Hur du skapar en effektiv strategi för e-handel

E-handels strategi - människor på en gata

Hur skapar du en effektiv strategi för e-handel?

En stor del av att driva webbsajt är att ha en effektiv strategi för e-handel med  fokus på försäljning och att den fungerar.

  • Skapa en lättanvänd webbplats: En av de viktigaste aspekterna inom e-handel är att ha en lättanvänd webbplats. Din webbplats ska vara enkel och intuitiv att navigera, och det ska vara lätt för dina kunder att hitta vad de söker efter. Mobila strategier är viktiga för en framgångsrik e-handelsstrategi. Se till att din webbplats är responsiv och fungerar bra på alla enheter, inklusive mobila enheter.
  • Erbjud fördelaktiga fraktalternativ: Fraktalternativ är en viktig faktor inom e-handel. För att locka kunder till din webbplats är det viktigt att erbjuda fördelaktiga fraktalternativ, som fri frakt eller snabb leverans. Detta kan göra skillnad mellan att en kund väljer att köpa från dig eller från din konkurrent.
  • Se till att lönsamheten är hög genom att sälja varor med bra täckningsbidrag
  • Implementera en bra kundtjänst med bra policys kring returer: En annan viktig faktor inom e-handel är att ha en bra kundtjänst. Det är viktigt att göra det enkelt för kunderna att returnera produkter och att erbjuda en fullständig återbetalning om produkten inte uppfyller deras förväntningar. En rättvis returpolicy kan öka kundernas förtroende för din webbplats och kan också bidra till att minska antalet klagomål från kunder.
  • Erbjud flera betalningsalternativ: Slutligen är det viktigt att erbjuda flera betalningsalternativ på din webbplats. Detta innebär att du bör acceptera kreditkortsbetalningar, PayPal och andra betalningsalternativ som är populära bland dina kunder. Genom att erbjuda flera betalningsalternativ kan du öka chanserna att en kund slutför en köptransaktion.

Marknadför webbshoppen genom digital media

Vil du lyckas med er digitala försäljning måste man driva trafik till er webbplats och e-handel. I denna processen är det nödvändigt att ha 100% koll på kundresan och digital media och vad man betalar för att få under. En annan trend är att de går mot en omnikanal strategi dvs att man möts av samma budskap online som i butiken.

Betydelsen av SEO för en lyckad e-handelsstrategi

Strategi e-handel fokuserar på SEO:n och varumärket. En effektiv och viktig strategi inom e-handel är att optimera din webbplats för sökmotorer. Detta innebär att du behöver optimera din webbplats för relevanta sökord och se till att din webbplats rankar högt på sökmotorresultaten beroende på vad kunderna har för sökintentioner. Du kan också överväga att använda dig av PPC-annonsering för att öka din synlighet på sökmotorerna.

Effektiv sökmotoroptimering inom e-handel innebär;

  • Utgår alltid från sökbeteenden så man definierar hur potentiella kunder når sajten och hur de söker fram information inför sitt köp
  • Leder till att man får relevanta besökare till din webbutik direkt från sökmotorer
  • Når lättare ut till kunder och eventuella BTB-partners
  • Ökar passivt målgruppernas storlek
  • Billigare än traditionella marknadsföringskampanjer såsom exempelvis reklam
  • Underhåller och justerar sökord efter behov
  • Förbättrar företagets infrastruktur och teknik
  • Ger bättre resultat över tiden och upphör sällan när media investeringen avslutas
  • Sänker kostnader för andra kanaler eftersom kvalitetsresultatet förstärks
  • Se till att den organiska synligheten utvecklas positivt
  • Se till att innehållet utökas med content creation – ofta har man fokus att skapa innehåll på kategori och produktsidor och få dem att ranka högt
  • Optimera mot viktiga produkter som ofta är konkurrensutsatta ”money keyword” där kunderna har kommersiella sökintentioner

Duplicerat innehåll och andra tekniska problem förekommer ofta vilket kräver åtgärder. Det finns flera olika metoder för att bemöta och eliminera dessa problem.

