Outreach kampanjer – effektiv metod att få länkar – SEO 2018

Outreach

Aktiva kampanjer outreach

Vad är outreach?

Outreach (svenska uppsökande) är en effektiv SEO-metod att skaffa naturliga externa länkar till en webbplats. Det är ett mer modernt sätt att jobba med sökmotoroptimering än att köpa länkar som strider mot Googles riktlinjer. Att skapa en outreach kampanj tar tid men det är ofta välinvesterade tid – du vill ju få riktig trafik från bra webbplatser. Externa länkar är betydelsefullt eftersom det leder till att din webbplats får mer trafik från andra sajter men även som rankingfaktor för olika sökmotorer.

Det finns olika typer av outreach kampanjer som fungerar med varierat resultat

Det första steget är att skapa en kampanj baserad på vad du vill uppnå.

  • Blogg outreach: Hitta inflytelserika bloggare inom olika segment. Om man har ett antal sökord går det att hitta bloggare som matchar det som du letar efter och som har bra länkvärden.
  • Nyhets outreach: Hitta blogginlägg som har skrivits under en viss tidsperiod som det senaste dygnet
  • Identifiera konkurrenters länkar: hitta alla webbplatser och kontakta de som länkar till dina konkurrenter och be snällt om en länk.
  • Webbplatser: Skapa en kampanj baserad på din egen lista över webbplatser. Antingen ange listan manuellt, kopiera och klistra från ett textdokument, eller importera en CSV-fil.
  • Link reclamation: Då ser man på ställen på nätet där ens varumärke eller företag nämns men där det inte finns någon länk till företaget.
  • Importera kontakter: Om du har en lista över områden med specifika kontakter som du kan fråga. Det kan tex handla om att få länk från alla partners eller återförsäljare.

Ibland måste man också ta bort länkar

  • Ta bort länkar: Att försöka bli av med spam eller oönskade länkar? Ange eller importera en lista med webbadresser , och vi kommer att hjälpa dig att nå ut till webbansvariga att få dessa länkar bort.

 

Hur du skapar en effektiv kampanj – som dessutom ger dig kvalitativa länkar

Bloggägare får varje dag erbjudanden om att lägga upp länkar till olika SEO-bolag ofta med anonyma mail-adresser vilket är ungefär lika seriöst som ett Nigeriabrev. För att en outreach kampanj ska fungera väl behöver man ha en officiell mail adress från företaget. Gärna en kvinnlig kontaktperson eftersom det ger en högre svarsfrekvens. Efter att du tagit reda på vilka bloggare som du vill vända dig till plockar vi ut kontaktpersoner. Ofta behöver detta personaliseras så man tar bort email adresser som inte är relevanta eller som har samarbeten med dina konkurrenter.

Andra delar är hur du utformar kampanjen och om du har något att erbjuda bloggarna så de känner att de får något tillbaka på att skriva om dina produkter eller tjänster. En av de effektivaste outreach kampanjerna jag gjort var en bloggtävling där vi utsåg bästa bloggare inom olika segment. Vi hjälpte till att nominera de bästa bloggarna i ett första steg. Som ett 2:a steg fick man rösta om vilket som var den bästa bloggen på företagets webbplats. Det var en kampanj som gav stor uppmärksamhet och drygt 1000 kvalitetslänkar från Sveriges bloggelit på mindre än 2 veckors tid.

Var inte rädd att följa upp din kampanj

När man gör en outreach kampanj behöver den planeras ordentligt. Hur väl du personaliserar mailet är en faktor som avgör hur bra kampanjen går och det går att personalisera mail med vem man vänder sig till och vilka bloggar som man vill samarbeta med.  En annan del är att använda marketing automation och en pipeline dvs att skicka ett nytt mail på de som inte svarar. All dessa faktorer och detaljer påverkar hur effektiv outreach kampanjen blir i slutänden.

När ser jag resultatet och när kommer jag att få en bättre ranking på exempelvis Google?

Resultaten kommer inte över en natt och målet med en outreach kampanj behöver inte vara att påverka din ranking på Google. Resultatet hur länkar påverkar rankingen beror ofta på konkurrensen. Vissa platser kan få bättre ranking redan efter några veckor medan andra kan ta månader.

Att bygga länkar är en lång process som kräver mycket tålamod och som skapar trovärdighet till din webbplats. Hursomhelst att få länkar skapar trafik till din webbplats – även om din position på Google inte förändras.

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.