A/B-testning

Vad är CRO?

CRO

CRO är en engelsk förkortning som står för conversion rate optimization. Att driva trafik till din webbplats är viktigt men minst lika viktigt är att skaffa kunder och ha sidor som konverterar.

Med en konvertering menas att en besökare på din webbplats gör specifika aktiviteter som att köpa en produkt, ladda ner en PDF eller prenumerera på ett nyhetsbrev. Men det viktigaste målet när du jobbar med CRO handlar ofta om att skapa mer leads från din webbplats eller öka försäljningen om det är en webbshop.

Det finns olika metoder att förbättra din konverteringsgrad

För att veta vad man vill konvertera mot är det nödvändigt att ha förståelse för affärsmålen och vilken som är det viktigaste målet att konvertera mot. Därefter kan du:

  • Sätta igång en A/B-test så du vet vad som fungerar bäst när du förändrar sidorna
  • Se till att man tydligt ser vad som är fördelen med att anlita företaget och det som kallas för value proposition
  • Se till att du har en tydlig funnel mot det som du ska optimera mot
  • Ta bort alla marknadsfloskler och se till att använd bra copy på sidorna
  • Skapa förtroende för företaget på sidan och gör det enkelt och gärna kostnadsfritt att konvertera
  • Förenkla och använd enkla och lättanvända formulär med få fält

Vad är skillnaden mellan CRO och SEO?

CRO har fokus hur människor upplever din webbplats och konverteringar, Inom SEO är CRO en användarupplevelsen en viktig del men omfattar även infrastruktur, länkar och hur du skriver innehåll för besökarna.

Vilka verktyg används vid CRO-analyser?


Exempel på verktyg som används inom CRO är Kissmetrics, Hotjar, Crazy Egg och olika A/B testning.

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

Comments are closed.