Hem » A/B-testning » Vad är A/B-tester?

Vad är A/B-tester?

A/B test

Datadriven design innebär att man analyserar olika gränssnitt med A/B testning och undersöker hur användarna surfar sig igenom webbplatsen. Vid testningen jämförs två variationer av en enda variabel för att avgöra vilka som fungerar bäst för att förbättra webbplatsen eller nyhetsbrev.

Syftet med A/B-testning är att identifiera ändringar av webbsidor som ökar eller maximerar ett statistiskt testat resultat. När vi har jobbat med A/B-testning och kontinuerligt kört tester kring olika hypoteser som vi velat pröva och får man en organisation som drivs av datadrivna frågor testar olika saker så dyker ofta nya frågeställningar upp som man vill ha svar på. Saker som du kan testa på din webbplats och viktiga landningssidor är:

  • Storlek på logotyp
  • Trustsymboler
  • Språket och variationer i rubriker eller ämnesrader
  • Uppmaningar (och variation i färger)
  • Om social media stödjer KPI:na
  • Färg och position på formulär
  • Knappar, designelemetn och call to action knappar.

Google Ads
Ifall en sajt spenderar flera miljoner på Google Ads kan små förändringar i annonserna spela stor roll och ge mer effektiv marknadsföring och förbättrad ROI. I Google Ads ser man direkt vilka annonser som presterar bäst så det är vanligt att man har flera annonser som körs samtidigt för att hitta den bästa annonsen.

SEO och A/B testning
Det finns flera verktyg som man kan använda för att A/B testa. När man kör den typen av test så kan olika titlar ha väldigt stor påverkan på SEO:n. I bilden ser man hur man får 38% fler klick genom små ändringar i texterna.

Verktyg för A/B-test och multivariabel testning

  • Convert
  • Optimizely
  • Sitespect
  • CrazyEgg
  • Hotjar
  • A/B test för SEO – Semrush och Ryte
Scroll to Top