Stora Google-läckan: Vad den betyder för digital marknadsföring

Stor Google läcka

Igår publicerades en enorm läcka av tusentals interna dokument från Google Search API. Dessa innehåller detaljer om hur sökmotorn Google verkligen fungerar och informationen motsäger flera offentliga uttalanden från företaget. Dokumentationen är särskilt intressant för dem som arbetar med sökmotoroptimering och digital marknadsföring.

Bakgrund till läckan

Den 5 maj mottog Rand Fishkin, en välkänd person inom SEO, ett e-postmeddelande från en anonym källa. Personen uppgav sig ha tillgång till en stor mängd läckta dokument från Google. Dessa sades komma från Googles sökavdelning.

Efter ett möte med uppgiftslämnaren kunde Fishkin verifiera uppgifterna genom flera olika kontakter. Bland annat ska han ha talat med före detta Google-anställda samt bett högt ansedda personer inom SEO-industrin ta del av dokumentationen. 

Totalt rör det sig om över 2,500 sidor av dokumentation och de beskriver 14,014 API-funktioner. Materialet motsäger flera offentliga uttalanden som Google tidigare har gjort rörande hur deras sökmotor faktiskt fungerar och vilka faktorer som avgör vad som syns högst upp i sökresultaten.

Utöver läckan finns även patent och fd Google anställda som Paul Haars CV som verkar bekräfta en del av läckan. Haars jobbade med sökkvalitet hos Google, med en omfattande bakgrund i att utveckla och hantera olika aspekter av Googles sökalgoritmer och kvalitetssäkringsprocesser.

Viktiga avslöjanden

  1. Klickdata används för rankning: Dokumenten visar att Google använder klickdata och användarens beteende efter en sökning, kallat ”NavBoost”, för att förbättra sina sökresultat som är en av deras viktigaste rankingsignaler. Klickströmsdata från Chrome påverkar sökrankningen i hög grad. Detta motsäger Googles tidigare påståenden att klickbaserade användarsignaler inte påverkar rankingen.
  2. Användning av Chrome-data: Enligt läckan använder Google klickbeteende från sin egen webbläsare Google Chrome för att förbättra sina sökresultat. Detta innebär att all användardata som samlas in via Chrome används för att bedöma vilka webbplatser som ska rankas högre.
  3. Whitelisting av vissa webbplatser: För känsliga frågor såsom valrörelser och Covid-19 pandemin har Google använt listor med högt ansedda hemsidor som har visats högst upp i sökresultaten.
  4. Sandlåda för nya webbplatser: Trots att Google offentligt förnekat detta, avslöjar läckan att nya webbplatser faktiskt kan placeras i en så kallad ”sandbox” när de först publiceras. Det innebär att det tar tid innan de börjar synas i sökresultaten.
  5. EEAT ett spel för galleriet? – Google har kommunicerat att expertis, erfarenhet, auktoritet och tillit är fyra väldigt avgörande faktorer, men detta verkar inte vara lika viktigt som det har sagts. 
  6. Användarintention (eller sökavsikt) är viktigast och vad användaren faktiskt förväntar sig att hitta när de utför en sökning på internet. Det är central i hur sökmotorer utvecklas eftersom det direkt påverkar relevansen i sökresultaten. Google strävar efter att förstå dessa intentioner genom att analysera sökord och fraser som användarna skriver in i sökfältet. De arbetar med olika typer av bias i sina algoritmer.
  7. Så viktas länkar –  Enligt läckan klassificerar Google sina länkindex i tre nivåer: låg, medel och hög kvalitet. Det är klickdata som avgör vilken nivå en länk ska klassas som. Prioritera omnämnanden från webbplatser med hög trafik framför många omnämnanden från webbplatser med låg trafik.

Vad betyder detta för marknadsförare?

För digitala marknadsförare och SEO-specialister är dessa avslöjanden väldigt viktiga. Här är några av de viktigaste insikterna hittills:

  • Betydelsen av användarupplevelse: Klickdata och användarens interaktion med sökresultat spelar en större roll än vad Google tidigare erkänt. Att optimera användarupplevelsen och säkerställa att besökare stannar kvar och engagerar sig på din webbplats är nu viktigare än någonsin. Investera i skickliga skribenter gärna med starka referenser och fokusera på att generera högkvalitativt, engagerande innehåll.
  • Strategisk användning av Chrome-data: Med vetskapen om att Google använder Chrome-data för att bedöma webbplatser, blir det ännu viktigare att förstå och optimera hur användare interagerar med din webbplats.
  • Bygga auktoritet och förtroende: Googles användning av listor och sandlådor indikerar att auktoritativa och trovärdiga webbplatser har en konkurrensfördel. Att bygga ett starkt varumärke även utanför sökmotorerna samt skapa ett förtroende från användarna är avgörande för långsiktig SEO-framgång.
  • Fokusera på omnämnanden från webbplatser med hög trafik: Prioritera omnämnanden från webbplatser med hög trafik framför många omnämnanden från webbplatser med låg trafik.
  • Optimera för klickfrekvens: Designa e-postmeddelanden och innehåll för att uppmuntra klick, vilket förstärker signaler från Chrome-data.
  • Använd video och bilder: Skapa visuellt innehåll för att positivt påverka sökresultaten.
  • Betona kvalitetslänkar: Bygg färre, högkvalitativa länkar istället för många lågkvalitativa.
  • Experimentera med omnämnanden: Undersök att använd omnämnanden som potentiella ranking-signaler dvs att man nämner webbplatsen eller varumärket.
  • Svårt att ranka mindre hemsidor – På grund av att auktoritet och hemsidans livstid spelar en roll i hur Google rankar hemsidor, så kan det vara svårt för mindre och medelstora företag att synas i sökresultaten.

Viktigt att notera

Läsare bör vara försiktiga med att peka på en enskild API-funktion i denna läcka och säga att det bevisar att Google använder XYZ i sin ranking. Det är inte ett direkt bevis, utan en stark indikation. Visserligen kan dessa uppgifter anses vara starkare än patentansökningar eller offentliga uttalanden från Google-anställda, men de är inga garantier.

Källor: 

SparkToro
ipullrank

Om författaren

CEO at Expandtalk | 076-022 24 46 |  + posts

Jonathan Björkman är en av grundarna, CMO och Digital-PR expert på Expandtalk Corp AB. Där arbetar han med att sätta SEO-strategier för att öka tillväxten hos både start-ups och välkända globala företag. Jonathan kommer från en bakgrund inom kommunikation och marknadsföring, framförallt inom Fashion & Luxury och tog examen på Istituto Marangoni, London, 2010.

2017 började han sin karriär inom SEO i London där han jobbade på en prestigefylld byrå och klättrade snabbt upp på stegen, innan han flyttade tillbaka till Göteborg, Sverige. Han föredrar att jobba med varumärkestillväxt och vet hur man ska digitalisera företag på bästa sätt.
Han sjunger också i band på fritiden.