Så här blir du en Youtuber

0

Hur blir du känd på Youtube?

Nästan alla 10-åringar i Sverige drömmer om en framtid som Youtubers och det finns förebilder som JackSepticGuy och Pewdiepie med miljoner fans. Själv gick jag på ett seminarium med JackSepticGuy, mitt barn tvingade mig, och jag förstod väldigt lite åt skämten som alla i publiken skrattade åt.

Youtube har blivit en nödvändighet

Samtidigt är Youtube inom B2B en av de misshandlade digitala kanalerna och det finns stora möjligheter att nå stora kundgrupper eftersom Youtube är en av de största digitala kanalerna och ett sätt att nå nya kunder och hjälpa befintliga köpare att förstå dina produkter.

Inom B2C har videos blivit en nödvändighet och stor inverka på kundernas köpbeslut. Människor älskar att titta på videor och videor kan hjälpa dig att sälja fler produkter eller tjänster.

Välj ett bra namn för din kanal

Kanalnamnet (eng. Channel name) är det officiella namnet på din kanal på YouTube. Det finns flera olika typer av kanalnamn. Många använder sitt för- och efternamn men det kan också vara ett namn som beskriver vad kanalen handlar om eller ett varumärke.

Kanalnamnet är viktigt eftersom det visas på dina videor, kanalsidan och i YouTubes sökresultat. Att välja ett bra som sticker ut och är lätt att komma ihåg är något som ofta lönar sig i längden. Det finns tom namn generatorer som hjälper dig hitta ett bra namn.

Hitta sökvolymerna på Youtube

Undersök sökord som har mycket volym och som kan driva trafik till din video. Det finns olika verktyg som Google Search Console, Keywordtool.io, Semrush, Moz.com mm.

Med verktyget Keywordtoool.io kan du hitta sökvolymerna på Youtube.

Det finns några huvudregler för att optimera videorna vid Youtube marknadsföring

Youtube är i grunden en sökmotor för videos och den använder en annan algoritm än traditionella Google.

  • Vara tydlig med ditt varumärke. Kanalen ska sälja ditt varumärke och brand.
  • Använd sökord i din profil kring vad du publicerar videor om.
  • Känna till sin nisch och se till att de lär sig något eller ge underhållsvärde för din målgrupp.
  • Var positiv och ödmjuk i din tonalitet – om man lyssnar på JackSepticGuy så märker man att han har en positiv människosyn som smittar av sig.
  • Följa trender inom nischen
  • Watch time och andra användardata är viktiga rankingfaktorer vid videos

Olika format som fungerar bra

  • Vlogs
  • Tutorials
  • Olika typer av utmaningar
  • Faktabaserade videor
  • Klickbeten
  • Sketcher

Tumnaglar

Se till att skapa bra tumnaglar som fångar besökarnas intresse. Tumnaglarna (dvs de små bilderna) är mycket viktiga och ungefär 70% av varför någon klickar på din video. De måste vara intresseväckare och locka till klick.

Titlar

Håll titlarna enkla för läsarna. Berätta för din målgrupp exakt vad de handlar om och vad som väntar om de klickar vidare. Se till att ändra till året datum i titlarna även om du publicerat videorna får flera år sedan.

Nyckelord är viktiga för SEO:n och håll ett öga på populära sökord.

Call to action

Se till att ha en grafisk call to action i slutet på alla videos som att prenumerera samt i titlarna. Du kan också använda dig av vattenmärken för att få dem att prenumerera.

Bra verktyg för Youtube

För dig som vill gå in i de tekniska delarna av Youtube så finns det robotar som ser till att det ser ut som man har många views. Det finns också bra verktyg som Vidiq.

Tubebuddy

Läs fördjupad information i den här presentationen.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap