Hem » SEO » Hur gör man en SWOT-analys?

Hur gör man en SWOT-analys?

information

SWOT-analys är en strategisk analysmetod som används för att identifiera företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot.  SWOT är en förkortning som står för Strengths, Weaknesses, Opportunities, och Threats. SWOT Analysis är en teknik för att se över de här fyra delarna i en affärssituation.  Syftet med en SWOT-analys är att hjälpa företaget att identifiera de faktorer som påverkar deras förmåga att nå sina mål och att hitta sätt att utnyttja sina styrkor, övervinna sina svagheter, utnyttja möjligheter och undvika hot. Du kan använda SWOT analysen för att analysera situationen och ta bättre afffärsbeslut.

Metoden går att använda för att analysera konkurrenter, priser, kunders olika shoppingtrender, digital marknadsföring och SEO:n. Analysen visar de olika delarna i en strukturerad lista och vanligtvis i en fyrkant med de fyra delarna.

Hur du kan använda SWOT-analys för att förbättra din  SEO

Metoden går att använda vid SEO för att klassificera vad du ska lägga krutet på. Exempel på vad som kan ingå i en SWOT-analys.

Styrkor

  • Det finns specialistkunskaper och experter

Svagheter

  • Sajten har lite trafik
  • Sajten går långsamt
  • Dålig ranking på sökbegrepp

Möjligheter

Hot

  • Konkurrenter annonserar kraftigt på ditt varumärke
  • Konkurrenter har en starkare marknadposition och first mover advantage och rankar på sökord som är affärskritiska och får allt mer trafik till sina sajter

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Rulla till toppen