Webbanalys

Webbanalys och utveckla webbplatsen
SEO ranking och webbanalys

Ta hjälp av våra webbanalytiker att utveckla din webbplats. Du kan få ut betydligt mer av din webbanalys än att räkna antalet besökare som du har på din webbplats varje månad!

Webbanalys är olika metoder som används för att samla in data om hur webbplatser besöks, i vilket sammanhang som webbplatsen finns och vilka kanaler som används. Webb analyser mäter i stort sett allting på webbplatsen och hjälper oss att analysera marknader, kunddata och kundengagemang vilket hjälper oss att omdefiniera målgrupper, konkurrenter och köparprofiler.

Webbanalys påverkar marknadsstrategin inom flera områden och strategiska beslut kring målgrupper och kunder. Genom data ser vi på onlinebeteenden, competitive benchmark (t.ex. vem har mest besökare/mest engagemang) men det handlar inte bara om trafik rapporter utan även affärsmål och avancerade multivariabla tester. Utan webbanalys kan du inte se om sajten fungerar som den ska och det underlättar när du pratar om marknadsföring men även med sälj, teknikavdelningar eller ledningen.

Datadriven marknadsföring är ett paradigmskifte

Hur fungerar din webbplats egentligen och hur kan man förbättra den så att man får fler besökare och kunder?

Som datadriven analytiker måste du se på data och välja ut vilken data som du ska mäta.
När ett företag börjar webbanalysera så börjar man ofta med grundläggande data och hur många besökare som kommer till sajten, var de kommer från och vilka sidor de besöker mest. Finns det sidor som inte besöks och hur fungerar webbplatsen för mobilanvändare eller iPads är exempel på frågeställningar som kan undersökas.

”You can’t manage what you don’t measure”

En mer avancerad analytiker kopplar webbanalysen till företagets verksamhetsmål och affärsmässiga mål. Det övergripande syftet med webbanalysen är att förbättra webbplatsen utifrån de affärsidé eller verksamhetsmål som företaget eller myndigheten har med sin webbsatsning. Konverteringsoptimering innebär att man sätter upp olika mål med sin webbplats. Det kan handla om att få flera leads till säljkåren, mäta och öka försäljningen, mäta email konverteringen och vad man vill mäta på.

webbanalysVad finns det för affärsmål?

Affärsmålen och hur man kommunicerar dessa inom organisationen innebär en djupare förståelse kring din webbanalys. Vilka konverteringsmål har man satt upp? Hur många beställningar får man. Genomsnittsorder? Täckningsbidrag? Lämnar man varukorgen? Finns det lagerprodukter som måste säljas? Hur ser försäljningen ut per månad? Hur är konverteringen när vädret är dåligt eller bra? I den här fasen sätter man upp hypoteser kring vad som påverkar webbplatsen och hur det går att förbättra lönsamheten.

En webbplats kan utvärderas på många sätt och att samla data med webbanalys är ett måste för att strategiskt kunna anpassa webbplatsen efter besökarnas beteenden. När du sätter upp nyckeltalen är det önskvärt att du kan jämföra dem över tiden och att du kan filtrera ut olika typer av segment för att hitta mönster. Vilka mål och nyckeltal som används kan variera mellan branscher och företag men det är nödvändigt att mäta för att se resultatet av investeringarna.

Analysera olika digitala kanaler
Ett av de viktigaste områdena är att utvärdera olika digitala kanaler: SEO, Adwords, e-postmarknadsföring, Facebook, Affiliates och se varifrån man får sina besökare. Det innebär att du kan fördela marknadsföringsbudgeten efter de kanaler som ger mest kunder.

Analysera olika problemområden på sajten
Om vi undersöker de vanligaste utgångssidorna så innebär dessa platser där webbsajten läcker och där det kan behövas punktåtgärder. Det går även att upptäcka sidor med avvikelsefrekvens (bouncerate), dåliga konverteringsgrader, sidor där man är inne väldigt kort tid eller sidor som är långsamma.

Andra delar som kan undersökas är

  • Heatmaps – för att upptäcka hur användarna uppfattar gränssnittet
  • Spela in hur användarna använder sajten (visitor session recording)
  • Surveys
  • Form analytics – för att se hur formulär används
  • A/B testning
  • Kunder som inte konverterar
  • Demografi som kön, ålder och intressen hos din målgrupp

 

Analys av data – det finns flera typer av analyser som du kan göra beroende på vilka KPI:er som du använder.
Alltför många webbansvariga är tyvärr passiva kring sina sajter och analyserar inte informationen i Google Analytics, länkar och hur sajten är uppbyggd och hur användarna använder sajten. När man gör en webbanalys är det nödvändigt att ha ett vetenskapligt förhållningssätt och dokumentera hur man kommer fram till olika slutsatser. Vi ser på sajten från ett objektivt perspektiv, kvalitetssäkrar och kommer med konkreta förslag på förbättringar och åtgärder. Genom webbanalysen kan ditt företag skapa en företagskultur kring kunderna och ta till sig fördelarna av big data samt customer intelligence och anpassa sig när nya trender upptäcks.

Verktyg för webbanalys och val av webbstatistiksystem

Google Analytics är självklart en av grundpelarna för våra webbanalytiker men vi har även erfarenhet av SiteCatalyst. Det finns även en mängd andra webb-analys verktyg då man vill belysa olika processer i marknadsföringen. När man jobbat ett tag med webbanalys är det vanligt att ha olika KPI:er och konverteringar. Ett annat vanligt steg är att implementera A/B-tester och det finns en hel del bra verktyg kring användartester och metoder att schemalägga testerna.

Kvalitetsproblem med Google Analytics
Tidigare var spökspam ett stort problem vilket påverkar kvalitén på data om man inte rensar bort trafik som inte är verkliga människor. Spökspam medför att datan blir felaktigt och felmarginalen ökar. Likaså bör du filtrera bort din egna trafik.

Relaterade artiklar

 

Vill du komma igång med avancerad webbanalys?

Våra webbanalytiker hjälper dig gärna med att analysera din data och statistik från din webbplats och verksamhet. Kontakta oss genom att fylla i formuläret till höger så kan vi prata mer eller ta en förutsättningslös fika om ert företags webbanalys.

Vi har kontor i Stockholm i Årsta och Solna.