Migrera till en ny hemsida – Tappat alla besökare?

Viktig information för dig som är webbansvarig eller marknadschef och funderar på att köpa en ny hemsida eller byta plattform

 

Ny hemsida?

Glöm inte bort det här när skaffar en ny webbplats

Att uppdatera sin webbplats och skaffa sig en ny hemsida är något som de flesta företag tvingas till med jämna mellanrum men det finns fallgropar när du uppdaterar till en ny plattform eller byter plattform. Det är betydligt mer du måste kontrollera som marknadschef eller webbansvarig än att sajten är snygg och grafiskt tilltalande när du lanserar en ny webbplats och verkligheten är att de flesta webbyråer inte har SEO-kompetensen internt. Att inte kvalitetssäkra webbplatsens SEO kan kosta dig många besökare på nätet vilket innebär färre leads och minskad  försäljning.

Tips när du uppdaterar en ny hemsida och behöver migrera från en gammal webbplats
För ett företag som har en webbplats som är verksamhetskritisk för försäljningen finns det anledning att vara extremt försiktig.  Det kan kosta dig mycket trafik att nonchalera SEO och att förlora den organiska trafiken vilket leder till färre besökare på din webbplats, färre telefonsamtal från kunder och slutligen mindre försäljning.

Misslyckad uppdatering av webbplats - därför är seo viktigt.

Bild: Skräckscenariot där organisationen bytt webbplats och tappat all sin trafik.

När du lanserar en ny sajt eller migrerar finns det flera steg att kontrollera så att du får sajten indexerad. Kolla tex av din robots.txt fil och indexera hela sajten i Google när du lanserar en ny sajt.

Det många utvecklare missar är betydelsen av de gamla permalänkar eftersom de är indexerade av sökmotorer och kan ha mycket länkar till sig. Det är nödvändigt att behålla din länkkraft ifall du inte vill börja om från noll speciellt om du vill byta domännamn. Kort sagt det finns risken att du tappar all din trafik vid ett migreringsprojekt!

Det finns olika metoder så att du  inte tappar någon trafik:

Scenario 1 – vid enkel migrering

Du vill byta webbadress till en ny adress då ska du använda Google Search Consol för att göra en adressändring (se bild). Det här fungerar bra ifall det är en enkel webbplats där alla URL:er och innehåll är samma eller om det är en helt ny webbplats där du inte behöver ta hänsyn till din gamla webbplats.

Migrera

Scenario 2 – vid en komplex migrering av en webbplats

Om du ska byta innehåll som texter och URL:er är flytten av webbplats mer komplext. Det här är en metod att flytta på hemsidor så du minimerar risken att tappa trafiken där olika aktiviteter görs innan, under och efter den nya webbplatsen har publicerats. En komplex migrering är ofta en webbplats som ska uppdateras till en ny och där den gamla sajten har mycket länkar som pekar mot olika sidor och där permalänk strukturen görs om.

Innan migrering av webbplatsen

Självklart ska du kontrollera sajten med rättstavning och att logotypen länkar till förstasidan – men det finns även rent tekniska delar som måste säkerställas:

1. Se till att du mäter det mesta kring din synbarhet och vilka sökord som har mycket volym innan migreringen (det finns en uppsjö av olika verktyg att använda)

2. Om det finns en utvecklingsserver plocka fram de största landningssidorna från Google Analytics och kolla att motsvarande sidor finns på utvecklingsservern. Du kan också hämta filerna från Google Search Consol. Lägg in sidorna i ett excelark samt de sökord som de rankar bra på. Gör http-anrop till utvecklings servern genom excel. Se till att alla de största sidorna finns med och pekas om korrekt. Kolla så att sidorna finns på utvecklingsservern och att de inte är bytt namnet på permalänkar.

3. Gör en kontroll på  utvecklingsservern så att allting hänger med – exempelvis meta data. Det kan du kolla metadata. Titta på de viktigaste sidorna att de innehåller ordet som de vill ranka på.

