FacebookSocial media marknadsföringTwitter Sociala medier strategier – Tips juli 19, 2019163 views0 Share By daniel larsson Share Tips om sociala medier Sociala medier är ingenting som påverkar din SEO men det är en unik digital kanal där du kan dela information och idéer. Vi har jobbat med socialmedia marknadsföring i de flesta plattformar under många år som Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest och Foursquare och vi kan hjälpa dig med att implementera en social media strategi. Facebook – 1 415 000 000 LinkedIn – 347 000 000 Google+ – 300 000 000 Twitter – 288 000 000 Aktiva användare på de stora sociala nätverken mars 2015 enligt data från Statista. 1. Skydda ditt varumärke Tips på sajter och ifall ditt varumärke i ledigt i någon social kanalKnowem.com – här ser du ifall det finns någon socialmedia som du glömtKlout.com – koppla samman dina sociala sajter och få ett nyckelvärde (kloutscore) över din popularitet 2. Identifiera Social influencers inom social media Genom att identifiera olika social influencers är det möjligt att att nå ut med sin sociala marknadsföring på ett effektivt sätt men metoden att identifiera olika nyckelpersoner används även vid rekrytering. Bilden visar hur det ser ut ifall man gör en sökning på ordet ”seo” där det går att få ut en stor lista på social influencers. Här visas bara de två första träffarna. Bild: Impactana är ett verktyg som du kan använda för att identifiera social influencers. 3. Använd nyckeltal inom sociala medier Rent allmänt så står social media för en liten grupp av trafiken till din webbplats men det finns nischer där den är bland de viktigaste kanalerna (exempelvis erbjudandesajter). Kanalen kommer öka i betydelsen eftersom milenials målgruppen åldersgruppen som är född runt 2000 kommer öka sin betydelse och de använder sociala medier på ett mycket mer än tidigare åldersgrupper. Det finns mängder av nyckeltal och mätvärden för social media däremot är det ofta svårt att direkt räkna på ROI. De mätvärden som brukar användas är: Social synlighet (social visibility) som visar hur bra man finns i de sociala nätverken (Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ och Pinterest). Måttet visar användarens aktiviteter som att gilla eller dela något på ett socialt nätverk. Varumärkesambassadörer (influencers) som skriver om varumärket, hashtaggen eller nischen och digitala påverkare som påverkar många andra personer och målgruppen. Sentiment för att se om man nämns i positiva eller negativa sammanhang Räckvidd (reach) som visar antalet följare i de sociala nätverken vilket kan vara ett sätt att identifiera nyckelpersoner inom en bransch. Buzz – ryktet på nätet Relevans (relevance) inom nischen 3. Mätinstrument och verktyg som du kan använda Slutmålet för de flesta marknadsföringsinsatser är att generera försäljning. Även om sociala medier är ett användbart marknadsföringsverktyg är det ofta svårt att kvantifiera i vilken utsträckning det bidrar till vinst. ROI kan mätas genom att jämföra marknadsanalys med CRM eller koppla marknadsföringsarbetet direkt till olika försäljningsaktiviteter. Mätverktyg I Facebook hittar du Facebook insights för att undersöka demografi och mäta målgrupper men utöver standardverktygen finns det flera specialprogram för att bevaka, publicera och analysera socialmedia. Verktyg för att bevaka socialmedia Det finns administrationsverktyg för att bevaka social media som Raven, Web.Mention, Meltwater Buzz, Hootsuite och Trackur. Verktygen varierar i funktionalitet och pris och i grundutförandet finns det naturligtvis övervakning av ett visst antal sökord men de varierar om man kan se sentiment, trender mm. Andra verktyg är Socialflow för den som vill se diskussioner i realtid, Argyle social för den som jobbar med B2B och det finns även sökmotorer som är specialiserade på socialmedia där Buzzumo, Topzy och social mention är några av de mest kända. Verktyg för publicering i socialmedia Hootsuite Buffer Sproutsocial Viralbeat Verktyg för att lyssna vad som händer i socialmedia Social mention Talkwalkeralerts Buzsumo Sysomos Social media kampanjverktyg Shortstack Spredfast Woobox Pagemodo Tabfoundry De bästa hacken inom social media Inom social media är det vanligt med growth hacking metoder. Ett verktyg är Phantombuster som går att använda på Faceboo, Linkedin och Instagram för att automatisera och hitta olika type av kundgrupper. Vi har erfarenhet av att mäta resultat i social media, rykteshantering i besvärliga branscher och kan agera bollplank så att ditt varumärke får rätt exponering inom social media. Kontakta oss om du vill veta mer. Dela daniel larssonHar du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards. Website Twitter Facebook Instagram Linkedin Pinterest
Social media marknadsföring Clubhouse – den sociala appen som är på allas läppar Clubhouse är ett nytt socialmedia som vuxit explosionsartat på några veckor. Det är plattformen för ... By daniel larssonfebruari 5, 2021
Social media marknadsföring Instagram – hur du skapar bättre marknadsföring på Insta Hur fungerar Instagram? Instagram kan hjälpa dig att öka varumärkeskännedomen men det är också en ... By daniel larssonseptember 11, 2020
Annonsering Vad är skillnaden mellan SEM och SEO? Vad är SEM? SEM är en förkortning som står för Search Engine Marketing (Sökmotormarknadsföring) och ... By daniel larssonseptember 5, 2020
Annonsering Guiden för dig som vill komma igång med PPC marknadsföring Vad är PPC annonsering? PPC är en förkortning som står för Pay Per Click. Det är ... By daniel larssonaugusti 20, 2020
Marknadsföring Growth Hacker – vad gör en growth hacker? Growth hackers jobbar i mellanskiktet mellan marknadsföring och teknik med begrepp som: guerilla marknadsföring, UX-design, ... By daniel larssonmaj 28, 2020
Social media marknadsföring Guide för Facebook annonsering Vad är Facebook? Facebook är världens största sociala nätverk. Facebook är ett populärt socialt nätverk ... By daniel larssonmars 31, 2018