Hem » SEO » Onpage optimering av webbsidor
SEO concept

Onpage optimering av webbsidor

Vad är onpage optimering av webbsidor?

Alla vill komma högst upp och få en högre ranking när man gör en Google sökning. SEO kan hjälpa dig att uppnå detta och onpage optimering är en av dess viktigaste delar.

Onpage optimering och SEO av sidor innebär att man optimerar texter för sökmotorer genom att följa flera basregler så att Google enkelt förstår vad sidan handlar om. I korthet vill man att varje enskild sida rankar så bra den kan. En del tror att SEO står i konflikt med den journalistiska frihet men ofta handlar det om att en redaktör har stor nytta av att förstå grunderna och texter behöver man skriva för användarna så det blir enkelt att läsa. Resultatet kan skilja sig väldigt mycket om man följer de här reglerna eller inte.

Ofta behöver man göra onpage optimering mot de viktigaste sökorden (money sökord) samt se till att indexeringen fungerar som den ska. Vi kan göra detta genom att genomföra en grundläggande sökbeteende analys. Genom att sätta upp mätningar hur sidor rankar på Google kan vi följa utvecklingen samt skicka rapporter till relevanta avdelningar och stakeholders som kan följa ökningen. Detta ger oss en chans att jobba proaktivt och hela tiden optimera sajten. 

Sökresultatet förändras hela tiden

Sökresultaten visar inte bara enskilda sidor utan även kan visa delar av en webbsida samt sökresultatet i form av knowledge graph, videor, kartor, nyheter  och resultat från mobilen och digitala assistenter.

Vad är rankingfaktorerna för sökmotoroptimering?

För att ranka bra på sökord behöver webbplatsen bra innehåll som uppfyller olika rankingfaktorer. Det första steget i din SEO-strategi för en webbsida sidan är att skapa högkvalitativt innehåll. Om ditt innehåll inte är intressant, engagerande eller värt att dela kommer du förmodligen inte att kunna nå ut till din målgrupp. Det är här E-A-T spelar huvudrollen. Det är en förkortning som står för Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness. Detta koncept hos Google hjälper bloggare, innehållsskapare, webbplatsägare, webbsidor och webbplatser att rankas högre. För det måste du skapa original innehåll.

Hur många rankingfaktorer som finns berättar inte Google men för flera år sedan gick de ut med att de hade 200 rankingfaktorer. Gissningsvis används idag flera tusen faktorer och det görs kontinuerligt studier kring olika typer av samband.  Ett 40 tal faktorer är rätt uppenbara och handlar om att sätta besökarna i centrum genom att se till att sajten laddas fort, att läsarna stannar kvar på sajten och att den ska vara mobilanpassad. Utöver onsite optimeringen finns det domänmätvärden och sociala mätvärden. Under senare år har UX:et och kundupplevelsen blivit  allt viktigare och hur besökarna uppfattar sajten.

Onpage optimering
Bilden visar hur man arbetar med varje sida för att få den att bli optimerad. Olika CRM-verktyg har ofta system för att optimera SEO:n.

Exempel på onsite optimering

  • Textmängd: En studie från Searchmetrics från 2013 visade att det var optimalt med 476 ord sedan dess har textmängden ökat. Antal tecken hade ökat i studien 2015 och låg mellan 1000 till 1285 tecken inklusive footer och annan text på sajten.
  • Användarvänlighet: De sajter som rankas högst är ofta bra strukturerade och är mer användarvänliga.
  • Bra läsbarhet:  Det finns flera olika algoritmer för läsbarhet exempelvis Flesh index score, Gunnig Fog.  Flesh readability på 76,19
  • Att använda semantik med relaterade termer har stor betydelse för synligheten.
  • Url längd (43.64 tecken är genomsnittet på de som ligger i topp)
  • Mobilvänlighet
  • Relativt låg bouncerate (36%)
  • Laddningstid/fil storlek
  • De använde längre punktlistor (upp till 13 olika punkter i listorna)
  • Hastighet desktop (1.16 sekunder)
  • Hastighet mobil (1.10 sekunder)
  • Nyckelord i ankartexter
  • Antalet interna länkar på varje sida (genomsnitt 150 medan Google rekommenderar max 100)

Semantisk struktur kring onpage optimeringen

Strukturen på en webbsida och dess innehåll är en mycket viktigt del av SEO pusslet. Semantisk struktur handlar om att man matchar in sökorden inom ett visst sökord. Om man jobbar med en speciell nisch eller en stor ehandels-sajter som innehåller sökord som har mycket sökvolym är det ofta lågt hängande frukter att kolla igenom whaleord (större sökord) och se ifall det finns relaterade sökord inom det begreppet.

