Lokal SEO och marknadsföring

Lokala sökningar

lokalsöketDet finns ett gammalt ordspråk som säger ”All business is local” och det finns ingen som känner till ditt företag bättre än de lokala kunderna. De starkaste varumärkena har ofta en mycket stark lokal närvaro. Enligt Google Sverige står de lokala sökningarna för 40% av alla sökningar. Lokala sökningar får sökmotorer att visa två typer av resultat på sökmotorns resultatsida: lokala organiska resultat och ”Local Pack”.

De lokala organiska resultaten inkluderar webbsidor relaterade till sökfrågan som har lokal relevans. Dessa inkluderar ofta kataloger som Yelp och  Facebook. Det lokala paketet visar företag som har registrerat sig hos Google och och deras lista ”Google My Business” (GMB).

Lokala söket i Sverige

Vad många inte känner till är att Googles sökresultat varierar mellan olika platser. I Sverige innebär lokal söket att man medvetet ser till att synas högt på olika orter eftersom många kunder gör efterfrågningar innan de köper en produkt. För dig som företag är det nödvändigt att tänka hur kunden söker fram informationen och att synas lokalt om din försäljning sker på lokal ort. Expandtalk hjälper kunder att synas i det lokala sökresultatet. Google har successivt ökat betydelsen av det lokala söket och kartor men de organiska sökningarna har fått mindre betydelse i takt med att Google marknadsför sina egna annonser framför det organiska söket.

Bing Places är inte släppt i Sverige men finns i flera andra länder. Yelp.com däremot kan du registrera i Sverige och vi har sedan gammalt kataloger som är specifika för Sverige som Eniro, Hitta.se, Reco.se och Rejta.se.

Men hur kan du dra fördel av lokal söket? Vi brukar speciellt kolla lokala sökningar på Sveriges största orter (Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Uppsala och Norrköping) och om det finns platser där mina lokala säljkontor finns med.

Se till att företaget är listat i Google Maps och Google MyBusiness

Se till att du finns med i Google Mybusiness och Google Maps som är en karttjänst som visar lokala företag. Om du har flera ställen i Sverige så kan du ladda upp en excelfil i Google Business Center och få med alla kontoren.

Använd NAP Citation konsekvent

Stora sökmotorer har algoritmer som avgör vilka lokala företag som rankas i de lokala sökningarna. Primära faktorer som påverkar ett lokalt företags chans att visas i lokal sökning omfattar kategorisering i företagskataloger med företagsnamn, adress och telefonnummer som kan crawlas på webbplatsen och omnämnanden av lokala företag på andra relevanta webbplatser.

Ett begrepp som börjar användas internationellt är NAP citation vilket innebär att du skriver ditt företags namn, adress och telefonnummer (Name, Adress & Phone). Google använder dem för att visa din auktoritet på nätet. Det är bra om den exakt matchar den som du använder i Google Maps och man behöver vara konsekvent exempelvis hur man skriver riktnummer och mellanslag. Om samma NAP används på flera ställen ökar sannolikheten att uppgifterna är korrekta vilket förbättrar det lokala sökresultatet.

Utöver NAP är länkar och recensioner viktiga faktorer för lokalsöket.

Onsite optimera din webbplats för orter

Se till att ha med stad, plats, orten eller länet i titeln, metabeskrivningen som innehåll och i rubriknivåer <h1>. Eventuellt kan du bygga sidor som är specifika för olika orter.

Glöm inte bort Bing och annonsering i appar

Sökmotorn Bing har börjat experimentera med hotell bokningar och andra intelligenta sökningar som prisguider, kuponger och erbjudanden i sina sökresultat.

Lokal annonsering i Waze karttjänst kan öka försäljningen inom exempelvis bilreparationer, bilbärgning mm. I en artikel i Search Engine Land rapporterades om en bilreparatör som ökat försäljningen med 57% och 120 fler kunder under en månad.

Du kan testa lokal marknadsföring på Pokémon Go. Tjänsten har tappat i popularitet sedan den lanserades men det är ändå en rätt intressant kanal.Om du har en lokalbutik som du vill få kunder till kan du köra Pokémon marknadsföring.

Rapporter om lokal söket

Överväg att betala för att synas lokalt eftersom det är här du får kunder och konkurrensen är mindre och sannolikheten att man hittar ditt företag ökar. Se till att använda adresslänkar och olika webbplatstillägg som telefonnummer. Om du kör Adwords bör du kolla om det finns några orter som har mer försäljning än andra platser och du kan också få fram lokal statistik i Google Analytics. I Google Analytics hittar du lokalinformation under Audience – Demographics -Geo – Location där kan du välja Sverige eller något annat land och få mer information från vilka orter man söker information.

anders-2

Internationella lokal sökningar

Internationellt är lokal SEO (local SEO) ett buzzword och det skrivs väldigt mycket om det på olika forum. På Google kan du utöver Google maps undersöka de lokala sökningarna genom verktyg som Consumer Barometer, Google Trender och Google Market finder. Lokal sökmotoroptimering i USA har betydligt större konkurrens och omfattar flera lokala kataloger (Infogroup, Neustar Localeze, Acxiom.com, Superpages.com, Yelp.com, Yellowbot.com, Factual, Yellow Pages) som samlar lokalinformation utöver Google Business places och Foursquare. Det finns verktyg som Moz local som kan hjälpa dig med den lokala SEO:n.

Facebook och lokalsöket

Glöm inte bort att Facebook har speciella annonsformat för lokal medvetenhet som hjälper lokala företag. Annonser för lokal medvetenhet är ett effektivt sätt att nå människor när de är i närheten av ditt företag, oavsett om det handlar om gångavstånd eller några kilometer därifrån. Annonser kan skapas direkt från din sida på bara några minuter. Och genom att lägga till ett ”Skicka meddelande ”-knapp kan kunder skicka meddelanden direkt från din annons i nyhetsflödet. Läs mer om ”Local Awaraness Ads”.

Mer information

Kontakta oss om du vill veta mer hur du marknadsför företaget internationellt eller om du vill ha hjälp att synas i det lokala söket!

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.