Outreach kampanjer – effektiv SEO 2016

Outreach

Aktiva kampanjer outreach

Vad är outreach?

Outreach (svenska uppsökande) är en effektiv SEO-metod att skaffa naturliga länkar till en webbplats. Det är ett mer modernt sätt att jobba med sökmotoroptimering än att köpa länkar – vilket är mot Googles riktlinjer. Att skapa en outreach kampanj tar tid men det är ofta välinvesterade tid – du vill ju få riktig trafik från bra webbplatser.

Det finns olika typer av outreach kampanjer som fungerar olika väl.
Det första steget är att skapa en kampanj baserad på vad du vill uppnå.

  • Blogg outreach: Hitta inflytelserika bloggare inom olika segment. Om man har ett antal sökord går det att hitta bloggare som matchar det som du letar efter och som har bra länkvärden.
  • Nyheter outreach: Hitta blogginlägg som har skrivits under det senaste dygnet
  • Identifiera konkurrenters länkar: hitta alla webbplatser och kontakta de som länkar till dina konkurrenter.
  • Webbplatser: Skapa en kampanj baserad på din egen lista över webbplatser. Antingen ange listan manuellt, kopiera och klistra från ett textdokument, eller importera en CSV-fil.
  • Importera kontakter: Om du har en lista över områden med specifika kontakter.
  • Ta bort länkar: Att försöka bli av med spam eller oönskade länkar? Ange eller importera en lista med webbadresser , och vi kommer att hjälpa dig att nå ut till webbansvariga att få dessa länkar bort.

 

Hur du skapar en effektiv kampanj – som dessutom ger dig bra länkar

Bloggägare får varje dag erbjudanden om att lägga upp länkar till olika SEO-bolag ofta med anonyma mail-adresser vilket är ungefär lika seriöst som ett Nigeriabrev. För att en outreach kampanj ska fungera väl behöver man ha en officiell mail adress från företaget. Gärna en kvinnlig kontaktperson eftersom det ger en högre svarsfrekvens. Efter att du tagit reda på vilka bloggare som du vill vända dig till plockar vi ut kontaktpersoner. Ofta behöver detta personaliseras så man tar bort email adresser som inte är relevanta eller som har samarbeten med dina konkurrenter.

Andra delar är hur du utformar kampanjen och om du har något att erbjuda bloggarna så de känner att de får något tillbaka på att skriva om dina produkter eller tjänster. En av de effektivaste outreach kampanjerna jag gjort var en bloggtävling där vi utsåg bästa bloggare inom olika segment. Vi hjälpte till att nominera de bästa bloggarna i ett första steg. Som ett 2:a steg fick man rösta om vilket som var den bästa bloggen på företagets webbplats. Det var en kampanj som gav stor uppmärksamhet och drygt 1000 kvalitetslänkar från Sveriges bloggelit på mindre än 2 veckors tid.

Var inte rädd att följa upp din kampanj

När man gör en outreach kampanj behöver den planeras ordentligt. Hur väl du personaliserar mailet är en faktor som avgör hur bra kampanjen går och det går att personalisera mail med vem man vänder sig till och vilka bloggar som man vill samarbeta med.  En annan del är att använda marketing automation och en pipeline dvs att skicka ett nytt mail på de som inte svarar. All dessa faktorer och detaljer påverkar hur effektiv outreach kampanjen blir i slutänden.

När kommer jag att få bättre ranking?

Resultaten kommer inte över en natt och målet med en outreach kampanj behöver inte vara att påverka din ranking på Google. Resultatet hur länkar påverkar rankingen beror ofta på konkurrensen. Vissa platser kan få bättre ranking redan efter några veckor medan andra kan ta månader.

Att bygga länkar är en lång process som kräver ett visst mått av tålamod och som skapar trovärdighet.  Hursomhelst att få länkar skapar trafik till din webbplats – även om din position på Google inte förändras.

Har du en blogg eller hemsida?

Vi vill gärna få kontakt med företag som har seriösa webbplatser och som är öppna för samarbeten. Vi utvärderar alla webbplatser innan vi går vidare med dem och vi känner till många företag som vill planerar tävlingar eller vill att bloggare skriver om produkter och tjänster. Kontakta oss om du vill veta mer!

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och är specialist på sökmotoroptimering. Ämnena handlar om SEO, KPI:er, webbanalys och digitala strategier. Expandtalk är ett contentmarketing företag som jobbar inom flera nischer. Vi hjälper företag med digital marknadsföring och att öka trafiken till webbplatser.

Comments are closed.