Hur blir du känd på Youtube?
Nästan alla 10-åringar i Sverige drömmer om en framtid som Youtuber och de har förebilder som JackSepticGuy och Pewdiepie med miljoner fans. Själv gick jag på ett seminarium med JackSepticGuy som mitt Gen-Z barn tvingade på mig, och jag förstod väldigt lite åt skämten som alla i publiken tyckte var enormt roliga.
Youtube har blivit en nödvändighet
Samtidigt är Youtube inom B2B segmentet ett av de mest misshandlade digitala kanalerna och det finns stora möjligheter att nå stora kundgrupper. Youtube är en av de största digitala kanalerna och ett sätt att nå nya kunder och hjälpa befintliga köpare att förstå dina produkter.
Inom B2C har videos blivit en nödvändighet och stor inverka på kundernas köpbeslut. Människor älskar att titta på videor och videor kan hjälpa dig att sälja fler produkter eller tjänster. Det finns många sajter som ger dig tips hur du skapar YouTube videos.
Välj ett bra namn för din kanal
Kanalnamnet (eng. Channel name) är det officiella namnet på din kanal på YouTube. Det finns flera olika typer av kanalnamn. Många använder sitt för- och efternamn men det kan också vara ett namn som beskriver vad kanalen handlar om eller ett varumärke.
Kanalnamnet är viktigt eftersom det visas på dina videor, kanalsidan och i YouTubes sökresultat. Att välja ett bra som sticker ut och är lätt att komma ihåg är något som ofta lönar sig i längden. Det finns tom namn generatorer som hjälper dig hitta ett bra namn.
Identifiera sökvolymerna på Youtube
YouTube SEO kan hjälpa ditt innehåll att nå en bredare publik genom att aktivt rikta in sig på personer som söker efter dina videor. Först måste du identifiera vilka ämnen människor söker efter. Undersök sökord som har mycket volym och som kan driva trafik till din video. Det finns olika verktyg som Google Search Console, Keywordtool.io, Semrush, Moz.com mm.
Med verktyget Keywordtoool.io kan du hitta sökvolymerna på Youtube.
Det finns några huvudregler för att optimera videorna på YouTube
Youtube är i grunden en sökmotor för videos och den använder en annan algoritm än traditionella Google. YouTube består i princip av två huvudalgoritmer. En är rekommendationer och den andra är själva sökalgoritmen.
- Vara tydlig med ditt varumärke. Kanalen ska sälja ditt varumärke och brand. Expertisen och auktoriteten inom ett visst ämne är viktigt för spridningen.
- Använd sökord i din profil kring vad du publicerar videor om.
- Var relevant och inkludera titel, hashtags, kategorier och beskrivning vad videon handla om
- Känna till sin nisch och se till att de lär sig något eller ge underhållningsvärde för din målgrupp.
- Var positiv och ödmjuk i din tonalitet – om man lyssnar på de största YouTube profilerna så märker man att många har en positiv människosyn som smittar av sig.
- Följ trender inom nischen som du publicerar videos kring
- Engagemang som Watch time och andra användardata är viktiga rankingfaktorer vid videos. Det inkluderar faktorer som gilla-markeringar, prenumerationer, kommentarer, aktivera aviseringar och visningstid.
- Anpassning: YouTube försöker hitta de mest relevanta resultaten för varje användare genom att ta hänsyn till en användares sök- och visningshistorik.
Olika format som fungerar bra
- Vlogs
- Tutorials
- Olika typer av utmaningar
- Faktabaserade videor
- Klickbeten
- Sketcher
Vad är en thumbnail på Youtube
En thumbnail eller miniatyrbild är en term som används av grafiska formgivare och fotografer för en liten bild representation av en större bild. Miniatyrbilderna är mycket viktiga och ungefär 70% av varför någon klickar på din video. De måste vara intresseväckande och locka till klick. Se till skapa bra tumnaglar som fångar besökarnas intresse.
Titlarna på dina Youtube inlägg
Nyckelord är viktiga för SEO:n och håll ett öga på populära sökord. Håll titlarna enkla för läsarna. Berätta för din målgrupp exakt vad de handlar om och vad som väntar om de klickar vidare. Se till att ändra till året datum i titlarna även om du publicerat videorna får flera år sedan.
Använd call to action
Se till att ha en grafisk call to action i slutet på alla videos som att prenumerera samt i titlarna. Du kan också använda dig av vattenmärken för att få dem att prenumerera.
Bra verktyg för Youtube
För dig som vill gå in i de tekniska delarna av Youtube så finns det robotar som ser till att det ser ut som man har många views. Det finns också bra verktyg som Vidiq.
Tubebuddy
Läs fördjupad information i den här presentationen.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.