Vad är Quora?
Quora är en unik marknadsföringsplattform där företag och individer kan dela kunskap för att bygga sitt varumärke och engagera sin målgrupp med ledarskap inom sin bransch och innehållsmarknadsföring. Företag kan också påverka köpare med hög avsikt med relevanta, mycket riktade annonser på plattformen. Quora är en kanal som vi börjat använda oss av mer och mer. Företaget grundades i juni 2009 och har sedan dess blivit en populär destination för människor som söker efter svar på frågor om ett brett spektrum av ämnen.
Börjar du använda plattformen så kommer du få mail om frågor som intresserar dig och som du kan svara på. De svaren som användarna gillar röstas upp och det är ett aktivt forum.
Målgruppen på webbplatsen är unik och välutbildade. Varje månad besöker 300 miljoner användare plattformen för att få tips, svar på specifika frågor.
Hur fungerar SEO:n på plattformen?
Algoritmen i deras motor handlar framförallt om att få många upvotes men även att se till att den som skriver inom ett ämne har auktoritet i ämnet
Det finns både en svensk del och en engelsk del.
Quora Ads Manager
Vad många inte känner till är Quora Ads som går att använda för att nå ut till målgruppen. Läs mer på https://www.quora.com/busines
Till Quora finns det en native tagg som Google har stöd i Google Tag Manager.
Podcast – om att använda Quora i marknadsföringen
Stöd i Google Tag Manager
Det finns en färdig pixel i Google TagManager. Det innebär att det är väldigt enkelt att installera.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.