Googles uppdateringar 2023. Så här fungerar Googles algoritmer

Googles algoritmer

Varje gång Google ändrar sina algoritmer startar diskussionerna bland SEO-specialister på Twitter, LinkedIn och SEO Roundtable vad som hänt och vilka som vunnit och förlorat på uppdateringen. Google ändrar hela tiden sina algoritmer vilket påverkar serpen (Googles sökresultat). Efter den nyligen läckta dokumenten i en konkurrensmål mot Google finns det numera möjligheter att utforska Googles algoritmer. Vissa av dessa algoritmer var redan kända, men det intressanta är den interna informationen som aldrig hade delats publikt.

Google Filter

Större uppdateringar av Googles algoritm

Under 2023 har vi sett flera experiment hur sökresultatet ser ut som är kopplat till AI och Google marknadsför sin nya Search Generative Experience (SGE) i det traditionella sökresultat. Troligtvis har Google olika utvecklingsteam som jobbar parallellt med hur sökresultatet ska se ut och det sker mycket experiment inom SGE.

  • 2023 Google November Core Update  november 2 vilket har inneburit att Googles sökresultat varierar väldigt mycket
  • 2023 Google October Core Update 5 oktober
  • 2023 Google October Spam Update 4 oktober
  • 2023 Google September Helpful content update 14 september
  • 2023 Google augusti core update 22 augusti
  • 2023 Google reviews update april
  • 2023 Google mars core update
  • 2022 Link spam Update december
  • 2022 Helpful content Update
  • 2022 May Core Update
  • 2021 December Google Products Review Update som påverkade framförallt produktrecensioner på engelska sidor
  • 2021 november Core Update var den tredje core update versionen under året och släpptes precis innan Black Friday
  • 2021 september  Google Title Update där företaget informerade ett nytt system för att generera titlar till webbsidor
  • 2021 augusti Link spam update
  • 2021 juli Core Update 
  • 2021 juni Core update och Google Spam Update
  • 2021 Page Experience Update
  • 2021 Spam update som var en global uppdatering som påverkade sökresultat för webb och bilder
  • 2021 maj product review update
  • 2021 mars Featured snippet drop
  • 2020, 23:e januari FS removed
  • 2020, 14:e januari Core update
  • 2019 april, de-indexing
  • 2019 mars, Core update
  • 2019 Bert
  • Search Quality Update 1:a augusti 2018
  • Medic 2018
  • Fred 2017
  • Penguin Everflux – 10:e december 2014 – många som tror den kördes kontinuerligt
  • Penguin 6 (Aka Penguin 3.0) 17:e oktober 2013
  • Penguin 5 (Aka Penguin 2.1)  4:e oktober 2013
  • Penguin 5 (Aka Penguin 2.1)  4:e oktober 2013
  • Penguin 4 (Aka Penguin 2.0) 22:a maj 2013
  • Penguin 3 2012 5:e oktober
  • Penguin 2 2012 den 26:e maj
  • Penguin 1 2012 den 24:e april
  • Vince 2011
  • Caffeine 2010
  • Vince 2009
  • Buffy 2007

Navboost

Navbost är en nyckelfaktor för Google och en av de viktigaste faktorerna. Detta framkom också i läckan från ”Project Veritas” 2019. Navboost samlar in data om hur användare interagerar med sökresultat, specifikt genom deras klick på olika frågor. Detta system sammanställer klick och använder algoritmer som lär av människor och ger ett kvalitetsbetyg för att förbättra rangordningen av sökresultatet. Tanken är att om ett resultat ofta väljs (och positivt betygsätts) för en specifik fråga, borde det förmodligen ha en högre ranking. Intressant är att Google experimenterade för många år sedan med att ta bort Navboost och fann att resultaten försämrades.

Det finns två olika straff en webbplats kan få av Google

  • Manuella straff är statiska och satta med ett sista datum men man måste begära att de tas bort. Exempel där man kan drabbas är onaturliga länkar till din webbplats, hackade sajter och spammigt och tunt innehåll.
  • Algoritmiska straff sker dynamiskt och triggas beroende på hur webbsajter beter sig

Båda påverkar hur din webbplats fungerar och syftet är att öka kvalitén på webbsajter och förbättra användarnas upplevelse (experience) av sajten. Det är viktigt att det finns ett värde med webbplatsen och lösa användarnas problem.

