Hem » Tidningar » Branschrapport: Svenska tidningars synlighet på nätet 2021
Man som sitter och läser en business tidning

Branschrapport: Svenska tidningars synlighet på nätet 2021

Stora förändringar i tidningsbranschen

Under de senaste åren har Google gjort uppdateringar av sina algoritmer även i Sverige vilket har påverka de svenska tidningarna. Tidningsredaktionerna De har ökat sin synlighet på nätet och anlitat specialister på sökmotoroptimering.  Redaktionerna har tagit till sig content marketing i sin arbetsmetodik när de publicerar artiklar.

När vi undersökte branschen förra gången 2015 såg det ut som en katastrof men mellan 2015 till 2019 ökade de flesta tidningarna sin synlighet. Under Corona krisen har synligheten gått tillbaka och minskat betydligt vilket kan förklaras av ökad konkurens och förändringar i Googles algortimer speciellt december uppdateringen.

Vilken tidning är störst i Sverige?

Om vi ser på antalet unika användare till de större dagstidningarna så ser vi att Aftonbladet har flest besökare och gick om Expressen i Augusti 2021. Aftonbladet har framförallt lyckats med sin organiska sök (SEO) jämfört med de andra tidningar som har tappat organiskt. Aftonbladet har 49% av trafiken när vi jämför de fyra största tidningarna och tar 49% av trafiken jämfört med Expressen som har 41%.  SvD och DN har fem procent vardera.

Aftonbladet vs Expressem

I februari hade Expressen flest besökte med 15.6 miljoner besökare medan Aftonbladet hade 14 miljoner besökare.

Similarweb visade i december 2021 att Aftonbladet hade 76.44 miljoner visits och som den femte största sajten i Sverige följt av Expressen som den 6:e största sajten med 61,96 miljoner besökare.

Trafiken sjönk under sommaren

Trafiken mätt i visites till både Aftonbladet  och Expressen sjönk kraftigt under sommaren men har därefter under de 6 senaste månaderna stabiliserats.

Majoriteten av besökarnas  kommer från direktsöket dvs man skriver in webbadressen direkt i webbläsaren vilket påverkas av hur pass starkt varumärket är. En väldigt stor andel referaltrafik kommer också från externa länkar dvs från andra sajter till tidningarna. Det organiska söket dvs att användarna söker på olika begrepp på Google och kommer in på tidningarna är också en viktig kanal för tidningarna medan det betalda söket är nästan obefintligt.

Organisk synlighet på Google

I nedanstående diagram kan man se synligheten dvs den organiska synligheten på Google.se hos våra största dagstidningar där Expressen dominerar.

 

Samtliga tidningar har tappat synlighet på Google. Expressen vinner kampen om synligheten för organiska sökord på nätet över Aftonbladet men de har tappat kraftigt de två senaste åren. Diagrammet visar att bägge tidningarna har tappat kraftigt sin synlighet under Corona krisen.

Google Core Uppdateringen har påverkat branschen

I december 2020 kom Google med en uppdatering av sin algoritm som fick namnet Google December Core Update 2020. En Core update är en förändring av 1000-tals algoritmer samtidigt. Core uppdateringar har normalt sett inte ett enda uppenbart fokus och förändring. Den negativa påverkan kan alltså inte skyllas på enbart ett fel utan det är flera små bränder som måste släckas.

Man kan vanligtvis inte återhämta sig förrän en annan core uppdatering rullat ut. Vi måste alltså förbättra sajten avsevärt på lång sikt. Om vi jobbar hårt med rätt sajter och följer kvalitets riktlinjerna så kommer det att återspeglas under efterföljande core uppdatering.

Svenska tidningarnas varumärkessökningar

Antalet sökningar per månad på de olika tidningsnamnen. När man gör en varumärkesanalys av en webbplats är det vanligt att man ser på anknutna namn till varumärket och definierar fler ord som varumärkesord.

Aftonbladet har mycket mer varumärkessökningar än Expressen och här får man en stor del av sin trafik. Varumärkessökningarna är relativt jämnt fördelat under året men lägre under sommarhalvåret och en överraskande topp i mars.

 

Varumärkessökningar Genomsnittlig sökvolym per månad senaste 12 månader dec 2021 Trend 3 månader Trend ett år
Aftonbladet 11100000 +21% -18%
Expressen 6 120 000 0% -18%
DI 673 000 0% 0%
DN 550 000 +22% -33%
Sydsvenskan 368 000 0% -18%
Västerbottens kuriren 201 000 0% -33%
HD 200 000 +22%
Barometern 165 000 0% -18%
VLT 135 000 0% 0%
Uppsala Nya Tidning 110 000 +22% 0%
Hallandsposten 110 000 0% -19%
Bohuslänningen 95 500 0% -18%
Svenska Dagbladet 49 500 0% -33%
Borås tidning 49 500 +22% 0%
Nerrikes Allehanda 40 500 0% 0%
Helsingborgs Dagblad 18 100 0% 0%
Jönköpings Posten 18 100 0% 0%
Skånska Dagbladet 14 800 0% 0%
Norrköpings Tidningar 9 900 -18% -18%
Dalarnas Tidningar 9 900 0% 0%
Blekinge Läns Tidning 6600 0% -33%
Nya Wermlands Tidningen 1900 0% 0%
Norrländska Socialdemokraten 1900 0% -10%
Östgöta Correspondenten 1000 +30% +30%

Affärstidningarnas synlighet

Även affärstidningarna har minskat sin synlighet på Google under 2020. Googles algoritm uppdatering december core update slog speciellt hårt mot Dagens industri men även Realtid och Dagens PS.

Affärstidningarnas synlighet på nätet

Scroll to Top