Internet strategiMarknadsföringSEO Bloggen

Nybörjarguide om digital marknadsföring

Digital marknadsföring i Stockholm - bild med luftballong över Södermalm
Stockholm sunset

Var börjar du om du vill förbättra din digitala marknadsföring, bli ännu mer datadriven och utveckla en digital marknadsföringsstrategi?

Betydelsen av digital marknadsföring

Många företag börjar inse hur viktiga digitala och mobila kanaler är för att skaffa och behålla kunder. Både företag och människor som tillhandahåller tjänster och produkter använder Internet för sin marknadsföring och göra affärer.

Men långt ifrån alla företag har en plan för att växa och engagera sin målgrupp. Samtidigt finns det många bra digitala marknadsföringstekniker från att förbättra sökningar till sociala media kampanjer och e-postmarknadsföring som kan förbättra den digitala upplevelsen av ditt företag.

Vad är digital marknadsföring?

Anledningen att ett företag jobbar med digital marknadsföring kan vara att man vill stärka varumärket eller öka den digitala omsättningen. Både B2C och B2B bolag jobbar med marknadsföringen men syftet kan skilja likaså hur man mäter resultatet med olika typer av KPI:er.

Digital marknadsföring omfattar utöver webbplatser och social media även mobiltelefoner, e-post, banner reklam, referal annonsering och digitala skyltar.

Digital marknadsföring

Vad är skillnaden mellan digital försäljning och social försäljning

Digital försäljning och social försäljning är två liknande processer som använder digitala kanaler för att identifiera nya leads och nya affärsmöjligheter på nätet och omvandla dessa till kunder.

Det handlar inte om att publicera säljargument på olika plattformar, utan att generera och vårda leads och använda relevant innehåll över hela köpcykeln. Mer än 61% av alla organisationer som har engagerat sig i social försäljning rapporter en positiv inverkan på intäkterna.

Digital marknadsföring omfattar områden som

En digital marknadsförare arbetar ofta i skärningspunkten mellan affärsutveckling och teknik för att hjälpa kunderna att förbättra sina resultat och skapa ett hållbart värde för sina intressenter.

Eftersom Internet används för olika ändamål, har området digital marknadsföring vuxit kraftigt och många digital byråer erbjuder olika typer av tjänster och hur företagens digitala kanaler kan förbättras.

Vilka är buzzworden inom digital marknadsföring

Områden som är heta är:

1. Customer Data platform
2. Artificiell Intelligens (AI )for marketing
3. Blochchain for advertising
4. Realtime marketing
5. MultiTouch attribution
6. Conversation Marketing och chatbots

Behöver du hjälp med digital marknadsföring?

Expandtalk är en fullservicebyrå som är specialiserad inom digital marknadsföring och att exekvera strategier för större varumärken såväl som startups. Om du vill veta mer så kontakta oss!

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

Comments are closed.