Vad är Linkedin?
LinkedIn är en populär professionell Business-relaterade webbplats som vuxit snabbt i popularitet.

Linkedin gör det möjligt för företag att
- Skapa professionella profiler för sig själva
- Skapa professionella profiler för sitt företag
- Nätverka och träffa andra
- Skapa grupper inom olika områden
- Utbilda sig själv inom massor av olika grupper
- Annonsera mot specifika målgrupper
- Employer branding för stora företag och hitta kompetenta personer den vägen
Framförallt är Linkedin nätverket där du kan skriva om din karriär och hålla kontakt med gamla arbetskollegor.

Hur fungerar Linkedin marknadsföring?
LinkedIn ger sina medlemmar möjlighet att generera försäljningsuppslag och affärspartners och medlemmarna kan använda “företagssidor ” som liknar Facebook-sidor för att skapa sidor som gör det möjligt för företagare att marknadsföra sina produkter eller tjänster och interagera med sina kunder. Kort sagt går det att göra affärer på Linkedin och det är inte bara till för karriären eller de som söker jobb.
- Använd det som ett kommunikationsverktyg
- Se till att alla anställda har bra profiler
- Jobba med företagets Linkedin profil
- Gå med i olika grupper
- Gilla och dela intressant material
- Var hjälpsam och hjälp till med kontakter
Precis som traditionell sökmotoroptimering kan du optimera din privata webbsida på Linkedin genom att använda beskrivande titlar, fylla i erfarenhet från olika jobb, få referenser och fylla i samtliga fält.

Growth hacking med Linkedin
Det finns verktyg som Phantombuster som går att använda på Linkedin för att:
- Lägga till fler profiler och kontakter med ett personligt budskap
- Samla Linkedin sökresultat
- Acceptera alla förfrågningar med automatik
- Autofollow
- Autoendorse andras kompetenser
- Ta reda på alla anställda inom ett företag
Sedan är en annan mer moralisk fråga om man verkligen vill använda den här typen av verktyg.

Podcast om Linkedin marknadsföring
Podcast om vem som behöver marknadsföra sig på Linkedin, vilka fallgropar som kan undvikas och varför Linkedin targeting är så kraftfullt.
Tag Manager och Linkedin
Vill du integrera Linkedin med Google?
Till programmet finns det en native tagg som Google har stöd i Google Tag Manager.


Mer information:
https://business.linkedin.com/marketing-solutions