Hem » Social media » Kom igång med företagets LinkedIn marknadsföring

Kom igång med företagets LinkedIn marknadsföring

Kvinna som sitter och jobbar med LinkdIn

Vad är LinkedIn?

LinkedIn är en populär professionell Business-relaterade webbplats som vuxit snabbt i popularitet. Framförallt används ätverket där du kan skriva om din karriär och hålla kontakt med gamla arbetskollegor. Portalen har gått från att vara en jobbsajt till att handla om att dela affärsinformation och samarbeta. Det kommer till nya funktioner som:

  • Learning
  • Live för events
  • Nyhetsbrev


Linkedin gör det möjligt för företag att

  • Skapa artiklar och väcka engagemang
  • Skapa professionella profiler för sig själva
  • Skapa professionella profiler för sitt företag
  • Nätverka och träffa andra
  • Skapa grupper inom olika områden
  • Utbilda sig själv inom massor av olika grupper
  • Annonsera mot specifika målgrupper
  • Employer branding för stora företag och hitta kompetenta personer den vägen
  • Använda sig av nyhetsbrevsfunktionen för att skapa nyhetsbrev
  • Broadcasta filmer med Live
Livet enligt Linkedin
Livet när Linkedin definierar det utifrån vissa livsavgörande händelser som ditt första jobb, pension och pensionsprojekt.


Hur fungerar Linkedin marknadsföring?

Plattformen ger sina medlemmar möjlighet att generera försäljningsuppslag och affärspartners och medlemmarna kan använda ”företagssidor ” som liknar Facebook-sidor för att skapa sidor som gör det möjligt för företagare att marknadsföra sina produkter eller tjänster och interagera med sina kunder. Kort sagt går det att göra affärer på Linkedin och det är inte bara till för karriären eller de som söker jobb.

  • Använd det som ett kommunikationsverktyg
  • Se till att alla anställda har bra profiler
  • Jobba med företagets egna profil
  • Gå med i olika grupper
  • Gilla och dela intressant material
  • Var hjälpsam och hjälp till med kontakter

Podcast om vem som behöver marknadsföra sig på Linkedin, vilka fallgropar som kan undvikas och varför Linkedin targeting är så kraftfullt.

 

SEO på LinkedIn

Innehållet som du skriver är det som är viktigast. Nätverket har blivit alltmer intresse baserat och det är bra om man skriver inlägg inom ett visst område och bygger sin auktoritet inom det området. Plattformen använder en unik algoritm som hr vissa likheter med Google och Instagram men fungerar på sitt egna sätt. Deras algoritm är precis som andra sökmotorer textbaserade använder något som kallas för dwell time (sv uppehållstid) hur långe en person spenderar att titta på texten.

Första raden är väldigt viktig för engagemang innan trunkeringen. Många skriver en rad och sedan radbrytning för att få folk att trycka på mer eftersom det räknas som engagemang i texten. Precis som traditionell sökmotoroptimering kan du optimera din privata webbsida på Linkedin genom att använda beskrivande titlar, fylla i erfarenhet från olika jobb, få referenser och fylla i samtliga fält. 

Linkedin är rankad som den sociala plattformen som har högst förtroende enligt Business Insider.


Growth hacking med Linkedin

Det finns verktyg som Phantombuster som går att använda på Linkedin för att:

  • Lägga till fler profiler och kontakter med ett personligt budskap
  • Samla sökresultatet i plattformen
  • Acceptera alla förfrågningar med automatik
  • Auto Follow
  • Auto Endorse andras kompetenser
  • Ta reda på alla anställda inom ett företag

Sedan är en annan mer moralisk fråga om man verkligen vill använda den här typen av verktyg.

Kundresan på Linkedin. Under hela kundresan går det att nå kunden. Presentatin från Linkedin oktober 2019

 

Tag Manager

Vill du integrera Linkedin med Google?
Till programmet finns det en native tagg som Google har stöd i Google Tag Manager.

Linkedin insikt tagg i Google Tag Manager.
Linkedin Event Pixel.



Mer information:
https://business.linkedin.com/marketing-solutions

Scroll to Top