Vad är en webbplats?
En webbplats är företagets samlingsida eller hub med information som används för att kommunicera och marknadsföra företaget. En webbplats behöver spegla affärsidén och stärka dess affärsmodeller, varumärket och ge leads som försäljningsavdelningen kan bearbeta.
En webbplats är en sammanhängande samling av texter, dokument, bilder och multimedia som lagras på en webbserver som går att nå genom protokollet http eller https. Webbplatsen kan nås över webben. För att besöka en webbplats används en webbläsare där webbplatsens adress, dess URL, anges. För att den ska vara tilltalande för användarna måste grafik, design och olika UX följa en grafisk stil och vara harmoniska när olika delar knyts ihop.
Vad är skillnaden mellan en webbplats och en webbsida?
Begreppet webbsida är bara en specifik landningssida till skillnad från webbplatsen som är ett begrepp för alla sidorna.
Hur mycket kostar det att skapa en hemsida?
Många undrar hur mycket en webbplats kostar och det är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Priset beror i hög grad på hur du bygger grunden och infrastrukturen för webbplatsen. För att bygga en seriös webbplats behöver du en struktur och information som stödjer din affärsidé.
15 viktiga frågor att ställa dig när du vill utveckla en webbplats?
Att bygga en webbplats tar ofta mycket resurser och kräver olika typer av kompetenser
- Vad vill jag kommunicera till min målgrupp?
- Har jag intern kompetens att bygga en optimerad sajt dvs kompetens inom grafik, SEO och kommunikation?
- Finns det säljmaterial och presentationer som kan återanvändas på webben?
- Har vi pratat med reception och kundtjänst vilka som är de vanligaste frågorna till företaget?
- Vad vet jag om min målgrupp som jag vill nå? Hur ser deras kundresa ut och vet jag hur målgrupper söker sig fram till information inom mitt affärsområde?
- Vilka är mina unique selling points dvs det som får kunderna att välja mig?
- Har jag tillgång till grafisk kompetens och finns en digital profil att utgå från?
- Finns det utvecklarkompetens att bygga sajten?
- Har jag kompetens kring digital marknadsföring för att bygga sajten?
- Har jag verktygen så jag kan utvärdera hur min webbplats fungerar?
- Hur ser konkurrensen ut och vad gör de mest framgångsrika konkurrenterna för att få kunder.
- Har IT avdelningen kompetens att få webbplatsen snabb och säker. Snabbheten är absolut viktig och det är viktigt att ha en bra hosting provider så att min webbplats laddas fort.
- Har du gjort ett medvetet val av hosting provider som är snabb och har förutsättningar att hosta min webblösning
- Fungerar min gamla sajt och hur ska jag migrera den till en ny plattform.
- Har jag en gammal sajt som jag vill använda mig av och se till att investeringen i länkar finns kvar när jag byter plattform.
Ok när du har svar på ovanstående frågor behöver du fundera vilken plattform du vill använda och vilket webbhotell som är bäst för dig. Det finns olika publiceringsverktyg beroende på vilka funktioner du vill använda. En av de mest populära plattformarna är WordPress.
Kontakta oss om du vill veta mer. Vi hjälper er med digital strategi, från research till resultat.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.