Martech

Martech - kvinna som använder en laptop

Martech är en förkortning som är en sammanslagning av orden marketing och technology.  Vi har nått den punkten där försäljning och marknadsföring har blivit alltmer teknikbaserade och fler marknadsförare har börjat prata om marketing stacken som omfattar de programvaror som används.  Programvarorna har blivit bättre och skapar alltmer funktionalitet och det har kommit allt flera specialiserade martech lösningar.

Ofta önskas öppna API:er och möjligheter till integration mellan programmen men också datacentralisering då marknadsavdelningar blivit allt mer data centrerade. Ibland kan det finnas underliggande behöv att kunna räkna hem martechs investeringarnas ROI (return on investment).

Exempel på martech programvaror omfattar olika områden som

Marketing automation som
Eclipse, Marketo, SalesForce och Hubspot

Google verktyg som Google Ads, Google Search Console,  Google Analytics och Firebase

CRM (Customer Relationship Management) som Microsoft Dynamics 365 CRM, Hubspot CRM, Zoho CRM, SalesForce och Pipedrive.

SEO verktyg och content marketing som: Semrush, Ahrefs, Moz, Majestic, Grammarly, BrightEdge, Conductor och Screaming Frog. Läs mer om SEO verktyg

E-post verktyg: Email distribution och verktyg som MailChimp och Campaign Monitor

Work and Project management som Asana, Trello Basecamp och Teamwork

Virtual events och plattformar för webinar

E-handel  och ehandels plattformar och verktyg som stödjer försäljningen som BigCommerce

CMS (Content Management System) som WordPress och Adobe Experience Manager.

ABM (Account based marketing) som används för att marknadsföra mot olika IP-adresser

Analyticsverktyg och Business Intelligence verktyg som Google Analytics , Adobe Analytics, Google Data Studio, Google Search Console och Agency Analytics.

Digital asset management vilket också kallas för DAM där man publicerar bilder och videos.

Filmverktyg som YouTube och Switcher

Podcast verktyg som Libsyn

Digital annonsering och kampanj-verktyg som SpyFu, Boost Traffic och Marin Software.

Socialmedia verktyg

Customer data platform

Kundresor (Customer journey orchestration/analytics) och Attribution/performance tools för att följa kundresorna och DXP (Digital Experience Platform)

Data management platform

Multi-function marketing suite
Adobe Marketing Cloud, SalesForce Marketing Cloud, Oracle

Identity resolution

Lead verktyg som Proposals, Proposify, Pandadoc, Better Proposals och Quote Roller.

Verktyg för att skapa annonser som Ads Creative Studio och Ads data Hub från Google