Affärsplanering på ett företag.

Affärsplanering – tips hur du får en effektivare plan

En affärsplan är en beskrivning av hur företagets affärsidé kan översättas i ett antal affärsmål. Det är ett strategidokument med affärsmodellerna i centrum som visar genomförbarheten kring företagets vision. Affärsplaneringen är nödvändig för att leda företaget operativt. Målen i affärsplaneringen bör sättas med ett stort fokus kring kundens experience och kundresa.

Målgruppen för affärsplaneringen kan vara internt för att få bättre styrning men även externt exempelvis om företaget ska säljas eller till partners, kunder och investerare.

Affärsplanering

Se på strategin utifrån

Affärsplanen innehåller mycket av det som en investerare eller en ledningsgrupp måste känna till för att fatta finansieringsbeslut. När du skriver affärsplanen bör du ta med olika delar som:

  • Affärsidén
  • Ledningsgruppen
  • Teknikutveckling och förmåga att digitalisera verksamheten
  • Kompetensförsörjning
  • Effektivisera verksamheten och kostnader
  • Marknadsplan
  • Affärssystem och organisation
  • Konceptutveckling som tillför värde för kunden
  • Möjlighet att lansera eller digitalisera nya produkter och tjänster
  • Genomförandeplan
  • Lönsamhetsbedömning och finansiering
  • Undersöker alternativa branscher
  • Undersöker strategiska grupper inom en bransch och genomför uppköp
  • Se över kundresan och lojalitets-strategin
  • Risker

Affärsplanering. En handbok för nya tillväxtföretag

Denna handbok togs ursprungligen fram som en hjälp för de tävlande i affärsplantävlingen Venture Cup och beskriver hur man grundar innovativa och tillväxtstarka företag.

Läs mer om att etablera och utveckla tillväxtföretag, affärsidén, affärsplanens struktur och finansiering.
Ladda ner boken

Fretagets digitalisering måste in in affärsplanen

Det vi kan se är att de företag som i högre grad digitaliserat sin affär, klarar sig bättre genom kriser. E-handeln till företag, B2B, förutspås omsätta över 150 miljarder kr inom några år enbart i Sverige. I USA har B2B e-handel gått om e-handel till konsumenter redan 2013. 

Digitaliseringen inom försäljning och marknadsföring har på senaste åren inneburit en ny spelplan där det snabbt går att öka företagets framtida värde med rätt insatser. Digital marknadsföring är affärsdrivande och innebär stora långsiktiga tillväxtvärden.

En seglare på en båt

Många företag har en digital roadmap som kräver investeringar. Genom att årligen satsa på digital marknadsföring är vi övertygade att vi kan förbättra ROI och stärka företagets position på marknaden genom att:

  • Öka försäljningen genom att få det som kallas first mover advantage och ta digitala marknadsandelar från konkurrenter
  • Driva trafik till webbplatsen av bland annat investerare som är den centrala hubben för företagets kommunikation 
  • Ökat aktieägarvärde genom ökad kännedom om varumärket vilket påverkar investerare och olika intressenter
  • Skapa leads till säljorganisationen 
  • Öka employer branding vilket ger kvalificerade jobbkandidater
  • Skydda varumärket från digitala marknadsförings attacker. En digital marknadsföringsattack skulle kunna vara extremt skadligt för företaget om negativa skriverier börjar synas i Googles sökresultat
  • Förstärka företagets rykteshantering på nätet

Få med det digitala tänkandet tidigt i affärsplanering

Affärsplanen ger ett beslutsstöd på lång sikt. Det är absolut nödvändigt att ha med digitala mål och KPI:er i affärsplaneringen där målen kan sättas i relation till konkurrenterna. De digitala målen går att sätta i realtid och hur väl man uppnår dem förändras i stort sett hela tiden. Från din affärsplanering är det vanligt att skapa en eller flera kommunikationsplaner.

Om du inte har kontroll på hur den digitala miljön ser ut för ditt företag är det stor risk att du har en konkurrent som tar marknadsandelar från ditt företag och tom disruptar hela branschen.

Kontakta oss gärna om du vill ha ett bollplank

Vi har ett ödmjukt förhållningssätt och kommer inte skriva er affärsstrategi eller affärsplaner. Men vi kan hjälpa dig att klargöra din SEO strategi så att den blir en del av affärsplaneringen och ert team kan fatta ännu bättre beslut. Kontakta oss gärna om du vill veta mer hur vi kan hjälpa dig!


Scroll to Top