Hem » SEO » Vad menar Google med EAT-formeln? Tips hur du kan förbättra din webbplats EAT

Vad menar Google med EAT-formeln? Tips hur du kan förbättra din webbplats EAT

EAT formeln och kvalitetsgranskare

Vad är EAT?

Innehåll som följer EAT formeln kommer att ranka högre. Var säker på att följa EAT när du skapar innehåll och se till att använda fakta och statistik för att ge tyngd åt dina inlägg.  EAT är en förkortning som står står för ”expertis, auktoritet, trovärdighet” (Engelska: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Det är det mått som Googles kvalitetsgranskare använder för att värdera hur pass mycket trovärdighet källan har och Googles sätt att bekämpa missinformation.  Sidor med hög kvalitet sidor får en hög nivå av E-A-T medan sidor med låg kvalitet får ett lägre betyg. Mycket tyder på att Google belönar webbplatser som har expertis, auktoritet och pålitlighet (E-A-T).

Google säger själva att dessa tre aspekterna är de viktigaste faktorer för att bedöma kvaliteten på en webbplats. Anledningen till E-A-T betydelse är för att kunna ta bort felaktig information och fejk nyheter.

Den första gången Google lanserade konceptet med EAT var 2014 i dokumentet som kallas Google Search Quality Guidelines. Det är en 160 sidor lång manual som beskriver hur Google uppfattar hög och låg kvalitet på webbplatser. Kvalitetsgranskare använder manualen för att definiera webbplatser vilket troligtvis används i Googles algoritm.

Sedan dess har det kommit en ny uppdaterad guide för kvalitetsgranskning daterad den 16:e maj 2019. Där går de bort från begreppet EAT och använder istället begreppet sidkvalitet (eng. page quality och page experience) och kvalitet på webbplatsen. Läs mer om den senaste uppdateringen här.

 Tips hur du förbättrar din EAT

 Vad som också är viktigt att tänka på:

  • Se till att du har verkliga personer med hög trust och expertis som skriver artiklar
  • Använd referenser som kommer från pålitliga källor
  • Se till att du använder kodning med Schema. Det finns olika egenskaper för person, organisation och local business
  • Kolla dina egna externa länkar på din webbplats och om de har hög trust och relevans
  • Kolla hur rykteshanteringen är av företaget
  • Se till att personerna som skriver artiklarna har CV, sina yrkestitlar och erfarenhet och länkar till deras social media profiler
  • Följ Googles officiella dokument
  • Undvik att skapa auto-genererat innehåll och se till att lägga kärlek på dina texter
  • Undvik alltför mycket annonsering
  • Undvik att vara för säljig
  • Se till att du har verkliga personer med hög trust som skriver artiklarna
  • Använd referenser om det handlar om vetenskapliga dokument exempelvis inom hälsovård
  • Se till att det finns kundtjänst som hjälper kunder
  • Använd kodning med Schema för att se vilket innehåll du ska ha på sidan – det finns olika egenskaper för person, organisation och local business
  • Gå igenom de externa länkarna på din webbplats och om de har hög trust
  • Undersök vad som skrivs om företaget och rykteshanteringen av företaget.
  • Se till att personerna som skriver artiklarna har CV, sina yrkestitlar och erfarenhet och länkar till deras social media profiler

Kvalitetsgranskning påverkar mobilanvändningen

Google kommer med förändringar i riktlinjerna hur de bedömer interstitials dvs en annons som läses in mellan två innehållssidor (exempelvis popup-annonser och fullsides annonser).

Interstitials är speciellt vanliga inom mobil marknadsföring och mobila mellan-sidesannonser och några av dem har användaren inte något annat val än att klicka på mellan-sidesfältet eller att lämna sidan.

Finns det kvalitetsgranskare i Sverige?

En kvalitetsgranskare är en person som granskar webbplatser manuellt vilket används i Googles algoritmer. Runtomkring i världen finns det tusentals människor som hjälper till att granska sajter.

I Sverige jobbade jag en gång för över fem år sedan tillsammans med en person som berättade att han var den ende som jobbade med kvalitetsgranskning för Sverige och Norden på Googles Dublin kontor. Sedan dess har de troligtvis gjort om vilka som kvalitetsgranskar och lagt ut granskningen externt.

Microsoft och Bing har till vis del outsourcat sin kvalitetsgranskning och jag har träffat personer som jobbar med att granska webbplatser i Sverige från sina hem.

Stanford Guidelines for Web Credibility

Stanford har släppt en guideline för att öka en webbsajts trovärdighet som omfattar 10 olika punkter.

1. Gör det enkelt att verifiera informationen på din webbplats. Du kan skapa trovärdighet på webbplatsen genom att tillhandahålla stöd från andra källor med citeringar, referenser, källmaterial för information som du presenterar, särskilt om använder externa länkar.

2. Visa att det finns en riktig organisation bakom din webbplats. Att visa att din webbplats är för en legitim organisation ökar webbplatsens trovärdighet. Det enklaste sättet att göra detta är att lista en fysisk adress. Andra funktioner kan också hjälpa, till exempel att publicera ett foto av dina kontor eller lista ett medlemskap i handelskammaren.

3. Lyft fram kompetensen i din organisation och i det innehåll och de tjänster du tillhandahåller. Har du experter i ditt team? Är dina bidragsgivare eller tjänsteleverantörer myndigheter? Var noga med att ge deras referenser. Är du ansluten till en respekterad organisation? Länka inte till externa webbplatser som inte är trovärdiga.

4. Visa att ärliga och pålitliga människor står bakom din webbplats. Den första delen av denna riktlinje är att visa att det finns riktiga människor bakom webbplatsen och i organisationen. Hitta sedan ett sätt att förmedla deras tillförlitlighet genom bilder eller text. Vissa webbplatser publicerar till exempel biografier som berättar om familj eller hobbyer.

5. Gör det enkelt att kontakta dig. Ett enkelt sätt att öka din webbplats trovärdighet är genom att göra din kontaktinformation tydlig: telefonnummer, fysisk adress och e-postadress. 

6. Designa din webbplats så att den ser professionell ut (eller är lämplig för ditt ändamål). Vi upptäcker att människor snabbt utvärderar en webbplats enbart genom visuell design. När du utformar webbplatsen bör du vara uppmärksam på layout, typografi, och bilder.

7. Gör din webbplats lätt att använda – och användbar. Forskning visar att webbplatser vinner trovärdighetspoäng genom att vara både enkla att använda och användbara. 

8. Uppdatera webbplatsens innehåll ofta (visa åtminstone att det har granskats nyligen). Personer visar mer trovärdighet till webbplatser som visar att de nyligen har uppdaterats eller granskats. 

9. Var återhållsam med reklam som annonser och erbjudanden. Undvik om möjligt att ha annonser på din webbplats. Om du måste ha annonser skiljer du tydligt det sponsrade innehållet från ditt eget. Undvik popup-annonser, såvida du inte har något emot irriterande användare och förlora trovärdighet. När det gäller skrivstil, försök att vara tydlig, direkt och uppriktig. 

10. Undvik fel av alla typer, oavsett hur små de verkar. Typografiska fel och trasiga länkar skadar en webbplats trovärdighet mer än de flesta tror. 

 

Behöver du hjälp att kvalitetsgranska din sajt

Vi gör EAT revisioner av webbplatser. Kontakta oss om du vill veta mer.

Scroll to Top