Konsten att migrera till en ny hemsida utan att tappa dina besökare

Att migrera och byta hemsida - fotografi på kvinna som planerar att byta webbplats

Glöm inte bort det här när uppdaterar och vill migrera din hemsida

Att migrera sin webbplats och skaffa sig en ny hemsida är något som de flesta företag tvingas till med jämna mellanrum – men det finns fallgropar när du uppdaterar till en ny plattform eller byter plattform. Långtifrån allaa webbplatser fungerar på ett optimalt sätt. Att uppdatera en webbplats kan innebära stora risker att du tappar besökare från sökmotoroptimering vilket kan vara verksamhetskritiskt för en stor e-handelssajt eller en webbplats som är verksamhetskritisk.

Det är många faktorer du måste kontrollera som marknadschef eller webbansvarig när du lanserar en ny webbplats förutom att sajten är snygg och grafiskt tilltalande. Verkligheten är att de flesta webbyråer inte har SEO-kompetensen internt och det är många som gjort misstag när de byter webbplats. Att inte kvalitetssäkra webbplatsens SEO och få input av professionella SEO specialister kan kosta dig många besökare vilket i sin tur innebär färre leads och minskad försäljning.

Risker med att uppdatera en ny hemsida eller byta från en gammal webbplats

För ett företag som har en webbplats som är verksamhetskritisk för försäljningen finns det anledning att vara extremt försiktig.  Det kan kosta dig mycket trafik att nonchalera SEO och att förlora den organiska trafiken vilket leder till färre besökare på din webbplats, färre telefonsamtal från kunder och slutligen mindre försäljning. När vi undersöker webbplatser ser vi väldigt ofta att man tappar besökare i samband med migreringar och uppdateringar av webbplatser. Vi har också hört att många byråer snackar sig igenom problemet genom att säga att det är fullständigt normalt och att det tar lite tid innan synligheten dyker upp igen. Det är bullshit.

Misslyckad uppdatering av webbplats

Bild: Skräckscenariot där organisationen bytt webbplats och tappat all sin trafik.

15 punkter som minimerar risken att tappa besökare när du byter till en ny webbplats

Att migrera en webbplats till en ny webbplats kräver en noggrann planering och genomförande för att undvika att tappa sökmotorrankningar och trafik. Nedan följer några viktiga steg att ta: När du lanserar en ny sajt eller migrera hemsida finns det flera steg att kontrollera så att du inte missar något steg. Vid en större migrering behövs ett team med utvecklare, contentmanagers och SEO-specialister

  1. Alla migreringar borde börja med en migreringsplan. Utveckla en plan för hur den nya webbplatsen ska se ut och fungera, inklusive dess struktur, innehåll och funktionalitet.
    Börja med att se vilka mål du har med din migrering. Varför vill du byta webbplats är det för att byta design eller struktur eller har du en dålig webbplats som kan förbättras. Det är viktigt att ha en strategi för hur du tänker attrahera besökare till den nya webbplatsen och hantera trafik från den gamla webbplatsen.
  2. Viken system för webb ska du använda och hur bra SEO har systemet. De flesta av dagens system klarar av SEO men du måste också ha processer så du ser på rätt saker och att det optimeras. Ska du använda open-source eller är det ett inköpt och skräddarsytt system?
  3. Är det nya systemet mobilvänlig. Googles sökmotor prioriterar att sajter är mobilvänliga.
  4. Se till att sajten och länkar blir crawlad och indexerad av sökmotorerna på bästa och mest optimala sätt.
  5. Kolla av UX:et så att det är användarvänligt och är over the fold. PÅ en tidningssajt kan det tex finnas för många annonser ”above the fold” som strular till det. Kolla av att rubrikerna är bra satta och strukturerade så att sökmotorerna förstår sidorna.
  6. Glöm inte heller när du ska göra migreringen eftersom det är risk så under högsäsong är det inte läge att göra en migrering.
  7. Redirecta gamla länkar: Se till att alla länkar från den gamla webbplatsen redirectas till motsvarande sidor på den nya webbplatsen. Detta är viktigt för att inte förlora de besökare som kommer via sökmotorer. Det är nödvändigt att behålla din länkkraft ifall du inte vill börja om från noll speciellt om du vill använda ett nytt domännamn.
  8. Sätt upp den nya webbplatsen på en utvecklingsserver och se till att den fungerar på rätt sätt. Säkerställ att allt innehåll på den gamla webbplatsen finns med på den nya webbplatsen och att alla interna länkar är korrekta.
  9. Hantera de gamla webbadresserna och innehållet. Se till att den nya webbplatsen är optimerad för sökmotorer, inklusive en sökmotorvänlig URL-struktur, meta-beskrivningar och meta-taggar. Permalänkarna dvs URL-strukturen är mycket viktig att den hålls intakt eftersom de är indexerade av sökmotorer och kan ha linkequity dvs mycket länkar till sig. Använd 301 redirects: Använd 301 redirects för att vidarebefordra användare och sökmotorer från den gamla webbplatsen till den nya webbplatsen. Detta är ett bra sätt att bevara den inbound länkprofil du har byggt upp och så att du inte tappar trafik från sökmotorer
  10. Undersök bilder så att de inte finns några som man glömt att komprimera
  11. Kola av sajtens tekniska SEO och hur den ser ut så du kan följa om det är något som missats när migreringen är gjord. Det kan tex handla om robots.txt filer eller om det helt plötsligt dyker upp många 404 fel. Skapa en 301-omdirigering från gamla webbadresser till nya webbadresser för att undvika brutna länkar och tappa befintliga sökmotorrankningar.
  12. Uppdatera externa länkar: Kontakta webbplatser som länkar till den gamla webbplatsen och be dem uppdatera länkarna till den nya webbplatsen. Om du ska byta domännamn så kan du också ha en hel del externa länkar till webbplatsen. Se till att dessa är kartlagda och att de blir ompekade på sikt. I första hand till den nya sidan men det kan också vara bra att göra outreach så du får direkta länkar från de externa sajterna.
  13. Uppdatera innehållet: Se till att innehållet på den nya webbplatsen är uppdaterat och relevant för dina besökare. Detta är viktigt för att hålla dem intresserade och för att upprätthålla en hög rankning i sökmotorer.
  14. Använd Google Search Console när du migrera hemsidan för att kommunicera med Google om den nya webbplatsen och hjälpa till att upprätthålla en hög rankning i sökmotorer. Från GSC kan du också se vilka sidor som är viktiga.
  15. Marknadsför den nya webbplatsen: Marknadsför den nya webbplatsen genom att skicka ut pressmeddelanden, blogga, använda sociala medier och annan marknadsföring för att locka besökare till den nya webbplatsen. När den nya webbplatsen lanserats, övervaka noga sökmotorrankningar och trafik för att se till att allt fungerar som det ska.

Kort sagt det finns risken att du tappar all din trafik vid ett migreringsprojekt men det finns olika metoder så att du  inte tappar någon trafik:

Scenario 1 – migrera hemsida enkelt

Du vill byta webbadress till en ny adress då ska du använda Google Search Consol för att göra en adressändring (se bild). Det här fungerar bra ifall det är en enkel webbplats där alla URL:er och innehåll är samma eller om det är en helt ny webbplats där du inte behöver ta hänsyn till din gamla webbplats.

Migrera

Scenario 2 – migrera hemsida komplext

Om du ska byta innehåll som texter och URL:er är flytten av webbplats mer komplext. Google har kommit med rekommendationer att inte flytta på URL:er om man inte verkligen behöver det.

Det här är en metod att flytta på hemsidor så du minimerar risken att tappa trafiken där olika aktiviteter görs innan, under och efter den nya webbplatsen har publicerats. En komplex migrering är ofta en webbplats som ska uppdateras till en ny och där den gamla sajten har mycket länkar som pekar mot olika sidor och där permalänk strukturen görs om.

Innan migreringen av webbplatsen

Självklart ska du kontrollera sajten med rättstavning och att logotypen länkar till förstasidan – men det finns även rent tekniska delar som måste säkerställas:

1. Se till att du mäter det mesta kring din synbarhet och vilka sökord som har mycket volym innan migreringen (det finns en uppsjö av olika verktyg att använda)

2. Om det finns en utvecklingsserver plocka fram de största landningssidorna från Google Analytics och kolla att motsvarande sidor finns på utvecklingsservern. Du kan också hämta filerna från Google Search Consol. Lägg in sidorna i ett excelark samt de sökord som de rankar bra på. Gör http-anrop till utvecklings servern genom excel. Se till att alla de största sidorna finns med och pekas om korrekt. Kolla så att sidorna finns på utvecklingsservern och att de inte är bytt namnet på permalänkar.

3. Gör en kontroll på utvecklingsservern så att allting hänger med – exempelvis metabeskrivningar och titlar. Titta på de viktigaste sidorna att de innehåller ordet som de vill ranka på.

4. Ladda ner datafilen från Google Search Consol så du ser hur statistiken har varit och vilka sidor som har mest trafik och som har flest länkar till sig. (Filerna sparas bara de 3 senaste månaderna så den kan bli värdefull för dig) och behöver laddas ner.

