Var börjar du om du vill förbättra din digitala marknadsföring, bli ännu mer datadriven och utveckla en digital marknadsföringsstrategi?
Vad är digital marknadsföring?
Digital marknadsföring omfattar reklam som levereras via digitala kanaler som:
- Sökmotorer
- Webbplatser och referals
- Google Ads
- Sociala medier
- E-post
- Mobilappar
Genom dessa digitala kanaler kan företag marknadsföra tjänster, produkter och varmärken. Anledningen att ett företag jobbar med digital marknadsföring handlar ofta att de vill stärka varumärket eller stödja varor och tjänster som i sin tur ökar omsättningen. Både B2C och B2B bolag jobbar med marknadsföringen men syftet kan skilja likaså hur man mäter resultatet med olika typer av KPI:er.
Betydelsen av digital marknadsföring
Många företag börjar inse hur viktiga digitala och mobila kanaler är för att skaffa och behålla kunder. Både företag och människor som tillhandahåller tjänster och produkter använder Internet för sin marknadsföring och göra affärer.
Men långt ifrån alla företag har en plan för att växa och engagera sin målgrupp. Samtidigt finns det många bra digitala marknadsföringstekniker från att förbättra sökningar till sociala media kampanjer och e-postmarknadsföring som kan förbättra den digitala upplevelsen av ditt företag.
Hur fungerar en bra webbplats för digital marknadsföring?
En webbplats är kärnan i alla digitala marknadsföringsaktiviteter. Webben är en mycket kraftfull kanal som behövs för att genomföra en mängd olika marknadsföringskampanjer på ett effektivt sätt. Om du inte har bra landningssidor blir kostnaden för annonsering väldigt hög.
En webbplats stärker företagets affärsmodell och varumärke, den ska också åskådligöra produkter och tjänster på ett tydligt sätt. Andra krav på en webbplats är att den ska vara indexerbar av sökmotorer som Google och Bing, snabb, mobilvänlig och enkel att använda.
Vad är skillnaden mellan digital försäljning och social försäljning
Digital försäljning och social försäljning är två liknande processer som använder digitala kanaler för att identifiera nya leads och nya affärsmöjligheter på nätet och omvandla dessa till kunder.
Det handlar inte om att publicera säljargument på olika plattformar, utan att generera och vårda leads och använda relevant innehåll över hela köpcykeln. Mer än 61% av alla organisationer som har engagerat sig i social försäljning rapporter en positiv inverkan på intäkterna.
Digital marknadsföring omfattar områden som
En digital marknadsförare arbetar ofta i skärningspunkten mellan affärsutveckling och teknik för att hjälpa kunderna att förbättra sina resultat och skapa ett hållbart värde för sina intressenter.
Eftersom Internet används för olika ändamål, har området digital marknadsföring vuxit kraftigt och många digital byråer erbjuder olika typer av tjänster och hur företagens digitala kanaler kan förbättras.
- Internet strategier
- Sökmotoroptimering
- SEM
- Google Ads
- PPC
- Remarketing
- Youtube
- Affiliate
- Social media
- Webbanalys
- Rykteshantering (reputation management)
- Mobilmarknadsföring
Vilka är buzzworden inom digital marknadsföring
Områden som är heta är bland digitala marknadsförare.
1. Design och att se på hela kundresan med CXM och Customer Data platform
2. Artificiell Intelligens (AI ) inom marketing
3. Multitouch attribution och att det är flera punkter där man kan påverka användarna
4. Conversion optimization
5. Data analytics
6. Marketing automation
Behöver du hjälp med digital marknadsföring?
Expandtalk är en fullservicebyrå som är specialiserad inom digital marknadsföring och att exekvera strategier för större varumärken såväl som startups. Om du vill veta mer så kontakta oss!
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.