Martech är en förkortning som är en sammanslagning av orden marketing och technology. Vi har nått den punkten där försäljning och marknadsföring har blivit alltmer teknikbaserade och fler marknadsförare har börjat prata om marketing stacken som omfattar de programvaror som används. Programvarorna har blivit bättre och skapar alltmer funktionalitet och det har kommit allt flera specialiserade martech lösningar.
Ofta önskas öppna API:er och möjligheter till integration mellan programmen men också datacentralisering då marknadsavdelningar blivit allt mer data centrerade. Ibland kan det finnas underliggande behöv att kunna räkna hem martechs investeringarnas ROI (return on investment).
Exempel på martech programvaror omfattar olika områden som
Marketing automation som
Eclipse, Marketo, SalesForce och Hubspot
Google verktyg som Google Ads, Google Search Console, Google Analytics och Firebase
CRM (Customer Relationship Management) som Microsoft Dynamics 365 CRM, Hubspot CRM, Zoho CRM, SalesForce och Pipedrive.
SEO verktyg och content marketing som: Semrush, Ahrefs, Moz, Majestic, Grammarly, BrightEdge, Conductor och Screaming Frog. Läs mer om SEO verktyg
E-post verktyg: Email distribution och verktyg som MailChimp och Campaign Monitor
Work and Project management som Asana, Trello Basecamp och Teamwork
Virtual events och plattformar för webinar
E-handel och ehandels plattformar och verktyg som stödjer försäljningen som BigCommerce
CMS (Content Management System) som WordPress och Adobe Experience Manager.
ABM (Account based marketing) som används för att marknadsföra mot olika IP-adresser
Analyticsverktyg och Business Intelligence verktyg som Google Analytics , Adobe Analytics, Google Data Studio, Google Search Console och Agency Analytics.
Digital asset management vilket också kallas för DAM där man publicerar bilder och videos.
Filmverktyg som YouTube och Switcher
Podcast verktyg som Libsyn
Digital annonsering och kampanj-verktyg som SpyFu, Boost Traffic och Marin Software.
Vad menas med personalisering? Personifiering är en teknik som gör det möjligt för företag att visa relevant innehåll för en besökare baserat på deras beteende …
Vad är Looker Studio? Looker Studio hette tidigare Google Data Studio är ett BI-verktyg (Business Intelligence) och visualiseringsverktyg som används när man vill presentera data …
Upptäck och analysera Instagram och Youtube influencers Vad är influencers? Influencers är personer med en stor skara följare på sociala medier som Instagram, YouTube eller …