Hem » A/B-testning » Vad är CRO?
CRO

Vad är CRO?

CRO är en engelsk förkortning som står för conversion rate optimization. Att driva trafik till din webbplats är viktigt men minst lika viktigt är att ha sidor som konverterar och i slutändan få användarna att bli kunder. CRO kan hjälpa dig att få fler konverteringar och få ditt företag att växa.

Vad är egentligen en konvertering?

CRO är den systematiska processen att öka andelen användare besökare som vidtar en specifik åtgärd på din webbplats, sociala kanal eller andra online-marknadsföringskampanjer som Google Ads.

En konvertering innebär att en besökare på din webbplats interagerar med ditt innehåll och i slutändand gör specifika aktiviteter som att köpa en produkt, ladda ner en PDF eller prenumerera på ett nyhetsbrev. Men det viktigaste målet när du jobbar med CRO handlar ofta om att skapa mer leads och kunder från din webbplats vilket ökar företagets försäljning.

Det finns olika metoder att förbättra din konverteringsgrad

För att veta vad man vill konvertera mot är det nödvändigt att ha förståelse för affärsmålen och vilken som är det viktigaste målet att konvertera mot. Därefter kan du:

  • Sätta igång en A/B-test så du vet vad som fungerar bäst när du förändrar sidorna
  • Se till att man tydligt ser vad som är fördelen med att anlita företaget och det som kallas för value proposition
  • Använd tydliga knappar och call to actions
  • Använd kontaktformulär på sidor och se till att formulären är rena
  • Se till att du har en tydlig funnel mot det som du ska optimera mot
  • Ta bort alla marknadsfloskler och se till att använd bra copy på sidorna
  • Skapa förtroende för företaget på sidan och gör det enkelt och gärna kostnadsfritt att konvertera använd gärna kundcase
  • Förenkla och använd enkla och lättanvända formulär med få fält

Vad är skillnaden mellan CRO och SEO?

CRO har fokus på experience och hur människor upplever din webbplats med personalisering och konverteringar. Specialister på CRO är ofta bra på frontend utveckling och design.

Inom SEO är CRO en användarupplevelsen en viktig del men omfattar även infrastruktur, länkar och hur du skriver innehåll för besökarna.

Vilka verktyg används vid CRO-analyser?


Exempel på verktyg som används inom CRO är Dynamic Yield, Kissmetrics, Hotjar, Crazy Egg och olika A/B testning.

Scrolla till toppen