Annonsering

Online annonsering

Affärsplanering på ett företag.

annonseringAnnonsmarknaden har förändrats under de senaste 20 åren där digital annonsering idag står för mer än hälften av alla annons investeringarna och det är hög tillväxt inom social media annonsering, Youtube annonsering och Google Ads. Samtidigt har annonseringen minskat i traditionella tidningar, print media och TV.

Online annonsering

Online-annonsering eller Internet annonsering eller webbannonsering, är en form av marknadsföring och reklam som använder Internet för att leverera marknadsföringsbudskap till konsumenterna. Efter corona har me pengar gått till digital annonsering. Störst är Google och Facebook men Instagram och Tic Toc tros få ökade nivåer av annonsering under 2021.

Målgrupper

Google äger det som kallas för intent based marketing dvs att man når sina målgrupper genom vad målgrupperna söker på men det finns även remarketing dvs att du samlar en målgrupp av användare som besökt en viss sida på webbplatsen och det går att nå olika C-level grupper som CEO:s, CFO;s osv.

Facebook och LinkedIn har fördelen att man vet mer demografi kring målgruppen.

Vid prestationsannonsering (performance advertising) betalar annonsören när en användare engagerar sig med annonserna.

Vad ska man mäta?

Det finns olika mått som CPM där du betalar per tusen användare och CPC där du betalar för varje gång någon klickar på annonsen.

När annonsköparna kravställer så är det vanligt att man försöker prioritera ökade konverteringsgrader, ökade nivåer av ROAS (Return On Ad Spend) samt att bli bättre på att nå målgrupper med segmentering och targeting.

Varumärkesannonsering

Varumärkesannonsering (brand advetising) bidrar till att öka användarnas medvetenhet om och samhörighet med annonsörernas produkter och tjänster, via videor, text, bilder och andra interaktiva annonser som körs på olika enheter.

Man skiljer mellan

  • TV-annonsering
  • Utomhusannonsering
  • Printannonsering
  • Display och banner annonsering
  • Sökannonsering
  • Videoannonsering
  • Mobilannonsering
  • Remarketing
  • Socialmedia annonsering på framförallt Facebook och LinkedIN

När programvara används för att göra inköp, är det känt som programmatisk annonsering. I Sverige finns det även en del stora annonserings aktörer som Schibsted, Bonniers, Gota media och Stampen.

Företag och sajter som du kan annonsera digitalt på är:

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

More in:Annonsering

Adtech
Annonsering

Adtech

Vad är Adtech? Begreppet adtech är en förkortning som står för advertising technology vilket omfattar ...

Comments are closed.