SEO expert – Daniel Larsson

Internet
 The ”Whole Internet” av Ed Krol var en milstolpe och jag köpte boken 1993.

SEO betyder Search Engine Optimization och är konsten att synas högt i sökmotorer vilket ofta handlar om att ha ett strategiskt synsätt och i grunden ha en bra webbplats. Det finns ett antal faktorer som man behöver optimera mot som användarvänlighet, att få sajten att laddas snabbt och indexeras i sökmotorerna, länkar, onsite optimering och analyser hur sajten fungerar.

För dig som vill läsa mer om SEO


 

CV Daniel Larsson (in English)

Ja jag har gjort mina 10 000 timmar med SEO…
Jag som ansvarar för alla SEO-projekt heter Daniel Larsson och jag har jobbat med sökmarknadsföring och webben under de senaste 20 åren på webbyrå och med inhouse SEO. Under åren har jag både lyckats och misslyckats med olika nätsatsningar – det låter som en klyscha men de gånger jag misslyckats har jag lärt mig mest på. I botten är jag civilekonom och favoritområdet var statistik och marknadsföring.

Var med och lanserade en av Sveriges första webbsajter

Jag har jobbat med webben sedan 1993 då jag satte upp Sveriges första kommunala webbsajt i Kalmar. Av tidningen Ny Teknik blev Kalmar.se utsedd till Sveriges näst bästa webbplats efter Linköpings datorklubb Lysator som hade en av de första webbplatserna någonsin i Sverige.

Var med och lanserade ett av Sveriges första webbhotell

1994 var jag med om att lansera Sveriges först webbhotell som låg på AU-System i Liljeholmen. Vid den tidpunkten visste ingen var Internet var för något men jag kan troligtvis titulera mig som en av Sveriges första webmasters. Där var jag med och driftade webbservrar och satte upp de första internet sajterna för kunder som Microsoft.se, ICA, AMV och SCA.

Vi skrattade åt ett gäng tokiga riskkapitalister som hade köpt ett företag som hette Google för en miljard kronor. Johan på vår utvecklingsavdelning hade ju byggt en liknande spindel som gick igenom alla webbsajter i Sverige som man kunde ställa frågor till. Vi ställde oss frågan hur någon kunde vara villig att betala en miljard för ett sökformulär med en input-knapp?

Marknadsförde Europas hetaste IT-bolag

Företaget jag jobbade på knoppade av ett produktbolag som var specialiserat på kryptering på nätet där jag anställdes som webbansvarig. 1998 började jag intressera mig för varför vissa sajter rankade högt och experimenterade med en programvara som heter Webposition Gold. Själv byggde jag mitt första ”länkbete” som handlade om digital kryptering och lyckades få en länk av tidningen Times. Företaget blev utsett till ett av Europas 50 hetaste IT-bolag av tidningen Times och fick EU:s stora IT-pris och senare uppköpta av riskkapital bolag.

Tung erfarenhet av olika SEO-projekt

Sedan dess har jag jobbat som inhouse marknadschef inom konkurrensutsatta nischer  som guld och hårbranschen där jag anlitat de flesta större SEO-bolagen i Sverige. Jag har även jobbat som senior SEO-konsult på webbyrå och mediabyrå med tyngre och komplexa projekt och några av Sveriges största webbshoppar. Vissa företag har jag kunna öka upp omsättningen med upp emot 60% jämfört med föregående år.

Projekt där jag misslyckats och fått sparken

Som de flesta digitala marknadsförare har jag fått sparken, ofta bytt jobb och misslyckats vilket är jobbigt. När man får sparken innebär det mycket frustration och jag lägger mycket energi på vad jag kunnat göra bättre och inte minst hur jag ska förbättra mig som människa. Att misslyckas innebär att du får tillfälle att lära sig mer om dig själv och att reflektera över dina misstag. Följande är några av de lärdomar som jag fått av mina SEO-uppdrag.

Lärdom 1 – bli mer social

Eftersom jag är resultatdriven så innebär det att jag inte alltid är social och en del upplever mig kanske introvert. Jag brinner för digital marknadsföring och har lovat mig själv att bli mer social i den fysiska världen och genuint intressera mig mer för människor istället för att bli en SEO Sarvant. Jag tror många ser sin yrkesroll som något väldigt viktigt och man definierar vad man gör. Men i mina jobb är det sekundärt att jag lyckas utan vad som är viktigt är att företaget vinner.

Lärdom 2 – bli mer strategisk och bygga marknadsstrategier

Enligt en ITSMA studie trodde färre än 10% av alla CFO:s (ekonomichefer) att marknadsföring hade en signifikant betydelse för businessen! När jag jobbat med taktiska projekt gör man ofta snabba framsteg under de första 6 månaderna och därefter kommer planar utvecklingen och sajten kommer till en nivå där det inte går att förbättra sajten i lika hög grad – varken för SEO eller Adwords. Det här är något som alla digitala marknadsförare upplever och vi är många som måste bli bättre pedagoger kring strategisk marknadsföring och hur vi kan förbättra ROI i projekten.

Lärdom 3 – Mät inte bara på en siffra utan se på helheten

För flera år sedan byte jag ut en hemmasnickrad sajt till WordPress och först såg vi konverteringarna öka men efter någon månad tappade vi väldigt mycket av våra besökare och jag fick sparken med de hårda orden ”it is all about business”. Av det misstaget lärde jag mig hur man migrerar på ett säkert sätt och inte bara ser på konverteringar och att bättre förankra SEO-projekt. Samtidigt måste jag till mitt försvar berätta att när jag jobbade där ökade vi omsättningen med ungefär 80% jämfört med året innan. Idag när man kollar på allabolag har utvecklingen för detta bolag varit minst sagt negativ.

Lärdom 4 – Lita inte på andra och se till att mäta SEO kontinuerligt

En annan webbplats som jag ansvarade för tappade helt plötsligt 40% av sina besökare. Det visade sig att en person i mitt team på eget bevåg bytt permalänkar och tagit bort innehåll under semestern med katastrofalt resultat. Av det misstaget lärde jag mig hur viktigt det är att löpande tracka sökord med stor volym så man inte förlorar besökarna. Som chef och webbansvarig kan du inte skylla på någon annan utan du måste själv ha kontroll.

För mig är SEO grunden och fundamentet i alla webbprojekt och det som i längden avgör om en webbplats lyckas eller misslyckas.

Daniel