Innovation

InnovationAllt fler stora företag sätter upp innovationsteam som är specialiserade på den digitala förändringsresan. Genom att prioritera innovation kan företag ta sig igenom covid-19 krisen och öka sin tillväxt.

Företag vill gärna undvika hård konkurrens och genom innovation kan de få en hållbar konkurrensfördel som fungerar över tiden.’

“Innovation distinguishes between a leader and a follower.”
Steve Jobs

Konsten att hitta nya och innovativa produkter
Det finns olika typer av innovationer som kan slå igenom på marknaden

  • Vinst modeller dvs hur du tjänar pengar och kostnadsminskningar
  • Nätverk – förbindelser med andra människor som skapar värde
  • Struktur – anpassning av din talang och de tillgångar som du har till ditt förfogande
  • Process – att skapa överlägsna metoder för arbetet
  • Produktprestanda – särskiljande i funktioner och funktionalitet
  • Produktsystem – kompletterande produkter och tjänster
  • Service – support och förbättringar som omger dina erbjudanden
  • Kanaler- hur dina erbjudanden levereras till kunder och användare
  •  Varumärke – representation av dina erbjudanden
  • Customer Engagement -interaktioner med kunder

Nya tekniker som artificiell intelligens, blockchain, gensekvensering och genterapi, robotics, cloud computing, drönare, 3D-skrivare, mobila devices, IoT och energilagring möjliggör en mängd nya innovationer.

Betydelsen av att vara datadriven

Den höga förändringstakten ställer allt högre krav att både kunna jobba operativt och strategiskt. Som marknadsstrateg är det alltmer nödvändigt att vara en digital native och samtidigt kunna vara kreativ i företagens kommunikation och marknadsföring genom att:

  • Visualisera förändningarna
  • Visa med siffror och KPI:er vilka genomslag marknadsaktiviteter fått

Artiklar som handlar om innovation och tekniker som disruptar företag

Digital transformation inom marketing

Ser ditt företag innovation som en konkurrensfördel? Ta del av de senaste digitala trenderna som globala varumärken implementerar Den digitala transformation börjar med en strategi som sätter affären i centrum och överlever ny disruptiv teknik. Ofta handlar det om att använda digital teknik och digitala affärsstrategier för att kunna anpassa sig till en snabb och … Läs mer

Sökmotoroptimering för digitala assistenter och chatbotar

Röstsökningar och sökmotoroptimering för digitala assistenter Allt fler personer använder mobilen och digitala assistenter när de söker på Internet. Utvecklingen av digitala assistenter kommer innebära ny typ av optimering – voice search och att kundresan och supportfunktioner kan hanteras dygnet runt. Tech giganterna satsar stort på samtals gränssnitt: Facebook förvärvade wit.AI Google förvärvade API.AI Amazon använda … Läs mer

digital assistant

CXM

Vad är CXM? CXM är en affärsdisciplin och förkortning som står för Customer Experience Management. Det är ett samlingsnamn som handlar om att förstå kundens upplevelse på djupet. CMX påverkar företagets strategier men även företagskultur och har stor påverkan hur du designar webbsystem och interaktion med kunderna. System måste anpassas efter kundresan och hur säljare, … Läs mer

Kundresan och CXM
Scroll to Top