EAT – Vad menar Google med EAT-formeln och hur du kan förbättra din webbplats E-A-T?

0

Vad är E-A-T?

E-A-T är en förkortning som står står för ”expertis, auktoritet, trovärdighet” (Engelska: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Det är det mått som Googles kvalitetsgranskare använder för att rangordna sidor. Sidor med hög kvalitet sidor får en hög nivå av E-A-T medan sidor med låg kvalitet får lägre betyg.Mycket tyder på att Google belönar webbplatser som har expertis, auktoritet och pålitlighet (E-A-T). Google själva säger att dessa tre aspekterna är de viktigaste faktorer för att bedöma kvaliteten på en webbplats. Anledningen till E-A-T är bland annat för att kunna ta bort felaktig information och fejk nyheter.Den första gången Google lanserade konceptet med EAT var 2014 i dokumentet som kallas Google Search Quality Guidelines. Det är en 160 sidor lång manual som beskriver hur Google uppfattar hög och låg kvalitet på webbplatser. Kvalitetsgranskare använder manualen för att definiera webbplatser vilket troligtvis används i Googles algoritm.

Sedan dess har det kommit en ny uppdaterad guide för kvalitetsgranskning daterad den 16:e maj 2019 där man går bort från begreppet EAT och använder begreppet sidkvalitet (eng. page quality och page experience) och kvalitet på webbplatsen. Läs mer om den senaste uppdateringen här.

Tips hur du förbättrar din EAT

Mycket tyder på att Google belönar webbplatser som har expertis, auktoritet och pålitlighet (E-A-T). Google själva säger att dessa tre aspekterna är de viktigaste faktorer för att bedöma kvaliteten på en webbplats. Vad som också är viktigt att tänka på:

  • Se till att du har verkliga personer med hög trust som skriver artiklar
  • Använd referenser som kommer från pålitliga källor
  • Använd kodning med Schema för att se vilket innehåll du ska ha på sidan – det finns olika egenskaper för person, organisation och local business
  • Kolla dina egna externa länkar på din webbplats och om de har hög trust och relevans
  • Kolla hur rykteshanteringen är av företaget
  • Se till att personerna som skriver artiklarna har CV, sina yrkestitlar och erfarenhet och länkar till deras social media profiler

Kvalitetsgranskning påverkar mobilanvändningen

Google kommer med förändringar i riktlinjerna hur de bedömer interstitials dvs en annons som läses in mellan två innehållssidor (exempelvis popup-annonser och fullsides annonser). Interstitials är speciellt vanliga inom mobilmarknadsföring och mobila mellan-sidesannonser och några av dem har användaren inte något annat val än att klicka på mellan-sidesfältet eller att lämna sidan.

Finns det kvalitetsgranskare i Sverige?

En kvalitetsgranskare är en person som granskar webbplatser manuellt vilket används i Googles algoritmer. Runtomkring i världen finns det tusentals människor som hjälper till att granska sajter.

I Sverige jobbade jag en gång för över fem år sedan tillsammans med en person som berättade att han var den ende som jobbade med kvalitetsgranskning för Sverige och Norden på Googles Dublinkontor. Sedan dess har de troligtvis gjort om vilka som kvalitetsgranskar och lagt ut granskningen externt.

Microsoft och Bing har till vis del outsourcat sin kvalitetsgranskning och jag har träffat personer som jobbar med att granska webbplatser i Sverige från sina hem.

Hur kan du förbättra din E-A-T?

  • Följ Googles officiella dokument
  • Undvik att skapa auto-genererat innehåll och se till att lägga kärlek på dina texter
  • Undvik alltför mycket annonsering
  • Undvik att vara för säljig
  • Se till att du har verkliga personer med hög trust som skriver artiklarna
  • Använd referenser om det handlar om vetenskapliga dokument exempelvis inom hälsovård
  • Se till att det finns kundtjänst som hjälper kunder
  • Använd kodning med Schema för att se vilket innehåll du ska ha på sidan – det finns olika egenskaper för person, organisation och local business
  • Kolla dina egna externa länkar på din webbplats och om de har hög trust
  • Kolla hur rykteshanteringen är av företaget
  • Se till att personerna som skriver artiklarna har CV, sina yrkestitlar och erfarenhet och länkar till deras social media profiler

Behöver du hjälp att kvalitetsgranska din sajt utifrån EAT?

Vi gör EAT revisioner av webbplatser. Kontakta oss om du vill veta mer.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.