Googles sökresultat har ändrats

Vad som visas i sökresultatet har förändrats under de senaste åren omfattar olika komponenter som:

  • Featured snippets
  • Local pack (kartor och lokalsök)
  • Shopping resultat
  • Knowledge panel
  • Top stories
  • Instant answer (frågor och svar)
  • Top ads (annonser)

I augusti 2023 tog de bort how-to snippets. I november 2019 sa Google att de använder neural matching för att bättre förstå lokala sökningar och därför visas olika lokala resultat. De sa också att neurala matchningar påverkade 30% av alla sökningar. Google gick också officiell ut med att om en webbsida visas i featured snippet positionen visas den inte på första sidan.

Vad är ett Google filter?

Googles algoritm försöker identifiera kvalité vilket omfattar performance/användarens förväntningar. Under varje år så har det skett en ökning av förändringar i Googles algoritm. Under senare år har de slagit ihop uppdateringarna i det som kallas core updates.

År Antal förändringar i Googles algoritm
2019 3620 förändringar
2018 3200 förändringar
2017 2400 förändringar
2010 500 förändringar

Det finns många företag som blivit straffade av Google och förlorat trafik efter en algoritmändring eller ett filter som rullats ut. Som sajtägare behöver du ha kontroll på positioner på din webbplats för att se vad som händer. Det är också nödvändigt att veta att vara framtidssäkrad och att undvika att bli straffad och agera ifall du hamnat i ett filter.

I många fall har webbplatsägare inte någon aning om att deras webbplatser skulle straffas eller filtreras av Googles algoritmer. Ofta handlar det om tunt innehåll eller dåliga länkar.

Hur är Google organiserat

Pedro Dias höll ett föredrag på SMX i december 2020 där han berättade att de anställda på Google är organiserade i olika delar exempelvis synonymer, ankartext teamet, crawling teamet vilket innebär att ingen känner till helheten. De gör också mängder av tester hela tiden mot olika territorier.

Google använder olika algoritmer och machine learning för att visa det bästa resultatet för vad användarna söker på. Det finns en mängd olika Google Filter som lanserats för att förfina sin sökalgoritm och förbättra värdet av sökfrågorna för användarna. Syftet med Google filter är att förbättra sökresultat. För den som har en webbplats innebär det att man riskerar att straffas i sökresultatet ifall du bryter mot Googles riktlinjer. Många SEO-bolag och webbyråer väljer att inte informera kunden om farorna med att bryta mot Googles riktlinjer.

Google Panda filtret drabbar tunna webbplatser

Algoritmändringar och filter påverkar din ranking och i den här artikeln beskriver vi några av de mest kända filtren.

Google Panda algoritmen: Bestraffar svaga sajter med tunt innehåll och låg kvalitet på domännivå. Om du har dåligt innehåll blir du bestraffad enligt pandan och om du förbättrar ditt innehåll så ökar din sajt i bästa fall antalet besökare.

Exempel på tunt innehåll hittar du ofta på kategorisidor, tagg-sidor, duplicerat innehåll, sidor med korta beskrivningar, bildgallerier utan textbeskrivningar eller skrapade sidor och det går att sortera ut sidor som har lite innehåll. Pandan är en pågående algoritm som lanserades i februari 2011 och det har följt flera uppdateringar. Ibland på månadsbasis.

Google Penguin filtret – filtrerar bort länk spam

Google Penguin algoritmen: Google är en länkbaserat verktyg och grundidén är att Google mäter länkarnas kraft från olika sajter vilket innebär att det finns många företag som försökt manipulera resultatet. Pingvin filtret slår mot onaturliga länkar och black hat SEO-tekniker. Först släpptes den i april 2012 och då var Penguin utformad för att bestraffa webbplatser som använder manipulativa länksystem för att artificiellt höja sin sökranking. Länk spam användes innan dess för att skapa en mångfald av länkar – hundratals eller tusentals – på andra webbplatser och det var en teknik som fungerade innan pingvin filtret lanserades. Speciellt i Sverige var det många SEO-bolag som la tid på att massproducera ”seo-bloggar” med onaturligt innehåll och som skickade länkkraft till kunders sajter. Den här metoden fungerar mycket sämre idag och är förenat med stora risker.

