Stora förändringar bland svenska tidningar
Under de senaste åren har Google gjort uppdateringar av sina algoritmer även i Sverige vilket har påverkat svenska tidningar. Tidningsredaktionerna har ökat sin synlighet på nätet och anlitat specialister på sökmotoroptimering och redaktionerna har tagit till sig content marketing i sin arbetsmetodik när de publicerar artiklar.
När vi undersökte branschen första gången 2015 såg det ut som en katastrof men mellan 2015 till 2019 ökade de flesta tidningarna sin synlighet. Under Corona krisen har synligheten gått tillbaka och minskat betydligt vilket kan förklaras av ökad konkurrens och förändringar i Googles algoritmer speciellt deras core uppdateringar.
Vilken svensk tidning är störst?
Om vi ser antalet unika besökare till svenska tidningar är Aftonbladet störst och de gick om Expressen i augusti 2021.
Aftonbladet har framförallt lyckats med sin organiska sök (SEO) jämfört med de andra tidningar som har tappat organiskt. Similarweb visade att Aftonbladet hade 82.8 miljoner visits i april 2022 och är den femte största sajten i Sverige följt av Expressen som hade 64.2 miljoner visits.
Trafiken sjönk under sommaren 2021 för svenska tidningar
Trafiken mätt i visits till både Aftonbladet och Expressen varierar kraftigt under säsonger och den sjönk kraftigt under sommaren 2021 men har därefter stabiliserats där framförallt Expressen har ökat och gått om Aftonbladet sedan februari.
Majoriteten av besökarna till svenska tidningar kommer från direktsöket dvs man skriver in webbadressen direkt i webbläsaren vilket påverkas av hur pass starkt varumärket är. Sedan förra mätningen har vi sett att referal trafiken har gått ner och minskat betydligt för samtliga tidningar och likaså det organiska söket och social media. Det betalda söket är nästan obefintligt.
Organisk synlighet på Google för de största tidningarna
I nedanstående diagram kan man se synligheten dvs den organiska synligheten på Google.se hos våra största dagstidningar där synligheten har gått ner väldigt mycket sedan 2020 och både Aftonbladet och Expressen har tappat mycket av sin synlighet på Googles sökresultat.
Tidigare period
Diagrammet visar att bägge tidningarna har tappat kraftigt sin synlighet under Corona krisen.
Google Core Uppdateringen påverkar branschen
I december 2020 kom Google med en uppdatering av sin algoritm som fick namnet Google December Core Update 2020. En Core update är en förändring av 1000-tals algoritmer samtidigt. Core uppdateringar har normalt sett inte ett enda uppenbart fokus och förändring. Den negativa påverkan kan alltså inte skyllas på enbart ett fel utan det är flera små bränder som måste släckas.
Svenska tidningar i Sverige och styrkan i deras varumärken
Antalet sökningar per månad på de olika tidningsnamnen. När man gör en varumärkesanalys av en webbplats är det vanligt att man ser på anknutna namn till varumärket och definierar fler ord som varumärkesord.
Aftonbladet har mycket mer varumärkessökningar än Expressen och här får man en stor del av sin trafik. Varumärkessökningarna är relativt jämnt fördelat under året men lägre under sommarhalvåret och en överraskande topp i mars.
Varumärkessökningar | Genomsnittlig sökvolym per månad senaste 12 månader dec 2021 | Trend ett år | |
Aftonbladet | 13 600 000 | 23% | |
Expressen | 7 480 000 | 22% | |
DI | 673 000 | 0% | |
DN | 673 000 | 50% | |
Sydsvenskan | 368 000 | -18% | |
Västerbottens kuriren | 201 000 | 22% | |
HD | 201 000 | 0% | |
Barometern | 165 000 | -18% | |
VLT | 135 000 | 0% | |
Uppsala Nya Tidning | 110 000 | 0% | |
Hallandsposten | 110 000 | 0% | |
Bohuslänningen | 110 000 | -18% | |
Svenska Dagbladet | 60 500 | 49% | |
Borås tidning | 60 500 | 0% | |
Nerrikes Allehanda | 40 500 | 0% | |
Helsingborgs Dagblad | 18 100 | 0% | |
Jönköpings Posten | 14 800 | 22% | |
Skånska Dagbladet | 14 800 | 0% | |
Norrköpings Tidningar | 9 900 | 22% | |
Dalarnas Tidningar | 9 900 | 0% | |
Blekinge Läns Tidning | 6600 | 0% | |
Nya Wermlands Tidningen | 1600 | -16% | |
Norrländska Socialdemokraten | 1300 | 0% | |
Östgöta Correspondenten | 1000 | 0% |
Affärstidningarnas synlighet
Affärstidningarnas synlighet på Google fortsätter sin kräftgång och har tappat mycket sedan 2020. Dagens Industri har hämtat sig något i Google May Core Update 2022.
Affärstidningarna började att tappa synlighet på Google under 2020. Googles algoritm uppdatering december core update slog speciellt hårt mot Dagens industri men även Realtid och Dagens PS.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.