För större bolag är det affärskritiskt att anpassa sig till den digitala transformationen. Men vilka är de senaste digitala trenderna och teknikerna som gäller för 2025, som företagsledare och marknadsförare behöver känna till?
Digitala trender 2025
Teknologin fortsätter att utvecklas i snabb takt och påverkar i allt högre grad våra liv. Nya innovationer och förbättringar av befintliga teknologier kommer att inverka på hur vi tänker, arbetar och interagerar med varandra. Inte minst AI-utvecklingen lär spela en allt större roll i samhället och inom företagen. Nedan följer en sammanställning av digitala trender som är värda att hålla koll på under året.
1. AI-Human Teaming förändrar arbetsplatsen
Stora företag som OpenAI, Nvidia, Microsoft, Google, Meta, Amazon, Facebook och Tesla forsätter satsa på AI, samtidigt som det börjar dyka upp open source-lösningar. Om ChatGPT var ett teknikhopp, så kommer utvecklingen att accelerera ytterligare med robotics, mikrofabriker och olika applikationer som AI-health.
AI kommer att slå ut vissa servicesektorer. Omkring 40 procent av alla arbetstimmar skulle kunna påverkas av stora AI-språkmodeller som ChatGPT-4, enligt en rapport från Accenture. Många sekreterarroller och administrativa tjänster ses som sannolika att snabbt minska på grund av AI. Detta enligt Världsekonomiskt forums rapport om jobbens framtid.
AI har blivit mainstream på företag och när företag börjar använda AI leder det till nya krav och frågeställningar kring hur anställda använder tekniken. Å ena sidan finns stora produktivitetsvinster att börja planera sitt jobb med AI, research och utbildning. De geografiska gränserna kommer också suddas ut. Företag kommer utöver att använda AI i högre grad anställa personer från andra länder än personer i Sverige där det är högre kostnader med arbetsgivaravgifter. Man kommer välja att få de absolut bästa personerna till jobben.
Arbetsplatsen går in i en ny era där AI-agenter blir en integrerad del av arbetsstyrkan. Dessa AI-system fungerar inte bara som verktyg utan som aktiva ”medarbetare” som kan hantera komplexa uppgifter självständigt. För att maximera potentialen i denna utveckling kommer företag behöva utveckla nya organisationsstrukturer och arbetsprocesser som effektivt kombinerar mänsklig och artificiell intelligens.
Framgångsrika organisationer kommer att fokusera på ”AI Orchestration” – förmågan att hantera och koordinera flera AI-system som samarbetar både med varandra och mänskliga medarbetare. Detta skapar behov av nya roller som ”AI Coordinators” och ”Digital Workforce Managers” som kan överbrygga gapet mellan traditionella team och AI-system.
Företag som implementerar AI-Human Teaming ser redan produktivitetsökningar på 30-40% i vissa funktioner, särskilt inom områden som dataanalys, kundservice och produktutveckling. Dock kräver denna integration noggrann planering och nya styrdokument för att säkerställa etisk användning och transparens.Tekniken kommer med stora risker – exempelvis legala risker som plagiering eller spridning av konfidentiell information som inte bör publiceras offentligt. Om det har blivit enklare att skapa innehåll måste kommunikatörer ägna betydligt mer tid åt att se till att innehållet blir mänskligt och unikt. Dessutom behöver kommunikationsavdelningar lägga mer tid på att kvalitetsgranska och säkerställa att kommunikationen är korrekt och inte ”hallucinerar” genom att visa fel eller hitta på svar. Från ett riskperspektiv kommer lagstiftningen inom Europa att skärpas genom nya lagar som AI-lagen, vilken har sanktionsmöjligheter som böter. Detta innebär att företag är tvungna att se över sina processer och även utbildas i stor skala. Läs mer om att ha en AI-first strategy.
