Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Sociala medier

Sociala medier och sökmotoroptimering

Vad är sociala medier?

Sociala medier omfattar samtliga online-kommunikationskanaler som syftar till interaktion, innehållsdelning och samarbete. Man räknar även webbplatser och applikationer som är avsedda för forum, mikrobloggar, sociala nätverk och wikis är som olika typer av sociala medier.


Hjälper sociala medier rankingen på Google?

Det här är en kontroversiell fråga och det brukar sägas att även om din webbplats presterar bra på sociala medier betyder det inte att det kommer att fungera lika bra på Google eller andra sökmotorer. Google använder fortfarande bakåtlänkar som sin huvudsakliga ranking faktor.

Även om det finns olika åsikter om sociala medier är någonting som påverkar din SEO  går det inte att bestrida att det är en unik digital kanal som ingår i varje modern marknadsförares portfolio för att dela information och idéer. Genom att använda denna digitala kanal utökar du företagets räckvidd och utvecklar din verksamhet på ett unikt sätt eftersom många litar på sina vänner och vad de rekommenderar. Det är viktigt att ha en stark närvaro i de sociala medierna.

 


Social media strategi och de sociala kanalerna

Sociala kanaler är en av de snabbast växande kanalerna på nätet och vi har lång erfarenhet av att hjälpa företag med deras sociala media strategier och media satsningar. Om social media används på rätt sätt är det ett unikt verktyg att kommunicera med kunder. Se till att ha en social media strategi och identifiera de plattformar som fungerar bäst för dig.


Antalet aktiva användare per månad  i olika sociala kanaler

  • Facebook – 1 415 000 000 aktiva användare
  • LinkedIn – 347 000 000 aktiva användare. Linkedin har även annonsering
  • Google+ –  300 000 000 aktiva användare
  • Twitter – 288 000 000 har annonsering
  • Instagram - 200 000 000 användare och de har numera även annonsering. V
  • Pinterest - stora på bildsökningar och bland kvinnor
  • Snapchat - har ökat kraftigt i popularitet
  • Periscope - live streaming av video



Aktiva användare på de stora sociala nätverken mars 2015 enligt data från Statista. Vi har jobbat med socialmedia marknadsföring i de flesta plattformar under många år som Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Pinterest och Foursquare och vi kan hjälpa dig med att implementera en modern och trovärdig social media strategi.


7 tips för smartare Social Media Marketing

SMM (social media marketing) omfattar att man jobbar med marknadsföring i de olika kanalerna inom social media för att sprida sina budskap och utveckla relationerna med befintliga och nya kunder.

Social media optimering (SMO) är en strategi för att skaffa nya och unika besökare till en webbplats. SMO kan göras på olika sätt: genom att lägga till sociala medier länkar till innehåll som RSS-flöden,  dela knappar eller genom att öka aktiviteten genom sociala medier via statusuppdateringar, tweets och blogginlägg.


1. Se till att ha tydliga mål med social media

Se till att ha tydliga mål med din kampanj eller varumärke. Det kan vara att skapa mer trafik, öka varumärkeskännedomen, öka lojaliteten eller förbättrad social proof vilket leder till ökad konverteringsgrad.



2. Skydda ditt varumärke

Ett av de effektivaste metoderna att skydda sitt varumärke är genom social media. Tips på sajter och ifall ditt varumärke i ledigt i någon social kanal. Knowem.com - här ser du ifall det finns någon socialmedia som du glömt Klout.com - koppla samman dina sociala sajter och få ett nyckelvärde (kloutscore) över din popularitet Empireavenue - sajten där du kan köpa och sälja digitala identiteter. Vi kan hjälpa dig att etablera ditt varumärke i de sociala nätverken och skapa innehåll.

sociala medier


Bild:  Appearoo är ett bra verktyg för att identifiera olika sociala nätverk.



3. Skilj mellan social media inom B2B och B2C

Det är en enorm skillnad mellan hur man effektivast använder social media inom B2B och B2C marknadsföring. Inom B2B behöver man förstå hur processen fungerar medan inom B2C kan man använda kanalen som direkt försäljningskanal.



4. Identifiera social influencers inom din nisch

Genom att identifiera olika social influencers är det möjligt att att nå ut med sin sociala marknadsföring på ett effektivt sätt och metoden att identifiera olika nyckelpersoner kan även användas vid rekrytering. Bilden visar hur det ser ut ifall man gör en sökning på ordet "seo" där det går att få ut en stor lista på social influencers. Här visas bara de två första träffarna.


Sociala media och social influencers Bild: Impactana är ett verktyg som du kan använda för att identifiera social influencers.



5. Pusha din social media i andra kanaler

Om du inte är ett stort varumärke behöver du pusha din social media genom andra kanaler och betald media som Facebook annonsering, Twitter och Instagram annonser och Adwords. Det innebär att du kan nå de som inte använder social media.



6. Mät och använd nyckeltal inom sociala medier

Mät hur din social media fungerar. Rent allmänt brukar social media stå för en liten grupp av trafiken till din webbplats ofta under 5% men det finns nischer där den är bland de viktigaste kanalerna (exempelvis erbjudandesajter). Kanalen kommer öka i betydelsen eftersom milenials målgruppen åldersgruppen som är född runt 2000 kommer öka sin betydelse och de använder sociala medier på ett mycket mer än tidigare åldersgrupper. Det finns mängder av nyckeltal och mätvärden för social media däremot är det ofta svårt att direkt räkna på ROI. De mätvärden som brukar användas är:



  • Social synlighet (social visibility) som visar hur bra man finns i de sociala nätverken (Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, Instagram och Pinterest). Måttet visar användarens aktiviteter som att gilla eller dela något på ett socialt nätverk.
  • Varumärkesambassadörer (influencers) som skriver om varumärket, hashtaggen eller nischen och digitala påverkare som påverkar många andra personer och målgruppen.
  • Sentiment för att se om man nämns i positiva eller negativa sammanhang
  • Räckvidd (reach) som visar antalet följare i de sociala nätverken vilket kan vara ett sätt att identifiera nyckelpersoner inom en bransch.
  • Buzz - ryktet på nätet
  • Relevans (relevance) inom nischen


 


7. Mätinstrument och verktyg som du kan använda

Mätinstrument I Facebook hittar du Facebook insights för att undersöka demografi och mäta målgrupper. Det finns administrationsverktyg för att bevaka social media som Raven, Web.Mention, Meltwater Buzz, Hootsuite och Trackur. Verktygen varierar i funktionalitet och pris och i grundutförandet finns det naturligtvis övervakning av ett visst antal sökord men de varierar om man kan se sentiment, trender mm. Andra verktyg är Socialflow för den som vill se diskussioner i realtid, Argyle social för den som jobbar med B2B och det finns även sökmotorer som är specialiserade på socialmedia där Buzzumo, Topzy och social mention är några av de mest kända.


Automatisera Socialmedia Missa inte IFTTT recepies - de har mängder av möjligheter att automatisera olika sociala medier. Buffer har satt ihop en lista med sina favorit recept! Vi har erfarenhet av att mäta resultat i social media, rykteshantering i besvärliga branscher och kan agera bollplank så att ditt varumärke får rätt exponering inom social media. Kontakta oss om du vill veta mer.

Våra artiklar om social media