Get digital or die!
Digitalisering sker kontinuerligt i samhället genom cloudtjänster, informationstjänster och webbshoppar. E-handel har växt så det knakar och konkurrerat ut företag som inte lyckats digitalisera.
I den första vågen var det framförallt start-ups och IT-bolag som var snabba att ta till sig den nya tekniken. På senare år har mognare branscher och större företag digitaliserat eftersom de annars får tryck av konkurrenter. Reklaminvesteringar och annonskanaler har gått förbi tryckt media.
I dagens konkurrensutsatta och disruptiva värld behöver alla företag ha en digitaliseringsstrategi för att nå en hög effektivitet. Digitaliseringsstrategin innehåller avsnitt som vision, mål, IT governance, organisation, planer och aktiviteter. En webbstrategi eller en social media strategi är delar i digitaliseringsstrategin som beskriver syftet med webben, digitala kanaler, annonsering, SEO, konverteringar mm
Vad är digitalisering?
Begreppet handlar om digital kommunikation och digitala mediers påverkan på det sociala livet. I Gartners IT-ordlista är digitaliseringen “användningen av digital teknik för att förändra en affärsmodell och ge nya intäkter och värdeproducerande möjligheter; det är processen att över gå över till en digital verksamhet.”