffektiv marknadsbudget.
  • Använd och budgtera för de olika kanalerna som SEO, Google Ads, Bing Ads, Social media annonsering i Facebook och Linkedin, YouTube annonsering, affiliate annonsering och nyhetsbrev.
  • Se till att skilja mellan organiskt sök och betald sök. SEO är en investering som ger långsiktiga resultat medan Google Ads ger snabba resultat men inte lika lönsamt på sikt eftersom kanalen hela tiden kostar pengar. Även inom soicala medier skiljer man mellan organisk och betald söket.
  • Kordinera dina aktiviteter på marknadsavdelningen med säljavdelningen och säljarna. Marknadsaktiviteter måste hjälpa försäljningen så att företaget får ROI med sina marknadssatsningar.
  • En marknadsbudget måste samordnas med andra avdelningar speciellt säljavdelning men det finns också synergier med personalavdelningar som ofta håller i employer branding.


Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.