Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Att använda effektiva digitala kanaler

Digitala kanaler

Data-driven marknadsföring och online marknadsföring innebär att du kan stärka ditt varumärke och få betydligt fler kunder. Att få en webbplats att växa med 300% är fullt möjligt genom sökmotoroptimering, strategiska texter och bra copy.

De digitala kanalerna

Direkttrafik är de som kommer direkt till en webbplats och kan till viss del sägas vara företagets digitala varumärkesstyrka. Men direkttrafiken är inte bara varumärket utan bakom det som rapporteras som direkttrafik finns ett begrepp som kallas dark social. Dark social kan vara en länk från ett email, att klicka på en länk från en mobil app, ett bokmärke eller från en pdf.

Det finns olika digitala kanaler att bearbeta inom online marknadsföringen

Det digitala landskapet består av en mängd olika kanaler:

  • Sök som bearbetas genom sökmotoroptimering – SEO är gratis och lönsamt på sikt och den källa som man oftast använder sig av.
  • Bloggare – affiliates satsningar och referals
  • Annonser och framförallt Adwords men även annonsering i Bing ger dig direkt resultat. Men en Adwords kampanj kan inte lämnas oövervakad och när du slutar att betala slutar också dina annonser att visas.
  • Sociala medier som Facebook, Twitter, Linkedin och Instagram. En stor fördel med social media är att man kan få demografisk data om kunderna vilket underlättar att bearbeta potentiella kunder.
  • Email marknadsföring och nyhetsbrev är ofta en underskattad kanal som ger mycket leads och direktkontakt med kunderna
  • Outreach – är ett modernt sätt att marknadsföra sig och kontakta potentiella leads och samarbetspartners

I Google Analytics kan du se hur din trafik fördelar sig på olika digitala kanaler och var du egentligen får får din trafik.

Betydelsen att skapa effektiv marknadsföring i hela kundens livscykel

Data är livsnerven inom digital marknadsföring och innebär att organisationer kan förbättra sina resultat genom kundens livscykel från det att de är blir ett lead till att de minskar kundernas churn. Olika digitala kanaler kan ha olika roller beroende på var kunden befinner sig i livskurvan.

Content marketing
Börja med att välj ett ämne, gör en content plan som innehåller de artiklar du vill skriva och skapa ett schema när artiklarna ska publiceras. Se till att innehållet optimeras. Läs mer om content marketing.

Kundens livscykel och funnel
Genom att identifiera kundens hela livscykel går det att hitta var man behöver göra insatser med content marketing och market automation som att göra mailutskick. Innan en kund blir kund så läser de om produkterna och tjänsterna online och det är nödvändigt att de blir medveten om företaget.

Som marknadsförare är det nödvändigt att få fram vilka sökordskombinationer och lära sig mer om hur kunderna söker fram information så man kan bearbeta dem tidigt i säljprocessen. Genom att identifiera tillfällen då många kunder avviker är det möjligt att bearbeta dem så att de blir kvar som kunder. I Google Search Consol kan du få fram sökorden som används för att nå din webbplats. Du hittar sökorden under fliken söktrafik – sökanalys och sedan väljer du om du vill se vilka sidor som ger dig trafik eller om det är några sökord.