Hem » A/B-testning » Vad är A/B-tester?

Vad är A/B-tester?

A/B test

A/B-tester är en metod för att jämföra två olika versioner av en sak, till exempel en webbplats, en annons eller en app, för att se vilken som är den mest effektiva. Det gör det möjligt för företag att göra förbättringar och optimeringar baserat på verklig data och feedback från användare. Syftet med A/B-testning är att identifiera ändringar av webbsidor som ökar eller maximerar ett statistiskt testat resultat. 

A/B-tester genomförs genom att dela en grupp användare eller besökare på en webbplats i två olika grupper, kallade grupp A och grupp B. Grupp A får se den ursprungliga versionen av saken som testas, medan grupp B får se den nya versionen. Sedan mäter man hur användarna i båda grupperna reagerar på sakerna, till exempel genom att se hur länge de stannar på en webbplats eller hur många som klickar på en annons. Sedan jämför man resultaten för att se vilken version som är mest effektiv. Datadriven design innebär att man analyserar olika gränssnitt med A/B testning och undersöker hur användarna surfar sig igenom webbplatsen. Vid testningen jämförs två variationer av en enda variabel för att avgöra vilka som fungerar bäst för att förbättra webbplatsen eller nyhetsbrev.

När vi har jobbat med A/B-testning och kontinuerligt kört tester kring olika hypoteser som vi velat pröva och får man en organisation som drivs av datadrivna frågor testar olika saker så dyker ofta nya frågeställningar upp som man vill ha svar på. Saker som du kan testa på din webbplats och viktiga landningssidor är:

  • Storlek på logotyp
  • Trust symboler som innebär att man skapar förtroende för innehållet med exempelvis logotyper
  • Språket och variationer i rubriker eller ämnes rader
  • Uppmaningar (och variation i färger)
  • Om social media stödjer KPI:n
  • Färg och position på formulär
  • Knappar, designelement och call to action knappar.

Google Ads
Ifall en sajt spenderar flera miljoner på Google Ads kan små förändringar i annonserna spela stor roll och ge mer effektiv marknadsföring och förbättrad ROI. I Google Ads ser man direkt vilka annonser som presterar bäst så det är vanligt att man har flera annonser som körs samtidigt för att hitta den bästa annonsen.

SEO och A/B testning
Det finns flera verktyg som man kan använda för att A/B testa. När man kör den typen av test så kan olika titlar ha väldigt stor påverkan på SEO:n. I bilden ser man hur man får 38% fler klick genom små ändringar i texterna.

Verktyg för A/B-test och multivariabel testning

  • Convert
  • Optimizely
  • Sitespect
  • CrazyEgg
  • Hotjar
  • A/B test för SEO – Semrush och Ryte

A/B-tester är ett viktigt verktyg för företag som vill förbättra sina produkter och tjänster, eftersom det gör det möjligt för dem att testa olika idéer och se hur användarna reagerar på dem innan de implementerar förändringarna på en större skala.

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top