Hem » Blogg om Internetmarknadsföring » UX design och konsten att påverka kundupplevelsen positivt
Användardesign

UX design och konsten att påverka kundupplevelsen positivt

Vad är UX design?

UX står för begreppet User Experience och är en av de viktigaste delarna för att en webbplats ska ge ett professionellt intryck. UX är konsten och vetenskapen bakom att förbättra besökarens upplevelse genom att öka kundnöjdheten och lojaliteten till webbsajten.

Ett nära besläktat begrepp är UI design som även ibland kallas för visual design och är en del av grafisk design med fokus på digitalt innehåll och gränssnitt. En del UI designers har också förståelse för HTML och CSS.

Din webbplats är en återspegling av ditt företag och affärsmodeller. Lämnar den ett bestående intryck?

Hur bygger du en kvalitativ webbplats?

Establishing a CX framework
Att bygga en kvalitetssajt handlar om att lyssna på användarna och ge dem något sorts värde och upplevelse av webbplatsen. Ofta handlar det om att se på kundresor och etablera vad som på engelska brukar kallas för customer insights journey och customer journey mapping. VD:n för Semantic Studio Peter Morville har skapat en modell kring detta: 

  • Värdefull (Valuable) och relevant för användarna. Det är viktigt att förstå deras behov 
  • Användbar (Usable) och att användarna har full kontroll av sajten och att designen är lättanvänd med en tydlig hierarki
  • Sökbar (Findable) att man kan söka på sajten och hitta det man letar efter
  • Tillgänglig (Accessible) att man ska förstå sajten oberoende av vilken sorts kulturell bakgrund du har
  • Trovärdig (Credible) att budskapet är trovärdigt
  • Önskvärd (Desirable) att man hittar det man önskar på sajten
  • Användbar (Useful) och att undvika att vara för komplexa lösningar i UI designen

Alla dessa delar ingår i EAT-formeln.

Vad gör en UX-designer?

Det finns olika skolor kring UX-design. UX design omfattar olika grafiska objekt, style-sheets, typografin på sajten och ska ofta leda till konverteringar.

När vi bygger en webbplats behöver vi skapa en attraktiv design som omfattar:

  • Informationsdesigns och informationsstruktur
  • Antalet klick för att nå specifika artiklar
  • Logotype och typografin som teckenstorlek
  • Finjustera navigationssystem och struktur på webbplatsen
  • Skapa en enhetlig look och färgschema
  • Tillgänglighet och se till att sajten är tillgänglig för alla
  • Lägga till olika objekt som Youtube, vanliga frågor

En webbplats måste se bra ut, men den måste också vara praktiskt och lätt att använda. För ett varumärke är designen och användarupplevelsen en helhet som kommunicerar en viss stil och branding. En funktionell design som flyger innebär ofta att företaget får en fördel framför sina konkurrenter.


Bild: analys av webbplats och hur många klick som behövs att nå informationen.

Vilka verktyg använder UX-designers

Många som jobbar som designers använder grafiska verktyg som WordPress, Adobe XD, Adobe Animate, Figma, Balsamiq, InVision, UXTools.co och Sketch. De använder HTML och CSS (Cascading Style sheets) för att få till en syggare design och skapar layouter med tabeller och listor.

Men en skicklig UX-designer förstår också mätningar och förändrar sin design baserat på analyser som görs med verktyg som Google Analytics, Crazy Egg och Hotjar.

https://www.youtube.com/watch?v=Fi0_1qn0Nes

Den strategiska inriktningen hur UX-designmetoder tillämpas är kritiska för att påverka kundens produktupplevelse positivt. Som UX-designer är det nödvändigt att arbeta nära produktledning, tekniker, andra designers och ledning för att ge nya och förbättrade kundupplevelser från idé till lansering.

Agila projekt

Grafisk design och UX handlar till stor del om designmetoder, taktik och datadrivet arbetssätt i syfte att vinna, serva och behålla kunder. Många webbprojekt är komplexa men de går att göra betydligt snabbare med ett agilt arbetssätt och projekthanteringsverktyg som Trello.

Kundresan är A och O

Användarvänlighet innebär att kampanjer blir mer effektiva. Det första steget i kundresan handlar om att driva trafik till webben genom SEO:n och andra digitala kanaler. Läs mer om kundresor.

UX-design och konceptutveckling

UX-designen är betydelsefullt för få webbplatsen att fungera och handlar om att förstå användaren när hen har kommit in på sajten men även för att framhålla affärsmodellerna som sajten ska stödja.

Google har alltid varit tydliga att användarupplevelsen är central vilket består av flera olika delar.

  • Informationsstruktur och hierarki kring olika objekt när man kommer in på webbplatsen.
  • Hastighet och avvisningsfrekvens är viktiga mått att följa upp.
  • Tillgänglighetsanpassningar
  • Att säkerställa belastningstiden för webbplatsen som att den är snabb och avvisningsfrekvens är låg är viktiga delar i alla designprojekt som vi jobbar med. 

Vad är CRO?

CRO (Conversion Rate Optimization) handlar om att få kundresan att fungera och konvertera användare. Om förbättra konverteringsgraden kan det påverka omsättningen mycket positivt om det görs rätt. Läs mer om CRO

användare

UX:et påverkar din SEO

Hur din webbplats är utformad påverkat din sökmotoroptimering (SEO) och din närvaro på nätet. Därför är det viktigt att även ta hänsyn till best practice kring SEO:n när du designar din webbplats. Sökmotorns robotar måste kunna navigera och indexera din webbplats på ett optimalt sätt och du vill synas på affärskritiska begrepp inom din nisch. Under design processen ser vi till att din webbplats är lätt att navigera, förstå och indexera. Detta gör det möjligt för sökmotorer att indexera webbplatsen på ett lämpligt sätt.
Läs mer om SEO.

Varför behöver jag en designad webbplats?

Utseendet och känslan på din webbplats är din första chans till ett bestående intryck. De flesta företag behöver en professionell högpresterande webbplats som är så tilltalande för dina kunder att blir intresserade av din produkt och stärka ditt varumärke.

Scroll to Top