Hur man använder sociala medier för att öka försäljningen på sin e-handelsplattform

Använd socialmedia och skydda ditt varumärke: Sociala medier är en annan viktig strategi inom e-handel. Genom att använda sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram kan du nå ut till potentiella kunder och bygga ett varumärke. Det är också viktigt att använda sociala medier för att engagera dina befintliga kunder och bygga lojalitet. Trenderna visar att sociala medier får större signifikans på marknaden. Word-of-mouth förekomma ofta vilket innebär att företagens rykteshantering blir nödvändigt för att konkurrera effektivt inom e-handel. 

Men rykteshanteringen på den digitala marknaden i Sverige kan vara komplex. Vi har sett hur vissa konkurrenter ”skrapar priser” vilket medför att de kan slå ut prismekanismen och alltid kan presentera de bästa priserna på marknaden.

I vissa fall använda sig av icke-legitima medel för smutskastningskampanjer som förstör online ryktet på den svenska marknaden. Vi känner till metoder som upptäcker och motverkar detta. Utöver desinformationsbekämpning kan vi hjälpa med rykteshantering för att nå ut till så stor målgrupp som möjligt.

Strategi ehandel: SEM och Google Ads är nödvändigt för din e-shop

Se till att ha full kontroll över Google Ads annonseringen så man inte betalar för mycket eller försöka kompensera trafik som man tappat. Googles annons algoritm premierar bra innehåll vilket ger rabatt även vid annonsering om du har bra innehåll som du köper annonsering för att visas. Du kan köpa sökannonser och display annonser baserat på hur användare söker på Google.

Produktannonser får en betydande exponering på nätet och upp mot 26% av alla klick sker just på dem. Detta innebär att du bör ha en produktfeed i Google Ads. På sikt tror vi även att programmatic – ett sätt att köpa annonsering med – kommer bli alltmer viktigt för större e-handlare och även här är det viktigt att man har satt infrastrukturen eftersom man annars får betala mycket för annonseringarna.

Öka konverteringar på din e-handelsplattform

Övergivna varukorgar ett gigantiskt problem för e-handlare. Ett fenomen inom e-handeln som drabbar näthandlare är då konsumenterna inte slutför sin transaktion och istället överger varor som de potentiellt skulle köpt. Andelen kan i vissa fall överstiga 2/3 av alla besökare och här finns det en stor potential att jobba målinriktat för att öka försäljningen.
Läs mer om övergivna varukorgar

Vad är PIM?

PIM står för Product Information Management och handlar om att centralt administera, marknadsföra och sälja produkter genom olika distributionskanaler.

Vad är dropshipping och supply chain

Dropshipping är en teknik där man slipper att ha ett lager och istället beställer direkt från leverantör.

Vikten av att använda data för att utveckla en effektiv e-handelsstrategi

Statistik och rapporter: Eftersom sökmotoroptimering är själva infrastrukturen och det som leder till ungefär 60-80% av en webbplats är den digitala kanalen viktigast. E-handlare som satsar på sökmotoroptimering kommer ha ökade intäkter på lång sikt och en mycket betydande fördel gentemot sina konkurrenter.

Vid sökmotoroptimering för e-handel är det viktigt att sajten indexeras korrekt och att vara konstant underrättad angående dina målsidors ranking. Du behöver även identifiera ord och fraser som används inom din nisch.

  • Se till att följa upp sökordspositioner men också kring lönsamhet, webbplatsens tekniska prestanda mm
  • Se till att följa upp CTR-nivåer och optimering av titlar och metabeskrivningar

Konfiguration av dina e-commerce mål är nödvändigt för att se om dina digitala kampanjer är lönsamma och hur verkningsfulla dina sidor är  för generiska sökord eller varumärkessökningar. Vi har även räknat på konverteringsgrader utöver vilka nivåer som är acceptabla eller optimala för digital annonsering på Adwords samt affiliates. Konverteringsgrader spelar en stor roll och en kontinuerlig förbättring innebär ökad lönsamhet – speciellt vid annonsering.

E-handelslösningar vi jobbat med

Vi hjälper företag med sin strategi kring digital marknadsföring och e-handel. Vi är oberoende konsulter som jobbar med de bästa e-handel systemen som:

  • Amazon
  • Litium
  • Magento
  • Optimizely (Episerver)
  • Nordisk e-handel
  • Sitedirect
  • WooThemes
  • Shopify
  • Prestashop
  • Actinic
  • WordPress med Woocommerce

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.