ROAS (Return on Ads Spend) och hur du kan förbättra och få lägre annons kostnader för Adwords. ROAS är en bra metod som framförallt används inom webbhandel. Om försäljningen är större än kostnaderna har du tjänat pengar på kampanjen. Tyvärr kan det vara svårt att få ut vinsten i e-handelssytem och i de viktigaste kanalerna som Google och Facebook.
Läs mer om POAS som är ett nytt mått som fler har börjat använda.
- Mät antal klick, visningar, Click through rate, Total Google Adwords kostnad, konverteringstakt,
- Kolla nyckeltal som kostnad per omvandling
- Konverteringar totalt
- PPC intäkter
- Kolla och sortera var du har högst kostnader i ditt konto
Om ett nyckelord har hög annonskostnad men få omvandlingar bör du lägga det som negativt sökord. Kolla igenom dina söktermsrapporter så du inte lägger kostnader på ord som borde plockas bort.
Se över de möjligheter som dyker upp:
- Lägg till positiva nyckelord
- Skapa nya landningssidor
- Kolla om det är vissa tidpunkter som har mer konverteringar
- Kolla om det finns några platser som har högre konverteringar
- Kolla vilka konkurrenter du har och som kör sina annonser mot dig (använd tex semrush). Om de har bättre priser kan det vara något som behöver åtgärdas.
- Jobba med annons copyn – genom att ständigt ha 3 olika annonser kan du benchmarka och se vilken som ger bäst CTR
ROAS som budgivningsstrategi
Google har satt ROAS (Target Return On Ad Spend) som alternativ för budgivningsstrategi i Google Shop och du måste begära att få tillgång till det här. Tror inte det här har kommit till Sverige men det kräver Adwords conversion tracking och den fungerar inte med tredjeparts produkter.
Rapportering ROAS
Det finns rätt många verktyg för att rapportera ROAS. En bra länk hur du skappar en Adwords rapport på 15 minuter hittar du här.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.