Sökordsoptimering – hur fungerar det att sökordsoptimera?

Sökordsoptimering

Sökordsoptimering är viktigt för alla som marknadsför och ansvarar för att sälja produkter eller tjänster på en webbplats. Genom att optimera sin webbplats får du fler besökare men även mer leads och kunder som blir konverterade eftersom sajten blir mer relevant för den som söker information.

I dagens värld med internetkunniga kunder är det nödvändigt att din webbplats syns av potentiella kunder så att du inte missar några affärer till konkurrenter. Stora och små företag måste synas för att få trafik till sina webbplatser. Detta gör du genom att ranka bra i sökmotorer som exempelvis Google men även Bing och sociala medier som Facebook och Linkedin.

Att bara förlita sig på Google Annonsering genom Adwords är en snabb men dyr metod. Landningssidorna måste vara relevanta till de sökorden och begreppen som du vill nå ut på. Se till att din webbplats är sökordsoptimerad och rätt konfigurerad så att du inte betalar för att nå en målgrupp som aldrig kommer bli kunder. Fler och fler människor använder idag sökmotorer när de söker efter lokala företag. Det är nödvändigt att säkerställa din webbplatsposition så din sida är en av de första som syns när de söker på företagsnamn, produktnamn, information eller tjänster.

Vad är sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är en del av sökmotoroptimering som innebär att man ser till att webbplatsen kommer upp med rätt sökord när dina kunder letar efter ett företag inom din nisch. Sökordsoptimering bygger på att man har rätt sökord, att det finns länkar till sajten och att tekniken och infrastrukturen är korrekt uppsatt. För att förbättra webbplatsens position används olika tekniker, och olika SEO-företag har annorlunda specialiteter samt metoder som de använder. Sökordsoptimering förändras hela tiden 0ch det kommer nya spelregler vilket är tjusningen med att vara intresserad inom ett nerdområde. Tidigare gick det att få en bra position genom olika typer av metoder men sökmotorer har blivit bättre på att mäta mänskliga beteenden och därför har användarcentrisk data kommit i fokus. Det innebär att vi ser på hur användarna surfar på din sajt och gör succesiva förbättringar.

Så här kan du komma igång med att optimera själv

Du kan själv göra mycket sökordsoptimering genom att använda Yost-pluginet om du använder WordPress men du kan vända dig till ett proffs som kan hjälpa dig med sökordsoptimeringen som ofta är tidsödande.

Se till att ha en sökordsstrategi och inte optimera din webbplats för vissa enstaka sökord. Inom varje nisch finns det ett antal prestige-ord som är viktiga att synas på inom varje nisch där du konkurrerar om det digitala utrymmet med dina konkurrenter.

Sökordsoptimering kräver mer strategi än att ranka på några enstaka sökord; hur söker människor, i vilken kontext söker de och varför? Ofta är det inte ett sökord utan kombinationer av ord som används. Dessa sökord har ofta även bättre konverteringsgrad – andelen trafik som blir kunder – än enstaka sökord. Bredare sökordskombinationer skapar alltså mer trafik samt får kunder att köpa produkterna. Därför handlar en effektiv sökordsstrategi om att skapa det bästa innehållet så att man får sökningar på long-tailen där de flesta sökningar sker.

Designa sajten för sökordsoptimering, träffsäker metadata, sökmotorvänliga URL:er och sajtmaps. Det är viktigt att din sidas beskrivning på söksidan antingen sammanfattar innehållet alternativt attraherar besökare eller klienter, därför är det viktigt att sidnamnet inte motstrider innehållet – undantaget är ett fåtal sidor som medvetet valt ironiska namn till sina sidor, hur effektiv denna strategi är skiljer sig från nisch till nisch och är inte rekommenderad.

Låt din webbplats ha relevanta länkar. Det finns två typer av länkar: externa länkar och interna länkar. Externa länkar är de som hänvisar till dina sidor utanför dina domäner. Interna länkar är de som hänvisar till en annan sida inom din domän. Båda stärker oftast dina sidors styrka och ger därmed högre betyg i sökmotorer.

Detta är inte alltid fallet eftersom sökmotorer kan snappa upp länkar från dåliga sidor eller ifall sidan får för många referenser som inte kommer från bra sidor. Ifall det här upptäcks av sökmotorernas algoritmer brukar det vanligtvis sluta med att filter sorterar bort sidan som fick ”fusklänkar”

Ha koll på din webbplats genom hjälpmedel så att du kan se hur sajten fungerar samt korrigera problem. Ju mer du analyserar dina sida och trender desto lättare har du att komma på konkreta åtgärder för att nå ett bättre resultat. Detta kan handla om allt från sökbeteenden, konkurrenters strategier och programmeringsproblem till hur du optimerar sidans innehåll på ett sätt som får dina sökord att bli starkare i sökmotorer.

Ett mycket hjälpande verktyg inom sökordsoptimering är Google Analytics vilket de flesta kör. Utöver Google Analytics finns det ett brett urval av verktyg som man kan använda för att se hur sajten fungerar.

Det handlar inte bara om att skapa mer trafik till din webbplats

Att snappa upp trafik är önskvärt och huvudpoängen med sökordsoptimering, men det är bara en del av den övergripande delen – sökmotoroptimering/SEO –  där det är viktigt att maximera omvandlingen av den trafik du får så att besökarna blir kunder.

Utöver att synas på Googles organiska sökningar finns det också annonsutrymme där man kan betala för de viktigaste sökorden. En fördel med det är att man kan använda den tjänsten på andra sökmotorer såsom exempelvis Microsofts Bing där det går att ta fram vilka sökord som kunderna söker efter och att få annonserna att synas direkt.

Vad kan du förvänta dig av en sökoptimerings konsult?

Ett SEO-bolag med erfarenhet förstår inte bara verksamheten utan även att optimeringar sällan har en standardlösning, som visa bolag med ”one size fits all” mentalitet ger. Det finns flera metoder att få bättre ranking, vissa av dem är mer riskfulla men snabbare, andra långsamma och långvariga.

Det finns många självutnämnda sökordsoptimerare på marknaden och det kan vara svårt att välja någon som passar dina affärsbehov. Bortsett från att anställa någon som känner till de tekniska aspekterna av sökordsoptimering måste en SEO också vara kreativ men även ha ett strukturerat arbetssätt.

Varför ska du ta hjälp av en sökordsspecialist?

Genom att ta hjälp av en sökmotor specialist som jobbar med SEO förbättrar du inte bara dina chanser att synas, du får även hjälp att implementera din marknadsföringsplan. SEO är komplicerat och spelar stor roll för din synlighet på Google, metoderna att förbättra sökordens placeringar, länkar samt CTR är några faktorer.  Eftersom området är komplext och omfattar flera steg är det viktigt att du har någon med stort förtroende som inte bara förstår de tekniska aspekterna utan även hjälper dig att uppnå din vision. Om du vill veta mer eller prata förutsättningslöst om din webbplats tveka inte att kontakta oss!