Google filter Google Real Time Pingvinen 4.0

Google Realtime filtret lanseras i september 2016 vilket tidigare hade bekräftats av Gary Illyes på Google under en SMX East konferens. När ett nytt pingvin filter innebär att flera sajter kan tappa väldigt mycket av sin ranking. Du skyddar dig bäst genom att ha en städad backlänk profil dvs att man inte försökt manipulera resultatet. Om du inte har en aning vilka länkar som pekar mot din sajt kan du kolla i Google Search Consol.

Mobil filter

Det är rimligt att tro att mobilvänliga sajter får en rankingboost i mobilsöket. Google visar ett något annorlunda sökresultat då man söker med mobilen och mobil resultatet skiljer sig från desktop resultatet. Det är nödvändigt att koden är rätt om man skriver AMP (Accelerated Mobile Pages) felaktigt kan sajten drabbas av ett manuellt straff av Google.

Google gjorde en klassisk och stor uppdatering som kallades Mobilgedon den 21:a april 2015 och den uppdateringen påverkade sajter som inte var mobilanpassade och det vare en uppdateringen som skedde i en långsam takt. Enligt studien Mobilegeddon Test från Stone Temple tappade nästan 50% av de sajter som inte var mobilanpassade positioner i Googles sökresultat. I maj lanserades en 2:a version av Google Mobile Friendly update enligt Barry Schwartz på  Search Engine Land.

Hummingbird

Hummingbird algoritmen var en algoritm som introducerades i augusti 2013. Den förstår meningen bakom en sökning och tar hänsyn till sammanhang i sökfraser, synonymer och ser till att sökresultatet presenteras med ett naturligt språk s.k semantiska sökningar.

Google Rankbrain

Rankbrain lanserades 2015 och är ett AI- och maskininlärningssystem från Google, som är väsentligt för bearbetning av sökresultat. Genom maskininlärning förbättrar det kontinuerligt sin förmåga att förstå språk och avsikterna bakom sökningar. Algoritmen är särskilt effektivt för att tolka tvetydiga eller komplexa frågor. Det sägs ha blivit den tredje viktigaste faktorn i Googles ranking, efter innehåll och länkar. Det använder en Tensor Processing Unit (TPU) för att avsevärt förbättra sin bearbetningskapacitet och energieffektivitet. Rankbrain innebar en större algoritmändring som påverkade 30% av alla sökningar. Läs mer om Rankbrain

Övriga filter och algoritmändringar

Quality update: slår mot sajter som har låg kvalitet.

Andra kända filter och uppdateringar av Google algoritmen

  • Epoch
  • Newsworthy content update
  • Pigeon filtret
  • PayDay filtret
  • Pirate
  • Randa
  • Pingvin
  • EMD
  • Hummingbird
  • Blink HTML
  • Backlink
  • Anagram
  • Google Possum
  • Mugshot
  • Knowledge graph extension
  • Kvalitets uppdateringen (Phantom filtret) – rullades ut ungefär samtidigt som mobilgedon
  • Panda 4.2 – 18:e juli 2015
  • Google Hacked Sites Algoritm – 5:e oktober 2015
  • Google Pigeon – påverkade lokalsöket
  • Google Fred
  • Google Medic – påverkade hälso och medicinsajter
  • Google Core Update – march 2019
  • November 2019 updateringen som var inofficiell och påverkade många sajter (handlade om länkar)
  • Google Bert – uppdatering i december 2019
  • Google Core Update – uppdatering januari 2019
  • Google Core May 2020 Update
  • Google Core June 2020 Update
  • Google Core December 2020 Update
  • Google Product reviews Update lanserades i april 2021 och slog mot recensionssajter och affiliate sajter

Algoritm ändringar

Om du vill veta mer om algoritmändringar och få alerts när det är stora Google algoritm förändringar finns flera verktyg.