5. Förbered .htaccess filer och robots.txt filer. I .htaccess filen kan du sätta regler så du inte tappar något och ett vanligt misstag är att blockera sidor i robots filen som inte ska blockeras. Kolla tex av din robots.txt fil och indexera hela sajten i Google när du lanserar en ny sajt.

Under själva migreringen av webbplatsen

  1. Lansera sajten och se till att du inte har blockerat några sidor i robots.txt filen.
  2. Genomför kvalitetssäkring kring gamla webbadresser, indexering och sitemaps. Skicka in din nya sajtmap till Google och indexera om hela sajten.
  3. Kolla sajten igen och se att sidorna finns och metadata är korrekt.

Efter migrering av webbplatsen

1. Se till att övervaka och ja koll på dina felmeddelanden i Google Search Console och indexera om sajten i samband med flytten eller migreringen. Se till att alla sitekartor är inskickade i Sök konsolen. Kolla igenom felmeddelanden så de inte ökat.

2. Efter en migrering se till att göra uppslag på alla de största landningssidorna på den nya servern. Se till att det inte finns några nya 404-meddelanden utan att de pekar mot den nya sajten dvs ger dig 202-meddelanden.

3. Kolla i Google Sökkonsol hur utvecklingen ser ut och att det inte finns sidor med låg CTR.

4. Kolla externa länkar med Moz siteexplorer och försök få dem ompekade om du bytt domännamn eller struktur.

5. Mät segmentet organiska besökare i Google Analytics (rensa för spök och spambotar) och gärna något mätverktyg så att du inte tappar någon synlighet och om det finns några specifika ord där du tappar sökposition kan du alltid komplettera texterna och förbättra texter.

6. Kolla igenom sajten och om det finns några tekniska felmeddelanden, och om de har ökat efter att du har lyckats migrera din hemsida. I det här fallet skulle jag kolla mer på unecessary redirects, canonical-taggar, noindex och ompekningar. Andra delar är att alla sidor har titlar och metabeskrivningar.

7. Kolla igenom de sidor som har länk till sig (du hittar dem i Google sökkonsolen). De har sidorna är viktiga och starka landningssidor eftersom de innehåller länkjuice och du vill behålla länkjuicen. Gör anrop i Excel och se att sidorna finns kvar, det vill säga ger 202-meddelanden.

8. Rapportera resultat från migreringen. Kolla igenom om du tappat på några större sökord och se ifall de har ändrat sitt innehåll. I sådana fall komplettera sidorna så du återhämtar placeringarna igen.

Varför det är en dålig idé att låta utvecklare ansvara för SEO:n?

h

En hel del företag låter sina utvecklare sköta SEO:n och gå live. Ännu värre är när en designer går lös utan att över huvudtaget fundera kring SEO:n vid ett webbprojekt. Anledningen att det ofta straffar sig är att många webbdesigners och programmerare har bristande expertkunskap kring SEO.

Eftersom de inte är specialister på sökbeteenden och att testa av en sajt så har de white spots och saknar verktygen och erfarenheten vilket innebär att de ofta prioriterar SEO-frågor väldigt lågt. Eller som en utvecklare som satt och byggde på ett av Sveriges största företag en gång sa till mig ”SEO – det är det sista man ägnar sig åt”.

Vårt råd är: Överlåt alltid SEO till en extern partner om du inte har expertkompetens inhouse.

Blev det fel?

Du kan alltid gå till Wayback Machine och kolla din sajt och gamla sidor. Det finns också verktyg som hjälper dig att ladda ner sidor från en domän från archive.org.

Migrera hemsida: Köpa en ny design eller byta plattform?

Gör inte de vanligaste misstagen när du gör om en en webbplats – leder oftast till att du tappar trafik som troligtvis går till dina konkurrenter. Se till att du har en SEO-expert innan du börjar processen att designa din nya webbplats efter sökbeteenden men som också kan stödja under utvecklingsstadiet och efter lanseringen. För dig som funderar på att köpa en ny hemsida så samarbetar vi med några av de största webbyråerna i Stockholm. Det innebär att vi kan erbjuda utvecklare, grafisk kompetens och fotografer till större projekt. Själva är vi specialiserade på sökmotoroptimeringen och kan hjälpa dig vid en migrering. Kontakta oss ifall du vill veta mer!

Behöver du SEO-specialister med i utvecklingsteamet?

Att migrera en hemsida kan vara ett högriskprojekt, så för att inte tappa stora mängder besökare vid migreringar behöver du definitivt ha med SEO-specialister. Flera marknadsavdelningar har löpande dialog med SEO-bolag för att minska riskerna när de lanserar en ny webbplats. Du kan minska riskerna när du lanserar en ny hemsida genom att kontrollera SEO:n separat. Gör inga kritiska beslut utan att rådgöra med en SEO specialist i samband med en migrering.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.