Hem » SEO » 10 tips för smartare sökordsoptimering 2022

10 tips för smartare sökordsoptimering 2022

Sökordsoptimera

Vad är sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är en del av sökmotoroptimering som innebär att man ser till att webbplatsen kommer upp med rätt sökord när dina kunder letar efter ett företag inom din nisch. Genom att optimera sin webbplats får du fler besökare och du stärker ditt varumärke när du får högre synlighet på Google.

Sökords optimering bygger på att man har rätt sökord, att det finns länkar till sajten och att tekniken och infrastrukturen är korrekt uppsatt. För att förbättra webbplatsens position används olika tekniker, och olika SEO-företag har annorlunda specialiteter samt metoder som de använder. Sökordsoptimering förändras hela tiden Och det kommer nya spelregler vilket är tjusningen med att vara intresserad inom ett nerdområde.

Tidigare gick det att få en bra position genom olika typer av metoder men sökmotorer har blivit bättre på att mäta mänskliga beteenden och därför har användarcentrisk data kommit i fokus. Det innebär att vi ser på hur användarna surfar på din sajt och gör successiva förbättringar. Google lanserar hela tiden nya algoritmer för att få bort spammigt och dåligt SEO innehåll så du behöver skriva innehåll med kvalitet och följa Googles riktlinjer för kvalitetsgranskning.

Varför behövs sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är viktigt för alla företag som marknadsför och ansvarar för att sälja produkter eller tjänster på en webbplats. Men den är också viktig för B2B företag för att hamna tidigt i kundens köpresa, stärka varumärket och skaffa nya kunder.

I dagens värld med internet kunniga kunder är det nödvändigt att din webbplats syns av potentiella kunder så att du inte missar några affärer till konkurrenter. Stora och små företag måste synas för att få trafik till sina webbplatser. Detta gör du genom att ranka bra i sökmotorer som exempelvis Google men även Bing och sociala medier som Facebook och Linkedin.

Går det inte att annonsera mot sökorden?
Att bara förlita sig på Google Annonsering genom Google Ads är en snabb men dyr metod eftersom du behöver betala för sökorden hela tiden. En annan konsekvens av annonsering är att du först måste ha kvalitets sidor som man landar på när du söker på ett begrepp. Om du inte har bra sidor så fungerar Googles algoritm att du får betala mer för din annonsering.
Läs mer: därför blir annonseringen effektivare med sökmotoroptimering

Sökordsoptimering skapar mer kunder till företaget
Att sökordsoptimera kan påverka din försäljning. Genom att synas tidigt när kunder söker efter tjänster så kommer ditt företag tidigt in i kundernas medvetande. Du kan även få mer leads och kunder som konverterar eftersom sajten blir mer relevant för den som söker information om ditt företag eller tjänster.

Så här kan du komma igång med att optimera själv

Du kan själv göra mycket sökordsoptimering genom att använda Yost-pluginet om du använder WordPress. Du kan också vända dig till ett proffs som kan hjälpa dig med sökordsoptimeringen som är ett hantverk som kan vara mycket tidsödande.

1. Ha en contentstrategi som bygger på sökord

Se till att ha en contentstrategi där du har med sökord och en gedigen sökords strategi och undersök varje ämne för att se hur du ska bryta ner ämnet i lämpliga sökord och bygg en struktur som fungerar med strategin. Se till att inte över optimera din webbplats för alltför många sökord utan bygg innehåll som håller hög kvalitet och som hjälper läsaren. Se också till att hitta sökord som semantiskt hör ihop med varandra. Inom varje nisch finns det ett antal prestige-ord som är viktiga att synas på inom varje nisch där du konkurrerar om det digitala utrymmet med dina konkurrenter. Läs mer om sökbeteendeanalyser

Sökordsoptimering kräver mer strategi än att ranka på några enstaka sökord och man kan ha olika intentioner med olika typer av sökningar. Kartlägg hur man i vilken kontext de söker och varför? Se till att använda relevanta begrepp. Ofta är det inte ett sökord utan kombinationer av ord som används. Dessa sökord har ofta även bättre konverteringsgrad – andelen trafik som blir kunder – än enstaka sökord. Bredare sökords kombinationer skapar alltså mer trafik samt får kunder att köpa produkterna. Därför handlar en effektiv sökordsstrategi om att skapa det bästa innehållet så att man får sökningar på long-tailen där de flesta sökningar sker.

2. Fokusera på dina landningssidor


Landningssidorna måste vara relevanta till de sökorden och begreppen som du vill nå ut på.
Se till att din webbplats är sökords optimerad och rätt konfigurerad så att du inte betalar för att nå en målgrupp som aldrig kommer bli kunder. Fler och fler människor använder idag sökmotorer när de söker efter lokala företag. Det är nödvändigt att säkerställa din webbplats position så din sida är en av de första som syns när de söker på företagsnamn, produktnamn, information eller tjänster.
Läs mer hur du skapar bättre landningssidor

3. Uppdatera gammalt innehåll

Uppdatera alltid gammalt innehåll och se till att du vässar innehållet mot konkurrenter genom att skriva bättre titlar, metabeskrivningar och det du har skrivit på sajten. Se upp för sökords densitet så du inte över optimerar texterna och var medveten om risken att flera sidor inom samma ämne kan kanibalisera på innehållet. Ofta är det bra att renodla sajten så att varje specifikt sökord har en landningssida. Se även till att sajten är grafiskt tilltalande med bra bilder.
När du uppdaterar se till att ändra datum på ditt innehåll. Även om datumet inte spelar någon roll från Googles perspektiv hjälper det dig att hålla sajten uppdaterad genom att uppdatera datumen.
Ladda också ner alla dina sökord från Google Webmaster Tool och förbättra innehåll som har låg click through rate (CTR).

