Hem » Blogg om Internetmarknadsföring » UX design och konsten att skapa en positiv kundupplevelse

UX design och konsten att skapa en positiv kundupplevelse

Användardesign

Vad är UX design?

UX står för begreppet User Experience och är en av de viktigaste delarna för att en webbplats ska ge ett professionellt intryck. UX är konsten och vetenskapen bakom att förbättra besökarens upplevelse genom att öka kund nöjdheten och lojaliteten till webbsajten.

Ett nära besläktat begrepp är UI design som även ibland kallas för visual design och är en del av grafisk design med fokus på digitalt innehåll och gränssnitt. En del UI designers har också förståelse för HTML och CSS.

Din webbplats är en återspegling av ditt företag och affärsmodeller. Lämnar den ett bestående intryck?

Hur bygger du en kvalitativ webbplats?

Establishing a CX framework och design thinking
Att bygga en kvalitetssajt handlar om att lyssna på användarna och ge dem något värde och upplevelse av webbplatsen.

Design thinking handlar om fem olika faser

  • Ha empati med användarna (Empathize with the user) och undersök för att förstå dina användare
  • Definiera problemet – kombinera dina undersökningar och data och var användarnas problem finns
  • Hitta olika lösningar (ideate potential solutions) och skapa ett antal galna och kreativa hypoteser och idéer
  • Skapa riktiga prototyper utifrån dina idéer
  • Testa och återkom till dina användare för att se utfallet av resultatet

Ofta handlar det om att skapa kundresor vilket på engelska brukar kallas för customer insights journey och customer journey mapping. VD:n för Semantic Studio Peter Morville har skapat en modell kring detta: 



  • Värdefull (Valuable) och relevant för användarna. Det är viktigt att förstå användarnas behov och att jobba med det som kallas för cognitive load som är den mentala höjden som behövs för att slutföra en uppgift för användarna. Som designer vill du att cognitive load ligger på minimum nivå.
  • Användbar (Usable) och att användarna har full kontroll av sajten och att designen är lättanvänd med en tydlig hierarki
  • Sökbar (Findable) att man kan söka på sajten och hitta det man letar efter
  • Tillgänglig (Accessible) att man ska förstå sajten oberoende av vilken sorts kulturell bakgrund du har
  • Trovärdig (Credible) att budskapet är trovärdigt
  • Önskvärd (Desirable) att man hittar det man önskar på sajten
  • Användbar (Useful) och att undvika att vara för komplexa lösningar i UI designen

Alla dessa delar ingår i EAT-formeln.

Vad gör en UX-designer?

Det finns olika skolor kring UX-design. UX design omfattar olika grafiska objekt, style-sheets, typografin på sajten och ska ofta leda till konverteringar.

När vi bygger en webbplats behöver vi skapa en attraktiv design som omfattar:

  • Informationsdesign och informationsstruktur. Ofta använder designer wireframes som utkast och förslag på den slutgiltiga designen med layout och innehåll
  • Skapar storyboards och visuella bilder med en produkt eller ett problem
  • Ser till att ha en bra informationsstruktur hur informationen grupperas med antalet klick för att nå specifika artiklar och produkter
  • Logotype och typografin som teckenstorlek
  • Finjustera navigationssystem och struktur på webbplatsen
  • Skapa en enhetlig look och färg scheman
  • Tillgänglighet och se till att sajten är tillgänglig för alla
  • Utgår från olika personas och målgrupper när de bygger en sajt
  • Lägga till olika objekt som Youtube, vanliga frågor
  • Skapa A/B-tester för att testa olika designförslag på webbsidor för att få fram den mest ultimata webbplatsen som ger mest konverteringar
  • Skapar prototyper och modeller för webbplatser och applikationer

En webbplats måste se bra ut, men den måste också vara praktiskt och lätt att använda. För ett varumärke är designen och användarupplevelsen en helhet som kommunicerar en viss stil och branding. En funktionell design som flyger innebär ofta att företaget får en fördel framför sina konkurrenter.


Bild: analys av webbplats och hur många klick som behövs att nå informationen.

Vilka verktyg använder UX-designers

Många som jobbar som designers använder grafiska verktyg som WordPress, Adobe XD, Adobe Animate, Figma, Balsamiq, InVision, UXTools.co och Sketch. De använder HTML och CSS (Cascading Style sheets) för att få till en snyggare design och skapar layouter med tabeller och listor.

Ofta behöver man analysera och skapa heuristiska analyser som utgår från vad man lärt sig från tidigare experiment.

En skicklig UX-designer förstår också mätningar och förändrar sin design baserat på analyser som görs med verktyg som Google Analytics, Crazy Egg och Hotjar.

Den strategiska inriktningen hur UX-design metoder tillämpas är kritiska för att påverka kundens produkt upplevelse positivt. Som UX-designer är det nödvändigt att arbeta nära produktledning, tekniker, andra designers och ledning för att ge nya och förbättrade kundupplevelser från idé till lansering.

Agila projekt

Grafisk design och UX handlar till stor del om design metoder, taktik och data drivet arbetssätt i syfte att vinna, serva och behålla kunder. Många webb projekt är komplexa men de går att göra betydligt snabbare med ett agilt arbetssätt och projekthanterings verktyg som Trello.

Kundresan är A och O

Användarvänlighet innebär att kampanjer blir mer effektiva. Det första steget i kundresan handlar om att driva trafik till webben genom SEO och andra digitala kanaler. Läs mer om kundresor.

UX-design och konceptutveckling

UX-designen är betydelsefullt för få webbplatsen att fungera och handlar om att förstå användaren när hen har kommit in på sajten men även för att framhålla affärsmodellerna som sajten ska stödja.

Google har alltid varit tydliga att användarupplevelsen är central vilket består av flera olika delar.

  • Informationsstruktur och hierarki kring olika objekt när man kommer in på webbplatsen.
  • Hastighet och avvisningsfrekvens är viktiga mått att följa upp.
  • Tillgänglighetsanpassningar
  • Att säkerställa belastningstiden för webbplatsen som att den är snabb och avvisningsfrekvens är låg är viktiga delar i alla designprojekt som vi jobbar med. 

Vad är CRO?

CRO (Conversion Rate Optimization) handlar om att få kundresan att fungera och konvertera användare. Om förbättra konverteringsgraden kan det påverka omsättningen mycket positivt om det görs rätt. Läs mer om CRO

användare

UX:et påverkar din SEO

Hur din webbplats är utformad påverkat din sökmotoroptimering (SEO) och din närvaro på nätet. Därför är det viktigt att även ta hänsyn till best practice kring SEO:n när du designar din webbplats. Sökmotorns robotar måste kunna navigera och indexera din webbplats på ett optimalt sätt och du vill synas på affärs kritiska begrepp inom din nisch. Under design processen ser vi till att din webbplats är lätt att navigera, förstå och indexera. Detta gör det möjligt för sökmotorer att indexera webbplatsen på ett lämpligt sätt.
Läs mer om SEO.

Varför behöver jag en designad webbplats?

Utseendet och känslan på din webbplats är din första chans till ett bestående intryck. De flesta företag behöver en professionell högpresterande webbplats som är så tilltalande för dina kunder att blir intresserade av din produkt och stärka ditt varumärke.

Scroll to Top