Google Ads

0

Google Ads hette tidigare Google Adwords och är Googles verktyg för att visa annonser på nätet. Här har vi skapat en lista med de vanligaste frågorna man har kring annonsplattformen.

Hur fungerar Google Ads?

Google Ads är Googles annonssystem där annonsörer bjuder på samma sätt som en auktion på vissa sökord för att deras klickbara annonser ska visas i Googles sökresultat. Eftersom annonsörer måste betala för dessa klick, är det hur Google tjänar pengar på att användarna söker på Google. Utöver sökannonsering har Google även display annonsering och video annonsering på Youtube.

Vad är syftet med Google Ads

Med Google Ads kan du fokusera på målgrupper och personer som söker efter det du har att erbjuda. Det omfattar ditt företags produkter eller tjänster. Detta innebär att du kontinuerligt kan förfina dina sökningar så att endast de som vill köpa dina produkter eller tjänster skickas till dina webbplatser genom Googles plattform.

Är Google Ads gratis?

Nej det kostar pengar men Google är ofta frikostig med checkar så du kan testa plattformen. När du annonserar med Google Ads skapar du länkar från dina onlineannonser till din webbplats. Om du inte redan har en webbplats behöver du skapa en. Det går också att skapa en lokal sida med Google My Business och annonsera med smarta kampanjer i Google Ads.

Är Google Ads värt pengarna?

Google AdWords är definitivt värt det pengarna. Systemet gör det möjligt för alla typer av företag av alla storlekar att annonsera och nå miljontals människor. Men det finns många fallgropar när det gäller att lyckas med Google Ads. Om du är slarvig kan du få mycket höga kostnader som inte ger något och att annonsera utan att få riktiga klick från dina kunder kan vara mycket kostsamt.

Men med rätt metodik och långsiktig optimering kan annonserna leverera mycket bra resultat. Du behöver ha en plan och bra landningssidor så att du får bra ROI på den annonsbudgeten du lägger.

Hur mycket ska jag lägga på Google Ads?

Beroende på kund, industri, mål, konkurenter och täckningsbidrag per kund varierar det hur mycket du bör budgetera för dina digitala annonser. Vår rekommendation är att börja med en mindre budget från 10 000 kronor till 100 000 kr per månad. Ofta optimerar man Google Ads under en lång tid och satsar mer pengar där det finns ROI (return of investment) att hämta hem.



Läs mer om kvalitetsresultat

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap