Att analysera data och göra konkreta åtgärder utifrån datadrivna kundinsikter är kärnan i företagets digitalisering. Företag använder webbanalys för att stärka varumärket, förbättra kundresan, effektivisera verksamheten och snabbt kunna lansera nya produkter och tjänster.
Vad är webbanalys?
Webbanalys är en metod för att samla in, mäta och analysera data från en webbplats för att få en bättre förståelse för hur användare interagerar med webbplatsen.
Syftet med webbanalys är att hjälpa webbplatsägare att förbättra användarupplevelsen och öka konverteringar som att få fler besökare att köpa produkter eller prenumerera på tjänster.
Webbanalys använder olika verktyg och tekniker för att samla in data, som cookies, spårningskoder och loggfiler. Dessa data kan sedan analyseras för att få information om saker som hur många besökare en webbplats har, vilka sidor som är mest populära, hur lång tid besökare tillbringar på webbplatsen och vilka enheter och webbläsare som används. Genom att använda webbanalys kan webbplatsägare få en bättre förståelse för sina användare och fatta mer informerade beslut om hur webbplatsen ska utvecklas och förbättras.
Vad man får reda på är tex
- Hur webbplatsen besökt
- I vilket sammanhang som webbplatsen finns och vilka kanaler som används
- Målgrupper och kundbeteenden på webbplatsen
- Information hur webbplatsen används av användare
- Teknisk information
- Kundresor
Webbanalyser mäter i stort sett allting på webbplatsen och hjälper oss att analysera marknader, kunddata och kundengagemang, Analyser gör det möjligt att omdefiniera målgrupper, konkurrenter, köparprofiler och vässa erbjudandet du ger marknaden.
Webbanalys påverkar marknadsstrategin inom flera områden och strategiska beslut kring målgrupper och kunder. Genom data ser vi på online beteenden, competitive benchmark (t.ex. vem har mest besökare/mest engagemang) men det handlar inte bara om trafik rapporter utan även affärsmål och avancerade multivariabla tester. Utan webbanalys kan du inte se om sajten fungerar som den ska och det underlättar när du pratar om marknadsföring men även med sälj, teknikavdelningar eller ledningen.
Datadriven marknadsföring är ett paradigmskifte
Hur fungerar din webbplats egentligen och hur kan man förbättra den så att man får fler besökare och kunder?
Som datadriven analytiker måste du se på data och välja ut vilken data som du ska mäta.
När ett företag börjar webbanalysera så börjar man ofta med grundläggande data och validerar att den stämmer. Det är mått som hur många besökare som kommer till sajten, hur länge de är inne på sidorna var de kommer från och vilka sidor de besöker mest.
Dataanalysen visar också på problemområden som sidor som inte besöks, sidor med hög avvisningsfrekvens och hur lång tid olika sidor tar att ladda ner. Genom att identifiera problemområden går det att utveckla webbplatsen.
Hur fungerar webbplatsen mobilitet för mobilanvändare eller iPads är exempel på frågeställningar som också kan mätas.
”You can’t manage what you don’t measure”
De vassaste analytikerna kopplar webbanalysen till företagets verksamhetsmål och affärsmässiga mål. Det övergripande syftet med webbanalysen är att förbättra webbplatsen utifrån de affärsidé eller verksamhetsmål som företaget eller myndigheten har med sin webbsatsning. Konverteringsoptimering innebär att man sätter upp olika mål med sin webbplats. Det kan handla om att få flera leads till säljkåren, mäta och öka försäljningen, mäta email konverteringen och vad man vill mäta på.
Vad finns det för affärsmål?
Affärsmålen och hur man kommunicerar dessa inom organisationen innebär en djupare förståelse kring din webbanalys. Vilka konverteringsmål har man satt upp? Hur många beställningar får man. Genomsnittsorder? Täckningsbidrag? Lämnar man varukorgen? Finns det lagerprodukter som måste säljas? Hur ser försäljningen ut per månad? Hur är konverteringen när vädret är dåligt eller bra? I den här fasen sätter man upp hypoteser kring vad som påverkar webbplatsen och hur det går att förbättra lönsamheten.
En webbplats kan utvärderas på många sätt och att samla data med webbanalys är ett måste för att strategiskt kunna anpassa webbplatsen efter besökarnas beteenden. När du sätter upp nyckeltalen är det önskvärt att du kan jämföra dem över tiden och att du kan filtrera ut olika typer av segment för att hitta mönster. Vilka mål och nyckeltal som används kan variera mellan branscher och företag men det är nödvändigt att mäta för att se resultatet av investeringarna.
Analysera olika digitala kanaler
Ett av de viktigaste områdena är att utvärdera olika digitala kanaler: SEO, Google Ads, e-postmarknadsföring, Facebook, Affiliates och se varifrån man får sina besökare. Det innebär att du kan fördela marknadsföringsbudgeten efter de kanaler som ger mest kunder.
Verktyg som används för analys
Det finns många olika verktyg och tekniker som används för webbanalys. Några vanliga exempel är cookies, spårningskoder, loggfiler och Google Analytics men det finns också 3:e parts verktyg som använder egen data.
Cookies är små textfiler som lagras på en användares dator när de besöker en webbplats. Dessa cookies kan användas för att samla in information om hur användaren interagerar med webbplatsen, till exempel vilka sidor som besöks och hur lång tid som tillbringas på varje sida.
Spårningskoder är koder som infogas på en webbplats och används för att samla in information om hur användarna interagerar med webbplatsen. Dessa koder kan användas för att mäta saker som antalet sidvisningar, klick på länkar och tid som tillbringas på webbplatsen.
Loggfiler är filer som lagras på en webbserver och innehåller information om användarnas interaktioner med webbplatsen. Dessa loggfiler kan användas för att samla in information om saker som vilka enheter som används, webbläsare som används och vilka sidor som besöks.
- Google Analytic – som är Googles verktyg för att mäta webbplatser och som är kostnadsfritt för mindre webbplatser. Google Analytics är ett populärt verktyg för webbanalys som gör det möjligt att samla in och analysera data från en webbplats. Det erbjuder en mängd olika rapporter och verktyg för att hjälpa webbplatsägare att förstå hur användarna interagerar med webbplatsen och förbättra användarupplevelsen.
- Looker studio (verktyget hette tidigare Google Datastudio) – Googles verktyg för att sätta upp rapporter och dashboards
- Adobe Analytics – Adobes verktyg för att mäta webbplatser
- Inom sociala medier finns analytics Facebook, Analytics Twitter och Analytics Instagram
- Firebase analytics
- Kissmetrics – Verktyg för att mäta SEO och socialmedia
- Semrush – Verktyg för att mäta webbplatsers prestanda även konkurrenters
- PowerBi – Microsofts plattfform för att visa dashboards
- Mixpanel
- Alteryx
- Funnel.io för att koppla samman olika marknadsföringsprogram
Analysera olika problemområden på sajten
När vi undersöker de vanligaste utgångssidorna så innebär dessa platser där webbsajten läcker och där det kan behövas punktåtgärder. Det går även att upptäcka sidor med avvikelsefrekvens (bouncerate), dåliga konverteringsgrader, sidor där man är inne väldigt kort tid eller sidor som är långsamma.
Andra delar som kan undersökas
- Heatmaps – för att upptäcka hur användarna uppfattar gränssnittet och var de klickar
- Spela in hur användarna använder sajten (visitor session recording)
- Undersökningar (Surveys)
- Form analytics – för att se hur formulär används
- A/B testning
- Mätning av kunder som inte konverterar
- Demografi som kön, ålder och intressen hos din målgrupp
Analys av data – det finns flera typer av analyser som du kan göra beroende på vilka KPI:er som du använder.
Alltför många webbansvariga är tyvärr passiva kring sina sajter och analyserar inte informationen i Google Analytics, länkar och hur sajten är uppbyggd och hur användarna använder sajten. När man gör en webbanalys är det nödvändigt att ha ett vetenskapligt förhållningssätt och dokumentera hur man kommer fram till olika slutsatser. Vi ser på sajten från ett objektivt perspektiv, kvalitetssäkrar och kommer med konkreta förslag på förbättringar och åtgärder. Genom webbanalysen kan ditt företag skapa en företagskultur kring kunderna och ta till sig fördelarna av big data samt customer intelligence och anpassa sig när nya trender upptäcks.
Verktyg för webbanalys och val av webbstatistiksystem
Google Analytics är självklart en av grundpelarna för våra webbanalytiker men vi har även erfarenhet av SiteCatalyst. Det finns även en mängd andra webb-analys verktyg då man vill belysa olika processer i marknadsföringen. När man jobbat ett tag med webbanalys är det vanligt att ha olika KPI:er och konverteringar. Ett annat vanligt steg är att implementera A/B-tester och det finns en hel del bra verktyg kring användartester och metoder att schemalägga testerna.
Kvalitetsproblem med Google Analytics
Tidigare var spökspam ett stort problem vilket påverkar kvalitén på data om man inte rensar bort trafik som inte är verkliga människor. Spökspam medför att data blir felaktigt och felmarginalen ökar. Likaså bör du filtrera bort din egna trafik.
Relaterade artiklar
Vill du komma igång med avancerad webbanalys?
Ta hjälp av våra webbanalytiker att utveckla din webbplats. Du kan få ut betydligt mer av din webbanalys än att plikttroget räkna antalet besökare som du har på din webbplats varje månad.
Våra webbanalytiker hjälper dig gärna med att djupanalysera din data och statistik från din webbplats och verksamhet. Kontakta oss genom att fylla i formuläret till höger så kan vi prata mer eller ta en förutsättningslös fika om ert företags webbanalys.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.