Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Google filter

Bild: visar algoritmändringarna i serpen (Googles sökresultat) – SERP Shakeup Heatmap

Vad är ett Google filter?

I den här artikeln beskriver vi de vanligaste filtren.

Vi har sett många fall där webbplatsägare inte haft någon aning om att deras webbplatser skulle straffas eller filtreras av Googles algoritmer. Ofta handlar det om tunt innehåll eller dåliga länkar.

Google använder olika algoritmer och machine learning för att visa det bästa resultatet för vad användarna söker på. Det finns en mängd olika Google Filter som lanserats för att förfina sin sökalgoritm och förbättra värdet av sökfrågorna för användarna. Syftet med Google filter är att förbättra sökresultat. För den som har en webbplats innebär det att man riskerar att straffas i sökresultatet ifall du bryter mot Googles riktlinjer. Många SEO-bolag och webbyråer väljer att inte informera kunden om farorna med att bryta mot Googles riktlinjer.

Google Panda filtret drabbar tunna webbplatser

Google Panda algoritmen: Bestraffar svaga sajter med tunt innehåll och låg kvalitet på domännivå. Om du har dåligt innehåll blir du bestraffad enligt pandan och om du förbättrar ditt innehåll så ökar din sajt i bästa fall antalet besökare. Exempel på tunt innehåll hittar du ofta på kategorisidor, tagg-sidor, duplicerat innehåll, sidor med korta beskrivningar, bildgallerier utan textbeskrivningar eller skrapade sidor och det går att sortera ut sidor som har lite innehåll. Pandan är en pågående algoritm som lanserades i februari 2011 och det har följt flera uppdateringar. Ibland på månadsbasis.

Google Pingvin filtret – filtrerar bort länk spam

Google Penguin algoritmen: Google är en länkbaserat verktyg och grundidén är att Google mäter länkarnas kraft från olika sajter vilket innebär att det finns många företag som försökt manipulera resultatet. Pingvin filtret slår mot onaturliga länkar och black hat SEO-tekniker. Först släpptes den i april 2012 och då var Penguin utformad för att bestraffa webbplatser som använder manipulativa länksystem för att artificiellt höja sin sökranking. Länk spam användes innan dess för att skapa en mångfald av länkar – hundratals eller tusentals – på andra webbplatser och det var en teknik som fungerade innan pingvin filtret lanserades. Speciellt i Sverige var det många SEO-bolag som la tid på att massproducera ”seo-bloggar” med onaturligt innehåll och som skickade länkkraft till kunders sajter. Den här metoden fungerar mycket sämre idag och är förenat med stora risker.

  • Penguin 1 2012 den 24:e april
  • Penguin 2 2012 den 26:e maj
  • Penguin 3 2012 5:e oktober
  • Penguin 4 (Aka Penguin 2.0) 22:a maj 2013
  • Penguin 5 (Aka Penguin 2.1)  4:e oktober 2013
  • Penguin 6 (Aka Penguin 3.0) 17:e oktober 2013
  • Penguin Everflux – 10:e december 2014 – många som tror den kördes kontinuerligt

 

Saker som du generellt bör vara försiktig kring är:

  • Dåliga länkar från länknätverk
  • Över optimerade ankartexter
  • Sitewide länkar
  • Länkar från virussajter
  • Automatiska spamlänkar  – exempelvis att man kör automatiska kommentarer
  • Dåliga kataloger

 

Google filter Google Realt Time Pingvin som kommer  lanseras 2016

Det ryktas om Google Realtime filter vilket kommer lanseras i november eller december 2015 vilket bekräftats av Gary Illyes på Google under en SMX East konferens. Ett nytt pingvin filter innebär att flera sajter kan tappa väldigt mycket av sin ranking. Du skyddar dig bäst genom att ha en städad backlänk profil dvs att man inte försökt manipulera resultatet. Om du inte har en aning vilka länkar som pekar mot din sajt kan du kolla i Google Search Consol.