2. Cloudlösningar med AI skapar bättre kundresor
Molnet är den nya plattformen för digitala tjänster, och 5G-nätverk skapar snabbare och mer pålitlig kommunikation. Molnbaserade system kommer att fortsätta utvecklas och användas mer frekvent inom både privat och offentlig sektor. Med ökad hastighet och den kapacitet som 5G-nätverk erbjuder kommer nya innovationer och applikationer att utvecklas. Allt mer infrastruktur kommer att ligga i molnbaserade lösningar som integreras med nya lösningar. Många av de som använts ligger redan idag i molnet och det finns ett fåtal gigantiska aktörer som Amazon, Google, IBM och Microsoft. Gartner tror att 75 procent av alla mellanstora och stora organisationer vill ha en multi-cloud eller en hybrid strategi. Det finns mer data än någon vet vad man ska göra med, och ju mer som blir flyttad fram och tillbaka desto mer pengar kostar det att hålla uppdaterat.
E-handel och digital försäljning fortsätter att växa eftersom det är bekvämt och något vi vant oss vid i den postpandemiska världen. Affärsmodellen för marknadsplatser förändras och där spelar generativ AI en viktig roll i utvecklingen. AI kommer att revolutionera både sälj- och köpsidan på marknadsplatser enligt rapporten marketplaces in the age of ai från riskkapitalbolaget Andreesen Horowitz. I framtiden förväntas vissa marknadsplatser anpassa sig och integrera artificiell intelligens, medan de som inte anpassar sig kommer få svårt att överleva. AI och assistenter som Copilot kommer att förbättra sökupplevelser genom nya metoder som naturligt språk och bildsökningar, vilket minskar letandet i sökresultat men samtidigt ökar sannolikheten för transaktioner.
Cloudlösningar handlar också om att jobba smartare med molnlösningar och att få företagen digitaliserade och ersätta gammal så kallad legacykod med AI. Företag och marknadsavdelningar behöver migreringsplaner för kundresor och UX-förbättringar som kundupplevelser (CX) och vi kommer få mer kund data.
3. Digitaliseringen och AI transformerar avdelningar
Många styrelser i investeringsbolag, riskkapitalister och PE-bolag kommer att investera i tekniska frågor och scaleup-bolag som använder tekniken i sina affärsmodeller. Detta i syfte att nå digital transformering och minska sina risknivåer.
Digitaliseringen kommer att fortsätta inom samtliga branscher, och företag och avdelningar kommer att ha ett ökat tryck på sig att förändras och transformeras. Detta ställer krav på Marcom-stacken och affärsteknologin, som ligger i gränslandet mellan säljavdelning, marknad och it.
Varje avdelning från försäljning, marknad, finans och human resources konkurrensutsätts, vilket innebär att de behöver effektivisera och ta till sig den nya AI-tekniken bestående av nya digitala verktyg och processer. Det i sig är mer komplext än att utbilda sig i att prompta även om det är första steget. Vi kommer också att få se hur man kan använda sig av en blandning experter (Mixture-of-Experts, MoE), eftersom det är en effektiv metod för att dramatiskt öka en modells kapacitet.
Med den ökade integrationen av AI-system i kritiska företagsfunktioner växer behovet av robust ”AI Governance” och etiska riktlinjer. Nya roller som ”Digital Ethics Officer” och ”AI Compliance Manager” blir allt vanligare i större organisationer. Dessa positioner ansvarar för att säkerställa att AI-system används på ett etiskt och ansvarsfullt sätt.
Utvecklingen mot alltmer autonoma AI-system skapar nya utmaningar för organisationer. Dessa system kan nu självständigt utföra komplexa uppgifter, fatta beslut och till och med vidareutveckla sina egna förmågor. Detta paradigmskifte kräver nya metoder för övervakning och styrning. Enligt McKinsey kommer 50% av arbetsstyrkan behöva genomgå betydande kompetensutveckling fram till 2025 för att möta kraven från ny teknologi.
