Martech

Martech - kvinna som använder en laptop

Vi har nått den teknologiska revolutionen där försäljning och marknadsföring har blivit alltmer teknikbaserade.  Programvarorna har blivit bättre och skapar alltmer funktionalitet och det har kommit flera specialiserade martech lösningar.

Ofta önskas öppna API:er och möjligheter till integration men också datacentralisering då marknadsavdelningar blivit allt mer data centrerade. Ofta finns det underliggande behöv att kunna räkna hem martechs investeringarnas ROI (return on investment).

Exempel på martech programvaror omfattar olika områden som:

  • Marketing automation
  • CRM (Customer Relationship Management)
  • SEO verktyg
  • Email distribution
  • Work and project management
  • Virtual events och plattformar för webinar
  • E-handel 
  • CMS (Content Management System)
  • ABM (Account based marketing)
  • Analytics
  • Business intelligence
  • Digital asset management
  • Attribution/performance tools
  • Digital annonsering och kampanj-verktyg
  • Socialmedia verktyg
  • Customer data platform
  • Kundresor (Customer journey orchestration/analytics)
  • Data management platform
  • Multi-function marketing suite
    Adobe Marketing Cloud, Salesforce Marketing Cloud, Oracle
  • Marketing Cloud
  • Identity resolution
  • DXP (Digital Experience Platform)
Scroll to Top