BranscherMedierTidningar

Svenska tidningars synlighet på nätet 2021

Man som sitter och läser en business tidning

Stora förändringar i tidningsbranschen

Tidningarna har blivit digitala!
Under de senaste åren har Google gjort uppdateringar av sina algoritmer även i Sverige. Tidningsredaktionerna har anställt specialister på sökmotoroptimering och tagit till sig content marketing i sin arbetsmetodik när de publicerar artiklar. När vi undersökte branschen förra gången 2015 såg det ut som en katastrof men mellan 2015 till 2019 ökade de flesta tidningarna sin synlighet – men under Corona krisen har synligheten minskat betydligt.

Vilken tidning är störst i Sverige

Om vi ser på antalet unika användare till Aftonbladet och Expressen så ser vi att Expressen har flest besökare. I februari hade Expressen 15.6 miljoner besökare medan Aftonbladet hade 14 miljoner besökare enligt data från Semrush.

Similarweb däremot rankar Aftonbladet som den större tidningen med  71 500 000 besökare i månaden jämförts med Expressens 61 800 000 unika besökare.

Bild: Aftonbladet

 

Bild: Expressen

Majoriteten av besökarna kommer från direktsöket dvs man skriver in webbadressen direkt i webbläsaren.

Digitala kanaler

Organisk synlighet på Google

I nedanstående diagram kan man se synligheten dvs den organiska synligheten på Google.se hos våra största dagstidningar.

tidningar och deras SEO

Den organiska trafiken varierar mellan olika branscher och tidningsbranschen har många trogna läsare som går till webbplatserna direkt utan att först söka i en sökmotor.

Kampen mellan Aftonbladet och Expressen

Éxpressen vinner kampen om synligheten på nätet över Aftonbladet. Men diagrammet visar att bägge tidningarna har tappat kraftigt sin synlighet under Corona krisen. Gapet mellan de två stora tidningarna har varit konstant.

Google har troligtvis lyckats känna igen ett bättre och mer användbart resultat, även hos aktörer som har mindre auktoritet. Detta är fortfarande något spekulativt då vi är i ett tidigt stadie och analyserar de första mönster som vi sett.

Google Core Uppdateringen har påverkat branschen

I december 2020 kom Google med en uppdatering av sin algoritm som fick namnet Google December Core Update 2020. En Core update är en förändring av 1000-tals algoritmer samtidigt. Core uppdateringar har normalt sett inte ett enda uppenbart fokus och förändring. Den negativa påverkan kan alltså inte skyllas på enbart ett fel utan det är flera små bränder som måste släckas.

Man kan vanligtvis inte återhämta sig förrän en annan core uppdatering rullat ut. Detta är superviktigt att förstå. Vi måste alltså förbättra sajten avsevärt på lång sikt. Om vi jobbar hårt med rätt saker och följer kvalitets riktlinjerna så kommer det att återspeglas under efterföljande core uppdatering.
De externa länkarna till de svenska tidningssajterna

Externa länkar är en viktigt faktor för SEO:noch synligheten på Google. Ett mått som förvånade mig är att Expressen inte hade högre värden vilket innebär att Aftonbladet får mer trafik från andra sajter.  Många trovärdiga källor länkar till DN. Måtten vi undersökt är Trustflow och Citationflow som är bland de vanligaste KPI:mätten för länkar.

Svenska tidningarnas varumärkessökningar

Antalet sökningar per månad på de olika tidningsnamnen. När man gör en varumärkesanalys av en webbplats är det vanligt att man ser på anknutna namn till varumärket och definierar fler ord som varumärkesord.

Under de senaste 12 månaderna har varumärkessöknngarna på tidningsnamnen på Google minskat dramatiskt med 39%.

Aftonbladet har mycket mer varumärkessökningar än Expressen och här får man en stor del av sin trafik. Varumärkessökningarna är relativt jämnt fördelat under året men lägre under sommarhalvåret och en överraskande topp i mars.

Varumärkessökning Genomsnittlig sökvolym Sök volym februari 2021 Trend
Aftonbladet 11100000 11100000 -33
Expressen 7480000 6120000 -45
DI 673000 673000 -45
DN 673000 550000 -45
Dagens industri 673000 673000 -45
Sydsvenskan 450000 368000 -45
SvD 301000 246000 -55
Västerbottens-kuriren 246000 246000 -18
HD 201000 201000 -33
Barometern 165000 165000 -18
Dagens Nyheter 165000 110000 -70
NA 135000 135000 -18
VLT 135000 135000 -18
Upsala nya tidning 110000 90500 -33
Bohusläningen 110000 110000 0
Hallandsposten 110000 110000 -33
Svenska dagbladet 74000 49500 -63
Borås Tidning 49500 49500 -33
Nerikes Allehanda 40500 40500 -18
Smålands-posten 33100 33100 -18
Helsingborgs dagblad 22200 18100 -33
Skånska dagbladet 18100 14800 -33
Jönköpings-posten 14800 18100 0
Norrköpings-tidningar 9900 9900 -18
Dalarnas tidningar 9900 9900 -18
Blekinge läns tidning 6600 6600 -19
Nya wermlands-tidningen 1600 1600 0
Östgöta correspondenten 1300 1000 -38
Norrländska socialdemokraten 1300 1300 30

Affärstidningarnas synlighet

Även affärstidningarna har minskat sin synlighet på Google under 2020. Googles algoritm uppdatering december core update slog speciellt hårt mot Dagens industri men även Realtid och Dagens PS.

Affärstidningarnas synlighet på nätet

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

More in:Branscher

Comments are closed.