Vad är sociala medier?
Sociala medier har förändrat sättet vi lever och är en unik digital kanal som underlättar delning av idéer, tankar och information genom virtuella nätverk och communities. Sociala medier är internet baserade plattformar som ger användarna tillgång till personifierat innehåll, att skapa och dela innehåll, dokument, videor och foton och interagera med andra. Den senaste statistiken över sociala medier visar att det finns 3,78 miljarder användare av sociala medier över hela världen 2021 – och detta antal kommer bara att fortsätta växa under de närmaste åren. Det motsvarar ungefär 48 procent av världens nuvarande befolkning.
- Facebook är det största nätverket med 2,32 miljarder unika användare varje månad
- Instagram: En visuell plattform som fokuserar på bilder och videor.
- Snapchat – konkurrent till TikTok
- LinkedIn: En professionell plattform som används inom B2B, nätverkande och rekrytering.
- Twitter: En dynamisk plattform som används för att dela korta meddelanden och länkar.
- TikTok: Kinesisk plattform för videos
- YouTube: En video-baserad plattform som är populär bland både företag och användare för att skapa och dela videor.
- Flashback: Det stora svenska forumet där du kan läsa om det mesta
- Pinterest: En bildplattform
- Whatsup
- Discord – spelplattform
- Mastodon – alternativ till Twitter
- Slack
Användning av sociala medier
Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2021 har 95% av svenskarna använt sociala medier under senaste året.
Pew Research Center uppger en majoritet av amerikanerna att de använder YouTube och Facebook, medan användning av Instagram, Snapchat och TikTok är särskilt vanligt bland vuxna under 30.
Marknadsföring sociala medier
Sociala medier ger företag möjlighet att interagera med sin målgrupp på ett personligt sätt. Detta kan skapa förtroende och lojalitet och öka försäljningen. Sociala medier är också ett bra sätt att nå ut till nya kunder och marknadsföra företagets produkter eller tjänster.
Sociala medier marknadsföring (SMM) är användningen av sociala medieplattformar för att marknadsföra företagsprodukter och tjänster. Fördelarna med sociala medier marknadsföring inkluderar ökad exponering, stärkt varumärkesmedvetenhet och ökad försäljning.
Social selling
Inom digital marknadsföring används social media för att få ut företagets budskap men även som social selling. Social selling (sv. socialt försäljning) är en metod för att sälja produkter eller tjänster genom att bygga relationer med potentiella kunder på sociala medieplattformar. Istället för att använda traditionella försäljningsmetoder som kalla samtal eller e-postmeddelanden, så använder social selling en personlig och engagerande strategi för att skapa förtroende och bygga långsiktiga kundrelationer.
Skydda ditt varumärke
Tips på sajter och ifall ditt varumärke i ledigt i någon social kanal. Knowem.com – här ser du ifall det finns någon socialmedia som du glömt att registrera.
Identifiera social influencers
Genom att identifiera olika social influencers är det möjligt att att nå ut med sin sociala marknadsföring på ett effektivt sätt men metoden att identifiera olika nyckelpersoner används även vid rekrytering. Bilden visar hur det ser ut ifall man gör en sökning på ordet ”seo” där det går att få ut en stor lista på social influencers. Här visas bara de två första träffarna.
Bild: Impactana är ett verktyg som du kan använda för att identifiera social influencers.
Effektiva nyckeltal inom sociala medier
Rent allmänt så står social media för en liten grupp av trafiken till din webbplats men det finns nischer där den är bland de viktigaste kanalerna (exempelvis erbjudandesajter). Kanalen kommer öka i betydelsen eftersom millenials målgruppen åldersgruppen som är född runt 2000 kommer öka sin betydelse och de använder sociala medier på ett mycket mer än tidigare åldersgrupper.
Det finns mängder av nyckeltal och mätvärden för social media däremot är det ofta svårt att direkt räkna på ROI. De mätvärden som brukar användas är:
- Social synlighet (social visibility) som visar hur bra man finns i de sociala nätverken (Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ och Pinterest). Måttet visar användarens aktiviteter som att gilla eller dela något på ett socialt nätverk.
- Varumärkesambassadörer (influencers) som skriver om varumärket, hashtaggen eller nischen och digitala påverkare som påverkar många andra personer och målgruppen.
- Sentiment för att se om man nämns i positiva eller negativa sammanhang
- Räckvidd (reach) som visar antalet följare i de sociala nätverken vilket kan vara ett sätt att identifiera nyckelpersoner inom en bransch.
- Buzz – ryktet på nätet
- Relevans (relevance) inom nischen
Mätinstrument och verktyg som du kan använda
Slutmålet för de flesta marknadsföringsinsatser är att generera försäljning. Även om sociala medier är ett användbart marknadsföringsverktyg är det ofta svårt att kvantifiera i vilken utsträckning det bidrar till vinst. ROI kan mätas genom att jämföra marknadsanalys med CRM eller koppla marknadsföringsarbetet direkt till olika försäljningsaktiviteter. I Facebook hittar du Facebook insights för att undersöka demografi och mäta målgrupper men utöver standardverktygen finns det flera specialprogram för att bevaka, publicera och analysera socialmedia.
Verktyg för att bevaka socialmedia
Det finns administrationsverktyg för att bevaka social media som Raven, Web.Mention, Meltwater Buzz, Hootsuite och Trackur. Verktygen varierar i funktionalitet och pris och i grundutförandet finns det naturligtvis övervakning av ett visst antal sökord men de varierar om man kan se sentiment, trender mm.
Andra verktyg är Socialflow för den som vill se diskussioner i realtid, Argyle social för den som jobbar med B2B och det finns även sökmotorer som är specialiserade på socialmedia där Buzzumo, Topzy och social mention är några av de mest kända.
Verktyg som används för publicering i socialmedia
- Hootsuite
- Buffer
- Sproutsocial
- Viralbeat
Verktyg för att lyssna vad som händer i socialmedia
- Social mention
- Talkwalkeralerts
- Buzsumo
- Sysomos
Social media kampanjverktyg
- Shortstack
- Spredfast
- Woobox
- Pagemodo
- Tabfoundry
De bästa hacken på de sociala plattformarna
Inom social media är det vanligt med growth hacking metoder. Ett verktyg är Phantombuster som går att använda på Faceboo, Linkedin och Instagram för att automatisera och hitta olika type av kundgrupper.
Vi har jobbat med socialmedia marknadsföring i de flesta plattformar under många år som Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest och Foursquare och vi kan hjälpa dig med att implementera en social media strategi.
Vi har erfarenhet av att mäta resultat på olika digitala plattformar och kan agera bollplank så att ditt varumärke får rätt exponering inom social media. Kontakta oss om du vill veta mer.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.