Hem » Blogg om Internetmarknadsföring » Vad är Gen-Z och hur kan man marknadsföra mot dem?

Vad är Gen-Z och hur kan man marknadsföra mot dem?

Gen z kid using mobile technology

Generation Z, eller Gen-Z, är den yngsta vuxna konsument generationen hittills. Personer födda från mitten av 1990-talet till mitten av 00-talet kallas för Generation Z eller Snapchat generationen.

Bara i USA uppskattar man att Gen Z har en direkt köpkraft på 29 miljarder till 143 miljarder USD och de har ett massivt inflytande på hushållens inköp. Över 80% av föräldrarna till den unga generationen rapporterar att de påverkar hushållens utgifter. Man räknar med att de har en indirekt köpkraft på 600 miljarder USD enligt en studie av Frost & Sullivan. Generation Z as Future Custmers, Forecast to 2027

Vad kännetecknar Gen Z-ers

Generation Z är en kritisk konsumentgrupp som är globalt sammankopplade genom Internet och gaming från tidig ålder.

Övriga egenskaper

  • De är kritiska mot etablissemanget och har lågt förtroende för stora företag och politiker.
  • De gillar att äta ute
  • De spenderar mycket pengar på varumärken och upplevelser
  • De är etniskt mångskiftande och socialt toleranta
  • De är miljömedvetna och gillar transparens

Risker med gruppen är dataspels beroende och vi tror att det kan mycket väl komma en motreaktion kring marknadsföring gentemot den här gruppen när man börjar se hur datorerna påverkar deras beteenden. En del spel som Valorant görs på ett sätt så att de blir beroende exempelvis genom ranking och att bestraffa spelare som slutar spela mitt i en match.
Läs mer om spelberoende.

Gen Z-ers är ”digitala infödingar”

Generation X växte upp när dator revolutionen höll på att få fäste och som marknadsförare vill man nå dem där de spenderar så mycket av sin tid – på sina telefoner med appar som Snapchat, Tiktok och spel plattformar som Minecraft. Marknadsföringsmässigt går de att nå genom social media och influencer marketing. Utmaningen är att de kan vara svåra att nå och de gillar inte att få marknads budskap serverade på sina datorskärmar.
Bland effektiva marknadsförings plattformar märks YouTube, Instagram och TikTok som ofta är visuella plattformar som fungerar effektivt på målgrupper under 30-års ålder. De uppskattar också vertikala videos som är populärt på TikTok, Instagram Reels och YouTube Shorts.

Den sociala media plattformen Discord som blivit en mycket vanlig community för gamers  tillåter inte annonser. De flesta på Discord är på invite only servrar som har färre än 30 personer i sig och som de använder för mer än . Så det är vanligtvis relativt små grupper av människor som känner varandra och vänners vänner.

Konsekvenserna av att växa upp och alltid vara uppkopplade på nätet börjar få fokus. Ny forskning har visat dramatiska förändringar i ungdoms beteenden, attityder och livsstilar – både positiva och oroande.

Vad är skillnaden med Generation Z och millenials?
En millennial är född mellan 1981 till 1996 och är generationen som kommer innan.

Exempel på populära varumärken hos Gen Z

  • Nike
  • Apple
  • Amazon
  • Adidas
  • Target

Exempel på influencers som är stora bland Generation Z

  • Mr. Beast
  • Charli D’Amelio – en av de första TikTok influencerna
  • Khaby Lame
  • Addison Rae
  • Bretman Rock
  • Emma Chamberlain
  • MattyBRaps
  • Wisdom Kaye

Vill du veta mer om Gen-Z och the future of commerce?

Den 11:e oktober 2022 är det ett event som heter NXT Nordic som kommer hållas i Oslo Spektrum Arena. Temat för eventet är Gen-Z och ledande experter kommer föreläsa:
Se årets agenda

Scroll to Top