Hem » Innovation

Innovation

InnovationAllt fler stora företag sätter upp innovationsteam som är specialiserade på den digitala förändringsresan. Genom att prioritera innovation kan företag ta sig igenom covid-19 krisen och öka sin tillväxt.

Företag vill gärna undvika hård konkurrens och genom innovation kan de få en hållbar konkurrensfördel som fungerar över tiden.’

“Innovation distinguishes between a leader and a follower.”
Steve Jobs

Konsten att hitta nya och innovativa produkter
Det finns olika typer av innovationer som kan slå igenom på marknaden

  • Vinst modeller dvs hur du tjänar pengar och kostnadsminskningar
  • Nätverk – förbindelser med andra människor som skapar värde
  • Struktur – anpassning av din talang och de tillgångar som du har till ditt förfogande
  • Process – att skapa överlägsna metoder för arbetet
  • Produktprestanda – särskiljande i funktioner och funktionalitet
  • Produktsystem – kompletterande produkter och tjänster
  • Service – support och förbättringar som omger dina erbjudanden
  • Kanaler- hur dina erbjudanden levereras till kunder och användare
  •  Varumärke – representation av dina erbjudanden
  • Customer Engagement -interaktioner med kunder

Nya tekniker som artificiell intelligens, blockchain, gensekvensering och genterapi, robotics, cloud computing, drönare, 3D-skrivare, mobila devices, IoT och energilagring möjliggör en mängd nya innovationer.

Betydelsen av att vara datadriven

Den höga förändringstakten ställer allt högre krav att både kunna jobba operativt och strategiskt. Som marknadsstrateg är det alltmer nödvändigt att vara en digital native och samtidigt kunna vara kreativ i företagens kommunikation och marknadsföring genom att:

  • Visualisera förändningarna
  • Visa med siffror och KPI:er vilka genomslag marknadsaktiviteter fått

Artiklar som handlar om innovation och tekniker som disruptar företag

CXM

Vad är CX och CXM?

Vad är CXM? CX är en förkortning som står för Customer Experience och handlar om att sätta kunden i centrum. CXM är en affärs-disciplin och förkortning som står för Customer Experience Management (kundupplevelser). Varför är kundupplevelsen (CX) viktigt? CX (customer experience) är ett samlingsnamn som handlar om att förstå kundens upplevelse på djupet och en … Läs mer

digital assistant

Sökmotoroptimering för digitala assistenter och chatbotar

Röstsökningar och sökmotoroptimering för digitala assistenter Allt fler personer använder mobilen och digitala assistenter när de söker på Internet. Röstsöket påverkar sökfrågorna på Google. Utvecklingen av digitala assistenter innebär en ny typ av optimering – röstsöket (eng. voice search).  Det innebär också att kundresan och supportfunktioner kan hanteras dygnet runt. Tech giganterna satsar stort på … Läs mer

close up view of colorful sticky notes with marketing and strategy lettering on computer screen at

Digital transformation inom marknadsföring

Ser ditt företag innovation som en konkurrensfördel? Ta del av de senaste digitala trenderna Den digitala transformation börjar med en strategi som sätter affären i centrum och överlever ny disruptiv teknik. Ofta handlar det om att använda digital teknik och digitala affärsstrategier för att kunna anpassa sig till en snabb och föränderlig marknad. Digital transformation … Läs mer

Scroll to Top