Vad är A/B-tester?

A/B test

Vad är A/B-testning? En översikt av begreppet

A/B-tester är en metod för att jämföra två olika versioner av en sak, till exempel en webbplats, en annons eller en app, för att se vilken som är den mest effektiva. Det gör det möjligt för företag att göra förbättringar och optimeringar baserat på verklig data och feedback från användare. Syftet med A/B-testning är att identifiera ändringar av webbsidor som ökar eller maximerar ett statistiskt testat resultat. 

Hur du genomför en A/B-testning steg-för-steg

A/B-tester genomförs genom att dela en grupp användare eller besökare på en webbplats i två olika grupper, kallade grupp A och grupp B. Grupp A får se den ursprungliga versionen av saken som testas, medan grupp B får se den nya versionen. Sedan mäter man hur användarna i båda grupperna reagerar på sakerna, till exempel genom att se hur länge de stannar på en webbplats eller hur många som klickar på en annons. Sedan jämför man resultaten för att se vilken version som är mest effektiv. Datadriven design innebär att man analyserar olika gränssnitt med A/B testning och undersöker hur användarna surfar sig igenom webbplatsen. Vid testningen jämförs två variationer av en enda variabel för att avgöra vilka som fungerar bäst för att förbättra webbplatsen eller nyhetsbrev.

Här är en steg-för-steg guide för att genomföra en A/B-testning:

  1. Definiera dina mål: Bestäm vad du vill uppnå med din A/B-testning, exempelvis öka konverteringar på din webbplats eller förbättra öppningsfrekvensen på dina e-postmeddelanden.

  2. Identifiera dina testvariabler: Välj en specifik del av din webbplats eller e-postmeddelande som du vill testa, exempelvis rubrik, CTA-knapp eller bilder.

  3. Skapa två versioner: Skapa två olika versioner av din testvariabel – version A och version B. Version B ska innehålla en liten förändring jämfört med version A, exempelvis en annan rubriktext eller annan färg på CTA-knappen.

  4. Välj din målgrupp: Välj den målgrupp som du vill rikta din A/B-testning till, exempelvis nya besökare eller befintliga kunder.

  5. Bestäm testperioden: Bestäm hur länge du vill att din A/B-testning ska pågå, beroende på hur många besökare eller mottagare som du förväntar dig att testa.

  6. Kör testet: Låt båda versionerna av din testvariabel köras samtidigt under testperioden. Se till att dina besökare eller mottagare slumpmässigt fördelas mellan version A och version B.

  7. Samla in och analysera data: Samla in data om hur många som interagerade med version A och version B. Analysera dina resultat för att se vilken version som presterade bäst och uppnådde ditt definierade mål.

  8. Dra slutsatser: Dra slutsatser från dina resultat och använd dessa för att göra förbättringar och fortsätta optimera din webbplats eller e-postmarknadsföring.

  9. Upprepa processen: Fortsätt genomföra A/B-testningar regelbundet för att förbättra din konverteringsgrad och öka din marknadsföringsframgång.

När vi har jobbat med A/B-testning och kontinuerligt kört tester kring olika hypoteser som vi velat pröva och får man en organisation som drivs av datadrivna frågor testar olika saker så dyker ofta nya frågeställningar upp som man vill ha svar på. Saker som du kan testa på din webbplats och viktiga landningssidor är:

  • Storlek på logotyp
  • Trust symboler som innebär att man skapar förtroende för innehållet med exempelvis logotyper
  • Språket och variationer i rubriker eller ämnes rader
  • Uppmaningar (och variation i färger)
  • Om social media stödjer KPI:n
  • Färg och position på formulär
  • Vad fungerar bäst: knappar, designelement och call to action knappar.

Konverteringsgraden har stor betydelse för effektiviteten i Google Ads

Ifall en sajt spenderar flera miljoner på Google Ads kan små förändringar i annonserna spela stor roll och ge mer effektiv marknadsföring och förbättrad ROI. I Google Ads ser man direkt vilka annonser som presterar bäst så det är vanligt att man har flera annonser som körs samtidigt för att hitta den bästa annonsen.

A/B testning av SEO

Det finns flera SEO verktyg som man kan använda för att A/B testa. När man kör den typen av test så kan olika titlar ha väldigt stor påverkan på SEO:n. I bilden ser man hur man får 38% fler klick genom små ändringar i texterna.

A/B test i SEO

Verktyg för A/B-test och multivariabel testning

  • Convert
  • Optimizely
  • Sitespect
  • CrazyEgg
  • Hotjar
  • A/B test för SEO – Semrush och Ryte

A/B-tester är ett viktigt verktyg för företag som vill förbättra sina produkter och tjänster, eftersom det gör det möjligt för dem att testa olika idéer och se hur användarna reagerar på dem innan de implementerar förändringarna på en större skala.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.