4. Se till att sajten är SEO optimerad från ett tekniskt perspektiv

Många som bygger sajter har inte kvalitetssäkrad tekniken eller plattformarna som använts. Man behöver designa sajten för sökordsoptimering, träffsäker metadata, sökmotorvänliga URL:er och sajtkartor.

Det är viktigt att din sidas beskrivning på söksidan antingen sammanfattar innehållet alternativt attraherar besökare eller klienter, därför är det viktigt att sid namnet inte motstrider innehållet – undantaget är ett fåtal sidor som medvetet valt ironiska namn till sina sidor, hur effektiv denna strategi är skiljer sig från nisch till nisch och är inte rekommenderad.

5. Skaffa externa länkar till din sajt

Se till att din webbplats använder länkar. Det finns två typer av länkar: externa länkar och interna länkar. Externa länkar är de som hänvisar till dina sidor utanför dina domäner. Interna länkar är de som hänvisar till en annan sida inom din domän. Båda stärker oftast dina sidors styrka och ger därmed högre betyg i sökmotorer. Undersök också dina konkurrenters länkprofil och se om du kan få liknande länkar.

Tänk på  att alla länkar är inte bra. Sökmotorer kan snappa upp länkar från dåliga sidor eller ifall sidan får för många referenser som inte kommer från bra och relevanta sidor kan det skada din ranking. Ifall det här upptäcks av sökmotorernas algoritmer brukar det vanligtvis sluta med att filter sorterar bort sidan som fick ”fusklänkar”. Läs mer om digital PR

6. Se till att internlänkningar fungerar

Internlänkningar från din egna sajt är viktig och du måste ha koll på dem så att flödet på sajten fungerar bra. Internlänkningarna visar hur pass mycket du värdesätter olika sidor och det är ofta klokt att ha en platt organisationsstruktur och att undvika sidor som inte har många länkar (kallas för orphaned pages).

7. Se till att sajten fungerar mot de affärsmål som företaget har

Att en webbplats får mycket trafik är ofta det som SEO:are har fokus på men glöm inte bort designen och informationsstrukturen och att sajten också ska konvertera.
Läs mer om konverteringsoptimering.
För större företag och varumärken är det också nödvändigt att ha koll på varumärkessökningarna så man får trafik från sitt varumärke.

8. Se till att ha auktoritet

Se till att ha auktoriet och var tydlig med vem som skriver innehållet.  Google har en EAT formel som är viktig att följa och ta bort dåligt innehåll.

9. Kvalitetsgranska sajten hela tiden

Skriv för människor och ta bort innehåll som bara är där för att du ska ranka på ett speciellt sökord. Google har algoritmiska filter som Google Panda och Helpful Content Update som gör att din sajt riskerar att straffas om du inte skriver för användarna.

10. Mät allting på sajten

Ha koll på din webbplats genom hjälpmedel så att du kan se hur sajten fungerar samt korrigera problem. Ju mer du analyserar dina sida och trender desto lättare har du att komma på konkreta åtgärder för att nå ett bättre resultat. Detta kan handla om allt från sökbeteenden, konkurrenters strategier och programmerings problem till hur du optimerar sidans innehåll på ett sätt som får dina sökord att bli starkare i sökmotorer.

Ett mycket hjälpande verktyg inom sökordsoptimering är Google Analytics vilket de flesta kör. Utöver Google Analytics finns det ett brett urval analysverktyg som man kan använda för att se hur sajten fungerar.

Skapa mer trafik till din webbplats och stärk ditt varumärke

Att snappa upp trafik är önskvärt och huvudpoängen med sökordsoptimering, men det är bara en del av den övergripande delen – sökmotoroptimering/SEO –  där det är viktigt att maximera omvandlingen av den trafik du får så att besökarna blir kunder. Ett annat viktigt mål är att stärka företagets varumärke och minska risken att konkurrenter tar utrymme.

Utöver att synas på Googles organiska sökningar finns det också annonsutrymme där man kan betala för de viktigaste sökorden. En fördel med det är att man kan använda den tjänsten på andra sökmotorer såsom exempelvis Microsofts Bing där det går att ta fram vilka sökord som kunderna söker efter och att få annonserna att synas direkt.

Vad kan du förvänta dig av en sökmotorkonsult?

Ett SEO-bolag med erfarenhet förstår inte bara verksamheten utan även att optimeringar sällan har en standardlösning, som visa bolag med ”one size fits all” mentalitet ger. Det finns flera metoder att få bättre ranking, vissa av dem är mer riskfulla men snabbare, andra långsamma och långvariga. Seriösa SEO bolag kan hjälpa dig med att ta fram sökord och optimera din webbplats och de bästa kan hjälpa dig med att förstärka din digitala affär. Bortsett från att anställa någon som känner till de tekniska aspekterna av sökordsoptimering måste en SEO också vara kreativ men även ha ett strukturerat arbetssätt. Läs mer om sökmotorkonsulter.

Varför ska du ta hjälp av en SEO-specialist?

Genom att ta hjälp av en sökmotor specialist som jobbar med SEO förbättrar du inte bara dina chanser att synas, du får även hjälp att implementera din digitala marknadsplan.

SEO är komplicerat och spelar stor roll för din synlighet på Google, metoderna att förbättra sökordens placeringar, länkar samt CTR är några faktorer. Eftersom området är komplext, förändrar sig över tiden och omfattar flera steg är det viktigt att du har någon med stort förtroende som inte bara förstår de tekniska aspekterna utan även hjälper dig att uppnå din vision och affärsmål. Om du vill veta mer eller prata förutsättningslöst om din webbplats tveka inte att kontakta oss!

Scroll to Top