Hem » Blogg om Internetmarknadsföring » Så skapar du en modern och effektivare marknadsstrategi
start upp bolag

Så skapar du en modern och effektivare marknadsstrategi

Metoder för att skapa en effektiv marknadsstrategi

Många företag har fokus på konkurrenter medan de missar den viktigaste aktören dvs kunderna. Vad många missar är kundfokus och sälj vilket är nödvändigt för att överleva och skapa stabilitet på sikt.

Vad innehåller en marknadsstrategi?

En marknadsföringsstrategi är en övergripande plan hur man ska bearbeta marknaden. Den knyter an till företagets strategiska plan för att nå potentiella leads, generera leads och göra dem till kunder som köper produkterna eller tjänsterna.

Marknadsföringsmål kan vara att konvertera kunder, öka den organiska trafiken,  förbättra kommunikationen med kunder, bygga länkar eller öka varumärkeskännedomen och stärka varumärket.

En modern marknadsföringsstrategi innehåller följande delar

  • Brand awareness och företagets värdeerbjudande
  • Webbplatsstrategi och SEO
  • Content creation
  • Prissättning för varor och tjänster
  • PR och digital PR
  • Digitala annonser som Google Ads
  • Distribution
  • Social medie strategi och social annonsering mot relevanta målgrupper
  • Branding och viktiga varumärkesstrategi
  • Customer experience
  • Eventshantering och tradeshows
  • Dataanalytics och data om kunddemografi
  • Konkurrensbevakning
  • Den digitala kundresan
  • Inbound marketing dvs metoder att skaffa leads
  • Account based marketing (ABM)
  • Marketing automation
Working desk with laptop computer and paper draft showing marketing Strategy concept

Marknadsstrategin består av flera olika kanaler där webben är den centrala delen och att man bygger en webbplats som får trafik men ockå ger leads.

Metoder som ger företaget en effektiv marknadsstrategi

Om du har startat ett nytt företag är digital marknadsföring ofta den bästa metoden att nå ut på marknaden.

  • SEO handlar om framförallt att anpassa information efter vad folk söker på och deras sökintentioner. Det handlar också om förståelse hur sökmotorer fungerar dvs programmerade algoritmer som styr sökmotorers beteende.
  • Digital annonsering är också en viktig kanal som Google Ads
  • Att optimera en webbplats innebära att man behöver redigera innehåll och kod för att öka dess relevans för specifika sökord och att undanröja hindren för indexering.

Marknadsföringsmetoder

Att kunna nå ut i de digitala kanalerna brukar ta minst 3 till 6 månader och omfattar metoder som:

  • SEO (sökmotoroptimering) vilket gör din webbplats mer sökbar och användarvänlig
  • Social media Marketing (SMM) och profiler på Facebook, Linkedin, Instagram och Twitter. Linkedin är en av de bästa kanalerna ifall du jobbar mot B2B.
  • Google Business
  • Digitala annonser och Adwords
  • Outreach kampanjer för att få bra länkar till din webbplats
  • Digitala kampanjer  och inbound kampanjer med olika content erbjudande som kunder kan ladda ner
  • Email och nyhetsbrev som har länkar till dina blogginlägg och sociala media
  • Bloggar och content marketing som stödjer din företagsidé och intresserar dina kunder genom att skriva om din bransch.

De fyra P:na

Traditionella marknadsstrategier omfattar även metoder som

Traditionell marknadsföring som ofta fanns med i läroböckerna under 1900-talet handlade ofta om att ha koll på de fyra P:na dvs produkt, plats, pris och promotion. 

  • PR och pressartiklar
  • Events
  • Traditionell annonsering

Glöm inte heller bort att mäta dina framsteg. Även om du jobbar in-house är det viktigt att ha koll hur din webbplats fungerar och dina KPI:er (key performance indicators) genom analysverktyg som Google Analytics.

Kontakta oss gärna om du vill ha ett bollplank

Vi har ett ödmjukt förhållningssätt och kommer inte skriva er marknadsstrategi. Men vi kan hjälpa dig att klargöra din strategi så att ert team kan fatta ännu bättre beslut.

Scrolla till toppen