EAT – Vad menar Google med EAT-formeln och pagequality?

Vad är E-A-T?

E-A-T är en förkortning som står står för ”expertis, auktoritet, trovärdighet” (Engelska: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Det är det mått som Googles kvalitetsgranskare använder för att rangordna sidor. Sidor med hög kvalitet sidor får en hög nivå av E-A-T medan sidor med låg kvalitet får lägre betyg.

Mycket tyder på att Google belönar webbplatser som har expertis, auktoritet och pålitlighet (E-A-T). Google själva säger att dessa tre aspekterna är de viktigaste faktorer för att bedöma kvaliteten på en webbplats.

Det har kommit en ny uppdaterad guide för kvalitetsgranskning som är daterad den 16:e maj 2019 där man går bort från begreppet EAT och använder begreppet sidkvalitet (eng. page quality) och kvalitet på webbplatsen. Läs mer om den senaste uppdateringen här.

Kvalitetsgranskning påverkar även mobilanvändningen

Google kommer med förändringar i riktlinjerna hur de bedömer interstitials dvs en annons som läses in mellan två innehållssidor (exempelvis popup ads och fullsides annonser).

Interstitials är speciellt vanliga inom mobilmarknadsföring och mobila mellansidesannonser och några av dem har användaren inte något annat val än att klicka på mellansidesfältet eller att lämna sidan.

Vad är en kvalitetsgranskare?
En kvalitetsgranskare är en person som granskar webbplatser manuellt vilket används i Googles algoritmer. Runtomkring i världen finns det tusentals människor som hjälper till att granska sajter. I Sverige träffade jag en gång en person som sa att han var den ende som jobbade med kvalitetsgranskning för Sverige på Googles Dublinkontor. Sedan dess har de troligtvis gjort om vilka som kvalitetsgranskar. Microsoft och Bing har till vis del outsourcat kvalitetsgranskning.