DigitaliseraInternet strategi Vad innebär digitalisering? november 23, 201945 views0 Share By daniel larsson Share Get digital or die! Digitalisering sker kontinuerligt i samhället genom cloudtjänster, informationstjänster och webbshoppar. E-handel har växt så det knakar och konkurrerat ut företag som inte lyckats digitalisera. I den första vågen var det framförallt start-ups och IT-bolag som var snabba att ta till sig den nya tekniken. På senare år har mognare branscher och större företag digitaliserat eftersom de annars får tryck av konkurrenter. Reklaminvesteringar och annonskanaler har gått förbi tryckt media. I dagens konkurrensutsatta och disruptiva värld behöver alla företag ha en digitaliseringsstrategi för att nå en hög effektivitet. Digitaliseringsstrategin innehåller avsnitt som vision, mål, IT governance, organisation, planer och aktiviteter. En webbstrategi eller en social media strategi är delar i digitaliseringsstrategin som beskriver syftet med webben, digitala kanaler, annonsering, SEO och konverteringar. Genom att årligen satsa på digital marknadsföring är vi övertygade att vi kan förbättra ROI och stärka företags position på marknaden genom att: Öka försäljningen genom att få det som kallas first mover advantage och ta digitala marknadsandelar från konkurrenter Driva trafik till webbplatsen av bland annat investerare som är den centrala hubben för företagets kommunikation Ökat aktieägarvärde genom ökad kännedom om varumärket vilket påverkar investerare och olika intressenter Skapa leads till säljorganisationen Öka employer branding vilket ger kvalificerade jobbkandidater Skydda varumärket från digitala marknadsförings attacker. En digital marknadsföringsattack skulle kunna vara extremt skadligt för företaget om negativa skriverier börjar synas i Googles sökresultat Förstärka företagets rykteshantering på sajten Vad är digitalisering? Begreppet handlar om digital kommunikation och digitala mediers påverkan på det sociala livet. I Gartners IT-ordlista är digitaliseringen ”användningen av digital teknik för att förändra en affärsmodell och ge nya intäkter och värdeproducerande möjligheter; det är processen att över gå över till en digital verksamhet.” Dela daniel larssonHar du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards. Website Twitter Facebook Instagram Linkedin Pinterest
Amazon Har du en Amazon strategi? Världens starkaste varumärke Amazon etablerades i Sverige under 2020 med domänen Amazon.se. Av företagets intäkter ... By daniel larssonmars 27, 2021
Internet strategi Så lyckas du med din SEO strategi Förslag hur du skapar och vässar och får till en bättre SEO strategi. Läs artikeln ... By daniel larssonmars 27, 2021
SEO Bloggen Bankernas digitalisering 2021 En bransch i förändring I rapporten Banking Global Annual review 2019 från konsultbolaget McKinsey, som ... By daniel larssonmars 25, 2021
Webb artiklar, nyheter och tips för att marknadsföra på webben Webbplats – konsten att skapa en modern webbplats Vad är en webbplats? En webbplats är företagets samlingsida eller hub med information som används för ... By daniel larssonnovember 20, 2020
Internet strategi Omnikanal strategier & omnichannel marketing Omnikanal strategi – ett integrerat system Trenderna inom näthandeln har blivit allt mer komplexa. Försäljningsorganisationer ... By daniel larssonjuli 10, 2020
Digitalisera Digital tranformering Vad innebär digital transformering? Digitala verktyg, metoder och processer skapar en ny infrastruktur som företag ... By daniel larssonfebruari 18, 2018