  • MozCast är ett verktyg som visar algoritmändringar och det presenteras på ett liknande sätt som om det var en väderprognos
  • https://algoroo.com som är ett Google tracking algoritm verktyg som bevakar 17 000 sökord på 100 positioners djup.
Algoroo SERP Volatility Tracker by DEJAN

Att följa varje SEO-nyhet är tidsödande och sällan effektivt eftersom det tar tid i anspråk – och det är nödvändigt att kontinuerligt kvalitetssäkra så att sajten fungerar optimalt. Eftersom Google kontinuerligt uppdaterar sina algoritmer och publicerar Google Webmaster Guidelines behöver man hålla sig ájour med de senaste uppdateringarna, läsa vilka metoder som fungerar bäst och agera på ett sätt som minimerar risker och är framtidssäkert. De sajter som publicerat rankingfaktorer är Moz.com, Backlinko, Semrush och Searchmetrics (som har en pdf som du kan beställa).

Vad ska du göra om du tappar dramatiskt i ranking?

Få inte panik utan börja att undersöka om du tappat trafik i Google. Om du misstänker att du fastnat i ett filter så innebär det att du snabbt tappar ranking. Då är det bra att först använda Google Analytics för att härleda vilket datum som du har tappat rankingen på och ifall det var några stora förändringar som skett eller om det kan bero på saker man själv har gjort på sajten. Om du har tappat trafik i samband med någon Panda uppdatering kan det handla om att du har tunt innehåll på din webbplats.

Om du köpt länkar och misstänker att det beror på dåliga länkar behöver du undersöka länkarna och se ifall de ser spammiga ut och eventuellt be Google att avindexera länkar från dåliga sajter genom att göra en disavow begäran.

Följande aktiviteter kan medföra att du straffas av Google och sådant du kan se över om du tappat i synlighet på Google.

  • Dåliga och onaturliga länkar till din webbplats från länknätverk
  • Onaturliga länkar från din webbplats
  • Spammigt innehåll
  • Gömda texter på sajten
  • Överoptimerade texter (keyword stuffing)
  • Över optimerade ankartexter
  • Sitewide länkar
  • Tunnt innehåll
  • Spammigt structurerad markup
  • Länkar från virussajter
  • Automatiska spamlänkar  – exempelvis att man kör automatiska kommentarer
  • Dåliga kataloger
  • AMP sidor som inte är korrekta
  • Du bör också kontrollera dina utgående länkar så att sajten inte är hackad.

Det är inte ovanligt att tappa ranking i samband med att man byter plattform. Läs mer

Det finns verktyg som Fruiton Google Penalty Checker som du kan använda för att analysera om din webbplats har påverkats negativt eller positivt av en algoritm ändring. Där kan du skapa ett gratiskonto.

Hur gör du om du drabbas av ett filter?

Om du hamnat i ett filter, drabbats av en algoritmändring eller tappat mycket besökare kan det bero på en mängd olika faktorer. Undvik att bryta mot Googles riktlinjer och se till att följ Googles Search Quality Guidelines.

Vill du veta mer om olika filter?

Det är nödvändigt med förståelse och anpassning till förändrade algoritmer hos sökmotorer och sociala medier: Håll ditt team uppdaterat om de senaste algoritmändringarna och justera strategier därefter. Prioritera innehåll av hög kvalitet och användarvänlighet för att bygga en stark närvaro på lång sikt. I våra kunduppdrag jobbar vi ofta med att hålla marknads och kommunikationsavdelningar uppdaterade med de senaste förändringarna som de behöver agera på.

Tillförlitliga sajter från Google som skriver om hur man bör agera är Webmaster Central Blog och Public Publicy blog på Google Webmaster Central finns det flera bra videor på Youtube. Det finns även tidningar som Search Engine Land som brukar publicera läsvärd information. Kontakta oss gärna om du vill kvalitetsgranska och diskutera vad som gäller för din webbplats.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.