Så du vill bli en Youtuber

0

Hur blir du känd på Youtube?

Nästan alla 10-åringar drömmer om ett liv som Youtubers och det finns förebilder som JackSepticGuy och Pewdiepie med miljoner fans. Själv gick jag på ett seminarium med JackSepticGuy, mitt barn tvingade mig, och jag förstod väldigt lite åt skämten som alla i publiken skrattade åt.

Samtidigt är Youtube inom B2B en av de misshandlade digitala kanalerna och det finns stora möligheter att nå stora kundgrupper eftersom Youtube är en av de största digitala kanalerna och ett sätt att nå nya kunder.

Det finns några huvudregler kring Youtube marknadsföring

  • Vara tydlig med ditt varumärke. Kanalen ska sälja ditt varumärke och brand.
  • Använd sökord i din profil kring vad du publicerar videor om.
  • Känna till sin nisch och se till att de lär sig något eller ge underhållsvärde för din målgrupp.
  • Var positiv och ödmjuk i din tonalitet – om man lyssnar på JackSepticGuy så märker man att han har en positiv människosyn som smittar av sig.
  • Följa trender inom nischen

Olika format som fungerar bra

  • Vlogs
  • Tutorials
  • Olika typer av utmaningar
  • Faktabaserade videor
  • Klickbeten
  • Sketcher

Tumnaglar

Se till att skapa bra tumnaglar som fångar besökarnas intresse. Tumnaglarna (dvs de små bilderna) är mycket viktiga och ungefär 70% av varför någon klickar på din video. De måste vara intresseväckare och locka till klick.

Titlar

Håll titlarna enkla för läsarna. Berätta för din målgrupp exakt vad de handlar om och vad som väntar om de klickar vidare. Se till att ändra till året datum i titlarna även om du publicerat videorna får flera år sedan.

Nyckelord är viktiga för SEO och håll ett öga på populära sökord.

Call to action

Se till att ha en grafisk call to action i slutet på alla videos som att prenumera samt i titlarna. Du kan också använda dig av vattenmärken för att få dem att prenumera.

Bra verktyg för Youtube

För dig som vill gå in i de tekniska delarna av Youtube så finns det robotar som ser till att det ser ut som man har många views. Det finns också bra verktyg som Vidiq.

Läs fördjupad information i den här presentationen.

Share.

About Author

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap