Hem » A/B-testning » Vad är CRO?

Vad är CRO?

CRO

CRO är en engelsk förkortning som står för Conversion Rate Optimization vilket på svenska är konverteringsoptimering och är en strategi för att öka andelen besökare på en webbplats som väljer att göra en viss åtgärd, till exempel att köpa en produkt, prenumerera på ett nyhetsbrev eller lämna kontaktuppgifter. Det är ett område inom digital marknadsföring där man fokuserar på att förbättra konverteringsgraden för webbsidor, vilket gör sidorna mer lönsamma.

CRO syftar till att förbättra användarupplevelsen på en webbplats och göra det lättare för besökare att göra önskad åtgärd. Detta kan göras genom att analysera hur användare beter sig på webbplatsen, identifiera hinder eller svårigheter som kan förhindra dem från att göra önskad åtgärd, och olika förändringar på webbplatsen för att minska dessa hinder och öka andelen besökare som väljer att göra önskad åtgärd.

Det är en viktig del av företagets online strategi där man kombinerar psykologi med marknadsföring och webbdesign för att påverka webbsidans besökares beteende.  CRO är själva processen att förbättra din webbplats konvertering med designtekniker, optimerings principer och kontinuerlig testning. Att driva trafik till din webbplats är viktigt men minst lika viktigt är att ha sidor som konverterar.
Ofta används A/B-testning för att avgöra vilken version av en sida (version A eller version B) som är mest framgångsrik.
I slutändan vill du få användarna att bli kunder. CRO kan hjälpa dig att få fler konverteringar och få ditt företag att växa.

Vad är egentligen en konvertering?

CRO är den systematiska processen att öka andelen användare besökare som vidtar en specifik åtgärd oftast på en webbplats men metoderna kan även tillämpas på sociala medier eller andra online-marknadsföringskampanjer som Google Ads. Det handlar om att skapa en upplevelse för dina webbplats besökare som behöver konverteras till kunder. 

En konvertering innebär att en besökare på din webbplats interagerar med ditt innehåll och i slutändan gör specifika aktiviteter som att köpa en produkt, ladda ner en PDF eller prenumerera på ett nyhetsbrev. Men det viktigaste målet när du jobbar med CRO handlar ofta om att skapa mer leads och kunder från din webbplats vilket ökar företagets försäljning.

Exempel på konverteringar:

  • Att kunden köper en produkt
  • Att kunden anmäler sig på ett formulär
  • Att kunden lägger till produkter i varukorgen
  • Att de anmäler sig till ett event eller laddar ner ett white paper
  • Registrerar sig för en tjänst

Det finns olika metoder att förbättra din konverterings grad

För att veta vad man vill konvertera mot är det nödvändigt att ha förståelse för affärs målen och vilken som är det viktigaste målet att konvertera mot.

Olika metoder att öka konverteringar genom

  • Sätta igång en A/B-test så du vet vad som fungerar bäst när du förändrar sidorna
  • Ändra designen och informationsstrukturen på sajten. Se till att man tydligt ser vad som är fördelen med att anlita företaget och det som är value proposition
  • Använd tydliga knappar och call to actions
  • Använd kontakt formulär på sidor och se till att formulären är rena
  • Se till att du har en tydlig funnel mot det som du ska optimera mot
  • Se till att ha optimal copy på sidan. Ta bort alla marknads floskler, gör texten läsbar för användarna och ha ett kundperspektiv på texter
  • Sortera upp informationen beroende på vad som är viktigast för kunderna
  • Öka upp hastigheten på sajten
  • Skapa förtroende för företaget på sidan och gör det enkelt och gärna kostnadsfritt att konvertera använd gärna kundcase
  • Förenkla och använd enkla och lättanvända formulär med få fält

Vad är skillnaden mellan CRO och SEO?

CRO har fokus på experience och hur människor upplever din webbplats med personalisering och konverteringar. Specialister på CRO är ofta bra på frontend-utveckling och design.
Inom SEO ä  CRO en användarupplevelsen en viktig del men omfattar även infrastruktur, länkar och hur du skriver innehåll för besökarna.

Vilka verktyg används vid CRO-analyser?

Exempel på verktyg som används inom CRO är Dynamic Yield, Kissmetrics, Hotjar, Crazy Egg och olika A/B testning.

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top