  • Finns nyckelordet i olika rubriknivåer (<h1>, <h2>, <h3><h4> osv).
  • Finns nyckelordet med i först meningen av texten
  • Är det en bra fördelning av sökordet i texten
  • Du ska bara ha en huvudrubrik dvs <h1> och att nyckelordet förekommer i underrubriker är kanske inte det viktigaste men troligtvis påverkar det.
  • Har du undersökt om texten är relevant för det nyckelordet du vill ranka på
  • Är nyckelordet det som förekommer mest på sidan (keyword frequency).
  • Är textmängden tillräckligt omfattande
  • Att hitta rätt tonalitet och ha en bra och hög läsbarhet är viktigt för texter. Det finns olika algoritmer där Flesh index score är en av de mest kända andra är Gunning Fog index, Coleman. Smog. Du kan testa läsbarheten på read-able.com
  • Har man använt semantik kring relaterade termer. Detta är lika viktigt som själva sökordet som man vill ranka på
  • Att länkar saknar ankartexter
  • Är innehållet unikt och finns inte duplicerat
  • Används relevanta termer kring det sökordet som man vill ranka på. Om man vill ranka på ordet soffa är det tex bra att ordet butik finns med.

Unika titlar är en viktig del av onpage optimeringen

Innehåller titeln nyckelordet du vill ranka på? Sidtitlar är en viktig rankingfaktor och gör sidan mer användarvänlig eftersom den beskriver vad sidan handlar om. Det är inget annat än en rubrik på webbsidan som ses på sökmotorer. När du till exempel vill söka efter något på Google är den del som innehåller namnet på artikeln som du klickar på titelsidan. Sidtitlar ska vara beskrivande och ha en korrekt text som förklarar vad din webbsida handlar om. Helst ska titeln innehålla nyckelordet man vill ranka på långt framme i texten. Nyckelord som ligger längre fram presterar bättre än de som ligger längre bak i texten. En titel ska innehålla 50-58 tecken 0ch om den överskrider den gränsen visas inte de återstående orden.

Metabeskrivningar – Hur ska jag tänka när jag skriver en metabeskrivning?

Metabeskrivningarna bör i dagsläget inte vara längre än 157 tecken. Den bästa längden är egentligen pixelbredd eftersom olika tecken har olika längder. Du ser det bra om du kollar på verktyg som Google SERP Snippet Optimization Tool.

Med metabeskrivningar bör du se till att ha en hög CTR (click through rate) dvs klick från Googles söklista. Tänk nyhetsrubriker för tidningar och utforma metabeskrivningar och titlar så de är snygga. Vad får folk att läsa vidare. Se till att unika säljfördelar finns med som framhäver produkten och att du använder max längd.

  • Innehåller metabeskrivningen nyckelordet du vill ranka på? Det är kanske inte den viktigaste faktorn men CTR:en borde förbättras på sökordet du vill ranka på.
  • Är metabeskrivningen unik så den inte är duplicerad. Google gillar inte duplicerat innehåll. Om sidorna har liknande innehåll så konkurrerar de med varandra och Google har svårt att veta vilken ska ranka på.
  • Har metabeskrivningen korrekt längd
  • Undvik företagsnamnet tidigt i metabeskrivningen.

Finns nyckelordet i texten?

  • Är texten bra skrivet och finns nyckelordet i brödtexten med rätt frekvens utan att det känns spammigt utan som naturligt skriven text.

Optimering av bilder

Enligt en stor studie från RavenTools så är det vanligaste onsite felet att man inte har titel attribut följt av att man missat alt taggar.

  • Finns nyckelordet i bildtexter?
  • Är bilderna snabba att ladda in?
  • Finns infografik och bilder?
  • Har bilderna filnamn med nyckelordet

Formatering och kod

  • Finns nyckelordet i fetstil <b>?
  • Finns nyckelordet i kursiv stil <i>, <em>?
  • Är kod/text ration bra?
  • Finns det punktlistor gärna med upp mot 14 punkter
  • Brödsmulor (breadcrumbs) för att underlätta navigering
  • Är canonical rätt uppsatt – annars kan det hindra Google från att läsa sidan på ett bra sätt.
  • Har sajten fel i HTML-koden
  • Robots.txt fil

Välskrivna URL:er

URL får användarna att förstå vad en sida handlar om. Så det är viktigt att lägga till nyckelord i dina webbadresser. Det är också nödvändigt att hålla webbadresserna korta och exakta.

  • Har URL_en med nyckelordet så är det positivt
  • Finns nyckelordet i domänen?
  • För långa URL:er kan vara en negativ rankingfaktor och man ska akta sig för att använda för många sökord i url:erna
  • Url längden bör hållas rätt kort (43.64 tecken är genomsnitt på de som ligger i topp enligt SearchMetrics studie)

Användardata

Att jobba med en sajt innebär konstant kvalitetsarbete där Google Analytics är ett oumbärligt verktyg. Faktorer som också följs upp är hur länge besökarna är inne på sajten och textmängden och kvalitén på texten har stor betydelse för att besökarna stannar kvar längre på sajten.

  • Click-through-rate påverkar den organiska rankingen och man behöver ofta justera titlar och metabeskrivningar
  • Hur länge är besökarna inne på sidan – man vill att de ska stanna kvar och inte gå tillbaka till Googles sökresultat.
  • Internlänkar till andra sidor är viktigt och antalet länkar till en viss given sida är en viktig signal att sidan är viktig. Både Google boten och användarna använder internlänkar. Se till att identifiera sidor med potential och att de har både internlänkar och externlänkar till sig.
  • Antalet interna länkar på varje sida (genomsnitt 150 medan Google rekommenderar max 100)
  • Bra ankartexter på internlänkarna
Scroll to Top