Google utbildning: Kurs inom SEO

Utbildning inom Sökmotoroptimering

Marknadens bästa Google utbildning inom SEO?

SEO, eller sökmotoroptimering, är en teknik för att förbättra en webbplatsens placering i sökmotorernas resultat. Vi lär dig hur du får mer trafik och kunder till din webbplats med SEO (sökmotoroptimering). Vi har hållit skräddarsydda utbildningar på marknadavdelningar och kommunikationsavdelningar till några av världens största företag.

Sökmotoroptimering är nödvändigt för alla som vill marknadsföra produkter och tjänster online. SEO är en dynamisk bransch där förutsättningarna ständigt förändras. Det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna och utvecklingarna inom ämnet för att kunna hålla sig konkurrenskraftig. Lär dig hur sökmotoroptimering fungerar och sökmotoroptimera din hemsida med några av Sveriges bästa sökmotorspecialister. 

Mål med kursen

Syfte: Att förstå de grundläggande principerna för sökmotoroptimering (SEO) och tillämpa dem på ett verkligt projekt för att förbättra webbplatsens synlighet och ranking.

  • Kunna implementera effektiva SEO-strategier och tekniker för att ranka högre i sökmotorernas resultat.
  • Förvärva kunskaper om verktyg och metoder för att analysera och optimera webbplatser för sökmotorer.
  • Kunna skapa och hantera innehåll som är optimerat för sökmotorer och användare.
  • Förstå betydelsen av länkbyggnad och sociala signaler för SEO.
  • Kunna mäta och analysera resultat och göra kontinuerliga förbättringar baserat på data.

SEO utbildning och kurser i Stockholm, Göteborg eller skräddarsytt på din ort!

Förstå grunderna i sökmotoroptimering (SEO) och dess betydelse för att förbättra synlighet och trafik på webbplatser. Våra seo-specialister håller utbildningar och kurser i sökmotoroptimering (SEO) och internetmarknadsföring så att du och ditt team kan hålla dig ajour med de senaste algoritmerna och lära dig få en övergripande förståelse eller fördjupade kunskaper. Vi finns både i Göteborg och Stockholm men har även haft utbildningar ute i landet. Om du vill veta hur du ska få trafik till din webbplats utan att betala är SEO vägen att gå. Vi går igenom vad sökmotoroptimering är för något och olika metoder att förbättra synligheten för din webbplats och hur användarna spenderar mer tid på din webbplats.

Expandtalk är marknadsledande kring sökmotoptimering (SEO) och har mängder av metoder som hjälper ditt företag synas bättre på Google och andra sökmotorer. Under kursen går vi igenom din sajt, sökord och olika verktyg att förbättra webbplatsen, få den vassare och ranka högre. Du lär dig mer om olika rankingfaktorer och Googles kvalitetsguider.

Modul 1: Introduktion till SEO

Förstå vad SEO är och varför det är viktigt.
Verkliga exempel: Exempel på företag som lyckats med sina SEO-strategier.
Aktiviteter: Analys av en befintlig webbplats och dess nuvarande SEO-status.

  • Vad är SEO, hur fungerar Googles sökresultat och varför är det viktigt: Sökmotorernas funktion och rankingfaktorer
  • Grundläggande information om SERP:en
  • Utvecklingen av Googles sökalgoritm
  • Hur fungerar en sökmotor och olika rankingfaktorer

Diskussionsfrågor: Varför tror du att SEO är viktigt för företag idag?
Vidare lärande: Utforska de senaste SEO-trenderna.

Modul 2: Nyckelord och keyword research

Inlärningsmål: Lära sig hur man identifierar och använder nyckelord effektivt.
Verkliga exempel: Hur stora företag väljer sina kommersiella nyckelord och keyword cluster. Aktiviteter: Genomför en nyckelordsanalys för ditt projekt.
Diskussionsfrågor: Hur kan val av fel nyckelord påverka en webbplats?

  • Sökordsanalys och betydelsen att välja relevanta och kommersiella sökord
  • Skapande av relevant och kvalitativt innehåll: hur man skriver content och varför det är viktigt

Modul 3: On-Page SEO

Inlärningsmål: Optimering av sidans innehåll och metadata.
Verkliga exempel: Webbplatser som har framgångsrikt optimerat sin on-page SEO.
Aktiviteter: Genomför on-page SEO-strategi på ditt projekt.

  • Betydelsen av onsite optimering och grundläggande principer
  • Hur du bygger silver-bullet pages

Modul 4: Off-Page SEO

Inlärningsmål: Förstå vikten av backlinks och hur man får dem.
Verkliga exempel: Framgångssagor om hur företag byggde sin off-page SEO.
Aktiviteter: Skapa en strategi för att få kvalitativa backlinks till ditt projekt.

  • Varför externa länkar är viktigt och outreach dvs hur du skaffar bra länkar
  • Länkbyggnad och off-page SEO
  • Digital PR och att bygga digitala assets
  • Hur din webbplats fungerar och praktiska råd vad man kan göra för att få den att få mer synlighet på Google

Modul 5: Teknisk SEO

Inlärningsmål: Lära sig hur man optimerar webbplatsens struktur och prestanda.
Verkliga exempel: Webbplatser som lyckats med teknisk SEO.
Aktiviteter: Optimering av webbplatsens hastighet och mobilanpassning för ditt projekt.
Diskussionsfrågor: Hur påverkar sidans laddningstid SEO-ranking?
Vidare lärande: Djupdykning i tekniska SEO-verktyg och plugins.

Modul 6: Mätning och uppföljning

Inlärningsmål: Lära sig att använda verktyg för att mäta SEO-prestanda.
Verkliga exempel: Fallstudier om hur företag förändrade sin strategi baserat på data.
Aktiviteter: Använda verktyg som Google Analytics för att följa upp ditt projekt.
Diskussionsfrågor: Hur kan data hjälpa dig att förbättra din SEO-strategi?
Vidare lärande: Utforska avancerad dataanalys inom SEO.

  • Olika typer av mätetal och KPI:er
  • SEO-verktyg och analys: Användning av SEO-verktyg som Google Search Console, Data studio, Google Analytics och SEO-plug-ins
  • Hur rankar mina sökord
  • Konkurrensanalys

Modul 7: Artificiell intelligens

  • AI och prompting och hur du kan använda det för att stärka upp din marknadsavdelning
  • Hur du kan prompta i ChatGPT för att skapa innehåll
  • Hur du kan använda olika AI verktyg för att skapa bilder och video

Vi gör en analys av din webbplats och komma med praktiska förslag hur sajten kan utvecklas med avseende på olika rankingfaktorer som hur du kan förbättra bounceraten – där du får ta del av SEO-proffsens bästa knep. Vi ser både på onsite optimering och hur du kan bygga länkar på ett säkert och effektivt sätt. Det finns stora risker med att bygga aggressiva länkbyggen samt problem vid migreringar och hur du minimerar risken att tappa rankingen.

För vem riktar sig SEO utbildningen?

Vi håller kurser för kommunikationsavdelningar, ledningsgrupper och marknadsavdelningar i störrre företag men även webbyråer, webbteam, kommuner, SEM-byråer och andra SEO-bolag. Våra SEO-specialister skräddarsyr utbildningen beroende på om det är en webbshop eller större webbplats och om det är enklare SEO-utbildning eller för de som redan kan SEO. Vi håller också kurser i sökmotoroptimering på IHM.

Kostnader SEO utbildning

Våra kurser är skräddarsydda och varierar därför i pris beroende på upplägg. Utanför Stockholm eller Göteborg tillkommer resekostnader.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.