Framgångsrik hantering av autonoma system inkluderar:
- Realtidsövervakning av AI-beslut och åtgärder
- Implementering av ”kill switches” och kontrollmekanismer
- Balansering av automation och mänsklig översyn
- Utveckling av incidenthanteringsprotokoll för AI-relaterade händelser
Marknadsavdelningar kommer använda AI för att skriva content och grundläggade research, men också för att effektivisera sitt arbete som att ta fram annonser, analysera kunddata, optimera reklamkampanjer och förbättra kundupplevelsen. Det kommer i sin tur att öka behovet av kvalitativa SEO-byråer som kan leverera ekonomiska värden. Automation och robotik kommer att ersätta fler manuella jobb och tillverkning genom nya koncept som mikrofabriker.
4. Digital marknadsföring omfattar många fler digitala kanaler än Google
Företag kommer att öka sina satsningar på den digitala marknadsföringen. Eftersom många människor använder internet och sociala medier kan det bli allt viktigare för företag att använda digital marknadsföring för att nå ut till sina kunder.
Det kommer vara kontinuerlig betoning på SEO, särskilt med tanke på Googles uppdateringar av sina algoritmer. Företag behöver anpassa sin marknadsföring efter användaras sökintentioner och se hur deras närvaro ser ut med affärskritiska sökord. Google har under hösten kommit med rekordmånga uppdateringar inför AI-hotet och man behöver ha koll på position Zero, snippets och röstsökningar. Sökningar på mobilen kommer fortsätta att öka i betydelse och i röstsöket använder besökarna fraser som de har i sin vardagliga kommunikation. Optimering för röstsökningar blir allt viktigare i och med ökad användning av smarta högtalare och röstassistenter.
Inom SEO tror vi att AI kommer få en större roll och integreras i olika lösningar. Vi kommer att optimera mot mängder av olika digitala kanaler och nya sökmotorer där man bäddar in söket. Modeller där man använder Large Language Models (LLM) med Retrieval Augmented Generation (RAG) är ett sådant exempel och Google kommer få ökad konkurrens från open-source lösningar som Claude, Meta, Duckduckgo och Perplexity.
Företag kommer att satsa på att marknadsföra sig i betydligt fler digitala kanaler än tidigare. Bland annat genom podcaster och med korta videor (shorts) på kanaler som YouTube och TikTok, då dessa har ökat i betydelse. Rapporten Svenskarna och Internet visade att skillnaderna i hur olika generationer använder sociala medier är stora. Yngre generationer har betydligt större representation i kanaler som Reddit, Twitch och Be Real, medan äldre generellt sett håller till på LinkedIn och Facebook.
5. Dataanalysverktyg ger precisa analyser och bättre beslutsfattanden
För att kunna leda behöver man få kund- och marknadsinsikter, inte minst genom att använda analytics i ledningen och i styrningsfrågor. Med andra ord använda big data för att skräddarsy marknadsföringsstrategier och förbättra kundupplevelsen. För att göra analyser behöver man mäta relevanta KPI:er i Google Analytics 4, Matomo Analytics, Adobe Analytics eller Piwik Pro. För att binda samman data kommer man också att jobba i olika programvaror som Looker studio (Google Datastudio) Clickview, Microsoft Power BI och Tableau. Man kommer också att automatisera AI med verktyt som Microsoft Power Automate.
Det finns flera potentiella risker och utmaningar, särskilt i en miljö där korrekt dataanalys är avgörande. Om data tolkas felaktigt av ledningen eller andra intressenter kan det leda till missledande slutsatser och dåliga beslut. Detta kan vara särskilt problematiskt i situationer där det finns en brist på transparens eller förståelse för hur data samlas in och analyseras. Det finns en risk att data manipuleras för att passa en viss agenda snarare än att ge en objektiv bild av verkligheten. För att hantera dessa risker är det viktigt att upprätthålla en hög grad av transparens hur data samlas in och analyseras, samt att främja en kultur av integritet och objektivitet i datarapportering.
