Ett nyligen läckt internt dokument från Google ger nya indikationer på att företaget kan vara på väg att fundamentalt förändra sin söktjänst genom att integrera söket med AI-assistenten Gemini.
Dokumentet, som refererar till ett möte med toppchefer som Liz Reid, Vidhya Srinivasan och Nick Fox, visar att ledningen diskuterar scenarier där traditionell söktrafik minskar till förmån för AI-baserade alternativ – antingen Googles egen Gemini eller konkurrenten ChatGPT.
”Vi har 3 alternativ: (1) Söktrafiken minskar inte, (2) vi förlorar söktrafik till Gemini, (3) vi förlorar söktrafik till ChatGPT”, citeras Fox i dokumentet. Han tillägger att alternativ 1 är att föredra, men att det värsta scenariot är alternativ 3.
Vidhya Srinivasan beskrev förändringen som ”oundviklig” gällande söktjänstens framtid. Hon förespråkade att ”påskynda monetiseringen av Gemini med annonser så snart som möjligt.”
Med tanke på att Googles I/O-konferens hålls den 20-21 maj, finns spekulationer om att företaget då kan komma att presentera en tydligare vision för hur denna integration kan se ut. Detta är fortfarande en hypotes baserad på läckt information, men signalerna blir allt starkare att Google förbereder sig för en framtid där traditionell sökning och conversational AI smälter samman. Det blir alltså ännu viktigare att börja jobba med GEO för att se till att man håller sig synlig.
Inför I/O 2025 har Google sagt att de kommer att ta Gemini till fler Android-drivna enheter och plattformar. Det kommer först att lanseras på smartklockor med Wear OS, följt av TV-apparater med Google TV, bilar med Android Auto och det kommande Android XR-headsetet.
Om författaren
Jonathan Björkman är en av grundarna, CMO och Digital-PR expert på Expandtalk Corp AB. Där arbetar han med att sätta SEO-strategier för att öka tillväxten hos både start-ups och välkända globala företag. Jonathan kommer från en bakgrund inom kommunikation och marknadsföring, framförallt inom Fashion & Luxury och tog examen på Istituto Marangoni, London, 2010.
2017 började han sin karriär inom SEO i London där han jobbade på en prestigefylld byrå och klättrade snabbt upp på stegen, innan han flyttade tillbaka till Göteborg, Sverige. Han föredrar att jobba med varumärkestillväxt och vet hur man ska digitalisera företag på bästa sätt.
Han sjunger också i band på fritiden.