Tema: Tillväxt

Tillväxt
Konsten att skapa tillväxt

Att skapa tillväxt och leda utvecklingen är en av grundpelarna inom digital marknadsföring. Att öka ett företags intäkter och tillväxt är möjligt genom att få fler besökare till din webbplats som vill göra affärer med er. Det här gäller alla typer av företag framförallt för e-handlare men även inom B2C och B2B.

Blitzscaling är en metod som handlar om att skapa extrem tillväxt och något som gjort av flera Sillicon Valley företag under de senaste tre decennierna som Google, Amazon, LInkedIN, Paypal mfl. Tekniken handlar om att snabbt bygga ett företag mot en global marknad, med målet att ha first mover advantage dvs vara den första på marknaden med de fördelar det hör med sig.

Vilka digitala kanaler används för att skapa en tillväxtstrategi?

En förutsättning är att du förstår den digitala kundresan och tillväxtstrategin som ofta sker genom betalda kanaler som Google Ads och Facebook annonsering men framförallt organiskt genom SEO (Search Engine Optimization) och ASO  (App Search Optimization). En viktig del är att man bygger landningssidor baserat på sökbeteenden och hur människor använder Google.

Betydelsen av en datadriven process

En förutsättning för tillväxt är att företaget är datadrivet och har koll på sina KPI:er som omfattar trafik, användardata, användarbeteende, konkurrentbevakning och marknadsanalyser. Genom A/B-testning ser man att en sajt fungerar och att den fungerar med  konverteringarna så att marknadsbudgeten används optimalt. Om du inte har koll på dessa siffror så är det något vi kan hjälpa dig med.

Bloggar

Growth Hacker – vad gör en growth hacker?

Growth hackers jobbar i mellanskiktet mellan marknadsföring och teknik med begrepp som: guerilla marknadsföring, UX-design, sociala nätverk, reputation management, email marknadsföring, seo och inte minst webbanalys.