6. Quantum-Ready Infrastructure blir affärskritiskt
Ryssland har utfört hybridkrig mot europeiska stater i 10 år och fortsätter med sabotage mot undervattenskablar och propaganda som bara kommer att öka med AI. Antalet uppkopplade IoT (Internet of Things)-enheter lär fortsätta öka, vilket skapar möjligheter för nya innovationer och förbättrad effektivitet. Med allt fler enheter och IoT som är uppkopplade till internet ökar också risken för cyberattacker. Cybersecurity blir allt viktigare när mer data flyttas in i molnet och i AI botar. Teknik som blockchain har potentialen att användas för säkrare transaktioner och mer transparenta affärsmodeller.
I Sverige kommer mycket att Nato anpassas. Det är numera affärskritiskt att säkerställa att företag och organisationer har adekvat skydd mot cyberattacker som phising och ransomware attacker, och att vi behöver bli bättre på att skydda våra digitala identiteter (vilket det också finns sanktionsmöjligheter kring). Inom EU kommer hela tiden ny lagstiftning och paraplybegreppet kallas för digital decade, men det finns även NIS2-direktivet inom cyberområdet. Du kan läsa mer om den nya lagstiftningen på vår systersajt itsäkerhet.com.
Med utvecklingen av kvantdatorer står företag inför nya utmaningar gällande datasäkerhet och infrastruktur. Quantum computing hotar att göra dagens krypteringsmetoder sårbara, vilket skapar ett akut behov av ”quantum-safe” säkerhetslösningar. Organisationer behöver redan nu börja planera för denna övergång.
För att bli ”quantum-ready” behöver företag:
- Inventera sina kryptografiska tillgångar och sårbarheter
- Implementera ”crypto-agile” arkitekturer som enkelt kan uppdateras
- Börja testa post-quantum krypteringsalgoritmer
- Utveckla kompetens inom kvantdatorsäkerhet
Gartner förutspår att 30% av Fortune 500-företagen kommer ha en quantum-ready strategi på plats innan 2026, vilket sätter press på övriga organisationer att följa efter.
7. Förändrat medielandskap och politisering
AI och dataanalys kommer att förändra medielandskapet eftersom det går att producera och skräddarsy personligt innehåll betydligt billigare. Den politiska polariseringen fortsätter och traditionell media kommer få ökad konkurrens från AI-producerat innehåll och klickvänlig viral social media. I Sverige vill Aftonbladet- och SvD-ägaren Schibstedt potentiellt sälja sin mediaverksamhet till storägaren Stiftelsen Tinius.

Channel1 har lagt upp en video från den första nyhetskanalen som kommer drivas av AI.
Globalt ser vi hur den tyska mediejätten Axel Springer-koncernen – med internationella publikationer som Politico, Business Insider och tyska stortidningar som Bild och Welt – kommer börja samarbeta med OpenAi kring AI-producerat journalistiskt innehåll. I dealen kommer anvädare att ChatGPT dela sammanfattningar och nyheter från företagets tidningar.
Även i politiska kampanjer kan AI-tekniken användas, rapporterar Reuters. Demokraten Shamaine Daniels (som kandiderar till den amerikanska kongressen) har börjat använda Ashley – en ”frivillig” AI-valarbetare som interagerar med väljare via telefonsamtal. Inget av hennes svar är förinspelade utan svaren är baserade på generativ AI, och hon kan ta emot ett ändligt antal telefonsamtal samtidigt.
8. Växande klyfta mella USA och Europa kring ESG-frågor och klimatomställning
Den globala klimatomställningen präglas alltmer av en tydlig skiljelinje mellan Europa och USA, där olika politiska och regulatoriska ramverk skapar skilda förutsättningar för företag och investerare. I Europa driver EU på med omfattande regleringar genom European Green Deal, EU-taxonomin och Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), vilket tvingar företag att systematiskt redovisa och förbättra sitt klimatarbete. Samtidigt ser vi i USA en växande politisk polarisering kring ESG-frågor, där republikanska delstater som Texas och Florida inför anti-ESG-lagstiftning som förbjuder statliga pensionsfonder att investera enligt ESG-kriterier. ESG-frågor är mer kontroversiella i USA, och politiker som Ron DeSantis har skapat anti ESG-lagstiftning. Flera fonder har gett dåliga resultat och Warren Buffet har uttryckt att företag borde prioritera lönsamhet framför ESG.
