Marknadsföring

Så skapar du en effektivare marknadsstrategi

start upp bolag

Metoder för att skapa en effektiv marknadsstrategi för ett startup bolag

Om du är med i ett start-up är det bara att gratulera. Det är ett av de mest roliga upplevelserna som du kan vara med om samtidigt kräver det mycket energi för att nå ut på marknaden och skaffa nya kunder.

Många startups har fokus på konkurrenter medan de missar den viktigaste aktören dvs kunderna. Vad många missar är kundfokus och sälj är nödvändigt för att överleva och skapa stabilitet på sikt.

Vad innehåller en marknadsstrategi?

En marknadsföringsstrategi är en övergripande plan hur man ska bearbeta marknaden. Den hänvisar till företagets strategiska plan för att nå potentiella leads och göra dem till kunder som köper produkterna eller tjänsterna.

Marknadsföringsmål kan vara att konvertera kunder, förstärka varumärket, öka den organiska trafiken,  bygga länkar eller öka varumärkeskännedomen.

En modern marknadsföringsstrategi innehåller:

  • Företagets värdeerbjudande
  • Webbplatsstrategi och SEO
  • Priser för varor och tjänster
  • PR och digital PR
  • Distribution
  • Social medie strategi
  • Branding och viktiga varumärkesstrategi
  • Data om kunddemografi
  • Konkurrensbevakning
  • Den digitala kundresan

och andra element på hög nivå.

Working desk with laptop computer and paper draft showing marketing Strategy concept
Marknadsstrategin består av flera olika kanaler där webben är den centrala delen och att man bygger en webbplats som får trafik men ockå ger leads.

Metoder som ger en effektiv marknadsstrategi

Om du har startat ett nytt företag är digital marknadsföring ofta den bästa metoden att nå ut på marknaden.

  • SEO handlar om framförallt att anpassa information efter vad folk söker på och deras sökintentioner. Det handlar också om förståelse hur sökmotorer fungerar dvs programmerade algoritmer som styr sökmotorers beteende.
  • Digital annonsering är också en viktig kanal som Google Ads
  • Att optimera en webbplats innebära att man behöver redigera innehåll och kod för att öka dess relevans för specifika sökord och att undanröja hindren för indexering.

Marknadsföringsmetoder för start-ups

Att kunna nå ut i de digitala kanalerna brukar ta minst 3 till 6 månader och omfattar metoder som:

  • SEO (sökmotoroptimering) vilket gör din webbplats mer sökbar och användarvänlig
  • Social media Marketing (SMM) och profiler på Facebook, Linkedin, Instagram och Twitter. Linkedin är en av de bästa kanalerna ifall du jobbar mot B2B.
  • Google Business
  • Digitala annonser och Adwords
  • Outreach kampanjer för att få bra länkar till din webbplats
  • Digitala kampanjer  och inbound kampanjer med olika content erbjudande som kunder kan ladda ner
  • Email och nyhetsbrev som har länkar till dina blogginlägg och sociala media
  • Bloggar och content marketing som stödjer din företagsidé och intresserar dina kunder genom att skriva om din bransch.

De fyra P:na

Traditionella marknadsstrategier omfattar även metoder som

Traditionell marknadsföring som ofta fanns med i läroböckerna under 1900-talet handlade ofta om att ha koll på de fyra P:na dvs produkt, plats, pris och promotion. 

  • PR och pressartiklar
  • Events
  • Traditionell annonsering

Glöm inte heller bort att mäta dina framsteg. Även om du jobbar in-house är det viktigt att ha koll hur din webbplats fungerar och dina KPI:er (key performance indicators) genom analysverktyg som Google Analytics.

Kontakta oss gärna om du vill ha ett bollplank

Vi har ett ödmjukt förhållningssätt och kommer inte skriva er marknadsstrategi. Men vi kan hjälpa dig att klargöra din strategi så att ert team kan fatta ännu bättre beslut.

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

Comments are closed.