start upp bolag

Metoder att skapa en marknadsstrategi för ett startup bolag

Om du är med i ett start-up är det bara att gratulera. Det är ett av de mest roliga upplevelserna som du kan vara med om samtidigt kräver det mycket energi för att nå ut på marknaden och skaffa nya kunder. Vad många missar är kundfokus och sälj är nödvändigt för att överleva och skapa stabilitet på sikt.

Om du har startat ett nytt företag är digital marknadsföring ofta den bästa metoden att nå ut på marknaden. SEO handlar om hur sökmotorer fungerar dvs programmerade algoritmer som styr sökmotorers beteende och vad folk söker efter. Att optimera en webbplats innebära att man behöver redigera innehåll och kod för att öka dess relevans för specifika sökord och att undanröja hindren för indexering.

Att kunna nå ut i de digitala kanalerna brukar ta minst 3 till 6 månader och omfattar metoder som:

  • SEO (sökmotoroptimering) vilket gör din webbplats mer sökbar och användarvänlig
  • Social media Marketing (SMM) och profiler på Facebook, Linkedin, Instagram och Twitter. Linkedin är en av de bästa kanalerna ifall du jobbar mot B2B.
  • Google Business
  • Digitala annonser och Adwords
  • Outreach kampanjer för att få bra länkar till din webbplats
  • Digitala kampanjer  och inbound kampanjer med olika content erbjudande som kunder kan ladda ner
  • Email och nyhetsbrev som har länkar till dina blogginlägg och sociala media
  • Bloggar och content marketing som stödjer din företagsidé och intresserar dina kunder genom att skriva om din bransch.

Traditionella marknadsstrategier omfattar även metoder som

  • PR och pressartiklar
  • Events
  • Traditionell annonsering

Glöm inte heller bort att mäta dina framsteg. Även om du jobbar in-house är det viktigt att ha koll hur din webbplats fungerar och dina KPI:er (key performance indicators) genom analysverktyg som Google Analytics.