Sociala medier och strategier

Sociala medier är ingenting som påverkar din SEO men det är en unik digital kanal där du kan dela information och idéer. Vi har jobbat med socialmedia marknadsföring i de flesta plattformar under många år som Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest och Foursquare och vi kan hjälpa dig med att implementera en social media strategi.

  • Facebook – 1 415 000 000
  • LinkedIn – 347 000 000
  • Google+ –  300 000 000
  • Twitter – 288 000 000

Aktiva användare på de stora sociala nätverken mars 2015 enligt data från Statista.

1. Skydda ditt varumärke

Tips på sajter och ifall ditt varumärke i ledigt i någon social kanal
Knowem.com – här ser du ifall det finns någon socialmedia som du glömt
Klout.com – koppla samman dina sociala sajter och få ett nyckelvärde (kloutscore) över din popularitet
Empireavenue – sajten där du kan köpa och sälja digitala identiteter

2. Identifiera Social influencers inom social media

Genom att identifiera olika social influencers är det möjligt att att nå ut med sin sociala marknadsföring på ett effektivt sätt men metoden att identifiera olika nyckelpersoner används även vid rekrytering. Bilden visar hur det ser ut ifall man gör en sökning på ordet “seo” där det går att få ut en stor lista på social influencers. Här visas bara de två första träffarna.

Sociala media och social influencers

Bild: Impactana är ett verktyg som du kan använda för att identifiera social influencers.

3. Använd nyckeltal inom sociala medier

Rent allmänt så står social media för en liten grupp av trafiken till din webbplats men det finns nischer där den är bland de viktigaste kanalerna (exempelvis erbjudandesajter). Kanalen kommer öka i betydelsen eftersom milenials målgruppen åldersgruppen som är född runt 2000 kommer öka sin betydelse och de använder sociala medier på ett mycket mer än tidigare åldersgrupper.

Det finns mängder av nyckeltal och mätvärden för social media däremot är det ofta svårt att direkt räkna på ROI. De mätvärden som brukar användas är:

  • Social synlighet (social visibility) som visar hur bra man finns i de sociala nätverken (Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ och Pinterest). Måttet visar användarens aktiviteter som att gilla eller dela något på ett socialt nätverk.
  • Varumärkesambassadörer (influencers) som skriver om varumärket, hashtaggen eller nischen och digitala påverkare som påverkar många andra personer och målgruppen.
  • Sentiment för att se om man nämns i positiva eller negativa sammanhang
  • Räckvidd (reach) som visar antalet följare i de sociala nätverken vilket kan vara ett sätt att identifiera nyckelpersoner inom en bransch.
  • Buzz – ryktet på nätet
  • Relevans (relevance) inom nischen

3. Mätinstrument och verktyg som du kan använda

Mätinstrument
I Facebook hittar du Facebook insights för att undersöka demografi och mäta målgrupper. Det finns administrationsverktyg för att bevaka social media som Raven, Web.Mention, Meltwater Buzz, Hootsuite och Trackur. Verktygen varierar i funktionalitet och pris och i grundutförandet finns det naturligtvis övervakning av ett visst antal sökord men de varierar om man kan se sentiment, trender mm.

Andra verktyg är Socialflow för den som vill se diskussioner i realtid, Argyle social för den som jobbar med B2B och det finns även sökmotorer som är specialiserade på socialmedia där Buzzumo, Topzy och social mention är några av de mest kända.

Vi har erfarenhet av att mäta resultat i social media, rykteshantering i besvärliga branscher och kan agera bollplank så att ditt varumärke får rätt exponering inom social media. Kontakta oss om du vill veta mer.


 

De bästa hacken inom social media