Generation Z, eller Gen-Z, är den yngsta vuxna konsument generationen hittills. Personer födda från mitten av 1990-talet till mitten av 00-talet kallas för Generation Z eller Snapchat generationen.
Bara i USA uppskattar man att Gen Z har en direkt köpkraft på 29 miljarder till 143 miljarder USD och de har ett massivt inflytande på hushållens inköp. Över 80% av föräldrarna till den unga generationen rapporterar att de påverkar hushållens utgifter. Man räknar med att de har en indirekt köpkraft på 600 miljarder USD enligt en studie av Frost & Sullivan. Generation Z as Future Custmers, Forecast to 2027
Vad kännetecknar Gen Z-ers
Generation Z är en kritisk konsumentgrupp som är globalt sammankopplade genom Internet och gaming från tidig ålder.
Övriga egenskaper
- De är kritiska mot etablissemanget och har lågt förtroende för stora företag och politiker.
- De gillar att äta ute
- De spenderar mycket pengar på varumärken och upplevelser
- De är etniskt mångskiftande och socialt toleranta
- De är miljömedvetna och gillar transparens
- De har egen slang, egen humor, egna memes
- De har egna emojis som 💀💀💀💀💀 menar att de dör av skratt och de kan även lägga till en gravsten 🪦 för att visa hur kul något är. Om någon gör något som är extremt dumt så har de 🤡. Extrema känslor kan visas med 😭. 👍har millenials använt som något positivt medan generation-z kan använda den som en förolämpning. Läs mer vilka emojis de använder.
Risker med gruppen är dataspels beroende och vi tror att det kan mycket väl komma en motreaktion kring marknadsföring gentemot den här gruppen när man börjar se hur datorerna påverkar deras beteenden. En del spel som Valorant görs på ett sätt så att de blir beroende exempelvis genom ranking och att bestraffa spelare som slutar spela mitt i en match.
Läs mer om spelberoende.
Gen Z-ers är ”digitala infödingar” som är vana vid dataspel
Generation X växte upp när dator revolutionen höll på att få fäste och som marknadsförare vill man nå dem där de spenderar så mycket av sin tid – på sina telefoner med appar som Snapchat, Tiktok och spel plattformar som Minecraft. Marknadsföringsmässigt går de att nå genom social media och influencer marketing. Utmaningen är att de kan vara svåra att nå och de gillar inte att få marknads budskap serverade på sina datorskärmar.
Bland effektiva marknadsförings plattformar märks YouTube, Instagram och TikTok som ofta är visuella plattformar som fungerar effektivt på målgrupper under 30-års ålder. De uppskattar också vertikala videos som är populärt på TikTok, Instagram Reels och YouTube Shorts. Eftersom de finns på dessa plattformar behöver man alltså även SEO optimera mot dem. Det är stor sannolikhet att en Gen-Z som funderar på att besöka restauranger väljer TikTok eller Instagram som sökmotor för att se äkta recensioner eftersom det ger en bättre matchning istället för Google som ofta är överfylld av annonser.
Den sociala media plattformen Discord som blivit en mycket vanlig community för gamers tillåter inte annonser. De flesta på Discord är på invite only servrar som har färre än 30 personer i sig och som de använder för mer än . Så det är vanligtvis relativt små grupper av människor som känner varandra och vänners vänner. En intressant sak med Discord är att de börjat använda olika botar som de kopplar in. Ett exempel är Open AI vilket innebär att sökresultatet är baserat på chatar från artificiell intelligens.
Konsekvenserna av att växa upp och alltid vara uppkopplade på nätet börjar få fokus. Ny forskning har visat dramatiska förändringar i ungdoms beteenden, attityder och livsstilar – både positiva och oroande.
Vad är skillnaden med Generation Z och millenials?
En millennial är född mellan 1981 till 1996 och är generationen som kommer innan.
Exempel på populära varumärken hos Gen Z
- Nike
- Apple
- Amazon
- Adidas
- Target
Exempel på influencers som är stora bland Generation Z
Det är svårt att generalisera om vilka influencers som generation Z gillar eftersom deras preferenser och intressen varierar. Generation Z är en stor och mångkulturell grupp som värdesätter äkthet, integritet och anslutning till gemenskapen. Därför gillar många av dem influencers som är ärliga, relaterbara och engagerade i samhälleliga frågor.
Tidigare studier har dock visat att generation Z är mer benägna att följa influencers som är deras egna jämnåriga och som har en liknande livsstil. Dessa influencers har en stor påverkan på deras köpbeslut och preferenser. Generation Z är också mer benägna att följa olika influencers för olika saker, såsom mode, musik, teknologi och politik.
- Mr. Beast
- Billie Eilish
- Shawn Mendes
- Camila Cabello
- Zendaya
- Noah Centineo
- Charli D’Amelio – en av de första TikTok influencerna
- Khaby Lame
- Addison Rae
- Bretman Rock
- Emma Chamberlain, social medieprofil
- James Charles
- MattyBRaps
- Wisdom Kaye
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.