4. Ladda ner datafilen från Google Search Consol så du ser hur statistiken har varit och vilka sidor som har mest trafik och som har flest länkar till sig. (Filerna sparas bara de 3 senaste månaderna så den kan bli värdefull för dig) och behöver laddas ner.

5. Förbered .htaccess filer och robots.txt filer. I .htaccess kan du sätta regler så du inte tappar något och ett vanligt misstag är att blockera sidor i robots filen som inte ska blockeras.

Under migrering av webbplatsen

Lansera sajten och se till att du inte har blockerat några sidor i robots.txt filen. Skicka in din nya sajtmap till Google och indexera hela sajten.

Kolla sajten igen och se att sidorna finns och metadata är korrekt.

Efter migrering av webbplatsen

4. Se till att övervaka och ja koll på dina felmeddelanden i Google Search Console och indexera om sajten i samband med flytten eller migreringen. Se till att alla sitekartor är inskickade i Sök konsolen. Kolla igenom felmeddelanden så de inte ökat.

5. Efter en migrering se till att göra uppslag på alla de största landningssidorna på den nya servern. Se till att det inte finns några nya 404-meddelanden utan att de pekar mot den nya sajten dvs ger dig 202-meddelanden.

6. Kolla i Google Sök konsol hur utvecklingen ser ut och att det inte finns sidor med låg CTR

7. Kolla externa länkar med Moz site explorer och försök få dem ompekade om du bytt domännamn eller struktur.

8. Mät segmentet organiska besökare i Google Analytics (rensa för spök och spambotar) och gärna något mätverktyg så att du inte tappar någon synlighet och om det finns några specifika ord där du tappar sökposition kan du alltid komplettera texterna och förbättra texter.

9. Kolla igenom sajten och om det finns några tekniska felmeddelanden och om de har ökat efter migreringen. I det här fallet skulle jag kolla mer på unecessary redirects, canonical taggar, noindex och ompekningar. Andra delar är att alla sidor har titlar och metabeskrivningar.

Tekniska violations

10. Kolla igenom de sidor som har länk till sig (du hittar dem i Google sök konsolen). De har sidorna är viktiga och starka landningssidor eftersom de innehåller länkjuice och du vill behålla länkjuicen. Gör anrop i Excel och se att sidorna finns kvar dvs ger 202-meddelanden.

10. Kolla igenom om du tappat på några större sökord och se ifall de har ändrat sitt innehåll. I sådana fall komplettera sidorna så du återhämtar placeringarna igen.

Varför det är en dålig idé att låta utvecklare göra SEO?

En hel del företag låter sina utvecklare sköta SEO:n och gå live. Ännu värre är när en designer går lös utan att över huvudtaget fundera kring SEO:n. Anledningen att det är en dålig idé är att många webbdesigners och programmerare har bristande SEO expert kunskap.

Eftersom de inte är specialister på sökbeteenden och att testa av en sajt så har de inte verktygen och vår erfarenhet är att utvecklare och designers prioriterar SEO frågor väldigt lågt. Eller som en utvecklare som satt och byggde på en av Sveriges största företag en gång sa till mig “SEO det är det sista man ägnar sig åt“.

Vårt råd är: Överlåt alltid SEO till en extern partner om du inte har expert kompetens inhouse.

Köpa ny hemsida eller ny design?

Gör inte de vanligaste misstagen när du gör om en en webbplats vilket oftast leder till att du tappar trafik som troligtvis går till dina konkurrenter. Se till att du har en SEO expert innan du börjar processen att designa din nya webbplats efter sökbeteenden men som också kan stödja under utvecklingsstadiet och efter lanseringen.

För dig som funderar på att köpa en ny hemsida så samarbetar vi med några av de största webbyråerna i Stockholm. Det innebär att vi kan erbjuda utvecklare, grafisk kompetens och fotografer till större projekt. Själva är vi specialiserade på sökmotoroptimeringen och kan hjälpa dig vid en migrering. Kontakta oss ifall du vill veta mer!