Tema: Analytics och webbanalys

Analytics

Vad är analytics?

Analytics omfattar framförallt webanalytics men även social analytics för sociala medier och YouTube analytics. Inom analytics området finns olika discipliner som konkurrentanalys, performance analytics, call analytics och attributioner.

Verktyg som används för analys

  • Google Analytic – som är Googles verktyg för att mäta webbplatser och som är kostnadsfritt för mindre webbplatser
  • Google Datastudio – Googles verktyg för att sätta upp rapporter och dashboards
  • Adobe Analytics – Adobes verktyg för att mäta webbplatser
  • Inom sociala medier finns analytics Facebook, analytics Twitter och analytics Instagram
  • Firebase analytics
  • Kissmetrics – Verktyg för att mäta SEO och socialmedia
  • Semrush – Verktyg för att mäta webbplatsers prestanda även konkurrenters
  • PowerBi – Microsofts plattfform för att visa dashboards
  • Mixpanel
  • Alteryx

Artiklar om analytics

Blogginlägg om Google Analytics och webbanalys. Läs mer från våra senaste detaljerade artiklar inomom analys området.

Adobe

Adobe Analytics

Adobe Analytics är Adobes analysprogram som tidigare hette Omniture och köptes upp av Adobe 2009.…