Mobilfilter

Det är rimligt att tro att mobilvänliga sajter får en rankingboost i mobilsöket – Google visar ett något annorlunda sökresultat då man söker med mobilen.

Mobilgedon April 21 2015 påverkade sajter som inte var mobilanpassade och uppdateringen lanserades i en långsam takt. Enligt studien Mobilegeddon Test från Stone Temple tappade nästan 50% av de sajter som inte var mobilanpassade positioner i Googles sökresultat. I maj lanserades en 2:a version av Google Mobile Friendly update enligt Barry Schwartz på  Search Engine Land.

Övriga filter

Quality update: slår mot sajter som har låg kvalitet.

Hummingbird algoritmen var en algoritm som introducerades i augusti 2013. Den tar hänsyn till sammanhang i sökfraser, synonymer och ser till att sökresultatet presenteras med ett naturligt språk s.k semantiska sökningar.

Andra kända filter och uppdateringar av algoritmen

  • Epoch
  • Newsworthy content update
  • Pigeon filtret
  • PayDay filtret
  • Pirate
  • Mugshot
  • Knowledge graph extension
  • Kvalitets uppdateringen (Phantom filtret) – rullades ut ungefär samtidigt som mobilgedon
  • Panda 4.2 – 18:e juli 2015
  • Google Hacked Sites Algoritm – 5:e oktober 2015

Undersöka om en sajt fastnat i ett filter

Börja att undersöka om du tappat trafik i Google
Om du misstänker att du fastnat i ett filter så innebär det att du snabbt tappar ranking.
Då är det bra att först använda Google Analytics för att härleda vilket datum som du har tappat rankingen på och ifall det var några stora förändringar som skett eller om det kan bero på saker man själv har gjort på sajten. Om du har tappat trafik i samband med någon Panda uppdatering kan det handla om att du har tunt innehåll på din webbplats.

Om du köpt länkar och misstänker att det beror på dåliga länkar behöver du undersöka länkarna och se ifall de ser spammiga ut och eventuellt be Google att avindexera länkar från dåliga sajter genom att göra en disavow begäran.

Du bör också kontrollera dina utgående länkar så att sajten inte är hackad.

Det är inte ovanligt att tappa ranking i samband med att man byter plattform. Läs mer

Det finns verktyg som Fruiton Google Penalty Checker som du kan använda för att analysera om din webbplats har påverkats negativt eller positivt av en algoritm ändring. Där kan du skapa ett gratiskonto.

Algoritm ändringar

Om du vill veta mer om algoritmändringar och få alerts när det är stora Google algoritm förändringar finns flera verktyg.

  • MozCast är ett verktyg som visar algoritmändringar och det presenteras på ett liknande sätt som om det var en väderprognos
  • https://algoroo.com som är ett Google tracking algoritm verktyg som bevakar 17 000 sökord på 100 positioners djup.

 

Algoroo SERP Volatility Tracker by DEJAN

Att följa varje SEO-nyhet är tidsödande och sällan effektivt eftersom det tar tid i anspråk – och det är nödvändigt att kontinuerligt kvalitetssäkra så att sajten fungerar optimalt. Eftersom Google kontinuerligt uppdaterar sina algoritmer och publicerar Google Webmaster Guidelines behöver man hålla sig ájour med de senaste uppdateringarna, läsa vilka metoder som fungerar bäst och agera på ett sätt som minimerar risker och är framtidssäkert. De sajter som publicerat rankingfaktorer för 2015 är främst Moz.com och Searchmetrics (som har en pdf som du kan beställa).

Tillförlitliga sajter från Google som skriver om hur man bör agera är Webmaster Central Blog och Public Publicy blog på Google Webmaster Central finns det flera bra videor på Youtube. Det finns även tidningar som Search Engine Land som brukar publicera läsvärd information.