Att skapa tillväxt och leda utvecklingen är en av grundpelarna inom digital marknadsföring. Att öka ett företags intäkter och tillväxt är möjligt genom att få fler besökare till din webbplats som vill göra affärer. Det här gäller alla typer av företag framförallt för e-handlare men även inom B2C och B2B.
Blitzscalingär en metod som handlar om att skapa extrem tillväxt och något som gjort av flera Silicon Valley företag under de senaste tre decennierna som Google, Amazon, Linkein Paypal mfl. Tekniken handlar om att snabbt skala upp ett företag mot en global marknad, med målet att få en first mover advantage dvs vara den första på marknaden med de fördelar det hör med sig.
CX (customer experience) och CXM är metoder för att skapa tillväxt genom att fokusera på användarna genom att förbättra kundupplevelsen hur ett företag interagerar med sina kunder vid varje punkt på sin köpresa – från marknadsföring till försäljning till kundvård. En webbplats är central och hur användarna navigerar på webbplatsen och hur marknadsföringskampanjer är i linje med webbplatsen är exempel på frågeställningar som man försöker svara på genom CXM.
Skapa en tillväxtstrategi genom de digitala kanalerna
En artikel i Harvard Business Review beskriver att det 0fta är mer effektivt och hållbart att skapa en tillväxtkultur än en företagskultur som bygger på performance.
En förutsättning är att du förstår den digitala kundresan där tillväxtstrategin ofta sker genom betalda kanaler som Google Ads och Facebook annonsering men framförallt organiskt genom SEO (Search Engine Optimization) och ASO (App Search Optimization). En viktig del är att man bygger landningssidor baserat på sökbeteenden och hur människor använder Google.
Betydelsen av en datadriven process
En förutsättning för tillväxt är att företaget är datadrivet och har koll på sina KPI:er som omfattar trafik, användardata, användarbeteende, konkurrentbevakning och marknadsanalyser.
Genom A/B-testning ser man att en sajt fungerar och att den fungerar med konverteringarna så att marknadsbudgeten används optimalt.
Många investeringsbolag, riskkapitalister och PE-bolag investerar i bolag som tar till sig de senaste digitala trenderna i sina affärsmodeller. Men vilka är de digitala trenderna …
Growth hackers jobbar i mellanskiktet mellan marknadsföring och teknik med begrepp som: guerilla marknadsföring, UX-design, sociala nätverk, reputation management, email marknadsföring, seo och inte minst webbanalys.
Vill du expandera och exportera dina produkter till USA? USA är en av Sveriges viktigaste handelspartner och den största exportmarknaden utanför EU med en konsumentmarknad …
Vad är internetmarknadsföring? Internet marknadsföring handlar om att nå din målgrupp digitalt på rätt plats och vid rätt tidpunkt. I Sverige använder 94% av befolkningen …
Italien är det tredje landet som officiellt förbjuder Google Analytics. Nyheten kom efter att en undersökning av Garante (the Italian Data Protection Authority) kom fram
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att det är ok för dig, men du kan välja bort våra cookies om du vill. Cookie inställningarACCEPTERA
Privacy & Cookies Policy
Privacy översikt
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. av dessa cookies lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera. Vi använder även cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder den här webbplatsen. Dessa cookies kommer endast att lagras i din webbläsare med ditt medgivande. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Nödvändiga cookies (eng. Necessary cookies) är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar inte någon personlig information.