Denna regulatoriska splittring skapar utmaningar för multinationella företag som måste navigera mellan olika, ibland motstridiga, krav. Europeiska bolag måste uppfylla strikta ESG-rapporteringskrav och klimatmål, medan samma krav kan möta aktivt motstånd i vissa amerikanska delstater. Detta har lett till att många företag utvecklar regionalt anpassade hållbarhetsstrategier. Bland begreppen som man bör känna till i Europa finns EU-taxonomin och CSRD. Själva har vi valt att försöka ha minimal påverkan på klimatet, med ambitionen att vara ett net-zero bolag.
Tidningen Economist förutspår att vi, bland 22 emerging technologies, kommer att få se en hel del ny teknik. Sådant som vätgas, värmepumpar och geoengineering kommer att få mer fokus. Internet of Things (IoT) spelar en nyckelroll i denna omställning genom att möjliggöra realtidsövervakning och optimering av energianvändning. Sensorer, smarta mätare och uppkopplade enheter skapar enorma datamängder som kan användas för att effektivisera allt från enskilda byggnader till hela energisystem. IoT gör detmöjligt att automatisera och samla in data från allt fler enheter. Tekniken innebär att olika enheter, (såsom sensorer, kameror och andra elektroniska enheter) är uppkopplade till internet och kan kommunicera med varandra. Syftet är att samla in data och förbättra effektiviteten i olika sammanhang.
Nya teknologisektorer fortsätter växa fram i gränslandet mellan hållbarhet och digitalisering:
- Climatetech: Fokuserar på direkta klimatlösningar
- Naturetech: Använder teknik för att skydda och återställa ekosystem
- Carbontech: Specialiserar sig på koldioxidavskiljning och -lagring
- Agritech: Utvecklar hållbara jordbrukslösningar
- Circulartech: Främjar cirkulär ekonomi genom digital teknik
- Proptech: klimatlösningar inom fastighetsbranscehn
9. Gaming och augmented reality fortsätter sitt segertåg
Spelmarknaden genomgår en betydande transformation där gränsen mellan traditionell gaming och social interaktion fortsätter suddas ut. På konsolfronten dominerar nu Sony med sin PlayStation 5 Pro, som erbjuder banbrytande AI-förbättrad grafik och förbättrat stöd för virtual reality. Microsoft har svarat med Xbox Series X/S-uppdateringar som integrerar AI för att förbättra spelupplevelsen och strömning. Nintendo förväntas lansera efterföljaren till Switch under året, med rykten om avancerad AR-funktionalitet och förbättrad portabel prestanda.
Bland 2025 års mest efterlängtade spel finns uppföljare som levererar på tidigare succéer:
- GTA 6 har revolutionerat open world-genren med sin AI-drivna NPC-interaktion
- Elder Scrolls VI utlovar en ny nivå av immersiv fantasyupplevelse
- Half-Life 3 ryktas äntligen vara under utveckling med VR som huvudfokus
- Nya IP:n från etablerade studios som fokuserar på AI-genererat innehåll och dynamiska spelvärldar
Distributionsplattformar utvecklas till fullskaliga sociala ekosystem:
- Steam expanderar med AI-driven innehållskuration och community-funktioner
- Epic Games Store integrerar metaverse-element från Fortnite-plattformen
- Discord utvecklas till en central hub för gaming-communities med AI-assistenter för moderering och innehållsskapande
- Nya decentraliserade plattformar baserade på blockchain växer fram
10. Självledarskap och AI arbete
Arbetslivet 2025 präglas av en revolutionerande förändring där AI-agenter blir en integrerad del av arbetsstyrkan. Dessa digitala medarbetare fungerar som mer än bara verktyg – de blir aktiva teammedlemmar som kan hantera allt från rutinuppgifter till komplexa analyser. Detta skapar nya krav på både ledarskap och självledarskap, där förmågan att effektivt samarbeta med AI blir lika viktigt som traditionella färdigheter.
Framtidens arbetsplats karakteriseras av tre huvudkomponenter:
- Mänskliga medarbetare som fokuserar på kreativitet, strategi och relationsskapande
- AI-agenter som hanterar repetitiva uppgifter, dataanalys och beslutsunderlag
- Hybridroller där människor och AI samarbetar för optimalt resultat
Organisationer utvecklar nya strukturer för att hantera denna hybrida arbetsstyrka:
- AI Workforce Managers som övervakar och koordinerar AI-agenter
- Digital Ethics Officers som säkerställer ansvarsfull AI-användning
- Team Leaders som optimerar samarbetet mellan människor och AI
Enligt en rapport från Gartner spås det att äldre (silver workers) kommer bli mer produktiva och mer efterfrågade på grund av AI. Därför blir det allt viktigare även för äldre generationer att lära sig nya saker och hålla sig uppdaterade inom olika områden.
11. Förbättrade och coolare användargränssnitt
Användargränssnitten genomgår en dramatisk transformation driven av AI och nya interaktionsmodeller. Generativ AI revolutionerar designprocessen där verktyg som GPT-4V, Claude och Midjourney, DALL-E 3 inte bara genererar kod och designelement, utan också föreslår hela användarupplevelser baserade på naturligt språk. Designers går från att vara kodare till att bli ”prompt engineers” och ”experience architects”.
Interaktivt innehåll som quiz, omröstningar och interaktiva videor, som skapar engagemang hos användarna och förbättrar användarupplevelsen, kommer att öka. Innehållet kommer att vara betydligt lättare att publicera i plattformar som WordPress, eller med egenutvecklade komponenter.
Framtidens gränssnitt handlar mindre om specifika enheter och mer om sömlösa, kontextmedvetna upplevelser som följer användaren genom olika miljöer och interaktionsmodeller. Fokus ligger på att skapa naturliga, intuitiva interaktioner som suddar ut gränsen mellan det digitala och fysiska.
12. Digitala event: hybridevent med VR och AR skapar nya möjligheter
Evenemang och upplevelseindustrin blir i högre grad ännu mer digitala. Hybridevenemang där fysiska och digitala element kombineras blir alltmer populär. Sådana evenemang tillåter större räckvidd och flexibilitet, vilket gör det möjligt för deltagare som inte kan närvara fysiskt att istället delta virtuellt. Vi kommer också se flera event där man använder Discord som är en bra plattform för digitala evenemang och produktlanseringar.
AR och VR förbättrar förutom spel även kundupplevelser och olika evenemang. Genom VR-headsets eller AR-appar kan deltagare ta del av evenemanget eller metaverset på ett mer engagerande och interaktivt sätt, oavsett var de befinner sig.
Med hjälp av artificell intelligens kan arrangörer skräddarsy evenemangsupplevelser för individuella deltagare, baserat på deras intressen och tidigare beteenden. Företaget Meta har demat sin AI-lösning där deltagarna i realtid kan prata med varandra oavsett språk. AI kan också effektivisera evenemangsplanering – från schemaläggning till kundtjänst.
Insamling och analys av data från evenemang kan hjälpa arrangörer att förstå deltagarnas beteenden och preferenser, vilket leder till bättre och mer riktade events i framtiden när man förstår vad som fungerar bäst.
Mobila appar blir en central del av evenemangsupplevelsen. Det kan gälla såväl nätverkande som interaktiva scheman, samt möjligheten att kunna rösta i olika frågor eller delta i andra interaktioner live under evenemanget.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.







